Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Perfect schuim op te tap maar colaschuim in flesjes  (gelezen 1574 keer)

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • Land: nl
  • meten is weten
Perfect schuim op te tap maar colaschuim in flesjes
« Gepost op: 01-08-2021 12:33 u »
3 weken geleden een IJwit kloon gebrouwen. 5 dagen geleden gebotteld met 8 gram suiker per liter en 12 liter op fust gezet zonder bottelsuiker en dat met CO2 verzadigd tot 0.5 % koolzuur. Gisteren 2 flesjes geproefd in goed ontvet glas (gemeten 2 BAR bij 20 graden=0.5% koolzuur). Beiden colaschuim, echter het bier van de tap had heel mooi blijvend romig schuim. Vraag is dus hoe je dat verschil kunt verklaren.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Perfect schuim op te tap maar colaschuim in flesjes
« Reactie #1 Gepost op: 01-08-2021 15:54 u »
Een verklaring zou kunnen zijn een te hoge temperatuur tijdens de hergisting op de fles waardoor er sprake is geweest van de vorming van hogere alcoholen.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #2 Gepost op: 01-08-2021 16:04 u »
Een verklaring zou kunnen zijn een te hoge temperatuur tijdens de hergisting op de fles waardoor er sprake is geweest van de vorming van hogere alcoholen.
De flesjes hebben in de kelder gestaan op ca 20 graden. Het fustje is gelijk gekoeld naar 5 graden om het met koolzuur te kunnen verzadigen.

Offline Simonsj

• Vol lid
  • Fanatieke prutser
« Reactie #3 Gepost op: 01-08-2021 22:34 u »
Veel over topic schuim zie ik passeren. Het wiki stukje bevat veel info, echter denk ik dat het nog wel breder is dan daar omschreven. Bij mij is het wisselend succes en ik vergist gecontroleerd. Vaak het wiki topic gelezen en met een cola biertje denk ik wel is... Wat had ik anders kunnen doen?

Soms verdenk ik dat mijn plastic emmer (waarin ik vergist) vv dient te worden. Bepaalde (onzichtbare) aanslag die de schuim houdbaar ten nadele is?

Kan het zijn dat vitaliteit van de gist die hergist ermee te maken kan hebben? Scheiden zij een minder oplosbaar koolzuur uit??

Geforceerd carboniseren gaat toch met een behoorlijk tempo. Druk a la minuut erop terwijl hergist veel meer tijd nodig heeft om op te bouwen .

Misschien is t veel te simpel, maar volg dit topic met aandacht.

Offline brouwerwaldonk

• Super lid
  • Land: be
  • Water is lekker als het langs brouwerij is geweest
« Reactie #4 Gepost op: 02-08-2021 10:54 u »
Ik heb wisselend succes met het schuim op het glas, en gebruik altijd een verse bottelgist en 7g/l bottelsuiker. Ik hergist bij kamertemperatuur 20°C.
Is hergisten bij 15° een optie om stabieler schuim te krigen.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #5 Gepost op: 02-08-2021 13:03 u »
Het kan zijn dat het bier nog te vers is. Ik zal over een paar dagen verder kijken. Wat misschien kan is dat bij het tappen er zoveel fijne belletjes ontstaan in de leiding dat dat voor een stabeler schuim zorgt dan bij uitschenken uit een flesje. hogere alcoholen zoal Jacques zegt vraag ik me af omdat er tijdens de hergisting immers maar heel weinig extra gisting is.

Offline Gossi

• Senior lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #6 Gepost op: 02-08-2021 21:15 u »
We hebben vaak in verschillende topics gezegd dat bierbrouwen een kwestie van geduld is.
Als een oude rot in het vak denkt dat hij al na 5 dagen hergisten op fles al een drinkbaar bier heeft?????
Laat nog maar drie weken staan en verbaas u.
Brouw ze

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #7 Gepost op: 02-08-2021 22:08 u »
Ik heb wisselend succes met het schuim op het glas, en gebruik altijd een verse bottelgist en 7g/l bottelsuiker. Ik hergist bij kamertemperatuur 20°C.
Is hergisten bij 15° een optie om stabieler schuim te krijgen.

Ik had het over een warme hergisting. Daatbij bedoelde ik temperaturen mee boven de 20 ēC.

Het voordeel van een hergisting bij een temperatuur tussen de 20 en 25 ēC is dat deze veel sneller verloopt. Nadeel is dat je meer vergistingsnevenproducten krijgt. Dat kan overigens ook positief zijn.

Hogere alcoholen zoal Jacques zegt vraag ik me af omdat er tijdens de hergisting immers maar heel weinig extra gisting is.

Door de hergisting krijg je zo'n 0,5% alcohol extra in je bier. Dat is inderdaad relatief gering.
Echter als het gaat om schuimhoudbaarheid dan is de invloed van hogere alcoholen van belang. Deze zijn sterk schuimnegatief. Een hele kleine hoeveelheid daarvan in je bier kan zorgen dat je colaschuim krijgt. Een hogere temperatuur zorgt voor meer hogere alcoholen.

In dit geval heeft de hergisting plaatsgevonden bij 20 ēC. De hoeveelheid hogere alcoholen dat door de hergisting gevormd is zal daarom beperkt zijn. Dit neemt echter niet weg dat het verschil tussen fust en gebotteld bier veroorzaakt kan zijn door de hergisting op de fles.

Maar even wachten totdat "de koolzuur is opgelost is in het bier"  :) kan er voor zorgen dat je een beter schuimend bier krijgt, maar ik weet dat je van oordeel bent dat je alleen moet kijken naar de koolzuurgehalte van het bier.

Offline hans100w

• Senior lid
  • BrouwTV
    • BrouwTV
« Reactie #8 Gepost op: 02-08-2021 22:17 u »
We hebben vaak in verschillende topics gezegd dat bierbrouwen een kwestie van geduld is.
Als een oude rot in het vak denkt dat hij al na 5 dagen hergisten op fles al een drinkbaar bier heeft?????
Brouw ze

De spijker op z'n kop.

Offline brouwerwaldonk

• Super lid
  • Land: be
  • Water is lekker als het langs brouwerij is geweest
« Reactie #9 Gepost op: 02-08-2021 22:33 u »
Ik had het over een warme hergisting. Daatbij bedoelde ik temperaturen mee boven de 20 ēC.
Hiermee heb ik geen antwoord op mijn vraag of hergisten op 15°C beter schuim geeft dan op 20°C Jacques.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #10 Gepost op: 02-08-2021 22:49 u »
Hiermee heb ik geen antwoord op mijn vraag of hergisten op 15°C beter schuim geeft dan op 20°C Jacques.

Dat verschil zal gering zijn. Het ligt ook aan de gist. De ene gist maakt meer hogere alcoholen aan dan de andere.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #11 Gepost op: 03-08-2021 00:01 u »
Brouw ze
Na 5 dagen heb je natuurlijk geen optimaal bier. Maar ook gedurende de eerste 5 dagen trek ik wel een flesje open om te zien hoe de hergisting verloopt. Vanavond weer een flesje opengetrokken en die had al veel betere schuimhoudbaarheid en druk van 2.5 BAR, ongeveer wat het zou moeten zijn. Dus blijkbaar is de schuimhoudbaarheid ook iets wat even duurt tot het optimaal is.   

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #12 Gepost op: 03-08-2021 19:56 u »
... Dus blijkbaar is de schuimhoudbaarheid ook iets wat even duurt tot het optimaal is.

Ik noemde dit eerder "het oplossen/binden van koolzuur aan het bier".

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #13 Gepost op: 03-08-2021 22:30 u »
Ik noemde dit eerder "het oplossen/binden van koolzuur aan het bier".
Het is niet alleen de koolzuur maar vooral de schuimstabiliteit. Dat heeft dus te maken met hoe lang de wand van een schuimbelletje heel kan blijven. 

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #14 Gepost op: 04-08-2021 08:18 u »
Los van dit specifieke geval is mij ook opgevallen dat van hetzelfde bier de versie op de tap een beter schuim heeft dan die uit de fles. Ben er alleen nog niet achter of de tap dan beter is, of de fles slechter. Wanneer dat laatste het geval is, kan ik het uiteindelijk wel pinpointen.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #15 Gepost op: 04-08-2021 10:17 u »
Misschien heeft het deels te maken met het feit dat in de tapslang heel veel fijn schuim ontstaat en dat dat er voor zorgt dat bij het knappen van wanden van die belletjes in je glas er weliswaar grotere bellen overblijven, maar het vlies van die bellen daardoor sterker wordt omdat het schuim 'hergebruikt'. maar dat is vooral een hypothese.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #16 Gepost op: 04-08-2021 22:10 u »
Het is niet alleen de koolzuur maar vooral de schuimstabiliteit. Dat heeft dus te maken met hoe lang de wand van een schuimbelletje heel kan blijven.

Precies. Het gaat om de colloīdale samenstelling van je bier. Schuimvorming en schuimhoudbaarheid zijn niet alleen afhankelijk van het koolzuurgehalte. Het duurt een tijdje voordat je een mooie schuimvorming krijgt na de hergisting.

Door autolyse en het vrijkomen van eiwitsplitsende enzymen wordt na verloop van tijd de schuimhoudbaarheid van bieren met hergisting op de fles weer minder...

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #17 Gepost op: 04-08-2021 23:02 u »
Het duurt een tijdje voordat je een mooie schuimvorming krijgt na de hergisting.

Dat zie ik inderdaad bij het flesje gebeuren. Maar de vraag ging vooral om de constatering dat de koolzuur bij de tap al vrijwel meteen ok was en het in het flesje veel langer duurde voor ik stabiel blijvend schuim had. 

Offline ExPeteriment

• Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #18 Gepost op: 05-08-2021 17:41 u »
Dat zie ik inderdaad bij het flesje gebeuren. Maar de vraag ging vooral om de constatering dat de koolzuur bij de tap al vrijwel meteen ok was en het in het flesje veel langer duurde voor ik stabiel blijvend schuim had.
Ik doe vaak een deel op keg en carboniseer die, ander deel doe ik op flessen met hergisting. Dan kan ik wat variëren in wat ik drink. Carboniseren doe ik met flinke druk zodat ik snel kan drinken. Flessen drink ik veel later, kegs zijn dan al leeg.

Het schuim bij tappen is veel fijner dan uit fles. Het blijft mooi in het glas staan, ik zie dan aan de ringen in het glas hoeveel slokken ik heb genomen.  Het schuim hangt ook mooi aan mijn lippen. Mijn verklaring is dat bij tappen het bier met veel meer kracht in het glas komt.

Als ik "uit drinken ga" zoek ik ook wat ze op tap hebben. Dat heeft mij voorkeur tov flessen.

Hergisting gun ik meer tijd, ook mooi schuim, maar haalt het niet tov geforceerd carboniseren en tappen. Bier even lekker, voorkeur voor tappen, smaak is dan volmondiger. Ik wil wel kunnen variëren, dus ook op fles. Prima te hachelen.

Tags: