Wyeast smackpack nog bruikbaar?

Gestart door WJW, 29-07-2021 21:39 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

WJW

Beste brouwers,
Na een drietal eerdere brouwsels, heb ik de afgelopen week de eerste van twee geplande batches weizen gebrouwen. Ik had voor die twee batches twee pakken gist Wyeast gekocht, zgn smackpacks. Nu viel het mij op dat ondanks dat ze beiden steeds gekoeld bewaard zijn en nog niet geactiveerd waren, één pak duidelijk al boller was dan het andere.
Ik heb het dunste pakje gebruikt: Uit de koelkast gehaald, zakje naar de hoek gemanoevreerd, klap erop en toen werd ie heel mooi bol. Mijn bier staat nu prima te gisten met een lekker actief waterslot.
Maar ik weet niet goed of het andere pak wel goed is. Het is nu al in de koelkast wat opgeblazen, niet zo stevig als het pak dat ik al gebruikt heb, maar toch. Kan het zijn dat het plastic zakje binnenin onverhoopt al stuk is gegaan, waardoor het in de koeling toch al op lage activiteit iets doet?

Wat denken jullie? Kan ik dit nog gebruiken voor mijn volgende batch over enkele weken, of toch beter een nieuw pak halen?

Alvast dank voor jullie adviezen.

Oscar

Citaat van: WJW op 29-07-2021  21:39 uKan ik dit nog gebruiken voor mijn volgende batch over enkele weken,

Ja  :) :brouwen:

WJW

Kijk, dat is nog eens een helder advies.  8)
Daar kan ik iets mee.
Tot nu toe heb ik alleen met korrelgisten gewerkt, dus dit is nog nieuw voor mij. Ik twijfelde een beetje hoe dit bollere pak te interpreteren. Is het gist dan toch al actief of actiever geweest, maar is dat niet erg omdat het verder koel bewaard wordt?

WJW

Nu begin ik alsnog weer te twijfelen. Het gistpak is nu, ondanks dat het steeds in de koelkast bewaard is, net zo opgebold als het pak dat ik had geactiveerd voor de eerste batch. Er moet dus wel koolzuur gevormd zijn en de gist is dus actief. Dat zal toch niet de bedoeling van zo'n smackpack met activator zijn lijkt me?
Ik wilde deze gist pas over een week of 3 a 4 gaan gebruiken.
Is er tegen die tijd nog wel genoeg levensvatbare gist over? Hoe lang is dat dan houdbaar?

Simonsj

Een op pack, meer dan 2 mnd in de koelkast gehad. Starter gemaakt en dikke prima.

WJW

Ik heb nog geen ervaring in het maken van starters. Ik was eerlijk gezegd ook nog niet van plan om een starter te maken. Dat is ook onder andere de reden om voor deze gist in smackpack te kiezen voor mijn 10L batch.
Denk je dat het ook zonder starter nog kan?

Jacques

Citaat van: WJW op 01-08-2021  13:30 uIk wilde deze gist pas over een week of 3 a 4 gaan gebruiken.
Is er tegen die tijd nog wel genoeg levensvatbare gist over? Hoe lang is dat dan houdbaar?

Het gebeurt wel meer dat een Wyeast verpakking een beetje opgebold is. Voor de houdbaarheid maakt dat niet zo heel veel uit.

Wel is het met een dergelijke verpakking het lastiger om het binnenzakje kapot te slaan.
Een goede methode is het zakje lokaliseren en deze in een hoek duwen. Met de je ene hand zorg je er voor dat het zakje op zijn plek blijft en met de andere hand maak je een vuist en sla je hard op de verpakking. Controleer daarna of de binnenverpakking echt stuk is door met je vingers over de buitenkant van de verpakking te lopen terwijl deze op een vlak oppervlak ligt.   

WJW



Het zakje is dusdanig strak opgebold, dat ik het binnenzakje niet meer kapot kan slaan. Wellicht is het eerder al onbedoeld stukgegaan en is dat de oorzaak van mijn probleem?

Jacques

Citaat van: WJW op 01-08-2021  17:57 u

Het zakje is dusdanig strak opgebold, dat ik het binnenzakje niet meer kapot kan slaan. Wellicht is het eerder al onbedoeld stukgegaan en is dat de oorzaak van mijn probleem?

Het zakje is inderdaad vrij dik, maar ik heb het meer gezien en zonder problemen de verpakking gebruikt.


In het binnenzakje zit gistvoeding. De gist zelf zit daar buiten. Het zou kunnen dat er een heel klein lekje zit in het binnenzakje.

Het opbollen van de verpakking is niet noodzakelijk. Wat je kunt doen is de verpakking in de koelkast leggen en deze over een paar weken gebruiken. Voor de zekerheid kun je het (afgekoelde) wort beluchten door deze te laten kletteren. Maar gezien het kleine volume van je brouwsel is ook dat geen noodzaak.

goom

Citaat van: WJW op 29-07-2021  21:39 uBeste brouwers,
Na een drietal eerdere brouwsels, heb ik de afgelopen week de eerste van twee geplande batches weizen gebrouwen. Ik had voor die twee batches twee pakken gist Wyeast gekocht, zgn smackpacks. Nu viel het mij op dat ondanks dat ze beiden steeds gekoeld bewaard zijn en nog niet geactiveerd waren, één pak duidelijk al boller was dan het andere.
Ik heb het dunste pakje gebruikt: Uit de koelkast gehaald, zakje naar de hoek gemanoevreerd, klap erop en toen werd ie heel mooi bol. Mijn bier staat nu prima te gisten met een lekker actief waterslot.
Maar ik weet niet goed of het andere pak wel goed is. Het is nu al in de koelkast wat opgeblazen, niet zo stevig als het pak dat ik al gebruikt heb, maar toch. Kan het zijn dat het plastic zakje binnenin onverhoopt al stuk is gegaan, waardoor het in de koeling toch al op lage activiteit iets doet?

Wat denken jullie? Kan ik dit nog gebruiken voor mijn volgende batch over enkele weken, of toch beter een nieuw pak halen?

Alvast dank voor jullie adviezen.
Maak een giststarter... gaat helemaal goed komen.

WJW

Vandaag mijn tweede batch Weizen gebrouwen en deze gist geënt. Daarna nog even gekeken en in het zakje binnenin leek inderdaad een lekje te zitten. Wellicht ben ik zelf onvoorzichtig geweest met de verpakking, geen idee hoe dit gekomen is.
Ik heb het restant van wat in dat binnenzakje zat niet meer toegevoegd. Wel had ik al bij het koken wat gistvoeding aan het wort toegevoegd.,
Nu zit ik natuurlijk vol spanning te wachten tot het waterslot actief wordt. Dat was vorige batch al binnen enkele uren, maar toen was de gist nog een paar weken verser en dat pak had deze 'problemen' niet.
Blijft toch altijd spannend hoe de vergisting verloopt. Weer zo'n opwindend stukje van het hobbybrouwen. Ik vind het heerlijk.

-Wilco

WJW

Gisteren al na zo'n 3 uur wat activiteit in het waterslot. Inmiddels staat hij zeer enthousiast te borrelen. Het lijkt dus prima in orde te komen.

Jacques

Citaat van: WJW op 13-08-2021  16:18 uGisteren al na zo'n 3 uur wat activiteit in het waterslot. Inmiddels staat hij zeer enthousiast te borrelen. Het lijkt dus prima in orde te komen.

Mooi om te lezen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.