Hobbybrouwen > Algemene vragen hobbybrouwen

Twee brouwsels van 1 maisch maken mogelijk?

<< < (2/3) > >>

biking rebel:

--- Citaat van: wh_birra op 24-07-2021  16:43 u ---Hallo, Ik wil binnenkort van mijn triple na de maisch nog een tweede bier maken van de overgebleven bostel. Ik spoel de maisch normaal niet. Nu zou ik na het overpompen van het wort naar de kookpan alsnog de restsuikers uit willen spoelen en daar een wat lichter blond van willen maken.

Wat is de beste manier om dat te doen? Normaal wil je niet dat de maisch/ bostel droogvalt na het spoelen. Maar bij mij gaat het wort eerst naar een andere pan. Dan pas zou ik het spoelwater op het wort kunnen gieten. Maar hoe bepaal je hoeveel dat moet zijn om nog een redelijk sg over te houden. Kon zo snel hier geen topic terug vinden maar heb er in het verleden wel eens wat over gelezen hier.

--- Einde van citaat ---

Been there done that. Na 3 pogingen geef ik het op: lekkerste smaken van de mout zitten in het eerste bier. Alledrie waren ze redelijk vlak en saai qua smaak, terwijl de eerste bieren van dezelfde mout heerlijk waren. Het loont de moeite niet om middelmatig bier te brouwen via deze methode.

beermenke:
Nee, wat wel loont is in grote ketel maischen en bij hevelen en spoelen splitsen naar 2 kookketels. Vanaf dan kun je spelen met hop, kruiden , kleur en apart vergisten.

wh_birra:
Bedankt voor de feedback. Ik ga het maar lekker laten zoals ik het nu doe :) Dan maar de bostel gebruiken voor brood of iets anders.

ExPeteriment:

--- Citaat van: wh_birra op 24-07-2021  16:43 u ---Hallo, Ik wil binnenkort van mijn triple na de maisch nog een tweede bier maken van de overgebleven bostel. Ik spoel de maisch normaal niet. Nu zou ik na het overpompen van het wort naar de kookpan alsnog de restsuikers uit willen spoelen en daar een wat lichter blond van willen maken.

Wat is de beste manier om dat te doen? Normaal wil je niet dat de maisch/ bostel droogvalt na het spoelen. Maar bij mij gaat het wort eerst naar een andere pan. Dan pas zou ik het spoelwater op het wort kunnen gieten. Maar hoe bepaal je hoeveel dat moet zijn om nog een redelijk sg over te houden. Kon zo snel hier geen topic terug vinden maar heb er in het verleden wel eens wat over gelezen hier.

--- Einde van citaat ---
Wat is het doel? Geld besparen of lekker bier brouwen? Bij mij is het de laatste, dus begin ik hier niet aan.

wh_birra:
Nou als het om geld besparen ging dan was ik natuurlijk nooit gaan bouwen :) Leek me leuk experiment om nog iets met de bostel te doen. Altijd jammer als je iets goeds weg gooit toch.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie