Advertentie Brouwland

Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Styrian goldings  (gelezen 890 keer)

Offline Simonius

• Junior lid
  • **
  • Buienradar vergist zich ook weleens
Styrian goldings
« Gepost op: 21-07-2021 17:48 u »
Ik brouw nu al ruim 1 jaar, steevast om de week. Op het gebied van gisten en mouten heb ik nu al aardig wat productkennis opgedaan en nu zijn de hoppen aan de beurt.

Een blondje met styrian goldings, dat leek me wel wat. Deze hop kom je vrijwel in ieder blond recept tegen dus de verwachtingen waren hoog gespannen.

Nu zit ik weken later aan dat blondje en ik moet eerlijk bekennen dat het me tegenvalt. Ik vind het een karakterloze smaak die zich moeilijk laat duiden. Geef mij maar Saaz icm mittelfrüh.

Ben benieuwd of er meer brouwers zijn die hier hetzelfde over denken.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline middelaersch

• Super lid
  • Land: nl
  • En ik preuf, 't smakt, heb ik zelf gemakt!
Re: Styrian goldings
« Reactie #1 Gepost op: 21-07-2021 18:08 u »
Misschien handig om het hele recept dan eens te posten. De smaak van je bier wordt door veel meer dan alleen de hop bepaald!

Offline Simonius

• Junior lid
  • **
« Reactie #2 Gepost op: 21-07-2021 19:16 u »
Misschien handig om het hele recept dan eens te posten. De smaak van je bier wordt door veel meer dan alleen de hop bepaald!

Gewoon een smash van pilsmout, goldings en 3522

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #3 Gepost op: 21-07-2021 21:54 u »
Styrian Goldings is zeer nauw verwant aan Fuggels.

Styrian Goldings is niet (nauwelijks) verwant aan East Kent Goldings of een van de andere goldingsvarianten.

Ingo

Offline middelaersch

• Super lid
  • En ik preuf, 't smakt, heb ik zelf gemakt!
« Reactie #4 Gepost op: 21-07-2021 22:47 u »

Dat is ook wel een erg simpel recept. SMASH recepten zijn interessant om grondstoffen te leren kennen, maar als je een lekker blond bier wilt brouwen zul je toch wat wat meer creativiteit in het recept moeten stoppen, of gewoon een bewezen recept zoeken en dat brouwen.

Als ik zelf een Belgisch blond brouw dan gaat daar meestal styrian golding, Saaz en Target in. Dus meer dan een hopsoort. En ook verschillende mouten en wat suiker.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #5 Gepost op: 21-07-2021 23:16 u »

Dat is ook wel een erg simpel recept. SMASH recepten zijn interessant om grondstoffen te leren kennen, maar als je een lekker blond bier wilt brouwen zul je toch wat wat meer creativiteit in het recept moeten stoppen, of gewoon een bewezen recept zoeken en dat brouwen.

Helemaal mee eens. Smash brouwen zorgt niet voor spannende bieren. Sommige hopsoorten komen meer tot hun recht wanneer ze in een combinatie gebruikt worden. East Kent Goldings en Fuggle is een bekende combinatie in Engelse bieren. Verder krijg je ook wat smakelijkere bieren als je palemout gebruikt in plaats van pilsmout.

Offline Simonius

• Junior lid
  • **
« Reactie #6 Gepost op: 22-07-2021 08:46 u »
Helemaal mee eens. Smash brouwen zorgt niet voor spannende bieren. Sommige hopsoorten komen meer tot hun recht wanneer ze in een combinatie gebruikt worden. East Kent Goldings en Fuggle is een bekende combinatie in Engelse bieren. Verder krijg je ook wat smakelijkere bieren als je palemout gebruikt in plaats van pilsmout.

Palemout is inderdaad smaakvoller, maar ik ben bang dat ik dan teveel body krijg. Moet wel een beetje doordrinkbaar blijven.

Offline Derp

• Senior lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #7 Gepost op: 22-07-2021 10:23 u »
Palemout is inderdaad smaakvoller, maar ik ben bang dat ik dan teveel body krijg. Moet wel een beetje doordrinkbaar blijven.
Daar zou ik niet zo bang voor zijn, heb veel goed doordrinkbare smash pale ales gebrouwen. Als je er echt bang voor bent of als je ze sneller te veel body vindt hebben kan je suiker toevoegen.

Offline PDGRRR

• Vol lid
  • Magis fortuna quam sapientia
« Reactie #8 Gepost op: 22-07-2021 11:29 u »
Kees & De Kromme Haring hadden vorig jaar een collab, dat was een SMaSH-IPA Engelse stijl met Fuggles. Die vond ik erg goed. Ik denk dat de gebruikte hoeveelheid hop en de (kook)tijd ook van belang zijn. Een extra hopgift bij vlamuit/whirlpool kan ‘t al een beetje interessanter maken.

Offline Simonius

• Junior lid
  • **
« Reactie #9 Gepost op: 22-07-2021 13:30 u »
Daar zou ik niet zo bang voor zijn, heb veel goed doordrinkbare smash pale ales gebrouwd. Als je er echt bang voor bent of als je ze sneller te veel body vind hebben kan je suiker toevoegen.

Zal dunner maischen ook helpen? Ik zit nu op 3,5 liter/kilo

Offline Derp

• Senior lid
« Reactie #10 Gepost op: 22-07-2021 13:34 u »
Zal dunner maischen ook helpen? Ik zit nu op 3,5 liter/kilo
Eerlijk gezegd weet ik niet of beslagdikte smaakinvloed heeft. Ik heb alleen gelezen over efficientieverschillen die dat kan geven. Maar zelfs daar kan ik eerlijk gezegd de theorie niet meer helemaal achter herinneren. Volgens mij is 3.5 liter per kg prima.

Offline Hopfenfox

• Senior lid
« Reactie #11 Gepost op: 22-07-2021 13:40 u »
Dunner maischen gaat niks doen aan een dun of dik bier. Pale mout ook niet, dat levert dezelfde hoeveelheid vergistbare suikers op als pilsmout. Pas bij Munich en caramouten gaat het anders worden. De smaak tussen pils en pale verschilt wel iets, maar ik vind het verwaarloosbaar. k kies met name op grond van de kleur eigenlijk.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #12 Gepost op: 22-07-2021 22:04 u »

Ik ken geen enkel bier met alleen pale mout dat niet goed doordrinkbaar is.

De smaak tussen pils en pale verschilt wel iets, maar ik vind het verwaarloosbaar. Ik kies met name op grond van de kleur eigenlijk.

De variatie in pale mouten is erg groot. De ene pale mout is veel moutigere dan de andere...

Veel mensen vinden dat je smash moet brouwen om grondstoffen te leren kennen. Als je dat doet ben je een tijdje bezig want je kunt geen oordeel geven over een bepaalde pale mout als je niet met 20 andere pale mouten gebrouwen hebt...  :)

Online tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #13 Gepost op: Gisteren om 10:04 »
Pak maar eens een palemout van Dingermans versus een Golden Promise van Simpsons. Wereld van verschil! Die laatste is mijn basis voor alle Engelse en Amerikaanse bieren, echt een fantastische mout. Alleen kun je er in Nederland niet zo makkelijk aan komen.

Offline Bram86

• Vol lid
« Reactie #14 Gepost op: Gisteren om 10:23 »
Pak maar eens een palemout van Dingermans versus een Golden Promise van Simpsons. Wereld van verschil! Die laatste is mijn basis voor alle Engelse en Amerikaanse bieren, echt een fantastische mout. Alleen kun je er in Nederland niet zo makkelijk aan komen.

Unibrew heeft het gewoon op voorraad. Laatst een smash met golden promise gebrouwen. Van het weekend eens proeven.

Online tdp

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #15 Gepost op: Gisteren om 12:22 »
Unibrew heeft het gewoon op voorraad. Laatst een smash met golden promise gebrouwen. Van het weekend eens proeven.

Maar van Simpsons, of van Thomas Fawcett?

Offline Bram86

• Vol lid
« Reactie #16 Gepost op: Gisteren om 12:26 »
Maar van Simpsons, of van Thomas Fawcett?

Die laatste. Had er even overheen gelezen dat je het over Simpsons had.

Online tdp

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #17 Gepost op: Gisteren om 12:42 »
Die laatste. Had er even overheen gelezen dat je het over Simpsons had.

Mij een beetje blij maken met een dood vogeltje ;). Ik bestel het nog wel eens in bij The Malt Miller in Engeland, maar goedkoop is het niet... 35,08 pond per 25 kilo, excl verzendkosten.

Offline Bram86

• Vol lid
« Reactie #18 Gepost op: Gisteren om 13:40 »
Mij een beetje blij maken met een dood vogeltje ;). Ik bestel het nog wel eens in bij The Malt Miller in Engeland, maar goedkoop is het niet... 35,08 pond per 25 kilo, excl verzendkosten.

Ik ben wel benieuwd naar die mout. Met een beetje geluk ga ik begin oktober naar UK. Toch maar eens kijken of ik een homebrew shop kan vinden.

Tags: