Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Beginner  (gelezen 1753 keer)

Offline denny35

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Beginner
« Gepost op: 20-05-2006 14:28 u »
Een maand of drie kreeg ik ineens het idee om mijn eigen bier te gaan brouwen. ALs microbiologisch student heb ik twee keer iets met een bierconcentraat gedaan maar daar is het toen bij gebleven.
Intussen heb ik 3 batches gemaakt met bierconcentraat en dat is prima te drinken bier. Intussen ben ik bezig met het in elkaar zetten van een maischketel en een kookketel van gamellen uit Gedrop. Als dat klaar is ga ik een tegenstroomkoeler in elkaar zetten, branders kopen en wil ik gaan experimenteren met brouwen vanuit mout.
Langzaamaan zullen deze ketels gaan veranderen in (denk ik) een RIMS systeem omdat het me geweldig veel fun lijkt dat te bouwen en ermee te brouwen. Vooralsnog heb ik enorm veel informatie van dit forum en andere sites gehaald.
Als mensen vragen hebben over mijn beginnende hobby zijn ze altijd welkom, het lijkt me leuk om via dit forum kennis uit te wisselen.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
  • Land: nl
    • Muifelbrouwerij
Re: Beginner
« Reactie #1 Gepost op: 20-05-2006 14:46 u »
Waarom geen HERMS?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #2 Gepost op: 20-05-2006 15:09 u »
Je kunt natuurlijk ook heel simpel conventioneel brouwen met een pan/ketel die je verwarmd en een hevelfilter gebruiken voor het filteren.

Zelf brouw ik nog steeds heel tradioneel.
Ik speel liever met mout en hop dan met rvs en koper.

Het is maar wat je wilt. Ieder zijn hobby.

Offline denny35

• *
« Reactie #3 Gepost op: 20-05-2006 18:26 u »
Het gaat ook een HERMS worden (variant van een RIMS). Moet alleen nog goed denken over een mooie warmtewisselaar in een heetwatervat. Zal in ieder geval gas gestookt gaan worden.
Om het brouwen in de vingers te krijgen zal ik eerst conventioneel gaan brouwen, maar het spelen met koper vind ik ook wel erg leuk als hobby  ;)

Offline denny35

• *
« Reactie #4 Gepost op: 21-05-2006 13:19 u »
Er zit al een kraan in 1 van de gamellen. Die heb ik geplaatst zonder te lassen. Hierbij een 2-tal foto's daarvan:

Tags: