Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Dark Saison, saison d'hiver hoe smaakt dat?  (gelezen 541 keer)

Online jooprules

• Junior lid
  • **
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Dark Saison, saison d'hiver hoe smaakt dat?
« Gepost op: 22-07-2021 15:45 u »
Hoi,

Ik wil komende zondag een lekker bier voor de winter bier gaan brouwen. Ik had iets van een donkere saison in gedachten, vooral omdat ik niet gecontroleerd kan vergisten. Ik heb al wat mooie recepten gezien, maar ik weet eigenlijk helemaal niet wat ik me qua smaak bij zo'n bier moet voorstellen. Zijn er commerciŽle voorbeelden van? Een saison is naar mijn idee droog, dus hoe zorg je dan voor zoete/kruidige noten? Ik heb onderstaand recept samengesteld. Ik zat te denken om een kaneelstokje, wat koriander (10g) en sinaasappel (schil van een hele sinaasappel) mee te koken in de laatste 10 minuten.
BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptjoopmeister dark saison
Brouwdatum
BierstijlSaison
Volume18,4 l
Begin SG1,067 SG
Berekende kleur (Morey)44 EBC
Berekende bitterheid (Rager)35 IBU
Brouwzaalrendement65,0 %
Kooktijd60 min.

Vergistbare ingrediŽnten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
4,50 kgPale Ale moutDingemans7 EBC75,6 %
0,50 kgGreenSwaen Munich LightDe Swaen14 EBC8,4 %
0,30 kgCara 120Dingemans120 EBC5,0 %
0,05 kgZwarte moutDingemans1400 EBC0,8 %
0,30 kgCandico kandijsiroopSupermarkt120 EBC5,0 %
0,30 kgBruine basterdsuikerSupermarkt35 EBC5,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
40,0 gCeleiapellets4,5%60 min.32,2 IBU
20,0 gCeleiapellets4,5%0 min.2,7 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
Belle Saison (11 g)bovengist

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline hans_nwk

• Super lid
  • Land: nl
Re: Dark Saison, saison d'hiver hoe smaakt dat?
« Reactie #1 Gepost op: 26-07-2021 13:38 u »
Dit zijn de commentaren van Adrie:

Citaat
Bij overhevelen is het bier heerlijk: mooi complex moutig. fruitig en precies in balans.
Hij gist echter nog een klein beetje. dus het SG zal nog wat zakken. 1 vanillestokje en 1.3 kaneelstokje toegevoegd. Er zat inderdaad
in totaal 28 liter in het gistingsvat. 25 liter is in de mandfles gegaan. 1 liter bleef achter in het vat. 1 liter is bij het Berkelbachmengsel gegaan en de rest is opgegaan aan proeven en de gootsteen. Bij bottelen smaakt het bier heerlijk. De kaneel komt duidelijk door. van de vanille is niet veel te merken. Dit is een voortreffelijk winterbier. Volgend jaar maken voor de kerstdagen! Als ie op het vat zit. proef ik toch wat teveel kaneel en (daardoor?) hťťl subtiel vanille. Volgende keer 1 i.p.v. anderhalve kaneelstok en wellicht anderhalve vanillestok i.p.v. 1 vanillestok. Dit bier kan ook nog met wat sinaasappelschillen en evt. kruidnagel erbij en dan iets sterker en iets warmer vergist. Dan heb je het ultieme winterbier. 3-3-2013. Als het bier helder is getrokken. wordt ie nog wat complexer. De impact van de kaneel is wat minder. waardoor het bier beter in balans komt. Overigens vinden enkele proevers (niet-bierdrinkers) dit het lekkerste bier dat ik tot nu toe heb gebrouwen. Volgende keer toch 1.5 kaneelstok en 1.5 vanillestok.

http://wittepaard.roodetoren.nl/phocadownload/userupload/WP085%20Saison%20d'Hiver.xml

Online jooprules

• Junior lid
  • **
Re: Dark Saison, saison d'hiver hoe smaakt dat?
« Reactie #2 Gepost op: 26-07-2021 13:55 u »
Dit zijn de commentaren van Adrie:

http://wittepaard.roodetoren.nl/phocadownload/userupload/WP085%20Saison%20d'Hiver.xml
Bedankt! Ik heb uiteindelijk een ander bier gebrouwen, maar deze komt nog eens aan de buurt.

Tags: