Advertentie Brouwland

Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Soortelijk gewicht zakt niet meer  (gelezen 1163 keer)

Offline Theo bos

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Soortelijk gewicht zakt niet meer
« Gepost op: 19-07-2021 12:08 u »
Dag zie bijgevoegd recept het sg zakt niet verder dan 1030 is met Fermentis gist temp verhoogd naar 18 graden om dit toch nog iets te laten zakken.
Tips over recept of extra gist toevoegen nog een optie?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Bram86

• Vol lid
  • Land: nl
Re: soortelijk gewicht zakt niet meer
« Reactie #1 Gepost op: 19-07-2021 12:22 u »
Meet je met een refractometer? En zo ja, gebruik je dan de juiste correctie?
Je kunt namelijk zodra je vergisting gestart is niet meer de normale brix > sg formule gebruiken.
Je recept lijkt uit Brewfather te komen, daar moet je zorgen dat fermented wort aangevinkt staat als je de conversie gaat doen.

Offline trebvuister

• Vol lid
« Reactie #2 Gepost op: 19-07-2021 13:15 u »
Meet je met een refractometer? En zo ja, gebruik je dan de juiste correctie?
Je kunt namelijk zodra je vergisting gestart is niet meer de normale brix > sg formule gebruiken.
Je recept lijkt uit Brewfather te komen, daar moet je zorgen dat fermented wort aangevinkt staat als je de conversie gaat doen.
Als je begin SG inderdaad 1057 is en je meet met een refractometer kom ik op een SG van 1015 uit.

Offline Theo bos

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 19-07-2021 13:19 u »
Dag gebruik geen brix meter maar altijd al een hydrometer.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #4 Gepost op: 19-07-2021 22:21 u »
Dag gebruik geen brix meter maar altijd al een hydrometer.

Bijzonder.

Ik zie geen bijzondere zaken in je recept. Als je twee zakjes gist gent hebt op 15 liter wort heb je meer dan genoeg gist gent.

Kan het zijn dat tijdens het maischen de temperatuur hoger was dan 67 C?

Offline Theo bos

• Boven 10 berichten
  • *
Re: Soortelijk gewicht zakt niet meer
« Reactie #5 Gepost op: 20-07-2021 10:10 u »
Brouw met easybrew 30 dus temp constant.
Kan ik zo wel bottelen over 2 weken of temp nog verlagen een optie?

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #6 Gepost op: 20-07-2021 10:37 u »
Kan ik zo wel bottelen over 2 weken of temp nog verlagen een optie?

Ik zou de temperatuur niet verlagen, dan maak je het de gist alleen nog maar lastiger. Meet over een week nog eens, soms schiet de vergisting zo weer in gang.

Offline Willem Broekema

• Junior lid
  • **
  • Bier is water dat af is.
« Reactie #7 Gepost op: 20-07-2021 12:48 u »
Ik heb op dit moment een pilsener in de navergisting staan met W34/70. Start temperatuur van 18 C Deze had een begin SG van 1040 en was beoogd naar 1008 te gaan.
Vlak voor einde gisting stond SG op 1012; dat vond ik nog iets te hoog.
Ik heb hem overgeheveld naar de fles voor de nagisting, in de hoop dat een beetje werveling de gist nog wat aanzet to vergisting, en de vergistingstemperatuur met 0,5 C per 12 uur omhooggebracht naar 20 C. Ik zie nu in de hals van de fles daadwerkelijk kleine belletjes koolzuur opstijgen; dat lijkt een aanwijzing dat de gisting nu verder gaat. Dat had ik nog nooit zo mooi kunnen waarnemen.

NB: Ik heb ook een EasyBrew, en steek af en toe een externe thermometer in het wort. Die laat soms hele andere dingen in het wort zien dan de "thermometer" van de EasyBrew, die in de bodem verwerkt zit.. Sinds ik dat weet, hou ik ook altijd de Maisch in de gaten met een aparte thermometer. Zeker als de pomp iets te hard loopt, trekt hij de ruimte onder het filter "droog" waardoor het wort daar sneller oploopt in temperatuur dan je wilt..

Offline Theo bos

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #8 Gepost op: 20-07-2021 19:39 u »
Nu weggezet op 19,5 graden afwachten 1 week

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #9 Gepost op: 20-07-2021 22:44 u »
Brouw met Easybrew 30 dus temp constant.

Heb je de temperatuur ook daadwerkelijk gemeten? De temperatuur kan ook constant te hoog zijn...  :)

NB: Ik heb ook een EasyBrew, en steek af en toe een externe thermometer in het wort. Die laat soms hele andere dingen in het wort zien dan de "thermometer" van de EasyBrew, die in de bodem verwerkt zit.. Sinds ik dat weet, hou ik ook altijd de Maisch in de gaten met een aparte thermometer. Zeker als de pomp iets te hard loopt, trekt hij de ruimte onder het filter "droog" waardoor het wort daar sneller oploopt in temperatuur dan je wilt..

Dit is wat ik bedoel...

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #10 Gepost op: 21-07-2021 08:58 u »
Nu weggezet op 19,5 graden afwachten 1 week

Ben benieuwd!

Offline Theo bos

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #11 Gepost op: 21-07-2021 10:46 u »
Dag even aanvulling deze pils gebrouwen in een pan normaal gebruik ik de Easybrew
De temperatuur is inderdaad te hoog geweest hoelang weet ik niet nu dus waarschijnlijk onvergistbare suikers?
Hoe verder met dit bier wou hem over een week overhevelen en lageren gedurende 2 weken op 6 graden dan borrelen met 4 gram suiker per liter.
Hoop dat ik geen exploderende flessen krijg.
Suggesties welkom.

Offline PDGRRR

• Vol lid
  • Magis fortuna quam sapientia
« Reactie #12 Gepost op: 21-07-2021 15:12 u »
Suggesties welkom.

Je zou een saison-gist kunnen gebruiken om de wat moeilijkere suikers op te laten eten. Of bijvoorbeeld de M41 van Mangrove Jacks, dat is een var. diastaticus die bij mij met 100% mout tot 1.004 doortrekt. Wellicht bij het toevoegen even oplossen in suikerwater om hem op gang te helpen, 3 weken op 19 graden laten staan en niet te scheutig met bottelsuiker.

Offline Snelbier

• Super lid
« Reactie #13 Gepost op: 21-07-2021 15:55 u »
SG is echt hoog, dus veel onvergiste suikers.
- Als je dit echt zo gaat bottelen zou ik CBC1-bottelgist toevoegen, doodt andere gisten.
  Daarmee verzeker je jezelf tegen ploffende flessen.
- Minder bottelsuiker kan helpen tegen teveel CO2, maar bedenk dat je SG 20 punten te hoog is, komt overeen met 50 g suiker per liter.
    Dan gaat die 2 gram bottelsuiker het verschil niet maken, als de boel gaat doorgisten..
- Overhevelen doen meeste forummers vlak na hoofdgisting, als gist nog actief is.  Beter tegen oxidatie dan laat hevelen.
Na hevelen kan vergisting mogelijk weer doorgaan, zie reactie van Willem Broekema..
Soms ook niet..  Ik zou n hevelen (als je dat nog wil), geeft de beste kansen.
Proost,  Snelbier

Offline Theo bos

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #14 Gepost op: 21-07-2021 18:19 u »
Dag omdat het een pils moet worden lange gisting normaal.
Staat nu 4 weken nu overhevelen en wegzetten op 12 graden een idee?

Offline Theo bos

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #15 Gepost op: 21-07-2021 19:26 u »
Heb in overleg het wort overveveld dat 2 ltr prut in.
Suiker oplossing gemaakt met zakje S33 dit toegevoegd staat nu op 19,5 graden.
Ben benieuwd wat het Wort.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #16 Gepost op: 21-07-2021 22:27 u »
- Minder bottelsuiker kan helpen tegen teveel CO2, maar bedenk dat je SG 20 punten te hoog is, komt overeen met 50 g suiker per liter.
    Dan gaat die 2 gram bottelsuiker het verschil niet maken, als de boel gaat doorgisten..

Als er geen diastaticus gist wordt toegevoegd of koudhop wordt toegevoegd zullen de suikers niet vergisten. Niet voor niets noemen we de grote lange suikers onvergistbare suikers...

Offline CeesM

• Super lid
  • Niet mouwen, lekker brouwen.
« Reactie #17 Gepost op: 22-07-2021 06:51 u »
Iedereen denkt dat het een brouwautomaat is. Zet hem aan en kom na een uurtje terug om te spoelen. Maar zo werkt het helaas niet.
Na een korte tijd begint het filter van de moutkorf dicht te slibben, en komt er boven de bostel meer wort te staan dat via het overlooppijpje terug stroomt. Daardoor komt het onder in de ketel vaak droog te staan, dat leidt tot aanbranden en uitvallen van de werking. Ook stroomt het wort niet door de bostel en krijg je een een slecht verdeeld temperatuur. De enige oplossing hiervoor is om geregeld te roeren. Niet voor niets dat in professionele brouwketels een roerwerk zit. Ik maisch zonder de bovenfilter en roer om de 5 minuten (11x/uur). Hiermee behaal ik een brouwzaalrendement van 85% of hoger. Misschien kan ik voor de easybrew of soortgelijke ketels een alternatieve gebruiksaanwijzing schrijven en het als sticky laten staan dat het makkelijk te vinden is. Ik weet niet hoe vaak ik deze riedel moet herhalen. Maar goed, brouw met plezier en op een dag lukt het allemaal wel.

Offline Theo bos

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #18 Gepost op: 22-07-2021 19:26 u »
Wou ook 15 gram citra hop toevoegen als dryhopping na 5 dagen kijken of er nog iets nagisting komt.

Offline Snelbier

• Super lid
« Reactie #19 Gepost op: 24-07-2021 15:46 u »
Wou ook 15 gram citra hop toevoegen als dryhopping na 5 dagen kijken of er nog iets nagisting komt.
Dryhop geeft NIET altijd extra vergisting (hopcreep) en ALS het gebeurt gaat het vaak traag, denk eerder in weken dan in dagen..
Citra is volgens statistieken een hop die weinig 'creep'  geeft, dus verwacht daar gn extra bubbels van in je gistvat..
Proost, Snelbier.

Tags: