Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Afzuiger direct op deksel Easybrew 30  (gelezen 1078 keer)

Offline Derp

• Senior lid
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Afzuiger direct op deksel Easybrew 30
« Gepost op: 24-07-2021 15:26 u »
Ik vond in de schuur een blowertje van een oven, en deze blaast op zich best redelijk. Ik heb het idee om hier een slang op te zetten die ik in het gat in de deksel van de Easybrew 30 steek om het ergste vocht af te zuigen en via een gat naar buiten te blazen. Ik kook altijd met het deksel op de pan, op een kier want ik gebruik een hopspider. Ik vermoed dat het vrij vochtig zou worden binnen als ik de deur van de schuur dicht zou doen.

Is dit een zinvol knutselprojectje of op voorhand al gedoemd te mislukken? Heeft iemand hier toevallig ervaring mee?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Snelbier

• Super lid
Re: Afzuiger direct op deksel EB30
« Reactie #1 Gepost op: 24-07-2021 17:18 u »
Ik brouw in een inpandige garage, onder de woning.  VOCHT met hoofdletters geschreven, n brok ellende bij brouwen..
  Flikkerende TL-balken, condens aan plafond, verzin maar waar alle water/condens vandaan komt en naar toe gaat..
- Je 'vermoedt' dat het vochtig wordt met je schuurdeur dicht?   >:D. Bijna goed, het wordt een tropisch zwem-paradijs  :huilen:.
- Blower die je in gedachte hebt zou kunnen werken, maar ik geef het een magere 10% kans voor de mazzel.
Voor snelle afvoer van kookdampen is VEEL vermogen/volume-verplaatsing nodig, n watervaste behuizing.
  Ik gebruik zelf een forse douche-afzuiger in de (gesloten) garage-deur, en toch gaan de lampen flikkeren tijdens koken. Druppels hangen aan het hele plafond.
- Vraag: waarom deksel op de kookpan icm hop-spider? Ik zie het verband niet.
- Mijn 2 centen: als de deur open kan (of dakraam, wat dan ook) is dat de juiste weg, simpel n milieuvriendelijk. Beste optie n buiten brouwen..
Houd ons op de hoogte, elke ervaring is er n meer.  Proost, Snelbier

Voor de oplettende reaguurders: Ik zet mijn garagedeur NIET open omdat ik dan bijna op straat sta te brouwen, maar zou het graag doen.

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
« Reactie #2 Gepost op: 24-07-2021 17:35 u »
Kun je het vocht via een slang (die goed op de opening van de deksel past) laten condenseren in een emmer met koud water? Blow-off 2.0

Twee punten qua veiligheid:
De slang word warm dus niet met je arm tegen aan komen.
De slang moet van veilig materiaal zijn omdat een deel van het vocht terug condenseert in de ketel, dus wort.

Offline Derp

• Senior lid
« Reactie #3 Gepost op: 24-07-2021 19:39 u »
Als een douche-afzuiger niet werkt vrees ik dat dit kleine blowertje niet afdoende is eigenlijk. En waarschijnlijk niet berekend op zo veel vocht.

De comment van William brengt me wel op een ander idee. Je ziet de laatste tijd op YouTube her en der van die kappen met een pijpje erop, en in dat pijpje zit een sproeiertje waardoor stoom condenseert en in een emmer loopt. Ik heb zon vermistingssetje: https://www.amazon.com/Deyard-Connector-Trampoline-Automatic-Distribution/dp/B07SL97D2Y

Wellicht dat het mogelijk is iets zoals dit te maken met zon sproeiertje.

Offline brouwerwaldonk

• Super lid
  • Land: be
  • Water is lekker als het langs brouwerij is geweest
« Reactie #4 Gepost op: 24-07-2021 22:06 u »
Ik zet mijn kokende ketel onder de afzuig dampkap, waar plastiek flappen aanhangen zijkanten een voorkant.
Alle hete damp wordt direct afgevoerd naar buiten.

Offline Dirtbag

• Super lid
  • Syntax error!
« Reactie #5 Gepost op: 25-07-2021 08:04 u »
Ik brouw in een inpandige garage, onder de woning.  VOCHT met hoofdletters geschreven, n brok ellende bij brouwen..
  Flikkerende TL-balken, condens aan plafond, verzin maar waar alle water/condens vandaan komt en naar toe gaat..
- Je 'vermoedt' dat het vochtig wordt met je schuurdeur dicht?   >:D. Bijna goed, het wordt een tropisch zwem-paradijs  :huilen:.
- Blower die je in gedachte hebt zou kunnen werken, maar ik geef het een magere 10% kans voor de mazzel.
Voor snelle afvoer van kookdampen is VEEL vermogen/volume-verplaatsing nodig, n watervaste behuizing.
  Ik gebruik zelf een forse douche-afzuiger in de (gesloten) garage-deur, en toch gaan de lampen flikkeren tijdens koken. Druppels hangen aan het hele plafond.
- Vraag: waarom deksel op de kookpan icm hop-spider? Ik zie het verband niet.
- Mijn 2 centen: als de deur open kan (of dakraam, wat dan ook) is dat de juiste weg, simpel n milieuvriendelijk. Beste optie n buiten brouwen..
Houd ons op de hoogte, elke ervaring is er n meer.  Proost, Snelbier

Voor de oplettende reaguurders: Ik zet mijn garagedeur NIET open omdat ik dan bijna op straat sta te brouwen, maar zou het graag doen.

Hoe komt er weer lucht binnen om de afgezogen lucht te vervangen, als je in een potdichte ruimte een afvoerventilator aanzet dan zuigt die een paar seconden lucht af tot een bepaalde onderdruk en dan doet'ie geen klap meer.

Ik vond in de schuur een blowertje van een oven, en deze blaast op zich best redelijk. Ik heb het idee om hier een slang op te zetten die ik in het gat in de deksel van de Easybrew 30 steek om het ergste vocht af te zuigen en via een gat naar buiten te blazen. Ik kook altijd met het deksel op de pan, op een kier want ik gebruik een hopspider. Ik vermoed dat het vrij vochtig zou worden binnen als ik de deur van de schuur dicht zou doen.

Is dit een zinvol knutselprojectje of op voorhand al gedoemd te mislukken? Heeft iemand hier toevallig ervaring mee?

Alle beetje helpen, hoewel ik denk dat je een beter effect hebt als je een afzuigkap van marktplaats haalt of uit een container uit de buurt als iemand de keuken sloopt voor de verplichte nieuwe keuken bij aankoop nieuw huis.
Je zal in ieder geval een daagje hobby hebben en je van de straat en uit de kroeg houden ;)

db

Offline CeesM

• Super lid
  • Niet mouwen, lekker brouwen.
Re: Afzuiger direct op deksel Easybrew 30
« Reactie #6 Gepost op: 25-07-2021 09:28 u »
Ik brouw in de keuken en mijn ketel staat schuin voor het gasfornuis. Tijdens het koken zonder deksel zet ik de afzuigkap aan op standje 2 van de 3.
Nooit last gehad van waterdruppels wat van het plafond af komt.

Offline Theo Mol

• Junior lid
  • **
  • breng meer brouwerij in je leven
« Reactie #7 Gepost op: 25-07-2021 11:07 u »
De eerste paar keer kookte ik met het deksel schuin op de ketel en dat veroorzaakte overkokend schuim. Zonder deksel heb ik dat niet dus ik blijf voorlopig met de ketel open koken, zeker aan het begin van de kooktijd.

Geforceerd afvoeren en/of condenseren lijkt me tamelijk lastig in verhouding met een heel kleine installatie.
Hoe doen grote(re) brouwerijen het? In mijn schooltijd (jaren 70) kon ik het soms ruiken als er bij Heineken gekookt werd, dan hing er een doordringende geur boven Amsterdam. De brouwerij is daar al lang weg en zulke overlast is niet meer toegestaan, hoop ik. Tegenwoordig wordt deze damp gecondenseerd en afgevoerd en de warmte wordt opnieuw gebruikt (1) en dat lijkt me voor een groot bedrijf niet meer dan logisch.
Een kleine brouwerij gebruikte een zelfgebouwde luchtafvoer gemaakt met een stofzuiger (2), dat ligt meer binnen het bereik van een hobbyist. Een stofzuiger is tenslotte ook een soort ventilator, hoewel een heel lawaaiig type.

Het is een leuk onderwerp om een beetje op te googelen, maar ik houd het op mijn vertrouwde plaats naast de garagedeur-op-een-kier.

(1) http://www.henkbouwmeester.com/wp-content/uploads/2016/12/Milieujaarverslag-2000.pdf
(2) https://www.nederlandsebiercultuur.nl/databank/brouwerij?brouwerij_id=186&task=display&controller=brewery&view=brewery&option=com_senb&d052a27d559c1506ae629e592d877bfa=1

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #8 Gepost op: 25-07-2021 15:55 u »
Wellicht dat het mogelijk is iets zoals dit te maken met zon sproeiertje.

Of zo'n mistdingetje voldoende is?
Op mijn grote installatie heb ik een rookgasafvoerbuis met een sifon achtige constructie. Daar in zit een fonteinsproeier. Door het condenseren van de stoom uit de ketel in die buis onstaat onderdruk en dus een zuigende werking. Ik gebruik voor de koeling grondwater. Als ik de pomp uitzet springt de deksel een paar cm omhoog van de ketel door het wegvallen van de onderdruk. Nadeel van de hele constructie is wel dat het ook het schuim op koken wort wegzuigt als je ketel wat aan de krappe kant is.

Ingo

Offline Johan_D

• Boven 10 berichten
  • *
  • Onnozelaar
« Reactie #9 Gepost op: 27-07-2021 15:34 u »
Gewoon een pijp naar buiten met een kleine schoorsteen er op?
Natuurlijke trok, lijkt me voldoende.
Ik brouw zelf buiten

Offline Derp

• Senior lid
« Reactie #10 Gepost op: 27-07-2021 16:08 u »
Het klinkt toch allemaal lastiger dan het in eerste instantie leek. Begin maar eens met het raampje open en deur op een kier, kijken of dat voldoende is en of het dan niet te gek koud wordt binnen van de winter. Anders volgend jaar aan de knutsel.

Heb nog genoeg andere knutselprojectjes die me op korte termijn meer plezier gaan opleveren namelijk. Te beginnen met een tapkast.

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #11 Gepost op: 27-07-2021 16:25 u »
Leuk h, zo'n hobby ;). Ik heb zelf de laatste tijd veel zaken aangepakt, maar merk dat ik toch steeds nog nieuwe zaken wil aanpakken/veranderen. Ach ja, stilstand is achteruitgang ;)

Offline Derp

• Senior lid
« Reactie #12 Gepost op: 27-07-2021 16:39 u »
Vind het knutselen, lezen van info, experimenteren en optimaliseren eigenlijk net zo leuk als het brouwen en proeven. Dat scheelt. :)

Tags: