Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Temperatuursensor vergeten, bier naar 45 graden. Wat doet dat met de smaak?  (gelezen 2180 keer)

Offline EdwinBrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • Land: nl
    • FRED Brewery
De temperatuursensor uit mijn vergistingskoelkast is los geraakt en buiten de koelkast terecht gekomen (vraag me niet hoe, dan krijg ik het schaamrood op de kaken).

Nu heeft mijn ipa, die nagenoeg uitgegist was, een dag op 45 graden gestaan (ben 'm nu aan het terugkoelen).

Wat doet dit met de smaak? Ik ben benieuwd of bottelen nog zin heeft?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline CeesM

• Super lid
  • Niet mouwen, lekker brouwen.
Buiten de koelkast is het denk ik wel warmer. Als je sensor buiten je koelkast ligt zou de koelkast moeten gaan koelen. Dus een raadel waarom je bier 45C is geworden. :-\

Offline EdwinBrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
    • FRED Brewery
Buiten de koelkast was het 20 graden (staat in de kelder), de inkbird stond ingesteld op 21.
Ik heb een tilt in mijn vat, hij is echt 45 graden geweest...

Offline Derp

• Senior lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Het was uitgegist dus de bijproducten van te warme vergisting krijg je in elk geval niet. De temperatuur lijkt me ook weer niet zo hoog dat je degradatie van smaakstoffen krijgt. Een Kveik vergist je ook op 35-40 graden en dat is geen probleem.

Zonder het verder te kunnen onderbouwen denk ik dat er niet echt een probleem is. Ik zou het zeker wel bottelen.

Als je dat doet ben ik wel benieuwd naar het resultaat!

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
Grappig om te zien hoeveel invloed die temperatuur heeft op het SG.

Het kan zijn dat je gist het niet helemaal overleefd heeft, ik zou in ieder geval bottelen met een bottelgist (CBC-1 bijv.). In het gekste geval smaakt het prima ;).

Teun

Offline Heuvinger brouwerij

• Super lid
  • Avangard malz, CML yeast, Hoppecruyt hop
Een wijn als Madeira wordt 3 maand op 45 C bewaard om kunstmatig te verouderen.
Misschien heb je met deze methode het bier kunstmatig verouderd.
Absoluut bottelen met liefst bottelgist.
Wordt vast een heel mooi en speciaal biertje!

Offline EdwinBrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
    • FRED Brewery
Grappig om te zien hoeveel invloed die temperatuur heeft op het SG.

Het kan zijn dat je gist het niet helemaal overleefd heeft, ik zou in ieder geval bottelen met een bottelgist (CBC-1 bijv.). In het gekste geval smaakt het prima ;).

Teun

Ja, bottelgist er bij leek me ook al een goed idee.

En de sg meting  van de tilt vs temperatuur was me ook al opgevallen, nu de temperatuur weer omlaag gaat, meet de Tilt weer een hoger sg... Ik ga dat 's vragen aan de fabrikant.

Het was uitgegist dus de bijproducten van te warme vergisting krijg je in elk geval niet. De temperatuur lijkt me ook weer niet zo hoog dat je degradatie van smaakstoffen krijgt. Een Kveik vergist je ook op 35-40 graden en dat is geen probleem.

Zonder het verder te kunnen onderbouwen denk ik dat er niet echt een probleem is. Ik zou het zeker wel bottelen.

Als je dat doet ben ik wel benieuwd naar het resultaat!

Inderdaad, goed dat je me er aan herinnert, mijn laatste kveik stond ook op 38 graden!
Ik zal hier zeker mijn bevindingen laten weten (zei hij enigszins gerust gesteld.   :D )

Offline Derp

• Senior lid
Mooi!

SG lijkt me logisch trouwens toch? Als je met een hydrometer wort van 45 graden meer krijg je ook een totaal verkeerde waarde. Koel je het vervolgens terug naar 20 dan krijg je de juiste.

Offline Hopfenfox

• Senior lid
Precies, op 45 graden zitten de moleculen veel verder uit elkaar en meet de iSpindel een lagere dichtheid. Zakt de temperatuur, 'klinkt het in' en meet ie weer een hogere dichtheid. Niets raars aan.

Je mag blij zijn dat je 45 niet aan het begin zijn gehaald, dan was je vergisting wel gestokt wegens massa-overlijden van de cellen. Nu kan het weinig kwaad, op de al genoemde bottelgist na inderdaad.

Offline CeesM

• Super lid
  • Niet mouwen, lekker brouwen.
Het blijft vervelend.

Offline EdwinBrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
    • FRED Brewery
Wat zou het met de smaak doen?

Dat de gist nu waarschijnlijk dood is (en ik dus met F2 ga bottelen) lijkt me alleen maar een
 voordeel? Dit geeft eigenlijk een veel meer gecontroleerde hergisting toch?

Een wijn als Madeira wordt 3 maand op 45 C bewaard om kunstmatig te verouderen.
Misschien heb je met deze methode het bier kunstmatig verouderd.
Absoluut bottelen met liefst bottelgist.
Wordt vast een heel mooi en speciaal biertje!
Hmmm, van het idee van een verouderde IPA loopt het water mee niet direct in de mond  ;)

Offline Derp

• Senior lid
Snel drinken ;)

Offline EdwinBrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
    • FRED Brewery
Snel drinken ;)

Als het dit weer blijft gaat dat zeker lukken  ;D

Offline EdwinBrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
    • FRED Brewery
Bier is gebotteld met F2 en na 3 weken geproefd.

Ik heb in 1 flesje geen bottelgist gedaan, ook daar is netjes koolzuur ingekomen, dus de 45 heeft de gist blijkbaar niet gedood.
Wel meer en minder goed plakkend gistdepot.

Die met F2 hebben best weinig gistdepot en wat er in zit plakt lekker aan de bodem.

Qua smaak kan ik geen verschil herkennen.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
ik neem aan dat ipv koelen dan een verwarming aanstond in je gistingskast? Vraag is dus of wat de tilt aangeeft ook echt zo is.

Offline Gossi

• Senior lid
Het is zo simpel als wat. De sensor buiten de kast mat 20 graden. Hij stond ingesteld op 21 graden. Dus gaat hij verwarmen. Maar omdat de temp buiten de kast gelijk blijft zal hij door verwarmen. Vandaar die 40+.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
Het is zo simpel als wat. De sensor buiten de kast mat 20 graden. Hij stond ingesteld op 21 graden. Dus gaat hij verwarmen. Maar omdat de temp buiten de kast gelijk blijft zal hij door verwarmen. Vandaar die 40+.
Klopt, maar ik ben op zoek naar het beschikbare verwarmingsvermogen. Om je totale wort in die korte tijd op te warmen naar 45 graden heb je immers een behoorlijk over gedimensioneerde verwarming nodig in je gistingskast.

Offline EdwinBrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
    • FRED Brewery
Ik heb een verwarmingsdraad van (volgens mij) 60 Watt in de deur hangen. Die kan dat blijkbaar in een tijdsbestek van 34 uur opwarmen (van 18 juli 13:00 tot 19 juli 23:00).

Klinkt niet heel gek toch? Koelen ging sneller: 20 juli om 10 uur was het bier wat 21 graden.

Offline jwf

• Boven 10 berichten
  • *
  • proberen is weten
Ik heb dat ook een keer aan de hand gehad. Ik had in een niet zo helder moment (stress :-) ) de verwarming stekker met de koeling stekker verwisseld in mijn inkbird. Mijn saison ging naar 43 graden celsius. Ik heb niet het idee dat de smaak erg geleden heeft onder de temperatuur. Wel was ik al mijn koolzuur kwijt waardoor ik opnieuw kon beginnen met carboniseren.

jwf

Offline Jeroen76

• Super lid
  • Good beer makes its own friends!
    • Brouwerij d'n Aalscholver
Fijn te lezen dat het allemaal toch goed is afgelopen maar heb wel nog een vraagje.

Gebruik je het alarm niet van de Inkbird of Tilt?

Ik stel dit toch altijd wel in en zo geeft mijn Ispindel icm met de Nautilis Relay en bijbehorende Blynk-app ook een alarm als de temperatuur hoger of lager komt dan ik had ingesteld, waar ik op dat moment ook ben.

In jouw geval zal de Inkbird geen alarm geven maar de Tilt wel.

Gr. Jeroen

Offline EdwinBrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
    • FRED Brewery
Fijn te lezen dat het allemaal toch goed is afgelopen maar heb wel nog een vraagje.

Gebruik je het alarm niet van de Inkbird of Tilt?

Ik stel dit toch altijd wel in en zo geeft mijn Ispindel icm met de Nautilis Relay en bijbehorende Blynk-app ook een alarm als de temperatuur hoger of lager komt dan ik had ingesteld, waar ik op dat moment ook ben.

In jouw geval zal de Inkbird geen alarm geven maar de Tilt wel.

Gr. Jeroen

Als je een alarm van je Tilt wil, moet dat van de software komen (voor zover ik weet zit er geen alarm op de tilt zelf, toch?) en ik gebruik Brewfather. Helaas zit die functie er niet in (maar gelijk wel een verzoek gedaan bij de maker  :) )

De alarmen op de Inkbird staan inderdaad ingesteld, maar die gingen inderdaad niet af omdat deze dacht dat het 20 graden was.

Offline Jeroen76

• Super lid
Als je een alarm van je Tilt wil, moet dat van de software komen (voor zover ik weet zit er geen alarm op de tilt zelf, toch?) en ik gebruik Brewfather. Helaas zit die functie er niet in (maar gelijk wel een verzoek gedaan bij de maker  :) )

De alarmen op de inkbird staan inderdaad ingesteld, maar die gingen inderdaad niet af omdat deze dacht dat het 20 graden was.
In Brewfather zit toch wel een alarm?

Gr. Jeroen

Offline Jeroen76

• Super lid
Ben wel erg te spreken over de Nautilis ISpindel Relay waar je zelf ook zaken kan toevoegen in de app. Wellicht dat de maker deze ook werkend kan maken voor de Tilt...

Afbeelding is een test in kraanwater

Gr. Jeroen

Offline JanDeGraaff

• Super lid
  • Bier is het antwoord. Ben alleen ff de vraag kwijt
Ben wel erg te spreken over de Nautilis ISpindel Relay waar je zelf ook zaken kan toevoegen in de app. Wellicht dat de maker deze ook werkend kan maken voor de Tilt...
De Tilt werkt met Bluetooth en dat kan de Nautilis Relay niet aan. Die is gebaseerd op een ESP8266 en die heeft alleen WiFi..

Voor zover ik weet moet de Tilt ook altijd via een telefoon contact zoeken met Brewfather om de gegevens door te geven of je moet een TiltPi opzetten. De Tilt kan niet zelf direct data verzenden naar Brewfather; daar zit altijd een Relay tussen. Een "Nautilis Relay" op basis van een ESP32 zou dan wel weer kunnen, maar dan moet de maker wel weer gaan sleutelen. En hij krijgt verschillende firmware versies om te onderhouden; moet je ook maar willen.

Offline Jeroen76

• Super lid
Tsja en weet ook niet of de Tilt software beschermd is. Slurpt Bluetooth niet veel meer energie dan WIFI?

Gr. Jeroen

Tags: