Leuk recept voor barrel aged

Gestart door vanderhoeve, 18-07-2021 15:22 u

Vorige topic - Volgende topic

vanderhoeve

Ik heb een aantal eikenhouten vaatjes gekocht die in het verleden zijn gebruikt voor wiskey (20 en 30 liter).
Nou wil ik gaan proberen om wat bieren weg te leggen. weet iemand een leuk recept wat goed geschikt is?
Ik houd zelf niet van lambiek dus die sla ik even over

Ik zat zelf te denken aan een Orval achtig bier of een quadrupel, iets wat een goede kans van slagen heeft
tips? Waar moet ik op letten? Hoe groot is het gevaar voor infectie?

Oscar

Citaat van: vanderhoeve op 18-07-2021  15:22 uweet iemand een leuk recept wat goed geschikt is?

Alle bieren zijn geschikt voor barrel aging  :brouwen:

Aanzetje :

Pilsmout tot SG 1090
Saaz tot 50 IBU
US05 gist..

:brouwen:

vanderhoeve

Okey dat wist ik niet,
En is er een grote kans op zuur bier door een infectie? Of valt dat wel mee?

Oscar

Citaat van: vanderhoeve op 18-07-2021  21:21 uEn is er een grote kans op zuur bier door een infectie? Of valt dat wel mee?

wat denk je zelf ? Vele brouwerijen  doen aan barrel aging.... als het vaak fout zou gaan zouden ze dat niet doen.. ;)

Kramer

Citaat van: vanderhoeve op 18-07-2021  15:22 uik zat zelf te denken aan een Orval achtig bier of een quadrupel, iets wat een goede kans van slagen heeft
tips?

Beide prima, een barleywine vind ik zelf ook altijd een goede keuze. Dat is meestal niet de meest spannende stijl dus de extra toevoeging door het barrel agen is dan welkom.

Alexander_H

Quadrupel, Stout of Barleywine zijn allemaal prima stijlen die met toevoeging van Barrel aging iets extras krijgen wat mij betreft.

vanderhoeve

Ik ga dan voor de barley wine .
Is even op zoek naar een leuk bewezen recept.
Vergisting gewoon in een vergistingsvat en lageren op het vat.
Vat eerst nog schoonmaken met soda? Of een litertje alcohol er in voor desinfectie?

vanderhoeve

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptvan der Hoeve barley wine
Brouwdatum
BierstijlBarley Wine
Volume25,0 l
Begin SG1,095 SG
Berekende kleur (Morey)40 EBC
Berekende bitterheid (Rager)45 IBU
Brouwzaalrendement73,0 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
20,29 lWater uit Zutphen
18,50 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
12 mg/l2 mg/l27 mg/l74 mg/l12 mg/l15 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
9,20 kgSwaen AleDe Swaen7 EBC84,0 %
0,77 kgwitte kandijsuikerSupermarkt3 EBC7,0 %
0,77 kgAroma 100Dingemans100 EBC7,0 %
0,22 kgSpecial BDingemans350 EBC2,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Beta-amylaserust62,0 °C1 min.60 min.2,0 l/kg
Alfa-amylaserust72,0 °C15 min.10 min.2,0 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.5 min.2,0 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
30,6 gMagnumbellen10,7%60 min.33,1 IBU
30,4 gNorthern Brewerbellen9,7%10 min.6,0 IBU
25,4 gMagnumbellen10,7%10 min.5,5 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
2,03 gWyeast gistvoedingandershoofdvergisting

Gist
HoeveelheidNaamType
1,0 pak(ken)Trappist High Gravity (3787)bovengist

Lageren op een gebruikt wiskey vat van 25 liter

Iemand nog op of aanmerkingen?

Jacques

Citaat van: vanderhoeve op 20-07-2021  19:29 u[Iemand nog op of aanmerkingen?

Niet veel mis met dit recept.

Wel zou ik zorgen voor voldoende gist. Maak daarom op tijd een giststarter met de Wyeast verpakking. Als je geen magneetroerder hebt kun je het beste een starter maken met 2 liter wort/moutextract oplossing met een begin SG van 1040. Zet de starter in een koelkast als deze minder actief wordt. Laat de gist uitzakken en giet vlak voor gebruik van de gist de vloeistof boven de gist af. Op die manier voorkom je dat bier te veel verdund wordt door de giststarter. Je wilt immers een zwaar bier brouwen.

vanderhoeve

Zijn de hopsoorten en hoeveelheden ook verstandig? Dat vind ik altijd lastig met uitzoeken.
Ik was inderdaad van plan om een grote starter te maken op de magneetroerder, ik heb er zin in :brouwen:

Jacques

Citaat van: vanderhoeve op 21-07-2021  07:39 uZijn de hopsoorten en hoeveelheden ook verstandig? Dat vind ik altijd lastig met uitzoeken.
Ik was inderdaad van plan om een grote starter te maken op de magneetroerder, ik heb er zin in :brouwen:

Ik zou voor de laatste hopgiften kiezen voor Engelse aromahopsoorten zoals Goldings of Fuggles. Magnum is namelijk vrij neutraal.

vanderhoeve

Oke, dat is een goeie, ik moet nog wat bestellen dus dat komt goed uit.

De gist kan ik ook opkweken uit een Westmalle dubbel las ik?

Gielus

Persoonlijk zou ik de vaten niet spoelen met alcohol of soda. Dit gaat allemaal ten koste van de smaak. Wel zou ik de buitenkant even nat maken. Dan zet het hout uit en heb je minder kans op lekken. Ook sla ik vooraf alvast een roestvrij stalen spijker in de zijkant. Dit om het tussentijds proeven te vergemakkelijken en scheelt dus gehannes met boorbitjes ontsmetten. Proef om de 3 maanden even want de grens tussen lang genoeg en te lang is makkelijk te overschrijden.

vanderhoeve

Ik ben momenteel bezig met de 2e poging om een flesje Westmalle dubbel op te kweken. Gaat nog niet heel erg goed. Nog geen resultaat. Eerste poging na een week nog geen resultaat. De 2e poging zit nu op 3 dagen, ook nog niks
Flesje is gebotteld in juni. Deze is normaal toch goed op te kweken?

Kramer

Volgens mij is die normaal wel op te kweken maar heb dit zelf nooit gedaan. Commercieel is hij beschikbaar als de Wyeast XL 3787 en bij vrijwel alle bekende thuisbrouw webshops beschikbaar, dus mocht het niet lukken is dat een goed alternatief.

vanderhoeve

Ik vond het wel leuk en goedkoop om weer wat op te kweken uit het flesje, ik zal nog een paar dagen afwachten en anders toch maar wat bestellen.

Jacques

Citaat van: vanderhoeve op 03-08-2021  22:22 uIk ben momenteel bezig met de 2e poging om een flesje Westmalle dubbel op te kweken. Gaat nog niet heel erg goed. Nog geen resultaat. Eerste poging na een week nog geen resultaat. De 2e poging zit nu op 3 dagen, ook nog niks
Flesje is gebotteld in juni. Deze is normaal toch goed op te kweken?

Begin met heel weinig wort of appelsap. Belucht het wort en de appelsap goed. Een druppel fosfaatzuur kan er voor zorgen dat de pH zo rond de 4,5 komt te liggen, dat vindt de gist prettig.
Zet de starter warm weg en doe een prop watten in de hals van de fles. Vouw een stuk aluminiumfolie over de watten. Zwenk regelmatig met de starter. Na een paar dagen zie je dan activiteit. Zodra je dat ziet kun je de starter een factor 5 vergroten.

Jepke

Citaat van: vanderhoeve op 20-07-2021  19:29 uIemand nog op of aanmerkingen?

Ik denk dat je de aroma hopgiften gerust achterwege kunt laten. Als je voor een langere tijd op een houden vat gaat lageren zul je deze smaken niet meer kunnen herkennen.

vanderhoeve

Jacques

Citaat van: vanderhoeve op 05-08-2021  12:48 u

Toch goed gekomen

Ik heb vaker al opgemerkt dat ik een ballonnetje over de hals van een fles niet zo'n goed idee vind.
Er kan dan geen zuurstof bij de starter komen. Door het ballonnetje te vervangen door een prop watten en daarover een stuk aluminiumfolie kan er wel zuurstof bij je starter komen. De starter gaat hierdoor eerder aan de gang.
Het ballonnetje laat alleen zien dat er koolzuur gevormd wordt, meer niet. Dat kun je ook zien als je naar de starter kijkt. Er komt een beetje schuim op de starter. Als je dat ziet wordt er koolzuur gevormd en werkt de starter.

vanderhoeve

Zal er niet genoeg zuurstof in het flesje zitten voor de gist?
Ik vind het wel prettig omdat ik het anders slecht kan zien wanneer de gist op gang komt. Ik zal het later nog een keer proberen met watten

Jacques

Citaat van: vanderhoeve op 06-08-2021  13:11 uZal er niet genoeg zuurstof in het flesje zitten voor de gist?
Ik vind het wel prettig omdat ik het anders slecht kan zien wanneer de gist op gang komt. Ik zal het later nog een keer proberen met watten

De zuurstof in de fles wordt snel verbruikt. Door het gebruik van watten kan er zuurstof toetreden. Dat gebeurt zelfs als er koolzuur gevormd wordt.

Glas is doorzichtig... Dat er een dun laagje schuim gevormd wordt kun je eenvoudig zien. Bij gebruik van een ballonnetje zie het eerder, maar dat voordeel weegt niet op tegen de grotere groei aan gistcellen als je de starter niet afsluit.

Jeroen76

Ik zet wel eens zo een op een siliconen stop op de fles en dan op de magneetroerder. Dus dan geen watten en zilverfolie. Is dat een goede vervanger Jacques?

Gr. Jeroen

Jacques

Citaat van: Jeroen76 op 07-08-2021  09:58 uIk zet wel eens zo een op een siliconen stop op de fles en dan op de magneetroerder. Dus dan geen watten en zilverfolie. Is dat een goede vervanger Jacques?

Gr. Jeroen

Dat kan. Maar een stuk watten en aluminiumfolie is goedkoper...

Als de filters die die laat zien meermaals gebruikt moet je goed opletten dat één kant steeds steriel blijft.

Jeroen76

Citaat van: Jacques op 07-08-2021  22:04 uDat kan. Maar een stuk watten en aluminiumfolie is goedkoper...

Als de filters die die laat zien meermaals gebruikt moet je goed opletten dat één kant steeds steriel blijft.
Ja inderdaad. Wij markeren altijd 1 kant als inlaat zodat je de volgende keer niet het ding andersom er op zet en alsnog wat oude deeltjes in je project zuigt. We gebruiken ze niet veel vaker want ze zijn niet zo heel duur in aanschaf, zeker niet bij AliExpress

Gr. Jeroen

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.