Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Dikke stout brouwen?  (gelezen 881 keer)

Offline Gerrit Harmen Rypma

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Dikke stout brouwen?
« Gepost op: 24-07-2021 13:49 u »
Hallo allemaal,

Ik heb een recept gemaakt met de volgende mouten, dat moet resulteren in een dikke stout, het kenmerkende motorolie-effect. Hebben jullie tips/trics of op-/aanmerkingen op dit recept om dat te bewerkstelligen?

Ik ben van plan Hallertau Magnum te gebruiken als bitterhop. Is het nodig om daar nog een andere hop aan toe te voegen?

Mijn gistkeuze is op de US-05 gevallen. De smaken komen per slot van rekening uit de mout.

Ook andere tips en mogelijke verbeteringen zijn welkom!

De gekozen mouten vind je hier:
https://drive.google.com/file/d/1jI648E0iu6BXNUqv2ue-1j5uigN5CN9S/view?usp=sharing

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Snelbier

• Super lid
  • Land: nl
Re: Dikke stout maken?
« Reactie #1 Gepost op: 24-07-2021 16:08 u »
Link werkt niet; 'Geen toegang tot Drive...'..
- Magnum is een wat neutrale bitterhop.  Bijzondere smaken zal het niet geven, maar kan je wens zijn..
- Gistkeuze US05 ivm 'neutrale karakter'?  Is ook een keuze, maar vergis je niet in de smaak die een gist kan geven.
Het is zeker NIET zo dat mout de smaak bepaalt.  Met gist (of temperatuur) kan je véél sturen.
Door de US05 wat warm te vergisten komt er best wat fruit uit, neutraal is relatief..
Zonder je recept te kennen zeg ik: brouwen.  Mouten zullen de boventoon voeren, en dat lijkt te zijn wat je wil.
Succes, Snelbier

• *
« Reactie #2 Gepost op: 24-07-2021 18:28 u »
Dank voor je reactie. Dit zijn mijn mouten:

3,94 kg Mild Malt - Thomas Fawcett and Sons (40.4%)
2,58 kg Pale Ale - Weyermann (29,8%)
590 g Salty karamel Malt - PlatinumSwaen (6,8%)
500 g Caramunich II - Weyermann (5,8%)
450 g Black Malt - Thomas Fawcett and Sons (5,2%)
450 g Chocolate Malt - Thomas Fawcett and Sons (5,1%)
140 g Bruine Basterdsuiker (1,6%)

SG: 1.099
FG: 1.019

Dat de US-05 ook fruitige tonen kan produceren wist ik, maar ik las over stouts dat je ze aan de koude kant van de geadviseerde temperatuur vergist. Met die kennis redeneerde ik US-05 tot een 'neutrale gist'.

• *
« Reactie #3 Gepost op: 24-07-2021 18:29 u »
Link werkt niet; 'Geen toegang tot Drive...'..
- Magnum is een wat neutrale bitterhop.  Bijzondere smaken zal het niet geven, maar kan je wens zijn..
- Gistkeuze US05 ivm 'neutrale karakter'?  Is ook een keuze, maar vergis je niet in de smaak die een gist kan geven.
Het is zeker NIET zo dat mout de smaak bepaalt.  Met gist (of temperatuur) kan je véél sturen.
Door de US05 wat warm te vergisten komt er best wat fruit uit, neutraal is relatief..
Zonder je recept te kennen zeg ik: brouwen.  Mouten zullen de boventoon voeren, en dat lijkt te zijn wat je wil.
Succes, Snelbier

Dank voor je reactie. Dit zijn mijn mouten/vergistbare ingrediënten:

3,94 kg Mild Malt - Thomas Fawcett and Sons (40.4%)
2,58 kg Pale Ale - Weyermann (29,8%)
590 g Salty karamel Malt - PlatinumSwaen (6,8%)
500 g Caramunich II - Weyermann (5,8%)
450 g Black Malt - Thomas Fawcett and Sons (5,2%)
450 g Chocolate Malt - Thomas Fawcett and Sons (5,1%)
140 g Bruine Basterdsuiker (1,6%)

SG: 1.099
FG: 1.019

Dat de US-05 ook fruitige tonen kan produceren wist ik, maar ik las over stouts dat je ze aan de koude kant van de geadviseerde temperatuur vergist. Met die kennis redeneerde ik US-05 tot een 'neutrale gist'.

Offline Snelbier

• Super lid
Re: Dikke stout brouwen?
« Reactie #4 Gepost op: 25-07-2021 15:39 u »
Mouten:  Pfffff.  Zoveel soorten.. Wordt een gok wat je ervan terug gaat proeven, maar.. Soms probeer je wat, en bier wordt het zeker.
- Bruine basterdsuiker ga je NIET proeven, vervang hem desnoods door simpele kristalsuiker. Of brouw zónder suiker, de US05 gist best ver door.
- US05 is redelijk neutraal.  Zelfs bij warme vergisting vraag ik me af of je de 'fruitjes' zult proeven in dit bier.
Proost,  Snelbier

Toevoeging uur later:
- Mout bevat +/- 16% donkermout, slecht vergistbaar.  SG-end kan daardoor ruim 10pt hoger uitkomen dan 'berekend'..
   Met voldoende hop (bitter) wordt dat géén zoet bier, maar wél een zware hap.
Beetje koffiedik kijken hoe de donkere mouten gaan vergisten (of niet)..
Bij twijfel: BROUWEN.  Anders zal je het nooit weten.

Offline chthon

• Vol lid
  • Land: be
« Reactie #5 Gepost op: 25-07-2021 16:58 u »
Mijn stout brouwsels waren ook zo. Ze zijn min of meer gelukt. Wanneer ik commerciële stouts (van hetzelfde kaliber) ernaast dronk, kon ik zeggen dat ik dat ook kon brouwen.

Met zoveel caramouten ga je inderdaad een veel hogere eind SG halen, maar wanneer je dat vergelijkt met historische recepten dan is dit zeker niet slechter.

Gebruik voor dit soort bier twee keer zoveel gist als aanbevolen. De roostmouten maken het de gist moeilijker.

Dit soort bier, met zoveel roostmouten, kan gerust een langere lagering aan om op smaak te komen. Mijn eerste stout heb ik na de hoofdvergisting van de gist gehaald en nog paar weken (of was het een paar maanden, ben het vergeten, staat niet in notas) laten lageren. Dit helpt de bitterheid van de roostmouten temperen.

Hoeveel hop/IBU heb je berekend? Dit soort bier kan wel 40-50 IBU verdragen. De bitterheid hiervan gaat ook verminderen met de tijd.

De stout die ik had gemaakt begon de beste smaak te krijgen na 6 maanden. Wees geduldig.

• *
« Reactie #6 Gepost op: 25-07-2021 17:05 u »
Mouten:  Pfffff.  Zoveel soorten.. Wordt een gok wat je ervan terug gaat proeven, maar.. Soms probeer je wat, en bier wordt het zeker.
- Bruine basterdsuiker ga je NIET proeven, vervang hem desnoods door simpele kristalsuiker. Of brouw zónder suiker, de US05 gist best ver door.
- US05 is redelijk neutraal.  Zelfs bij warme vergisting vraag ik me af of je de 'fruitjes' zult proeven in dit bier.
Proost,  Snelbier

Toevoeging uur later:
- Mout bevat +/- 16% donkermout, slecht vergistbaar.  SG-end kan daardoor ruim 10pt hoger uitkomen dan 'berekend'..
   Met voldoende hop (bitter) wordt dat géén zoet bier, maar wél een zware hap.
Beetje koffiedik kijken hoe de donkere mouten gaan vergisten (of niet)..
Bij twijfel: BROUWEN.  Anders zal je het nooit weten.

Dan voor je info! Goed om te weten dat het beter is om je donkere mouten later toe te voegen. Hoe zorg ik ervoor dat ik dit een minder 'zware hap' wordt?

Brouwen ben ik sowieso van plan ;)

• *
« Reactie #7 Gepost op: 25-07-2021 17:09 u »
Mijn stout brouwsels waren ook zo. Ze zijn min of meer gelukt. Wanneer ik commerciële stouts (van hetzelfde kaliber) ernaast dronk, kon ik zeggen dat ik dat ook kon brouwen.

Met zoveel caramouten ga je inderdaad een veel hogere FG halen, maar wanneer je dat vergelijkt met historische recepten dan is dit zeker niet slechter.

Gebruik voor dit soort bier twee keer zoveel gist als aanbevolen. De roostmouten maken het de gist moeilijker.

Dit soort bier, met zoveel roostmouten, kan gerust een langere lagering aan om op smaak te komen. Mijn eerste stout heb ik na de hoofdvergisting van de gist gehaald en nog paar weken (of was het een paar maanden, ben het vergeten, staat niet in notas) laten lageren. Dit helpt de bitterheid van de roostmouten temperen.

Hoeveel hop/IBU heb je berekend? Dit soort bier kan wel 40-50 IBU verdragen. De bitterheid hiervan gaat ook verminderen met de tijd.

De stout die ik had gemaakt begon de beste smaak te krijgen na 6 maanden. Wees geduldig.

De bedoeling is een vanilla/karamel stout, waar je nog wel een klein zoetje in opmerkt. In mijn huidige recept heb ik een IBU van 82, mede doordat de hopbitterheid na de lagering afneemt.

Over de lagerfase: Je hebt je bier van het gist gehaald, maar dan zit er geen CO2 meer in het vat toch? Hoe voorkom je dan een eventuele infectie?  Waarvan ik her en der overigens lees dat dat best meevalt.

Offline Snelbier

• Super lid
« Reactie #8 Gepost op: 25-07-2021 18:05 u »
... Goed om te weten dat het beter is om je donkere mouten later toe te voegen....
... Hoe zorg ik ervoor dat ik dit een minder 'zware hap' wordt?
- Donker mout later toevoegen heeft GEEN effect op vergistbaarheid.
  De kleur kan iets lichetr worden door minder opgelost donkermout, dus minder donkermout, dus beter vergistbaar....
   Einde van het liedje is dat er gewoon minder donkermout in oplossing zit.. Zo kunnen we het allemaal, maar zo werkt dat niet.
- Minder zware hap? In principe SG-end omlaag brengen, meestal dmv kristalsuiker. Zelfs Westmalle (moeder der tripels) en Duvel doen het..

De bedoeling is een vanilla/karamel stout, waar je nog wel een klein zoetje in opmerkt.....
....  In mijn huidige recept heb ik een IBU van 82, mede doordat de hopbitterheid na de lagering afneemt.
... Over de lagerfase: Je hebt je bier van het gist gehaald, maar dan zit er geen CO2 meer in het vat toch? Hoe voorkom je dan een eventuele infectie?  Waarvan ik her en der overigens lees dat dat best meevalt.
- IBU~82..  Dat is pittig bitter, naar absolute maatstaf.  Veel ipa's tikken net de 40 aan, ter vergelijk.
  in een zoet bier (hoog SG, vraag me niet hoe hoog exact) kan 82 ibu 'pittig' smaken, maar goed te drinken.
   Voor het bier wat je nu in gedachten hebt zou ik ruim onder 60ibu blijven.
- Afname bitterheid na lagering? Is bewezen, maar hoeveel is onbekend, en geen hobby-brouwer die dat in recept verrekent.. Brouw gewoon met 'gewenste' ibu/bitter.
- Infecties? Allleen te voorkomen door schoon (brouwschoon, dus niét steriel) te werken in elke stap, inclusief monsternames.
  CO2 in bier heeft NUL invloed op infecties, zelfs niet zijdelings.. Wél op oxidatie, wordt een andere discussie.
  Het valt NIET mee met infecties, tenzij je schoon werkt, de onderschatte basis voor beter bier..
=============
Om terug te komen op vergistingsgraad en 'zware hap':
- Optie 1 is gewoon brouwen, en zien waar je uitkomt qua SG.
- Optie2 is je recept bij te stellen met suiker tot 10pt lager..
Houd ons op de hoogte.  Snelbier

Offline chthon

• Vol lid
  • Land: be
« Reactie #9 Gepost op: 26-07-2021 15:14 u »
De bedoeling is een vanilla/karamel stout, waar je nog wel een klein zoetje in opmerkt. In mijn huidige recept heb ik een IBU van 82, mede doordat de hopbitterheid na de lagering afneemt.

Over de lagerfase: Je hebt je bier van het gist gehaald, maar dan zit er geen CO2 meer in het vat toch? Hoe voorkom je dan een eventuele infectie?  Waarvan ik her en der overigens lees dat dat best meevalt.

3,5 g suiker/liter CO2 om alles goed op te vullen met CO2, plus ik had heel weinig kopruimte.

Tags: