Koolzuur en inblikken

Gestart door zanzaa, 26-07-2021 14:38 u

Vorige topic - Volgende topic

zanzaa

Dag brouwers,

Hierbij mijn eerste bericht op dit forum. Hopelijk zijn hier ervaringsdeskundigen die me verder kunnen helpen met het volgende:

Sinds anderhalf jaar ben ik wat vrienden bezig thuis bier te brouwen. Na verscheidene optimalisatiestappen in ons proces zijn we erin geslaagd een lekkere en houdbare NEIPA (tripel) te brouwen. Om de kans op oxidatie te minimaliseren gebruiken we tegenwoordig een RVS vergistingsvat en crashen we na het dry-hoppen het bier in soda kegs bij enkele graden boven 0.
Vanaf dit punt willen we d.m.v. het aanleggen van CO2-druk het bier carboniseren, en vervolgens inblikken. We lopen hierbij tegen een paar vraagstukken aan:
- Allereerst: is dit een geschikt alternatief voor bottelsuiker?
- Hoe lang moet het bier op de gewenste druk gehouden worden voor voldoende carbonisatie?
- We vullen nu eerst handmatig de blikken met gasvormig CO2, vlak voordat we het bier in de blikken "tappen" vanuit de keg. Hierbij is het controleren van de hoeveelheid schuim lastig gebleken. Heeft iemand tips voor het handig vullen van de blikken?

Alvast dank voor de hulp!

Groet Jan

seed7

Citaat van: zanzaa op 26-07-2021  14:38 u- Allereerst: is dit een geschikt alternatief voor bottelsuiker?
- Hoe lang moet het bier op de gewenste druk gehouden worden voor voldoende carbonisatie?
- We vullen nu eerst handmatig de blikken met gasvormig CO2, vlak voordat we het bier in de blikken "tappen" vanuit de keg. Hierbij is het controleren van de hoeveelheid schuim lastig gebleken. Heeft iemand tips voor het handig vullen van de blikken?

1. ja

2. je carboniseert bij een bepaalde temperatuur en druk. Als verzadiging is bereikt dan is het goed. Hoe goed je dat kunt bepalen hangt van je carbonisatie methode af. Als je dat middels een bruissteen heel langzaam in het vat doet en de kopdruk op de juiste waarde instelt dan kun je aan een rotameter zien wanneer het bier verzadigd is. De flow stopt. Je aanvoer druk moet laag zijn. Zo laag dat je kopdruk niet stijgt. Alle CO2 wordt dan opgelost. Doe je het anders dan moet je meten met een saturatie meter, Zahm -Nagel bijvoorbeeld.

3. O2 vrij op blik afvullen is een vrijwel onmogelijke opgave. In het ideale geval is je hele afvullijn met inert gas gevuld. O2 arm afvullen op fles is eenvoudiger, zelfs met voorvacuum is door de hobbieist te realiseren..

Hoe lang doe je met een batch zelf gebrouwen bier. Hoeveel oxidatie levert dat op langs de dop als je op fles afvult. Is blik niet suboptimalisatie als je rotatie hoog is. Minder en vaker brouwen en op fles afvullen kan veel effectiever zijn dan dat blik gedoe.

Ingo

zanzaa

Citaat van: seed7 op 26-07-2021  14:55 u1. ja

2. je carboniseert bij een bepaalde temperatuur en druk. Als verzadiging is bereikt dan is het goed. Hoe goed je dat kunt bepalen hangt van je carbonisatie methode af. Als je dat middels een bruissteen heel langzaam in het vat doet en de kopdruk op de juiste waarde instelt dan kun je aan een rotameter zien wanneer het bier verzadigd is. De flow stopt. Je aanvoer druk moet laag zijn. Zo laag dat je kopdruk niet stijgt. Alle CO2 wordt dan opgelost. Doe je het anders dan moet je meten met een saturatie meter, Zahm -Nagel bijvoorbeeld.

3. O2 vrij op blik afvullen is een vrijwel onmogelijke opgave. In het ideale geval is je hele afvullijn met inert gas gevuld. O2 arm afvullen op fles is eenvoudiger, zelfs met voorvacuum is door de hobbieist te realiseren..

Hoe lang doe je met een batch zelf gebrouwen bier. Hoeveel oxidatie levert dat op langs de dop als je op fles afvult. Is blik niet suboptimalisatie als je rotatie hoog is. Minder en vaker brouwen en op fles afvullen kan veel effectiever zijn dan dat blik gedoe.

Ingo

Dag Ingo,

Bedankt voor je reactie!

We gaan de bruissteen/rotameter suggestie eens proberen!
Het inblikken gaat met een zelfgebouwde machine, dus dat is een beetje een erekwestie. ;)

Als er nog tips zijn om de schuimvorming bij het vullen van de blikken te minimaliseren houd ik me aanbevolen!

Jan

Bram86

Ik denk dat de schuimvorming hetzelfde op te lossen is als bij gecarboniseerd vullen op fles. Zorgen dat heel je vullijn gekoeld is. Dus je blikken en vulslang op de temperatuur van je bottelvat.

tdp

Citaat van: zanzaa op 27-07-2021  12:09 uDag Ingo,

Bedankt voor je reactie!

We gaan de bruissteen/rotameter suggestie eens proberen!
Het inblikken gaat met een zelfgebouwde machine, dus dat is een beetje een erekwestie. ;)

Als er nog tips zijn om de schuimvorming bij het vullen van de blikken te minimaliseren houd ik me aanbevolen!

Jan
Geen tips, maar ben erg benieuwd naar de inblikmachine!!

seed7

Citaat van: Bram86 op 27-07-2021  13:34 uZorgen dat heel je vullijn gekoeld is.

Exact. Steenkoud. Bij de tegendrukafvullers joeg ik er eerst een fust water van 1C doorheen, dan pas bier van -1 - 1C en netjes van vlak boven de bodem vullen.

Ingo

okkert

Wij hebben vorige maand een Cannular gekocht. Ben er erg enthousiast over! We gebruiken daarbij ook de beergun van Ali. Eerst CO2 in het blikje 'purgen' en daarna afvullen met een klein laagje schuim. Deksel erop en draaien maar

Tom_den_Hollander

Ik vroeg me af hoe snel het werkt. Als ik handmatig 24 L op flesjes vul ben ik gemiddeld totaal 2 minuten per flesje kwijt.
Incl:
- klaarzetten en maken suikeroplossing
- flesjes 1x met Star San spoelen
- 1x naspoelen met water
- suikeroplossing doseren
- vullen + kroonkurken (gebeurt per fles direct na elkaar)
- opruimen

DeKeng

Ik doe ook inblikken, en heb gekeken voor een beergun icm een Sodastream gasflesje, die zijn klein en goedkoop.
Echter vind ik het nogal een gedoe.
Ik vul ze nu gewoon met n vulpijpje en zet ze even op een keukenweegschaaltje voor de dubbel check. Je weet op een gegeven moment wel tot waar je kunt vullen.

Ik doe ook gewoon bottelsuiker erbij, verschillend van de bierstijl hoeveel, maar 5/6 g/L kan makkelijk. Nog geen last van zooi in mijn blikken gehad, dus gewoon niet te snel inblikken, maar lekker uit laten gisten.

Tom_den_Hollander

Ik begrijp dat het blikje dus niet helemaal vol gaat? Bij vulpijpje in flesjes is het volume van de vulpijp gelijk aan de kopruimte. Ik begrijp dat doordat een blikje een lagere hoogte heeft als een flesje dat de kopruimte hierdoor kleiner zou worden. Dit zou je echter kunnen verhelpen door iets van het juiste volume aan het vulpijpje te maken.

BBD

Ik was eigenlijk ook aan het kijken naar de semi automatische blikmachine.

Ik doe nu het bier op een fust of op de fles. Bij flessen gebruik ik een tegendrukvuller. (Last straw met uitbreiding)

Nu vroeg ik met af of er al mensen zijn die blikken onder tegendruk vullen?

Er zijn internationaal al opties voor (en voor de thuis brouwer/ kleine brouwer):

TAPCOOLER NANOCANNER™ COUNTER PRESSURE CAN FILLING STATION COMPLETE KIT WITH MAGNETIC MOUNT
https://shop.greatfermentations.com/product/tapcooler-counter-pressure-can-filling-station/tapcooler-bottle-filler-and-accessories?a=flora

Iemand ervaring met deze uitbreiding of soortgelijke optie?

En hoe doen we dit eigenlijk met de hoeveelheid? Bij een flesje kan ik er nog goed inkijken en weet ik wanneer er genoeg in zit.... Een blikje is wat lastiger. Of gaan we toch een weegschaal gebruiken?!

okkert

Citaat van: BBD op 09-11-2021  23:40 uIk was eigenlijk ook aan het kijken naar de semi automatische blikmachine.

Ik doe nu het bier op een fust of op de fles. Bij flessen gebruik ik een tegendrukvuller. (Last straw met uitbreiding)

Nu vroeg ik met af of er al mensen zijn die blikken onder tegendruk vullen?

Er zijn internationaal al opties voor (en voor de thuis brouwer/ kleine brouwer):

TAPCOOLER NANOCANNER™ COUNTER PRESSURE CAN FILLING STATION COMPLETE KIT WITH MAGNETIC MOUNT
https://shop.greatfermentations.com/product/tapcooler-counter-pressure-can-filling-station/tapcooler-bottle-filler-and-accessories?a=flora

Iemand ervaring met deze uitbreiding of soortgelijke optie?

En hoe doen we dit eigenlijk met de hoeveelheid? Bij een flesje kan ik er nog goed inkijken en weet ik wanneer er genoeg in zit.... Een blikje is wat lastiger. Of gaan we toch een weegschaal gebruiken?!

Wij hebben een Duofiller gekocht. Werkt als een trein. Zie ook hieronder

https://www.youtube.com/results?search_query=duofiller

BBD

Citaat van: okkert op 10-11-2021  07:12 uWij hebben een Duofiller gekocht. Werkt als een trein. Zie ook hieronder

https://www.youtube.com/results?search_query=duofiller

Cool!

In filmpjes wordt verteld dat hij de maat meet dmv tegendruk in de koolzuur toevoer/buis/slang.

Kun je hem dan ook gewoon afstellen door een blikje eerst te vullen met water tot de juiste hoogte en dan het apparaat vertellen dat dit de maat is?

Of doe je zoals ik bij een ander zag, eerst water in de leiding en laat hem dan tot de gewenste hoogte vullen en kalibreren?

Het afstellen met bier lijkt me namelijk een lastigere klus; je hebt schuim en daardoor zie je de maat niet goed.

Trouwens; nog invoerbelasting moeten betalen?

okkert

Afgesteld met water, want anders is het inderdaad haast niet te doen.

Invoerrechten had ik bij bestellen niet over nagedacht omdat ik dacht dat het allemaal één groot EU feest was. Kwam nog €115,- bij aan de deur.  :huilen:

BBD

Volgende keer dus ff Easyjet-en  ;)

Arthur B

Citaat van: okkert op 11-11-2021  13:54 uInvoerrechten had ik bij bestellen niet over nagedacht omdat ik dacht dat het allemaal één groot EU feest was. Kwam nog €115,- bij aan de deur.  :huilen:

Balen. Ik dacht dat dat ding uit Zweden kwam...

Arthur B

Wijbrouwers

Zowel het instapmodel als de duo filler zijn dus ook voor flesjes te gebruiken, dat is wel ideaal.

Arthur B

Ja, dat gaat als een speer.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.