Hobbybrouwen > Brouwproces

Glashelder witbier... maar ik wil het mooi troebel!

<< < (2/2)

oneman:

--- Citaat van: Jacques op 01-08-2021  16:08 u ---Sla inderdaad de 50 șC stap over.

--- Einde van citaat ---
Ga ik zeker doen. Denk je dat de 40° stap ook weg kan blijven? Ik leek er geen voordeel van te hebben. Helpen naar jouw ervaring rijsthulzen genoeg om beter te filteren zonder die stap?

--- Citaat ---Verder kun je een gistpreparaat van Fermentis kunnen gebruiken: Spring'Blanche.

--- Einde van citaat ---
Voelt een beetje als valsspelen...  :D

Ik kon ooit met een eenvoudiger maischproces mooi troebel witbier krijgen. Dus terug naar 65-72, rijsthulzen toevoegen en dan maar een beetje minder rendement. Ik weet eigenlijk al niet meer waarom ik me daar zo druk om ging maken... las van alles over die maischstappen voor ongemout en hoger rendement... maakte het gewoon te ingewikkeld voor mezelf, achteraf gezien.

oneman

Jacques:

--- Citaat van: oneman op 01-08-2021  17:31 u ---Ga ik zeker doen. Denk je dat de 40° stap ook weg kan blijven? Ik leek er geen voordeel van te hebben. Helpen naar jouw ervaring rijsthulzen genoeg om beter te filteren zonder die stap?Voelt een beetje als valsspelen...  :D

Ik kon ooit met een eenvoudiger maischproces mooi troebel witbier krijgen. Dus terug naar 65-72, rijsthulzen toevoegen en dan maar een beetje minder rendement. Ik weet eigenlijk al niet meer waarom ik me daar zo druk om ging maken... las van alles over die maischstappen voor ongemout en hoger rendement... maakte het gewoon te ingewikkeld voor mezelf, achteraf gezien.

oneman

--- Einde van citaat ---

De 40 șC stap zou ik er inhouden. Die zorgt voor een betere filtreerbaarheid maar ook voor een kruidnageltje is je vergist met een zogenaamde POF-gist (witbier en weizen gisten).

Je mag het gebruik van Spring'Blanche zien als valsspelen, maar het is wel een manier om je doel te bereiken. Het gaat om een product bereidt uit gist.
Omdat het uit gist komt zullen zelfs Duitse brouwers die brouwen volgens het Reinheitsgebot het mogen gebruiken. Zij mogen immers ook zinkgist mee koken met het wort als voedingstof. Rechtstreeks zink toevoegen mag niet, maar gist die men opgekweekt heeft met veel zink mag wel... Het toevoegen van gist is immers toegestaan.
Commerciële brouwerijen hebben hun middeltjes om troebel bier te brouwen, waaronder dit product. Mijn ervaring is dat het brouwen van een bier dat blijvend troebel is een zeldzaamheid is. Bijna altijd doet de zwaartekracht zijn werk en wordt het bier na een aantal maanden helder.

Henielma:
Na een paar maanden wordt witbier altijd helder. Gewoon het laatste beetje witbier in het flesje een beetje zwenken en aan het glas toevoegen zoals je ook bij een Weizen doet. Dat is alles om een mooi troebel witbier te krijgen.

oneman:

--- Citaat van: Jacques op 01-08-2021  17:53 u ---De 40 șC stap zou ik er inhouden. Die zorgt voor een betere filtreerbaarheid maar ook voor een kruidnageltje is je vergist met een zogenaamde POF-gist (witbier en weizen gisten).

--- Einde van citaat ---
Ja, de kruidnagel. Die was ik even vergeten. Goed, ik houd die erin. (Ik gebruik inderdaad een POF-gist)

--- Citaat ---Je mag het gebruik van Spring'Blanche zien als valsspelen, maar het is wel een manier om je doel te bereiken. Het gaat om een product bereidt uit gist.

--- Einde van citaat ---
Ja dat snap ik. Het is ook een mooi product, zeker voor commerciële brouwers met veeleisende klanten en geen grip op de periode dat het bier in opslag blijft. Ik ben al blij als ik hetzelfde resultaat krijg als toen ik voorheen 65-72 of eerder 68 als schema aanhield. Dat bleef lang genoeg smakelijk troebel. Dat kon ik sneller opdrinken dan dat de zwaartekracht nodig had om de boel helder te krijgen. :-)

Dank voor je kundige antwoorden!

oneman

Navigatie

[0] Berichtenindex

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie