Mangrove's M31 Gist

Gestart door Noordzij_1, 15-08-2021 20:18 u

Vorige topic - Volgende topic

Noordzij_1

Hoi brouwers,

Ik heb twee vraagjes wat betreft de M31 korrelgist;

1. Waarom is dit type gist tweekleurig (de Safale etc, die ik normaliter gebruik zijn altijd eenkleurig; meestal wit)?
2. Begin SG 1.086 is dat een probleem voor deze gist?

Ik kwam wat hoger uit met mijn begin SG; 1.075 VOOR de kook i.p.v. NA de kook. Blijkbaar ook wat heftigere kook dan normaal (normaliter kook ik 3 liter weg op 27 liter, nu ruim 5 liter); nu dus 22 liter met 1.086 na de kook. Daarnaast zit er ook maar 10 gram in de verpakking i.p.v. de gebruikelijke 11,5 gram.

Noordzij_1

P.S.
Ik wil sowieso weer terug naar 1.075 door 3 of 4 liter gekookt (en weer afgekoeld) water toe te voegen.
Zodat ik weer op 1.070 of 1.075 terecht kom.
1.075 * 0.85 = 64 punten => 1.075 naar 1.011 => ±8,4% alcohol voor hergisting.
0.85 is 82 tot 88% (staat op het pakje) gemiddeld naar 85%

Alleen ik weet niet zozeer hoe heftig deze gist tekeer gaat, en met 26 van het 30 liter gistvat vol met vloeistof ben ik een beetje bang dat  het dweilen wordt bij een heftige vergisting...

Jacques

Citaat van: Noordzij_1 op 15-08-2021  20:18 uIk heb twee vraagjes wat betreft de M31 korrelgist;

1. Waarom is dit type gist tweekleurig (de Safale etc, die ik normaliter gebruik zijn altijd eenkleurig; meestal wit)?
2. Begin SG 1.086 is dat een probleem voor deze gist?

Ziet er inderdaad vreemd uit. Ik heb zo iets nog nooit gezien.

Mangrove Jack's schrijft op hun website dat de gist een hoge alcoholtolerantie heeft. Een begin SG van 1086 is niet overdreven hoog. Lijkt mij geen enkel probleem.

Jacques

Citaat van: Noordzij_1 op 15-08-2021  20:29 uAlleen ik weet niet zozeer hoe heftig deze gist tekeer gaat, en met 26 van het 30 liter gistvat vol met vloeistof ben ik een beetje bang dat  het dweilen wordt bij een heftige vergisting...

Als het gaat om een gedroogde variant van de Westmalle gist dan mag je een verwachten dat het schuim uit het waterslot komt...

Noordzij_1

Bedankt Jaques, ik ga mijn vingers gekruist houden dat ik morgen niet hoef te dweilen.
Maar ik hoor nu al om de 5 minuten een pruttel uit het waterslot slechts een paar uur na enten.
Dus ben benieuwd wat ik morgen aantref.

Zambezi Special

Ik kan even niet op de naam komen, maar zou het niet handig zijn om het waterslot te verwijderen en daarvoor in de plaats een slang te plaatsen in een emmer water? Zodat eventueel schuim niet uit het waterslot spuit, maar in de slang en emmer terecht komt? (overflow protection)

HarryL

Citaat van: Zambezi Special op 16-08-2021  09:01 uIk kan even niet op de naam komen, maar zou het niet handig zijn om het waterslot te verwijderen en daarvoor in de plaats een slang te plaatsen in een emmer water? Zodat eventueel schuim niet uit het waterslot spuit, maar in de slang en emmer terecht komt?(overflow protection)

Is dat niet een Blow-off?

Markie Mark

De tweekleurige gist had ik een paar weken geleden ook met een zakje MJ31. Dus dat komt me bekend voor. Was de eerste keer dat ik deze gist gebruikte en heeft een mooie tripel opgeleverd.

Arthur B

Citaat van: Markie Mark op 16-08-2021  10:48 u...heeft een mooie tripel opgeleverd.

Ditto. Volgens mij ook geen extreme vergisting hoor...

Hay

Tip: Als je denkt dat ie helemaal klaar is dan toch nog een week warm laten staan alvorens de temperatuur te laten zakken.
Anders gaat ie in de fles nog door.

Fractus

Ik heb lang geleden ook de M31 gebruikt en toen was deze zeker niet tweekleurig. Misschien hebben ze het proces veranderd?

Hopfenfox

Ik vermoed dat de diversificatie ook de hobbybrouwwereld heeft bereikt  ;D

Noordzij_1

Citaat van: Markie Mark op 16-08-2021  10:48 uDe tweekleurige gist had ik een paar weken geleden ook met een zakje MJ31. Dus dat komt me bekend voor. Was de eerste keer dat ik deze gist gebruikte en heeft een mooie tripel opgeleverd.

Daar ga ik ook voor :proost:

Noordzij_1

Citaat van: HarryL op 16-08-2021  09:03 uIs dat niet een Blow-off?

Dat ik daar zelf niet opgekomen ben  :o!
Was inderdaad de perfecte oplossing geweest.
Vergisting was trouwens wel behoorlijk heftig; twee dagen volcontinue borrelen, geen tussenpauzes zoals normaal.
Het is goed gekomen, maar het was kantje boort (schuim zat net in het waterslot);

brouwerij de Stier

Citaat van: Jacques op 15-08-2021  22:00 uAls het gaat om een gedroogde variant van de Westmalle gist dan mag je een verwachten dat het schuim uit het waterslot komt...

Hallo Jaques, denkt u dat het een Westmalle gist is?

Jacques

Citaat van: brouwerij de Stier op 06-09-2021  21:07 uHallo Jacques, denkt u dat het een Westmalle gist is?

Waarschijnlijk gaat het om een saison gist.

Broutenaar

Ik heb de M31 ook destijds gebruikt voor een Tripel, wat een zeer lekker bier is geworden.
Mijn gist was (feb 2020) eenkleurig en vergistte goed.
Begin SG was 1.071 en eind SG was 1.004.

Toen het bier eenmaal klaar was heb ik een paar Tripel liefhebbers op bezoek gehad en het viel goed in de smaak.

Ik zou dus zeggen dat de M31 een goede gist is voor een Tripel.

brouwerij de Stier

Hallo Broutenaar, met welke temperatuur heeft u vergist en hoe lang duurde de vergisting?

RuudB

Johan_vL

Citaat van: RuudB op 07-09-2021  16:34 uHet schijnt dat M31 de Duvel gist is (met STA1 gen):

https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&ved=2ahUKEwiZqvONiO3yAhWDOuwKHVh5DVkQFnoECAYQAQ&url=https%3A%2F%2Fwww.lab4beer.it%2Fapp%2Fdownload%2F10724307219%2FDiastaticus%2520strain%2520overview%2520public%2520CRAFT%2520LABS.pdf%3Ft%3D1557738612&usg=AOvVaw33zQm21HKa7D5P80TSzAwh

Mooi, die diastaticus sheet zegt inderdaad dat het om de Duvel gaat, wist ik niet en ik brouw er wel tripels mee, dat gaat erg goed trouwens. Sommigen zullen misschien vinden dat het voor een tripel te droog wordt, maar ik vind ze lekker zo :-) De M41 is dacht ik ook zo tweekleurig, ik zal de volgende keer even beter opletten.

PDGRRR

Citaat van: Johan_vL op 10-09-2021  08:25 uMooi, die diastaticus sheet zegt inderdaad dat het om de Duvel gaat, wist ik niet en ik brouw er wel tripels mee, dat gaat erg goed trouwens. Sommigen zullen misschien vinden dat het voor een tripel te droog wordt, maar ik vind ze lekker zo :-) De M41 is dacht ik ook zo tweekleurig, ik zal de volgende keer even beter opletten.

Ik vermoed dat de M41 ook een diastaticus is, die is bij mij namelijk altijd tussen de 1.000 - 1.004 uitgekomen (en vermoedelijk was 'ie bij die 1.004 nog niet eens klaar).

RuudB

Citaat van: PDGRRR op 10-09-2021  16:54 uIk vermoed dat de M41 ook een diastaticus is, die is bij mij namelijk altijd tussen de 1.000 - 1.004 uitgekomen (en vermoedelijk was 'ie bij die 1.004 nog niet eens klaar).

Dat vermoeden heb ik ook. Momenteel heb ik een split-batch blond in de gistkast staan met zowel de M31 als de M41. Beide zitten nog in de nagisting, de andere 4 zijn al volledig klaar met gisten (Safale BE-256, T-58, Lallemand Abbaye, MJ M47).

Luie Donder

Beide zijn inderdaad diastaticus (en de saison variant van MJ ook, ik dacht de M29?), je kan een pdf downloaden bij MJ en daar staat dan per gist de eigenschappen vermeld (en de opmerking "var diastaticus")

deze:
https://help.mangrovejacks.com/hc/en-us/article_attachments/360019032817/Craft_Series_Yeast.pdf

Snelbier

Citaat van: Warkald op 10-09-2021  17:54 u... je kan een pdf downloaden bij MJ en daar staat dan per gist de eigenschappen vermeld (en de opmerking "var diastaticus")
deze:  https://help.mangrovejacks.com/hc/en-us/article_attachments/360019032817/Craft_Series_Yeast.pdf
En daar bovenop de note 'KILLERSENSITIVE' ofwel gevoelig voor een bottel (en killer-gist) als CBC1.
Zouden we meer moeten zien.. Fabrikanten hebben die data echt wel.
Proost, Snelbier

Luie Donder

Ik heb trouwens al vele lekkere droge biertjes gebrouwen met de M31, 1 ding wat me wel vaak opvalt: bij het uitschenken komen er vrij snel klonten gist mee in het glas (dat vind ik wel jammer). De gist gaat dus niet lekker vastzitten op de bodem van de fles?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.