Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Verloop vergisting  (gelezen 835 keer)

Offline Phoef

• Junior lid
  • **
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Verloop vergisting
« Gepost op: 19-07-2021 10:34 u »
Goedemorgen!
Ik heb het volgende recept gebrouwen.

5k g Swaen Ale
90 gram Challenger Hop
11.5 g gistkorrels SafeAle English Ale (S-04) gist.

60 min maischen op 65 graden
10 min maischen op 75 graden

60 minuten gekookt.
4 g Irish Moss toegevoegd 10 min van einde kook.
Begin SG na kook: 1036

Maischwater: 20 liter
Spoelwater 10 liters.

Eindresultaat was 19.5 liter bier in een Easybrew 30 liter vergist vat CCT.
https://www.braumarkt.com/easybrew-fermenting-bucket-30l
met 3-piece waterslot.

Na 36 uur, geen beweging in het waterslot.
Daarjuist even 10 ml afgetapt, ziet er uit bier, zit zelfs wat koolzuur op, schuimkraagje bij het aftappen.
SG: 1015 , hij is dus wel bezig.

Het rook licht hoppig, het smaakte beetje jong/vers nog, (is pas 36 uur oud), soort allerdaagse pils maar dan nog wat lichter.

Vragen
Ik twijfel zelf aan dit waterslot, het vat zelf lekt niet, hij kan denk ik enkel aan de bovenzijde niet goed dicht zijn? Maar zo'n vat zit met plastic rubbel em 4 klemmen dicht, dat moet toch ook goed zijn?
Omdat ik dacht dat de hoofdvergisting 5 tot 7 dagen zou verlopen loop ik "voor" op schema. Niet erg, maar als beginner is het schema/recept mijn houvast. Zal ik dus zodra SG stabiel is, de gistdumpen doen, 1 week nagisten en dan al bottelen?
Bier was wel nog erg troebel en in beweging wat uit de kraan kwam.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
Re: Verloop vergisting
« Reactie #1 Gepost op: 19-07-2021 11:36 u »
De gist zou ook eens het recept en het schema moeten lezen, da's wel zo handig ;).

Ik weet niet welk waterslot je precies bedoelt? Heb je een link of een foto?

Offline Phoef

• Junior lid
  • **
« Reactie #2 Gepost op: 19-07-2021 11:45 u »
De gist zou ook eens het recept en het schema moeten lezen, da's wel zo handig ;).

Ik weet niet welk waterslot je precies bedoelt? Heb je een link of een foto?

Haha, inderdaad! Lastige is dat het recept/schema als beginner je enige houvast is ;)

Dit waterslot:

Hier test met starsan en daarvoor afwasmiddel of het gaat schuimen ( zoals een gaslek test, maar gebeurde niets ).

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #3 Gepost op: 19-07-2021 12:23 u »
Snap ik. Een indicatie is altijd prettig.

Zelf ken ik die watersloten niet, maar lijken een beetje op de grote watersloten die vaak bij de gistvaten zaten, zoals deze:

.

Dit zijn prima watersloten, maar de voortgang op basis van activiteit zijn hier vaak  lastig meet te volgen. Ik denk niet dat er veel aan de hand is, lekker aanstaande zaterdag eens een meting doen, en dan een week later nog eens.

NB: Zelf zie ik de vergisting als een losstaand iets van mijn recept. Tuurlijk hangen ze in elkaar en heeft het erg veel invloed, maar ik geef het gewoon de tijd.

Kalmte, rust en een borrel kan je redden ;)

Offline CeesM

• Super lid
  • Niet mouwen, lekker brouwen.
« Reactie #4 Gepost op: 19-07-2021 13:26 u »
Volgens mij is het maischen niet goed gegaan. Met deze stort zou je op een SG van 1.063 uitkomen i.p.v. 1.036.
Je rendement is veel te laag en daarom kom je ook niet lager uit met je SG want het is al uitgegist.
Voor nu moet je het doen met een Sesionbiertje. Volgende keer eens proberen elke 5 minuten je bostel te roeren.

Offline Heuvinger brouwerij

• Super lid
  • Avangard malz, CML yeast, Hoppecruyt hop
« Reactie #5 Gepost op: 19-07-2021 13:27 u »
Dit zijn prima watersloten, maar de voortgang op basis van activiteit zijn hier vaak  lastig meet te volgen.
Op mijn 60 L gistvat zat ook zo'n ding.
Een verloopstopje gekocht en nu zit er een kleiner waterslot op.
Het geborrel in het waterslot is ook een van de fijnere belevingen van het bierbrouwen.

Ik denk niet dat er veel aan de hand is, lekker aanstaande zaterdag eens een meting doen, en dan een week later nog eens.
Met overhevelen komt er soms opeens weer gang in de vergisting.

Offline Phoef

• Junior lid
  • **
« Reactie #6 Gepost op: 19-07-2021 14:26 u »
volgens mij is het maischen niet goed gegaan. Met deze stort zou je op een SG van 1.063 uitkomen i.p.v. 1.036.
Je rendement is veel te laag en daarom kom je ook niet lager uit met je SG want het is al uitgegist.
Voor nu moet je het doen met een Sesionbiertje. Volgende keer eens proberen elke 5 minuten je bostel te roeren.

Nee het schroten icm het met maischen is zeker niet goed gegaan! Dat het een sesion biertje is geworden is verder prima, als het kwaliteit een 6'je is, ben ik ONWIJS blij :).
Maar als die 20 liter de put in kan, is het zo demotiverend.

Mijn beoogde SG wzou op 1050 willen hebben ( ik had al rekening gehouden dat ik nog een rookie brouwer bent) Dus ook tov daarvan valt het tegen.

Ik zal zaterdag nog eens een nieuwe meting doen en mijn oude c.q. normale waterslotje gebruiken, die past ook prima.

Offline Snelbier

• Super lid
« Reactie #7 Gepost op: 19-07-2021 17:50 u »
Hele topic lezend:
- SG 1036 ipv 1063 met een Easybrew-30, in bijna ideale mout/water verhouding..  KAN bijna niet kloppen.
     Heb je SG gemeten na koken, en temperatuur gecorrigeerd? Heet wort heeft veel lager SG dan koud wort. Kan het verschil deels verklaren.
  Heb je een homogeen monster gemeten? Tijdens maischen meet ik zelden een 'normale' waarde, dus hermeting uit gistvat, is bij mij heilig.
- Watersloten-verhaal:  die doorzichtige van jou is bedoeld voor kleine brouw-volumes, en ook nog slecht te volgen qua bubbels..
De grote 'paddestoelen' zijn voor grotere volumes.  Bij lager volume nauwelijks actief, dus slecht te 'volgen'..
Slangen-waterslot (die S-gevallen) zijn de makkelijkste, elke bubbel zie je voorbijkomen.
  Nadeel is dat ze bij hoger volume of meer gist-activiteit kunnen leegblazen, dus regelmatig bijvullen.
Hoe is SG gemeten na koken?
Succes,  Snelbier.

Offline Phoef

• Junior lid
  • **
« Reactie #8 Gepost op: 19-07-2021 18:09 u »
Hele topic lezend:
- SG 1036 ipv 1063 met een Easybrew-30, in bijna ideale mout/water verhouding..  KAN bijna niet kloppen.
     Heb je SG gemeten na koken, en temperatuur gecorrigeerd? Heet wort heeft veel lager SG dan koud wort. Kan het verschil deels verklaren.
  Heb je een homogeen monster gemeten? Tijdens maischen meet ik zelden een 'normale' waarde, dus hermeting uit gistvat, is bij mij heilig.
- Watersloten-verhaal:  Die doorzichtige van jou is bedoeld voor kleine brouw-volumes, en ook nog slecht te volgen qua bubbels..
De grote 'paddestoelen' zijn voor grotere volumes.  Bij lager volume nauwelijks actief, dus slecht te 'volgen'..
Slangen-waterslot (die S-gevallen) zijn de makkelijkste, elke bubbel zie je voorbijkomen.
  Nadeel is dat ze bij hoger volume of meer gist-activiteit kunnen leegblazen, dus regelmatig bijvullen.
Hoe is SG gemeten na koken?
Succes,  Snelbier.

Ik heb denk ik te grof geschroot, wellicht pomp te zacht hebben staan.

In 4 verschillende standen, omdat ik dit nog nooit eerder gedaan had, was "bang" voor de aanbrand horror verhalen die in de topics en het internet tegen kwam. Ik denk dus te behoudend bezig geweest. Dat dit vooral het slechte rendement verklaard.

Monster is gemeten na koeling met spirtaal koeler laten kletteren in het gistvast en vanuit het gistvat (helder +- wort) op +- 24 a 25 graden. en 2 mensen zag 1036. (mijn hydrometer is Engels dus specific gravity )

Ik ga de volgende keer ook de S vormige waterslot gebruiken,ik wil nu niet onnodig het bier verstoren ( wellicht heb ik het nog niet helemaal "verziekt" ).

De geur was hoppig, scherp? Het was echt een soort gehopte Heineken, het was dat het 9 uur in de ochtend was, maar het gewoon een drinkbaar goedje.

Offline Snelbier

• Super lid
« Reactie #9 Gepost op: 19-07-2021 18:46 u »
- Schrootsel lijkt inderdaad grof.. Kan je wat rendement kosten, maar de helft?  :weetniet:
- Groter probleem kan het knijpen van de pomp zijn. Als je weinig circuleert (te vergelijken met niét roeren in een standaard-ketel) staat de mout als het ware stil in zijn eigen sopje, kan geen suikers afstaan aan 'vers' wort/water..
Deze automaten halen hun (lager) rendement uit circulatie, dus circulatie is alles.
Aanbranden (je gote angst) kan oa gebeuren doordat je de bodem leegtrekt door te snelle circulatie. In dat geval kan zelfs droogkookbeveiling inspringen..
 Is weer op te vangen door middelste circulatie-overloop laag te zetten, wort loopt dan gewoon terug naar de bodem.
  Halverwege het maischen moet het wort zoveel dunner zijn dat de pomp op 100% kan draaien.
- Alles bij elkaar (SG lijkt correct gemeten) gok ik het op te grof schroten in combinatie met te lage pompsnelheid/circulatie.
- Smaak van jongbier tijdens vergisting?  Ik kan er zelden wat van maken, smaken meestal VIES.  En na bottelen best lekker, anders was ik allang gestopt met brouwen.
Proost,  Snelbier.

Offline Derp

• Senior lid
« Reactie #10 Gepost op: 19-07-2021 20:23 u »
Schroot maakt veel uit, maar het zal een combinatie zijn uit verschillende factoren.

Ik zou me niet druk maken en zoals tdp al zegt gewoon een tijdje wachten en af en toe een monster nemen en meten en proeven.

In het ergste geval heb je een matig bier en heel veel geleerd.

Offline Phoef

• Junior lid
  • **
« Reactie #11 Gepost op: 20-07-2021 13:08 u »
- Schrootsel lijkt inderdaad grof.. Kan je wat rendement kosten, maar de helft?  :weetniet:
- Groter probleem kan het knijpen van de pomp zijn. Als je weinig circuleert (te vergelijken met niét roeren in een standaard-ketel) staat de mout als het ware stil in zijn eigen sopje, kan geen suikers afstaan aan 'vers' wort/water..
Deze automaten halen hun (lager) rendement uit circulatie, dus circulatie is alles.
Aanbranden (je gote angst) kan oa gebeuren doordat je de bodem leegtrekt door te snelle circulatie. In dat geval kan zelfs droogkookbeveiling inspringen..
 Is weer op te vangen door middelste circulatie-overloop laag te zetten, wort loopt dan gewoon terug naar de bodem.
  Halverwege het maischen moet het wort zoveel dunner zijn dat de pomp op 100% kan draaien.
- Alles bij elkaar (SG lijkt correct gemeten) gok ik het op te grof schroten in combinatie met te lage pompsnelheid/circulatie.
- Smaak van jongbier tijdens vergisting?  Ik kan er zelden wat van maken, smaken meestal VIES.  En na bottelen best lekker, anders was ik allang gestopt met brouwen.
Proost,  Snelbier.

Duidelijk! ik denk dus ook dat het daar vooral in zit opzich als de bodem droog valt, zou ik de pomp moeten horen sleurpen.
Bij de nieuwe Easybrew 30 zit het middelste pompje dmv een telescoopstand, niet te verstellen en staat best hoog, daar loopt het niet zomaar in, althans niet met een inhoud van 20 liter.

Ik ga volgende keer ook elke 15 minuten even handmatig roeren (anders zit ik toch maar muziek te luisteren en te wachten ( en schoonmaken :P ).

@Derp, als dat het ergste geval is spring ik een gat in de lucht ( de vorige keer heb ik 3/4 door de put gegoten, dat was een start paketje ).

Ondertussen ook Verander water in bier uit nu begonnen aan Brouwen van James Morton.

Offline Arjen1969

• Vol lid
« Reactie #12 Gepost op: 20-07-2021 16:37 u »
Volgende keer inderdaad iets minder grof schroten, lijkt nu alsof er compleet ongeschroot mout tussen zit. Daarnaast bij een brouwautomaat inderdaad elke 10 minuten/kwartier even roeren (pomp uitzetten, althans dat doe ik anders wordt het een zooitje). Ook erg belangrijk is de verhouding tussen je maisch en spoelwater. Ik zie dat je 20 liter maischwater hebt en 10 liter spoelwater, daar kun je mee spelen door meer maischwater te gebruiken en minder spoelwater. In mijn automaat gebruik ik altijd 5 liter spoelwater en de rest maischwater (afhankelijk van de hoeveelheid die ik brouw). Dat zorgt ervoor dat je tijdens maischen beter kunt circuleren, en daar haal je meer rendement mee dan met veel spoelwater.

Succes met het volgende brouwsel, ik ben overigens wel benieuwd hoe deze uiteindelijk is geworden!

Offline EdwinBrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
    • FRED Brewery
« Reactie #13 Gepost op: 20-07-2021 20:49 u »
Op de reactie van Arjen1969 volgend: bij een brouwautomaat is de verhouding mout en water heel belangrijk. Ik heb niet dezelfde als jij maar een Grainfather en daar werk ik met verhouding (ook wel maischdikte genoemd) van 2,7 liter per kilo mout.

En dan moet je goed rekening houden met de ruimte onder de korf, die moet je natuurlijk niet meetellen, want daar zit geen mout. (Als ik dit niet goed uitleg en je wil wel weten hoe het zit hoor ik het wel :-)

Tags: