Bottelen in Jampot (twist off)

Gestart door MvR18, 30-07-2021 13:30 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

MvR18

Ik vroeg me af of er iemand ervaring heeft om een weizen bier in een jampot te bottelen. Zijn de potten sterk genoeg.
Ik heb bruine potten gevonden. Ik vind het leuk om het anders te doen dan anderen alleen zou het jammer zijn dat de potten gaan knappen.

Ik hoor graag jullie reactie.

Maarten

Derp

Zijn in principe niet gemaakt om druk te verdragen. Een weizen is daarnaast wel een koolzuurrijk bier dus er staat veel druk op. Zou wel geinig kunnen zijn als je direct je glas hebt en uit de jampot kan drinken, hoewel ik me afvraag hoe het zit met de schuimkraag dan.

Heb je de mogelijkheid te proberen met 5 potten die je dan in een paar stevige plastic tassen in een doos wegzet?

Ik weet alleen niet of je dit ooit écht kunt vertrouwen. Zelfs als 1 op de 100 flessen knapt is het toch behoorlijk rot als er een scherfje in je oog schiet.

Blokkie

Ik verwacht niet dat de potten zullen barsten. Bij een beetje overdruk gaat het deksel lekken. De bedoeling van zo'n pot is wat onderdruk in de pot te krijgen na het pasteuriseren van de inhoud. Dat verhoogt de houdbaarheid. Maar met bier heb je het tegenovergestelde. Overdruk.

Maar gewoon uitproberen met eerst een paar potten. Succes

Jan de Graaff

Citaat van: Blokkie op 30-07-2021  15:09 uIk verwacht niet dat de potten zullen barsten. Bij een beetje overdruk gaat het deksel lekken. De bedoeling van zo'n pot is wat onderdruk in de pot te krijgen na het pasteuriseren van de inhoud. Dat verhoogt de houdbaarheid. Maar met bier heb je het tegenovergestelde. Overdruk.
Op zich niet erg, een beetje overdruk. Overdrukkamers in ziekenhuizen zijn erop gericht om slechte dingen buiten te houden door de overdruk. Dat zal hier ook wel werken. Maar, als de overdruk iets teveel wordt, dan raakt het deksel ontzet en is het gewoon lek. Dan kan je bier ook weg, als het niet al vanzelf wegloopt.
Het luistert dus wel erg nauw... Een Weckpot, waarbij het deksel mechanisch op zijn plek gehouden wordt en niet vervormbaar is, zou wellicht een betere optie zijn. Maar daar gaat het hier niet om.. het gaat om de bruine potten van Maarten.

Zoals Blokkie al zei: Gewoon proberen met een paar potten. Niet teveel, want dat is misschien zonde. En heel voorzichtig met de bottelsuiker..

Jacques

Citaat van: MvR18 op 30-07-2021  13:30 uIk vroeg me af of er iemand ervaring heeft om een weizen bier in een jampot te bottelen. Zijn de potten sterk genoeg.
Ik heb bruine potten gevonden. Ik vind het leuk om het anders te doen dan anderen alleen zou het jammer zijn dat de potten gaan knappen.

Ik hoor graag jullie reactie.

Maarten

Is er een bepaalde reden waarom je dit wilt?

beermenke

Het jampotdeksel is gemaakt om iets vacuüm.te bewaren. Heet erin en zuigt vacuüm door afkoelen. Bij hergisting creëer je tegenovergestelde en door druk gaat het deksel lekken. Het zou kunnen werken als ze afsluitbaar zijn met een dikke rubberen ring die je met het deksel zeer strak aandraait.
Ik zou zeggen probeer 3 potten per batch en wie weet lukt het tegen verwachting in toch. Als er niets uitgeprobeerd zou worden was er nooit een maanlanding geweest.

Jacques

Citaat van: beermenke op 30-07-2021  22:11 uHet jampotdeksel is gemaakt om iets vacuüm.te bewaren. Heet erin en zuigt vacuüm door afkoelen. Bij hergisting creëer je tegenovergestelde en door druk gaat het deksel lekken. Het zou kunnen werken als ze afsluitbaar zijn met een dikke rubberen ring die je met het deksel zeer strak aandraait.
Ik zou zeggen probeer 3 potten per batch en wie weet lukt het tegen verwachting in toch. Als er niets uitgeprobeerd zou worden was er nooit een maanlanding geweest.

Ik sluit niet uit dat jampotten goed afsluiten en de druk kunnen weerstaan. Maar dan snap ik nog niet zo goed waarom je bier zou bottelen in jampotten. Jampotten zijn van helder glas waardoor je snel last krijgt van lichtsmaak. Verder heb je een groot oppervlak onder de deksel. Hierdoor heb je eerder last van oxidatie.
Als het gaat om de hersluitbaarheid zijn beugelflessen een betere optie.

Maar misschien zie ik iets over de hoofd?

beermenke

Maarten schrijft dat ie iets anders wil dan anderen en dat ie bruine potten heeft.
Als dat zijn achterliggende gedachte is dan is het zeker leuk om te proberen, ik expirementeer ook graag maar vertroetel mijn brouwsel en vertrouw  op de beproefde methode van de gangbare bierflesjes.

seed7

jampotten kunnen normaal redelijk tegen een beetje onderdruk. Overdruk is een heel ander verhaal. Als je het probeert, ik zou het niet doen, zet je potten dan in ieder geval onder een paar stevige doeken of in een doos oid om scherven op te vangen als het mis gaat.  Pas dan ook op met het oppakken van de potten als je ze open wilt maken. Veiligheidsbril en stevige handschoenen etc.

Nogmaals ik zou het je afraden. Genoeg scherven gezien, maar ieder z'n meug.


Ingo

Jacques

Citaat van: beermenke op 30-07-2021  22:41 uMaarten schrijft dat ie iets anders wil dan anderen en dat ie bruine potten heeft.
Als dat zijn achterliggende gedachte is dan is het zeker leuk om te proberen, ik expirementeer ook graag maar vertroetel mijn brouwsel en vertrouw  op de beproefde methode van de gangbare bierflesjes.

Bruine potten, daar had ik overheen gelezen...

Blijft de vergrote kans op oxidatie. Voordeel van potten is de stabelbaarheid. Uitschenken lijkt mij wat lastiger dan een flesje, maar dat ligt natuurlijk aan de doorsnede van de potten.

MvR18

Beste allen,

Dank voor jullie mooie en ophelderende berichten.

Ik wil dit graag om anders te zijn dan anderen, daarnaast is een jampot makkelijker schoon te maken en kun je er rechtstreeks uit drinken;)

Dat jampotten vacuüm trekken en bier het tegenovergestelde doet had ik nog niet aan gedacht. Dan is het toch beter om voor beugelflessen te kiezen. Ik kan natuurlijk zoals jullie voorstellen een paar proberen en eens zien hoe het gaat. Helaas zijn de bruine potten alleen leverbaar per 40 stuks. Maar doorzichtige donker plaatsen kan ook geen kwaad voor een experiment.

Ik ga toch maar voor de traditionele beugelflessen en bottel een paar jampotten erbij om toch eens te proberen.

Dank allen en ik hou jullie op de hoogte met het jampot verhaal.

Derp

Je kan er zo uit drinken, maar ik bedacht me ook wel dat er gist onderin zal liggen.. niet echt een voordeel.

Jan de Graaff

Citaat van: Derp op 31-07-2021  21:45 uJe kan er zo uit drinken, maar ik bedacht me ook wel dat er gist onderin zal liggen.. niet echt een voordeel.
Ander nadeel is het dikke glas. Ik vind dun glas een stuk prettiger om uit te drinken. Een vaasje vind ik al minder prettig dan een fluitje. En zo kunnen we nog wel even doorgaan met de nadelen van jampotten om uit te drinken. Ik denk dat dat ook de reden is waarom we niet uit jampotten drinken, teveel nadelen ;)

harrydevos

Hallo, helaas lukt het niet om druk op te bouwen met jampotjes. Druk gaat langs het deksel weg en heeft daardoor geen schuim of CO erop. onderdruk lukt perfect, overdruk niet. Succes verder en gewoon proberen hoor! Cheers

Jeroen76

Er zijn ook jampotjes met een kliksluiting vergelijkbaar zoals op een  beugelfles, is dat misschien iets? Zag een hele pallet vol met deze weckpotjes vanmiddag bij Unibrew

Afbeelding als voorbeeld, potjes zagen er anders uit, meer als een jampot



Gr. Jeroen

CeesM

Citaat van: Jeroen76 op 03-08-2021  23:47 uEr zijn ook jampotjes met een kliksluiting vergelijkbaar zoals op een  beugelfles, is dat misschien iets? Zag een hele pallet vol met deze weckpotjes vanmiddag bij Unibrew

Afbeelding als voorbeeld, potjes zagen er anders uit, meer als een jampot



Gr. Jeroen
Weckpotjes zijn ook bedoeld om vacuum in te krijgen. Zal ook wel lekken bij overdruk.

Jeroen76

Citaat van: CeesM op 03-08-2021  23:51 uWeckpotjes zijn ook bedoeld om vacuum in te krijgen. Zal ook wel lekken bij overdruk.
Tsja dat zou wel eens kunnen... maar wellicht gewoon wat verschillende potjes proberen dan weten we het zeker ;)

Gr. Jeroen

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.