Hobbybrouwen > Algemene vragen hobbybrouwen

Te veel koolzuur in keg

(1/2) > >>

Roland58:
Collega's,

Ik heb voor het eerst afgevuld in een keg. Weizenbier waarbij ik 4 g suiker per liter heb toegevoegd. Door een slecht rendement heb ik slechts 15 liter in een 19 ltr keg kunnen afvullen. Daarna op druk gebracht 3.0 bar gedurende 10 dagen bij temp van 16 gr.C Daarna temperatuur naar 4 gr C gebracht. Bij het tappen krijg ik alleen schuim. Kan iemand aangeven wat ik verkeerd gedaan heb en hoe ik eventueel het teveel aan koolzuurgas kan verwijderen?

Hopfenfox:
Ik ben geen expert, maar het klinkt alsof hier twee dingen door elkaar lopen. Je hebt suiker toegevoegd voor hergisting, en tegelijk een flinke koolzuurdruk opgebouwd. Het is het een of het ander, en jij hebt allebei toegepast. Lijkt me dat daar de overdaad aan schuim vandaan komt?

Derp:
Inderdaad, je voegt óf suiker toe, óf je zet hem onder druk.

Als je suiker gebruikt dan gebruik je alleen de tapdrukdie je nodig hebt om te tappen, das normaal gesproken minder dan een bar.

ExPeteriment:
Eens ben ik het met de vorige 2 reacties. Nu je teveel druk hebt, kun je die door aan het overdruk ventiel te trekken verminderen. Stoppen als er schuim komt. Dit zul je wel aantal keren met tussenpozen moeten herhalen,  het schuim heeft tijd nodig te zakken. Zo nu en dan checken of je al bier tapt.

Oscar:

--- Citaat van: Roland58 op 29-07-2021  15:27 u ---en hoe ik eventueel het teveel aan koolzuurgas kan verwijderen?

--- Einde van citaat ---

Warm zetten en ontluchten..

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie