Algemeen > Algemeen

Kegger meister koelkast tap

(1/2) > >>

Marco123:
Beste allemaal

Ik heb recent een kegger meister biertap koelkast aangeschaft om tijdens de weekend sportwedstrijden een lekker pilsje te kunnen tappen.
Iemand ervaring met deze tap?

Ik ben nu een week bezig en krijg alleen maar schuim. Koolzuur hoog en laag geprobeerd zonder resultaat.
Ben benieuwd of iemand onder jullie dit heeft meegemaakt en opgelost heeft, ben aardig gefrustreerd aan het raken.

Bedabkt

Derp:

--- Citaat van: Marco123 op 31-07-2021  18:10 u ---Beste allemaal

Ik heb recent een kegger meister biertap koelkast aangeschaft om tijdens de weekend sportwedstrijden een lekker pilsje te kunnen tappen.
Iemand ervaring met deze tap?

Ik ben nu een week bezig en krijg alleen maar schuim. Koolzuur hoog en laag geprobeerd zonder resultaat.
Ben benieuwd of iemand onder jullie dit heeft meegemaakt en opgelost heeft, ben aardig gefrustreerd aan het raken.

Bedabkt

--- Einde van citaat ---
Hoe lang is de slang die aan je vat zit en wat voor materiaal en binnendiameter is deze?

Schuim is meestal:
- te hoge druk ingesteld (verzadigingsdruk bij 7 graden is normaal gesproken ~ 1 bar voor veel bieren met 2.5 vol koolzuur
- te korte slang en daardoor teveel druk bij de tap. Bij 0.8 bar en 5mm binnendiameter heb je al snel 3-4 meter nodig
- warme tap. Die keggerators hebben vaak een tapkolom en kraan waar het bier in opwarmt. Warm bier schuimt.

Marco123:
Hoi Derp
Dank voor je reactie, de slang is 1 meter met een diameter van 10 mm in doorzichtig pvc.
De druk staat nu op 0.9 bar
De temp in de koelkast ligt rond de 6 graden.
Ook geprobeerd met hogere bar druk wat uiteraard niet hielp, zoals ik het begreep moet de druk inderdaad rond de 1 bar liggen.

Derp:
1 meter met 10 mm binnenmaat geeft inderdaad heel weinig weerstand en zal erg veel schuimen.

Als ik de calculator erbij pak heb je met 10 mm onder normale druk al gauw een meter of 100 nodig. https://www.kegerators.com/beer-line-calculator/

Dus.. even lijn regelen van 4-5-6 mm binnenmaat. Met 5 mm kom je al gauw op een meter of 4.

Derp:
Als je trouwens nu even dringend wilt tappen kan je de druk heel even naar bijna niks zetten (1 PSI ofwel 0.06 bar). Dan knalt je glas alsnog in minder dan 10 seconden vol maar dat lukt waarschijnlijk.

Na het tapavondje wel weer naar de 0.9 a 1 bar zetten anders wordt je bier plat voor de volgende keer.

Maar de echte oplossing is dus langere slang met kleinere diameter.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie