Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Leuk recept voor barrel aged  (gelezen 3526 keer)

Offline vanderhoeve

• Vol lid
  • Land: nl
Re: Leuk recept voor barrel aged
« Reactie #25 Gepost op: 09-01-2022 14:31 u »
Het heeft even geduurd maar hij gaat volgende week op het vat.
Ik heb een paar keer een zwavelwiek aangestoken in het vat en de stop er op gedaan
Keer vol laten lopen met water om het lekken te stoppen.

Wat moet ik er nu mee doen voordat het jongbier er in gaat?
Moet er nog wat ontsmet worden?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Gielus

• Boven 10 berichten
  • *
  • Het is wel bier, maar geen Biemus
« Reactie #26 Gepost op: 12-01-2022 18:09 u »
Van binnen spoelen met water zou ik de volgende keer achterwege laten. Dat is heel erg zonde van de smaak. Haal de stop er even af en ruik aan het vat. Als er whisky in heeft gezeten zul je dit ruiken. En waarschijnlijk stijl achterover slaan van de alcohol damp die uit je vat komt. Dit is goed. Ik denk dat we kunnen stellen dat de binnenkant van je vat door de whisky voldoende is ontsmet. Zwavel zou ik op dit punt niet (nooit) meer doen. Dit is alleen aan te raden wanneer je het vat hebt geleegd (hebt ontdaan van bier) en nog een keer wilt gebruiken voor bier, of leeg wilt opslaan.

Na het vullen sla je er niet meteen een houten of silicone stop in. Je dicht het vat eerst af met een stop en waterslot. Door het temperatuur verschil kan de inhoud gaan uitzetten en schiet je stop er weer uit. Of erger nog je vat kan beschadigen en gaan lekken. Zet het vat eerst een paar dagen op de plek waar deze de komende maanden blijft staan. Vervang dan as het waterslot for een houten of silicone stop.

Behandel je bier net zoals je het voor het eerst naar het fermentatie vat/tank verplaatst. Alle is dus ontsmet. (Kraantje, slang etc)

Dan gaat het wat eventuele infecties betreft helemaal goed komen 

Offline vanderhoeve

• Vol lid
« Reactie #27 Gepost op: 12-01-2022 19:54 u »
Ahh super, bedankt voor de tips, daar kan ik wat mee :groots:

Ik moet nog even wachten tot het goed uitvergist is, hij is er bijna.

Er gaat nu een tripel in, het andere vat wil ik een barleywine in stoppen., kan ik de vaten na gebruik nog voor andere bieren gebruiken? Of ben je dan de meeste smaak kwijt?

Offline Gielus

• Boven 10 berichten
  • *
  • Het is wel bier, maar geen Biemus
« Reactie #28 Gepost op: 13-01-2022 18:14 u »
Dat hangt er van af hoe lang je het bier hebt gerijpt en wat voor drank er in heeft gezeten. Bij een zwaar geturfd en/of rokerig whiskyvat (laphroaig of ardbeg oid.) kun je na drie maanden wel beginnen met proeven. Deze vaten kunnen makkelijk nog een keer gevuld worden en zullen nog veel smaak afgeven.

Bij bourbon/single malt/rum vaten zou ik zelf na 6 maanden gaan proeven. Is het bier lekker? Smaakt het voldoende naar je vat? Dan kun je bottelen. Zo niet laat je het 2/3 maanden langer liggen, en proef nog eens. wanneer er oxidatie smaken beginnen te ontwikkelen dan is het ook tijd om te bottelen. Soms is dit al na de eerste 6 maanden. In dat geval zou ik het vat nog een keer vullen met een ander bier. Want de kans is groot dat je vat nog best wat smaak te geven heeft.

Heeft jouw bier een jaar of langer gelegen dan is de kans groot dat de meeste hout en whisky smaak er wel uit is.

Als je echt aandacht aan je barrel project wil besteden dan is het aan te raden om je vat zo vol mogelijk te doen. En na 6 maanden te controleren of het vat nog vol is. Is dit niet het geval dan loont het om het vat bij te vullen. Dit verkleint de kans op oxidatie en vergroot de kans dat je het bier langer op vat kunt laten liggen.

En tot slot, in de zomer gaat de rijping 2 keer zo snel. En in de winter zal je bier minder snel veranderen qua smaak.

Offline P@sc@l

• Boven 10 berichten
  • *
  • Geneet ömdet ut kčn
    • Pater Ploeper
« Reactie #29 Gepost op: 13-01-2022 18:58 u »
Ik heb een aantal eikenhouten vaatjes gekocht die in het verleden zijn gebruikt voor wiskey (20 en 30 liter).
Nou wil ik gaan proberen om wat bieren weg te leggen. weet iemand een leuk recept wat goed geschikt is?
Ik houd zelf niet van lambiek dus die sla ik even over

Ik zat zelf te denken aan een Orval achtig bier of een quadrupel, iets wat een goede kans van slagen heeft
tips? Waar moet ik op letten? Hoe groot is het gevaar voor infectie?

Waar heb je deze vaten op de kop weten te tikken?
ik ben hier ook al een tijdje naar op zoek, maar kom alleen bij vaten van ongeveer 250liter uit

Offline vanderhoeve

• Vol lid
« Reactie #30 Gepost op: 13-01-2022 19:20 u »
ik ben hier ook al een tijdje naar op zoek, maar kom alleen bij vaten van ongeveer 250liter uit

Je bent niet de eerste die het vraagt,
De vaten waren van een hobby stoker die zelf wiskey maakte, die heeft ze eerder gebruikt.
Die is er alleen mee gestopt dus ik kan er niet meer aan komen

Offline PDGRRR

• Senior lid
  • Magis fortuna quam sapientia
« Reactie #31 Gepost op: 13-01-2022 21:39 u »

Recent deelde iemand hier op het forum onderstaande link. Daar hebben ze houten vaatjes vanaf 3 liter. Kan je eventueel zelf nog vullen met (sterke)drank naar keuze voordat je 'm wilt gaan gebruiken voor barrel ageing.

https://www.tasboomkwekerij.nl/mini-vaten/

Offline Timdehart

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #32 Gepost op: 14-01-2022 09:34 u »
Je bent niet de eerste die het vraagt,
De vaten waren van een hobby stoker die zelf wiskey maakte, die heeft ze eerder gebruikt.
Die is er alleen mee gestopt dus ik kan er niet meer aan komen

Ik heb de mijne besteld bij Santing. Die hebben ze een beetje vanaf 50 L.
Ik heb van een relatie ook goede dingen gehoord over The smoking barrel.
https://santingbeerandspiritbarrels.nl/
http://thesmokingbarrel.nl/

Tags: