Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: W34/70 Fermentis  (gelezen 725 keer)

Offline vanderhoeve

• Vol lid
  • Land: nl
W34/70 Fermentis
« Gepost op: 24-07-2021 12:59 u »
Morgen ga ik (zonder dat het op de planning stond) nog een biertje brouwen
Het wordt een pils met W34/70
Alleen heb ik daar maar 1 zakje van liggen. Had er eigenlijk 2 of 3 nodig
Kan ik deze ook opkweken met een giststarter?

En ga ik dat redden binnen een dag?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Simonsj

• Vol lid
  • Fanatieke prutser
Re: W 34/70 fermentis
« Reactie #1 Gepost op: 24-07-2021 13:49 u »
Dat is wel krap maar niet onmogelijk. Indien je een starter maakt, zou ik een paar korreltjes gist gebruiken zodat die zich vermenigvuldigt. Zo heb je een bijna volledig zakje gist en je starter. In verband met de tijd kan je je starter niet afgieten maar dat hoeft geen probleem te zijn.

Een starter op een heel zakje gist doet niet veel goeds.

Tot slot: vergist bij een graad of 16-17 Dan heb je minder gist nodig en je proeft geen verschil met een lagere temp. wat hier al vaak omschreven is.

Succes!

Offline vanderhoeve

• Vol lid
« Reactie #2 Gepost op: 24-07-2021 14:34 u »
Dat is een goeie, ik maak een starter van 1.5 liter op de magneetroerder, gaat vast goed komen :D

Offline vanderhoeve

• Vol lid
« Reactie #3 Gepost op: 25-07-2021 13:21 u »
Ik heb nu een starter van 1,5 liter die volgensmij goed is, hoe lang zou die in de koelkast moeten om hem te laten bezinken zodat ik hem af kan gieten?
Ben bang dat als ik een starter van 1,5 liter toevoeg aan 25 liter dit invloed heeft op de smaak?

Offline vanderhoeve

• Vol lid
« Reactie #4 Gepost op: 25-07-2021 13:23 u »

Offline Simonsj

• Vol lid
  • Fanatieke prutser
« Reactie #5 Gepost op: 25-07-2021 13:39 u »
Als je vanmiddag, vanavond gaat enten is dit naar mijn mening te kort. Het stukje krap maar niet onmogelijk. Je kan de starter alsnog in de koelkast doen en kijken hoeveel er bezinkt.

Buiten dat is het lastig te zien op de foto, maar ik denk dat de starter nog wel even op de roerder mag blijven staan als ik de kleur zie.

Ieder zijn manier, ik zou in dit geval niet afgieten.

Offline Hopfenfox

• Senior lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #6 Gepost op: 25-07-2021 13:55 u »
Als het een relatief kleine starter of een flinke hoeveelheid bier is zou ik het inderdaad niet afgieten en gewoon alles bij je wort gooien. Dan weet je zeker dat je alle gist hebt en op die grote massa gaat het echt niks vervelends met je smaak doen.

Offline vanderhoeve

• Vol lid
« Reactie #7 Gepost op: 25-07-2021 21:17 u »
Ik heb inderdaad de hele starter en de rest van het zakje er bij gedaan.
Koelen ging nu tot 20 graden, dus de rest moet de klimaatkast gaan doen. Heb hem ingesteld op 17 graden
Ben benieuwd

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #8 Gepost op: 25-07-2021 21:55 u »
Als je vanmiddag, vanavond gaat enten is dit naar mijn mening te kort. Het stukje krap maar niet onmogelijk. Je kan de starter alsnog in de koelkast doen en kijken hoeveel er bezinkt.

Buiten dat is het lastig te zien op de foto, maar ik denk dat de starter nog wel even op de roerder mag blijven staan als ik de kleur zie.

Ieder zijn manier, ik zou in dit geval niet afgieten.

In dit geval zou ik ook niet afgieten. Gist heeft tijd nodig om te bezinken. Dit tijd was er in dit geval niet...
Verder is een pils niet bierstijl met een begin SG tussen de 1044 en 1050. Dat betekent dat je niet last hebt van verdunningseffecten door niet afgegoten starter bij het bier te doen.

Tags: