Hobbybrouwen > Tips

Ervaringen bestellen via Aliexpress na ingang nieuwe importegels EU

(1/5) > >>

Derp:
Het is in een aantal keer besproken in verschillende topics, en er lijkt wat onduidelijkheid over te zijn: de nieuwe importregels in de EU. Ik heb nu ervaring met één bestelling na 1 juli, en een topic met ervaringen lijkt me handig om duidelijkheid te scheppen. Er zijn immers een aantal dingen voor ons thuisbrouwers die niet of amper in Nederland te krijgen zijn.

Ik heb begrepen via een bericht van PostNL dat je van PostNL een betaalverzoek krijgt voor € 4 inklaringskosten + de verschuldigde BTW als je bestelt via een (web)shop buiten de EU die niet direct in de shop Europese BTW (VAT) verrekend. Dit geldt voor bestellingen die onder de € 150 blijven. Daarboven heb je sowieso inklaringskosten (volgens mij meer dan € 4,- overigens).

Inmiddels heb ik via de Kegland Aliexpress shop een bestelling gedaan die net onder € 150 bleef, en inderdaad verscheen er netjes een BTW bedrag bij het afrekenen. Daardoor heb ik geen € 4 inklaringskosten hoeven te betalen. De verzending was overigens aangenaam snel, het was hier in minder dan 2 weken.

Via verschillende bronnen elders op internet begreep ik wel dat de verkoper een IOSS nummer op het pakketje moet vermelden, anders kan PostNL niet checken of de BTW is geheven en krijg je alsnog inklaringskosten. Zijn er hier andere brouwers die ervaringen hebben met het bestellen via Aliexpress na ingang van de nieuwe importregels per 1 juli? Gaat dit bij andere shops ook goed in jullie ervaring?

Bram86:
Ik heb zojuist mijn 2de bestelling (die ik na 1 juli heb gedaan) binnen gekregen. Een derde is nog onderweg. Beiden kwamen gewoon binnen en heb geen inklaringskosten hoeven te betalen.

Als dat wel zo was geweest, dan was dat ook geen probleem. Ben al lang blij dat het geen 15 euro meer is.

Hannes:
Gisteren nog besteld (28 euro en 41 euro), de webwinkel inde zelf al de BTW. Geen idee of dat vanuit de webshop of vanuit AliExpress wordt geregeld.

Wel zo fijn want dan weet je direct waar je aan toe bent.

Triplezzz:
Ik heb ook een bestelling gedaan bij Ali na 1 juli.
Ik heb ook geen inklaringskosten betaald.
Netjes binnen 2 weken geleverd.

Heliox:
Ik heb al meerdere pakketen besteld, en 21% btw bij afrekenen aan AliExpress betaald. Alles snel binnen gekregen en geen ellende met inklaren.

Heel veel fijn electronica, halfgeleiders, 1 smartphone, refractometer, travel router, 9A 5v psu, inkbird pid, pi towers.

Altijd nog velen malen goedkoper dan bij een NLD webshop. En ze hebben het wel op voorraad.

Alles wel met AliExpress standard shipping natuurlijk. 2 week wachten.

Ik hoop dat het MKB nu in Nederland tevreden is na het lopen klagen bij Den Haag over oneerlijke concurrentie.

Wij betalen nu netjes BTW.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie