Lallemand Lalbrew Farmhouse

Gestart door Markie Mark, 15-07-2021 20:34 u

Vorige topic - Volgende topic

Markie Mark

Voor de geïnteresseerden die het nog niet gezien hadden is er nu van Lallemand de farmhouse hybrid gist voor saisons beschikbaar zonder dat het een var. diastaticus betreft.

Volgens informatie van Lallemand zelf:
LALBREW FARMHOUSE™
LalBrew Farmhouse™ is a non-diastatic hybrid that has been selected to make saison-style and farmhouse style beers. This product is the result of the research and development work of Renaissance Yeast in Vancouver BC, Canada. LalBrew Farmhouse™ was selected using the most advanced breeding techniques. The Renaissance research team used classical and non-GMO methods to remove the STA1 gene, responsible for the diastatic activity of Saison yeasts. Care was taken to retain normal brewing sugar utilization to produce dry saisons. Additionally, the patented technology from University of California Davis (USA) ensures that the strain will not produce sulfurous favors, therefore enhancing the saison yeast aroma characteristics.

https://www.lallemandbrewing.com/en/united-states/product-details/lalbrew-farmhouse/

#saison

Kramer

Lijkt me interessant om wat meer mogelijkheden te hebben voor saison gisten. Zeker met de warmere jaren die er gaan komen. ;) Ze hebben een webinar over het product gehouden welke je op youtube kan vinden:

GvB84

Ter informatie:
Ik heb twee weken geleden een bier gebrouwen met deze gist.
Met 5,6% suiker in de stort kom ik op een vergistingsgraad van 82%.
1.053 naar 1.010.

thepsych

Heb er een tijdje geleden een saiason mee vergist, start sg was1056, eind sg was 1009 dus SVG was 83%
Is  op 25 graden vergist. Voor het eerst heel duidelijk kruidnagel in geproefd, als ie koud is. Als het bier wat minder koud is een lekker fruitige smaak. Ga ik zeker nog eens mee brouwen.

Jan de Graaff

Citaat van: thepsych op 15-11-2021  23:27 uHeb er een tijdje geleden een saiason mee vergist, start sg was1056, eind sg was 1009 dus SVG was 83%
Is  op 25 graden vergist. Voor het eerst heel duidelijk kruidnagel in geproefd, als ie koud is. Als het bier wat minder koud is een lekker fruitige smaak. Ga ik zeker nog eens mee brouwen.
Uit interesse: Hoe lang duurde de vergisting ongeveer? Als ik de data van Lallemand kan geloven zou een typische vergisting op circa 25ºC een dag of vier kosten. Is dat ook jouw ervaring?

GvB84

Citaat van: JanDeGraaff op 16-11-2021  12:42 uUit interesse: Hoe lang duurde de vergisting ongeveer? Als ik de data van Lallemand kan geloven zou een typische vergisting op circa 25ºC een dag of vier kosten. Is dat ook jouw ervaring?

Bij mij duurde het op 23 graden ca. 5 dagen.

thepsych

10 augustus begonnen met een sg van 1057 en vergistingstemp van 24 graden. 15 augustus zat ik op 1011. Heb nog even gewacht maar geen verandering meer. Is een lekker milde saison geworden waar ik als het koud is goede kruidnagel proef maar bij een iets hogere temp de fruittonen ruik en proef.

Markie Mark

Nu ook zelf deze gist eens geprobeerd in een Saison. Het bracht mijn standaard Saisonrecept slechts van 1050 terug naar 1011 met een SVG van 78%. Recept met 5% suiker in de moutstort en begonnen op 20°C vervolgens een vrije vlucht laten nemen tot 25°C en daarop vastgehouden. 01-07-2022 gebrouwen en 18-07-2022 gebotteld. Dus ik ben benieuwd hoe de smaakervaring gaat zijn. De andere Saisongisten die ik gebruikt heb waren wel Var. Diastaticus en gingen tot de 1000 of net eronder door nl.

biking rebel

Kan iemand wat vertellen of deze gist veel/weinig schuimt?

GvB84

Citaat van: biking rebel op 15-09-2022  15:40 uKan iemand wat vertellen of deze gist veel/weinig schuimt?

Bij mij was er niet veel schuimvorming

Markie Mark

Citaat van: biking rebel op 15-09-2022  15:40 uKan iemand wat vertellen of deze gist veel/weinig schuimt?
Bij mij ook weinig schuimvorming tijdens het vergisten. Ik had weinig kopruimte vrijgelaten en dat leverde geen problemen op.

Markie Mark

Citaat van: Markie Mark op 19-07-2022  11:34 uNu ook zelf deze gist eens geprobeerd in een Saison. Het bracht mijn standaard Saisonrecept slechts van 1050 terug naar 1011 met een SVG van 78%. Recept met 5% suiker in de moutstort en begonnen op 20°C vervolgens een vrije vlucht laten nemen tot 25°C en daarop vastgehouden. 01-07-2022 gebrouwen en 18-07-2022 gebotteld. Dus ik ben benieuwd hoe de smaakervaring gaat zijn. De andere Saisongisten die ik gebruikt heb waren wel Var. Diastaticus en gingen tot de 1000 of net eronder door nl.
Ik heb het Saisonbier nu een tijd op de fles (botteldag 18-07-2022) en gevolgd in de tijd maar ben weinig onder de indruk van deze gist. Het is een prima zomers bier geworden met 5,6% alcohol maar ik heb niet die kenmerkende peper en spicyness geproefd die ik bijvoorbeeld met Belle Saison wel heb. Ook de bubblegum miste ik bij deze gist. En natuurlijk stopte de Farmhouse Hybrid Saison bij 1011 en is het niet zo droog als de Var. Diastaticus Saisongisten die ik hiervoor gebruikt heb. Ik denk daarom dat de allround moutstort en de mooie hoppen (Styrian Goldings, Mandarina Bavaria en Azacca) dit bier flink hebben opgehaald en ik de volgende Saison gewoon weer teruggrijp naar Belle Saison, MJ M29 of eens de BE-134 probeer.

Brasserie-A-Rebours

Ik ben benieuwd naar nog meer ervaringen van jullie, nu jullie het bier al een tijd geleden hebben gebotteld. 

:degroeten:

Spyro

Onlangs nog een biertje op keg gehad hiermee, kwam iets zoeter over dan het vorige met de M29, maar dat kan ook aan de bitterheid gelegen hebben, 25 IBU is niet echt bitter, dus zou nog eens hetzelfde biertje moeten brouwen met bvb 35 IBU.

biking rebel

Onlangs een bier met deze gist gebrouwen en qua smaak lijkt het op de T-58 gist van Fermentis. Ben er vooralsnog niet erg enthousiast over. Wellicht dat ik na een aantal weken rijpen mijn mening bijstel.

PDGRRR

Ik heb zojuist m'n eerste glas op van een blonde vergist met deze gist en ik ben wel te spreken over het gistprofiel. Recept was vrij eenvoudig met 56% pils, 25% Vienna, 10% tarwe en 9% suiker (SG: 1.066), Perle als bitterhop en Mistral als aroma- en whirlpoolhop (EBU: 25 Tinseth). Mooi droog bier geworden met een eind SG van 1.006-1.008 (had bij bottelen eind SG opgeschreven maar briefje kwijtgeraakt), heeft wel wat trekjes van een saison. De batch van dit bier dat met de MJ M31 "Tripel" is vergist is een tikkie droger (FG 1.004), maar smaakt nergens naar een saison.

Ik ga met de Lallemand Farmhouse zeker nog eens een poging mee wagen om een "echte" saison te brouwen, maar ook wat andere stijlen.

Edwin brouwt

In mijn beleving is een saison altijd droog, dus ver uitgerust. Dat gaat met deze gist niet lukken, helaas. Het is ook geen saison gist, maar een farmhouse Ale. Meer vergelijkbaar met een Kveik qua smaak en svg.

thepsych

Persoonlijk houd ik van een wat zoetere touch bij de meeste bieren, ook een saison en IPA. De drinkbaarheid omdat er minder hopbeleving is, wordt daardoor denk ik wat gemakkelijker. Vrienden waarderen dit eigenlijk ook wel.

MrCrown

Om met deze gist toch op 1.000 SG te komen heb ik hier glucoamylase tijdens de vergisting aan toegevoegd.
Hiermee een gortdroog bier gebrouwen. Is optie om een saisonachtig bier te maken zonder diastaticus.

Net gebotteld, binnenkort proeven en laten keuren.

Loen

Citaat van: Edwin brouwt op 12-06-2023  22:01 uHet is ook geen saison gist, maar een farmhouse Ale. Meer vergelijkbaar met een Kveik qua smaak en svg.

Wat is het verschil tussen een saison en een farmhouse ale?

Arthur B

Volgens mij is Farmhouse de verzamelnaam.

Uit de categorie een koe is een dier, maar niet ieder dier is een koe.

Edwin brouwt

Citaat van: Loen op 15-06-2023  23:48 uWat is het verschil tussen een saison en een farmhouse ale?
En saison is doorgaans een diastaticus, dus een gist die knetterdroog uitvergist (rond de 1.000).
En farmhouse is inderdaad een verzamelnaam voor allerlei bieren, waaronder de  saison ook valt. Maar die niet altijd diastaticus hoeven te zijn.

Sjoerd

Besten,

Ik wil met dit bier een volmout donder bier vergisten met een begin SG van 1092 en een volmout Sterke Saison met een BSG van 1070. Ik heb mooie bieren gebrouwen met de Belle Saison in een zwaar donker bier, maar die zijn me iets te droog, dus nu deze maar eens proberen. Onlangs een Barley wine gebrouwen met de US05, is me dan weer te saai. Ik hou wel van de Saisonsmaak, mijn vraag is dan ook welke vergistingstemperatuur jullie me adviseren. Zelf denk ik aan beide bieren op 26 graden. Op die temperatuur vergist ik ook de M29, maar ik hoor het graag van jullie.

Groet Sjoerd

Lampje

Citaat van: Sjoerd op 20-06-2023  21:16 uBesten,

Ik wil met dit bier een volmout donder bier vergisten met een begin SG van 1092 en een volmout Sterke Saison met een BSG van 1070. Ik heb mooie bieren gebrouwen met de Belle Saison in een zwaar donker bier, maar die zijn me iets te droog, dus nu deze maar eens proberen. Onlangs een Barley wine gebrouwen met de US05, is me dan weer te saai. Ik hou wel van de Saisonsmaak, mijn vraag is dan ook welke vergistingstemperatuur jullie me adviseren. Zelf denk ik aan beide bieren op 26 graden. Op die temperatuur vergist ik ook de M29, maar ik hoor het graag van jullie.

Groet Sjoerd
Heb er afgelopen zaterdag eentje gebrouwen en die is nu uitvergist. Ik ben op 22°C gestart en op aanraden van Snelbier naar 25°C gegaan. Hij staat nu nog ff op 27,5 °C te navergisten. Zou evt as vrijdag al de fles in kunnen.

Snelbier

Citaat van: Lampje op 21-06-2023  18:45 uHeb er afgelopen zaterdag eentje gebrouwen en die is nu uitvergist. Ik ben op 22°C gestart en op aanraden van Snelbier naar 25°C gegaan. Hij staat nu nog ff op 27,5 °C te navergisten. Zou evt as vrijdag al de fles in kunnen.
OffTopic, maar moet het kwijt..
- 1e: NOOIT bottelen binnen 2 weken  :police:  Schade en schande genoeg gehad. Voor Keggers etc gelden andere regels, maar ik heb flessen, dus bottelen verplicht, géén fouten toegestaan.
Bovendien gebeurt er nog wel wat in het gistvat ná suiker-omzetting (2e week). Veel rare smaakjes worden omgezet/verwijderd, en gist settelt, dus helderder bier. Win-win.

- Vergistingstemperatuur. Voor zover ik weet (na slechts 4 brouwjaren) is vooral de temperatuur bij hoofdgisting bepalend, en ook start-temperatuur.
Heel grof gesteld :pan: maakt het niét veel meer uit wat je na 2 dagen met temp doet.  Hoofdgisting is dan bijna voorbij, SVG (schijnbare vergistingsgraad) bijna 50% van SG-start. Smaak is daar grotendeels bepaald. Het maak weinig uit of je uitgist (na-gisting) op hogere temperatuur.
Proost, Snelbier

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.