Hobbybrouwen > Algemene vragen hobbybrouwen

Bottelen in Jampot (twist off)

(1/4) > >>

MvR18:
Ik vroeg me af of er iemand ervaring heeft om een weizen bier in een jampot te bottelen. Zijn de potten sterk genoeg.
Ik heb bruine potten gevonden. Ik vind het leuk om het anders te doen dan anderen alleen zou het jammer zijn dat de potten gaan knappen.

Ik hoor graag jullie reactie.

Maarten

Derp:
Zijn in principe niet gemaakt om druk te verdragen. Een weizen is daarnaast wel een koolzuurrijk bier dus er staat veel druk op. Zou wel geinig kunnen zijn als je direct je glas hebt en uit de jampot kan drinken, hoewel ik me afvraag hoe het zit met de schuimkraag dan.

Heb je de mogelijkheid te proberen met 5 potten die je dan in een paar stevige plastic tassen in een doos wegzet?

Ik weet alleen niet of je dit ooit écht kunt vertrouwen. Zelfs als 1 op de 100 flessen knapt is het toch behoorlijk rot als er een scherfje in je oog schiet.

Blokkie:
Ik verwacht niet dat de potten zullen barsten. Bij een beetje overdruk gaat het deksel lekken. De bedoeling van zo’n pot is wat onderdruk in de pot te krijgen na het pasteuriseren van de inhoud. Dat verhoogt de houdbaarheid. Maar met bier heb je het tegenovergestelde. Overdruk.

Maar gewoon uitproberen met eerst een paar potten. Succes

JanDeGraaff:

--- Citaat van: Blokkie op 30-07-2021  15:09 u ---Ik verwacht niet dat de potten zullen barsten. Bij een beetje overdruk gaat het deksel lekken. De bedoeling van zo’n pot is wat onderdruk in de pot te krijgen na het pasteuriseren van de inhoud. Dat verhoogt de houdbaarheid. Maar met bier heb je het tegenovergestelde. Overdruk.

--- Einde van citaat ---
Op zich niet erg, een beetje overdruk. Overdrukkamers in ziekenhuizen zijn erop gericht om slechte dingen buiten te houden door de overdruk. Dat zal hier ook wel werken. Maar, als de overdruk iets teveel wordt, dan raakt het deksel ontzet en is het gewoon lek. Dan kan je bier ook weg, als het niet al vanzelf wegloopt.
Het luistert dus wel erg nauw... Een Weckpot, waarbij het deksel mechanisch op zijn plek gehouden wordt en niet vervormbaar is, zou wellicht een betere optie zijn. Maar daar gaat het hier niet om.. het gaat om de bruine potten van Maarten.

Zoals Blokkie al zei: Gewoon proberen met een paar potten. Niet teveel, want dat is misschien zonde. En heel voorzichtig met de bottelsuiker..

Jacques:

--- Citaat van: MvR18 op 30-07-2021  13:30 u ---Ik vroeg me af of er iemand ervaring heeft om een weizen bier in een jampot te bottelen. Zijn de potten sterk genoeg.
Ik heb bruine potten gevonden. Ik vind het leuk om het anders te doen dan anderen alleen zou het jammer zijn dat de potten gaan knappen.

Ik hoor graag jullie reactie.

Maarten

--- Einde van citaat ---

Is er een bepaalde reden waarom je dit wilt?

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie