Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Ikea Öl Mörk lager  (gelezen 561 keer)

Offline Willem Broekema

• Vol lid
  • Land: nl
  • Bier is water dat af is.
Ikea Öl Mörk lager
« Gepost op: 27-07-2021 13:28 u »
Wie kan mij een beetje in de richting helpen?

Voor de pandemie was ik met mijn vrouw bij een Zweeds warenhuis, waar we in de rij stonden bij de food afdeling. Mijn oog viel daar op flesje wat bier bleek te zijn, met de naam: Ikea Öl Mörk lager.
Nieuwsgierig geworden naar wat dit dan moest zijn, heb ik een flesje meegenomen. :-[
Indien het vies zou smaken, zou het een gootsteen bier worden. Dat was wel een beetje de verwachting.

De omschrijving is als volgt: "Een roodbruin lagerbier met een volle, moutachtige smaak en een zweem van geroosterde koffie. Koel serveren bij alle soorten voedsel."  artikel 602.457.40, aankoop alleen mogelijk in de winkel ..  :biersmile:

Eenmaal geopend en geproefd, viel het me eigenlijk mee. Ik proefde wellicht niet heel veel chocolade/koffie, maar proefde wel de iets bittere smaak van geroosterde gerst. Dat stond mij eigenlijk wel aan! Ik had nog nooit lagers met geroosterde mouten gedronken.. maar waarom niet ?!?

Aangezien ik weer wat wil experimenteren met een nieuw recept, kwam dit bier in mijn geheugen weer naar voren.

Wie kent dit bier?
Wie weet onder welke bierstijl dit bier zou kunnen vallen?

Ik denk aan pilsmout of Pale mout, met 1 a 2 % gebrande gerst en evenzoveel chocolademout?
Een neutrale hop (Saaz ?) tot IBU 20 / 25?
Vergisten met bijv 34/70?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline de Machtige Wil

• Vol lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: Ikea Öl Mörk lager
« Reactie #1 Gepost op: 27-07-2021 14:09 u »
Citaat van: Willem Broekema link=topic=43761.msg6
Ik had nog nooit lagers met geroosterde mouten gedronken.. maar waarom niet ?!?

Een bokbier is van oorsprong ook lager en bevat ook geroosterde mouten. Ik ken het Ikea biertje zelf niet.

Offline Fractus

• Senior lid
  • Trotse eigenaar van een Arsegan Easybrew 30
« Reactie #2 Gepost op: 27-07-2021 16:27 u »
Je kunt misschien wel even door de biertypengids van het bierkeurmeestersgilde scrollen en alle lagers even lezen. Kun je kijken of er een beschrijving tussen zit voor jouw idee past bij dit bier :)

Je kunt hem hier gratis inzien: https://www.bierkeurmeestersgilde.nl/downloads

Offline chthon

• Vol lid
  • Land: be
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #3 Gepost op: 27-07-2021 16:40 u »
Reeds gedronken bij Ikea. Het is wel een vrij clean bier, ik zou zeggen, zeker een lagergist gebruiken. Pils mout, een beetje roostmout, en misschien zelfs een gedeelte suiker. Het zal zeker niet ingewikkeld van recept zijn. Niet te veel hop, want het is niet bitter, alleen een toevoeging bij de start van het koken. Geen hopsmaak of aroma, dus geen late hoppen.

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #4 Gepost op: 27-07-2021 19:11 u »
Ergens tussen een Alt en een Schwarzbier.

Ingo

Tags: