Hobbybrouwen > Brouwproces

BrouwVisie berekeningen mbt SG maischen, spoelen, koken

(1/1)

tieskewieske:
Hallo brouwers,

Ik wil graag een doppelbock gaan brouwen met een begin SG van 1068 en een kooktijd van 60 minuten. Met een brouwzaalrendement van 75% (Brewster Beacon 40) en een beslagdikte van 3,5L/KG (BW 21,8L, SW 10,6 L) kom ik volgens BrouwVisie uit op een Stamwort SG na maischen van 1072.

Hier begin ik me toch een beetje zorgen te maken. Wanneer ik namelijk vervolgens op het tabblad koken klik dan geeft hij aan dat ik bij het begin van de kook 23,4L met een SG van 1061 in mijn brouwketel moet hebben zitten. BrouwVisie heeft dus berekend dat mijn SG van 1072 naar 1061 daalt door de toevoeging van 10,6 L spoelwater? Dit klinkt logisch. Maar met mijn kookverlies (1,5 L/U) en kooktijd van 60 minuten vrees ik dan al dat ik nooit meer op een SG van 1068 ga uitkomen?

In het tabblad koken geeft hij nu aan dat ik in moet koken van 23,4 L naar 20,7 L (-2,7 L) om tot een SG van 1068 te komen. Met de kookverliezen (1,5 L/U) die ik in mijn brouwerij constanten en aan het begin van het recept heb gezet zou dit dus neerkomen op een kooktijd van 108 minuten?

Ik vind het vreemd dat er nergens in het creŽren van het recept wordt aangegeven dat ik het gewenste SG met mijn ingestelde waardes niet ga redden. Zoals ik het nu zie heb ik 3 keuzes: meer mout gebruiken, dikker beslag of langer koken. Weet iemand hoe de berekeningen precies werken in BrouwVisie?

Groetjes,

Matthijs

MaJa:
Oscar

Navigatie

[0] Berichtenindex

Naar de volledige versie