Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Overmatig schuimend bier  (gelezen 984 keer)

Offline Maarten_www

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: nl
  • Het moet borrelen, niet bruisen.
Overmatig schuimend bier
« Gepost op: 16-07-2021 10:12 u »
Ik heb nu voor een tweede keer een batch bier dat alleen maar schuimt bij het schenken. De eerste keer had ik mijn bier gebotteld, de tweede keer in een minikeg gedaan.
Het zijn twee verschillende recepten en ik heb alleen hop toegevoegd bij het koken.

Het bier zit al twee maanden in mijn keg en ook als ik de druk verlaag blijft het schuimen.

Weet iemand wat hiervan de oorzaak kan zijn?

Hartelijke groet,

Maarten

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Robert1968

• Super lid
Re: Overmatig schuimend bier
« Reactie #1 Gepost op: 16-07-2021 11:21 u »
Bier niet uitvergist bij bottelen?

Teveel bottelsuiker gebruikt? In de fles circa 6-8 g/l, in een keg circa 3-4 g/l.

Offline brouwerwaldonk

• Super lid
  • Land: be
  • Water is lekker als het langs brouwerij is geweest
« Reactie #2 Gepost op: 16-07-2021 11:42 u »
Als je bier botteld en het schuimt over bij het openen kan je dat vermijden door druk af te laten door de kroonkurk een beetje te lichten zonder die eraf te wippen, dus even laten sissen en dan niet meer lichten. Eventueel enkele malen herhalen.
Met een keg zou druk aflaten ook moeten lukken tegen het overschuimen.

Offline Maarten_www

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 16-07-2021 12:44 u »
Ik heb op de keg geen bottelsuiker gebruikt. Die breng ik met koolzuur op druk.

Zelfs als ik de kroonkurk er rustig afhaal ontstaat er bij het inschenken alleen maar schuim. En vanuit de tap van de keg krijg ik ook alleen maar een stevige, dikke schuim.

Ik weet niet of dit soort wilde schuim ontstaat door verontreiniging bij het brouwen. Ik ben best wel secuur qua hygiŽne tijdens het brouwen.

Offline brouwerwaldonk

• Super lid
« Reactie #4 Gepost op: 16-07-2021 13:19 u »
Gewoon beetje bij beetje wat druk aflaten van uw keg op het overdruk ventiel, zonder dat er schuim uit komt.
Na het vullen van uw keg is het bier blijven gisten vandaar die te hoge druk.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #5 Gepost op: 16-07-2021 23:58 u »
Ik heb nu voor een tweede keer een batch bier dat alleen maar schuimt bij het schenken. De eerste keer had ik mijn bier gebotteld, de tweede keer in een minikeg gedaan.
Het zijn twee verschillende recepten en ik heb alleen hop toegevoegd bij het koken.

Het bier zit al twee maanden in mijn keg en ook als ik de druk verlaag blijft het schuimen.

Weet iemand wat hiervan de oorzaak kan zijn?

Heb je gekoudhopt/gedryhopt?

Offline Maarten_www

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 17-07-2021 09:47 u »
Heb je gekoudhopt/gedryhopt?

Ik heb niet gekoudhopt/gedryhopt. De opmerking dat er nog vergisting in de keg heeft plaatsgevonden lijkt me de meest logische, alhoewel de vergisting in het gistvat echt al een paar dagen was gestopt (met meten gecontroleerd).

Ik heb nu de druk wat van de keg afgehaald en even flink geschud. Je ziet dan de druk gelijk weer oplopen.  Hopelijk raak ik zo wat van de overtollige koolzuur kwijt en kan ik hem straks weer tappen.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #7 Gepost op: 17-07-2021 09:50 u »
Welke gist heb je gebruikt en hoeveel, hoe lang duurde je hoofdgisting en hoe heb je geconstateerd dat je gisting klaar was en je kon gaan bottelen? Je zegt dat je het gemeten hebt maar ook goed om te weten wat je dan hebt gemeten.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #8 Gepost op: 17-07-2021 09:58 u »
Ik heb op de keg geen bottelsuiker gebruikt.
Daaruit kun je concluderen dat je bier nog niet was uitgegist. Kan zijn dat je een var diastaticus gist had of een restandje var diastatisus gist van een vorig brouwsel in dode hoekjes zoals aftapkraantjes or randjes. Die var diastaticus schijnt beter te overleven dan gewone gist dus kan op die manier roet in het eten gooien.  Die gist heeft als nadeel dat het laatste stukje heel langzaam kan gaan, zeker als er sporen van die gist zijn die in de minderheid zijn. en dan denk je dat het is uitgegist, maar feitelijk moet je nog een stukje en dat gebeurt dan gedurende een aantal weken daarna in je flesjes of fust. Zelfde effect krijg je als je bottelt met een gist die verder doorgist dan je hoofdgist   

Offline brouwerwaldonk

• Super lid
« Reactie #9 Gepost op: 17-07-2021 10:09 u »
Ik heb niet gekoudhopt/gedryhopt. De opmerking dat er nog vergisting in de keg heeft plaatsgevonden lijkt me de meest logische, alhoewel de vergisting in het gistvat echt al een paar dagen was gestopt (met meten gecontroleerd).
Door het overhevelen van je gistvat naar je keg is er een deel zuurstof opgelost en is de gisting terug op gang gekomen, vandaar die overtollige druk in je keg. Beetje bij beetje aflaten dan komt het goed.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #10 Gepost op: 17-07-2021 10:25 u »
Door het overhevelen van je gistvat naar je keg is er een deel zuurstof opgelost en is de gisting terug op gang gekomen, vandaar die overtollige druk in je keg. Beetje bij beetje aflaten dan komt het goed.
Ik wist niet dat zuurstof voor een hogere eindvergistingsgraad kon zorgen, hooguit dat die eindvergistingsgraad daardoor sneller gehaald wordt (zeker als je gisting is vastgelopen door te weinig gist), dus ik denk dat het onderliggende probleem nog steeds is dat het bier niet was uitgegist bij bottelen.

Offline brouwerwaldonk

• Super lid
« Reactie #11 Gepost op: 17-07-2021 11:20 u »
Dat het bier niet was uitgegist staat als een paal boven water.
Ja Hans een stilgevallen gisting kan je terug op gang krijgen met een klein beetje zuurstof op te lossen in het niet uitgegiste bier waar nog vergistbare suikers aanwezig zijn.
Hier wordt als algemeen aangenomen enkele dagen geen merkbare verlaging van de densiteit dan is de gisting afgelopen dus niet.
Vandaar al die vele schuimers bij mensen die de eigenschappen van hun gist niet zo goed kennen.

Offline Maarten_www

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #12 Gepost op: 17-07-2021 11:30 u »
welke gist heb je gebruikt en hoeveel, hoe lang duurde je hoofdgisting en hoe heb je geconstateerd dat je gisting klaar was en je kon gaan bottelen? je zegt dat je het gemeten hebt maar ook goed om te weten wat je dan hebt gemeten.

Ik heb de London Ale III van Wyeast gebruikt. Ik heb de sg gemeten, die bleef gelijk en ik heb een Brewbrain dobber in mijn vat gehad. die heeft de bijgevoegde meting gedaan.

Ik heb na de transfer in de keg het vat op druk gezet met CO2 (20 PSI bij 12 įC).

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #13 Gepost op: 17-07-2021 17:59 u »
Dat het bier niet was uitgegist staat als een paal boven water.
Ja Hans een stilgevallen gisting kan je terug op gang krijgen met een klein beetje zuurstof op te lossen in het niet uitgegiste bier waar nog vergistbare suikers aanwezig zijn.
Hier wordt als algemeen aangenomen enkele dagen geen merkbare verlaging van de densiteit dan is de gisting afgelopen dus niet.
Vandaar al die vele schuimers bij mensen die de eigenschappen van hun gist niet zo goed kennen.

Zuurstof geven zorgt voor de aanmaak van meer gistcellen. Een late beluchting heeft alleen zin als je te weinig gist geŽnt hebt. Meestal is dat niet het geval.
In een laat stadium zuurstof bij je bier laten kan zeer negatief uitwerken op de smaak van je bier door oxidatie. Dat wil je niet hebben.

Naar mijn idee zijn veel problemen terug te voeren tot het te vroeg koelen van het bier. Dat wordt dan gedaan om een helderder bier te krijgen. In plaats daarvan kun je beter de temperatuur na de vergisting te verhogen om te zorgen dat je bier goed uitgist.

Tags: