Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: NEIPA koud hopgiften  (gelezen 409 keer)

Offline Bolus

• Boven 10 berichten
  • *
NEIPA koud hopgiften
« Gepost op: 02-08-2021 11:50 u »
Beste Brouwers,

Ik heb zojuist een NEIPA gebrouwen en deze zit nu in het vergistingsvat. Ik lees in het recept wat betreft koudhoppen bijvoorbeeld het volgende:

28.3 g Amarillo 9.2% Koudhop dag 2
28.3 g Citra 12% Koudhop dag 2
28.3 g El Dorado 15% Koudhop dag 2
42.5 g Citra 12% Koudhop dag 7
28.3 g Amarillo 9.2% Koudhop dag 7
28.3 g El Dorado 15% Koudhop dag 7

Betekent dit dat ik op dag 2 dus hop toevoeg en op dag 7. Haal ik op dag 7 die van dag 2 er weer uit? Of laat ik die zitten? De totale tijd tot bottelen is 14 dagen. Er vanuitgaande dat ik de eerste er uit haal, dan betekent dit dat de eerste hopgift 5 dagen is en de tweede 7 dagen. Kan dat kloppen?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline goom

• Super lid
  • Land: nl
  • lekker bier = niet vies
Re: NEIPA koud hopgiften
« Reactie #1 Gepost op: 02-08-2021 11:59 u »
Als het waar is dat hoe moeilijker hoe lekkereder het bier wordt, dan ga je een  topper krijgen.
Je kunt dit op verschillende manieren uitleggen.
Maar waarom koudhop je niet een keer?
Hop er in en 7 dagen koudhoppen...

Ik denk namelijk dat het verschil met jouw recept niet merkbaar zal zijn.

Offline Bolus

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 02-08-2021 13:07 u »
Meerdere hopgiften zijn bij NEIPA's vrij gebruikelijk. Even buiten de discussie of het wel of niet iets toevoegt wil ik graag weten hoe ik dit moet lezen. Voor de duidelijkheid, het gaat om Brewfather recepten. Als je even zoekt op NEIPA dan kom je vanzelf een heleboel recepten tegen met vergelijkbare hopgiften.

Offline Derp

• Senior lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #3 Gepost op: 02-08-2021 13:15 u »
Men zegt dat te lang koudhoppen grassige smaken geeft. Zelf zou ik hem er niet uithalen. Mijn (beperkte) ervaring is dat die grassige smaken wel meevallen. Ik heb ze nooit meegekregen in elk geval, ook niet bij 2 weken koudhop.

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #4 Gepost op: 02-08-2021 13:32 u »
Inderdaad, toevoegen op dag 2, dag 7, etc.

Het eruit halen wordt wellicht lastig? Ik heb nu toevallig een NEIPA(ish) in de CCT zitten; Koudhop op 7 en dag 10, gaat morgen (dag 14) op fust/fles. Ik heb geprobeerd het eruit te laten met de CCT gistdump, maar dit is praktisch onmogelijk, het lijkt wel stopverf.

Offline Bolus

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 02-08-2021 13:46 u »
Ik doe het zelf altijd in een rijstkoker, maar ik moet zeggen dat ik bang ben dat dat wel ten koste gaat van het rendement. De hop klontert samen en heeft wellicht minder contact met het bier. Jij gooit het er dus gewoon los in? En het blijft er in tot het hevelen zeg maar.

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #6 Gepost op: 02-08-2021 13:49 u »
Ik doe het zelf altijd in een rijstkoker, maar ik moet zeggen dat ik bang ben dat dat wel ten koste gaat van het rendement. De hop klontert samen en heeft wellicht minder contact met het bier. Jij gooit het er dus gewoon los in? En het blijft er in tot het hevelen zeg maar.

Klopt! Dit is toevallig de eerste keer dat ik pellets gebruik, normaliter gebruik ik alleen hopbellen. Hoop overigens niet dat ik moet hevelen, dan heb ik wel een probleempje ;), dan is de racking arm dus volledig verstopt in de koudhopklont.... ;)

Offline Bolus

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #7 Gepost op: 02-08-2021 14:17 u »
Ah jij hebt natuurlijk een conisch gistingsvat, ik snap het, daar heb ik geen ervaring mee, maar na wat googlen klinkt dat wel erg handig  :).

Dank voor de antwoorden, dan laat ik het er gewoon in tot het hevelen. (in mijn geval  ;))

Tags: