Hobbybrouwen > Algemene vragen hobbybrouwen

Waterslot blijft activiteit tonen

(1/2) > >>

Mikel:
Goedenmorgen,

3 weken geleden heb ik een pastry stout gebrouwen en die wilde ik vandaag gaan bottelen. Echter toen ik zojuist keek bij de emmer kwam ik erachter dat het waterslot nog steeds activiteit vertoond (1 belletje per 5 min).
In de emmer zit een iSpindel en die geeft al een week lang 1,028 aan, maar sinds zaterdag is dat ineens 1,027. Deze verlaging is SG gaat wel gepaard met een verschil van 2 graden in temperatuur (kan dit hierdoor komen?). Volgens brewfather zou hij eigenlijk naar 1,024 gaan maar dit lijkt hij niet echt te halen.

Hoe kan het dat er nog steeds redelijk wat koolzuur aangemaakt wordt? Is het bier nog niet uitvergist of komt dat door temperatuur verschil?

De emmer staat ongecontroleerd (bezig met een koelkast) en was daardoor vorige week rond de 23 C en is nu gezakt naar 21 C. Kan dit de oorzaak zijn?

Het gaat om 23 L met een begin SG van 1,074, de gebruikte gist is de SafAle S-04.

Ik hoor graag jullie mening hierover! Qua planning zou ik hem vandaag moeten bottelen, anders wordt dit pas volgend weekend.

De SG waardes zijn gemeten met een hydrometer en het bier smaakt echt heerlijk, geen zuurtje o.i.d. te herkennen.

vanderhoeve:
ik zou nog lekker een weekje wachten.
je bent eerder een week te vroeg dan te laat

Snelbier:
S-04 heb ik 5x op rij problemen mee gehad na bottelen, gistte plotseling enkele punten door >> GUSHERS.
Zie oa dit topic voor soortgelijke problemen: https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,43579.msg657707/topicseen.html#msg657707
Goed laten uitgisten. Zolang er bubbels zijn zker niet bottelen.
Proost, Snelbier.

Mikel:

--- Citaat van: Snelbier op 01-08-2021  12:17 u ---S-04 heb ik 5x op rij problemen mee gehad na bottelen, gistte plotseling enkele punten door >> GUSHERS.
Zie oa dit topic voor soortgelijke problemen: https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,43579.msg657707/topicseen.html#msg657707
Goed laten uitgisten. Zolang er bubbels zijn zker niet bottelen.
Proost, Snelbier.

--- Einde van citaat ---

Dank voor de reactie en de link naar dat topic, ik ga hem zeker nog even laten staan, wordt vervolgd!

Jacques:

--- Citaat van: Mikel op 01-08-2021  13:19 u ---Dank voor de reactie en de link naar dat topic, ik ga hem zeker nog even laten staan, wordt vervolgd!

--- Einde van citaat ---

n bubbel per 5 minuten is natuurlijk wel heel weinig. Dat kan verklaard worden uit temperatuurverschillen.

Bier lang op de gist laten staan komt de kwaliteit van je bier niet ten goede. Maar je bier te vroeg bottelen ook niet omdat je dan te veel koolzuur krijgt op je bier.

Het blijft lastig om het juist compromis te vinden, zeker als je niet temperatuurgecontroleerd vergist. Bij temperatuurgecontroleerde vergisting kun je de temperatuur verhogen om te zorgen dat je bier goed uitgist. Omdat je daarover niet beschikt kan hij het beste nog even wachten met bottelen. Langer dan nog een week wachten raad ik niet aan op voorwaarde dat de iSpindel geen verlaging van het SG laat zien.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie