Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Biologische citroenschil?  (gelezen 1028 keer)

Offline Theo Mol

• Junior lid
  • **
  • Land: nl
  • breng meer brouwerij in je leven
Biologische citroenschil?
« Gepost op: 13-07-2021 11:43 u »
Het is lekker in je witbier of tripel. Maar als je citroen- of sinaasappelschil gebruikt, moet je dan biologische vruchten nemen?

Misschien hangt het antwoord ook van je eigen ideen af. Hoe dan ook, in de Volkskrant van vandaag gaat Maarten Keulemans op zoek naar het antwoord.
Een echt antwoord komt er niet, wel een paar grappige getallen. Omdat het voedsel in de winkel veilig moet zijn, bestaan er normen voor de toegestane hoeveelheid bestrijdingsmiddelen. Om de maximaal toegestane hoeveelheid van sommige bestrijdingsmiddelen binnen te krijgen zou je 8 miljoen tot 207 miljoen citroenen moeten eten, afhankelijk van het middel. Nu weet ik niet hoe jullie brouwen, maar dat krijg ik toch niet in n keer in mijn ketel.

Hier wordt alleen uitgerekend wat de giftige grenzen zijn voor mensen. Dat ziet er geruststellend uit, maar daar zijn die middelen niet voor bedoeld. Ze moeten andere organismen tegenhouden zoals schimmels en gisten en daar wordt het voor ons interessant, is er een deskundige in het forum die kan vertellen welke uitwerking deze middelen hebben op de vergisting?

Overigens worden niet alleen "gangbare" citrusvruchten behandeld met een vetlaagje, ook een deel van de biologische vruchten krijgt een oliebadje. Het artikel gaat daar niet verder op in, maar ik heb het idee dat het beter is het vetlaagje bij alle vruchten er af te boenen. Of maakt dat niet uit in het brouwproces?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
Re: biologische citroenschil?
« Reactie #1 Gepost op: 13-07-2021 11:57 u »
Ik dacht dat je met bespoten citroenschil (imazalil) wel heel bont moet maken om over de dagelijkse limiet te komen. Zelf gebruik ik wel biologische citroen omdat het qua prijs niet heel veel scheelt en goed verkrijgbaar, dus weinig reden om dat allemaal tegen alkaar af te gaan wegen. Wel eens meegemaakt dat ze uitverkocht waren net toen ik ze nodig had.   

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #2 Gepost op: 13-07-2021 16:42 u »
Ze moeten andere organismen tegenhouden zoals schimmels en gisten en daar wordt het voor ons interessant, [...]

Hierbij kan ik me voorstellen dat het van belang is of je de schil wel of niet mee kookt en of bij het koken het bestrijdingsmiddel "uit elkaar valt".
Daarnaast heb je bij de gisting te maken met een overmaat aan gist die je in de natuur niet op een enkele citroen tegenkomt.

Ingo

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #3 Gepost op: 15-07-2021 22:02 u »
Daarnaast heb je bij de gisting te maken met een overmaat aan gist die je in de natuur niet op een enkele citroen tegenkomt.

Dat denk ik ook. Vergeet niet dat sprake is van een hele grote verdunning van de middelen die op de vruchten gespoten wordt.
De hoeveelheid gistcellen dat je ent is in verhouding gigantisch groter dan de hoeveelheid gistcellen dat neerstrijkt op de vruchten.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
Re: Biologische citroenschil?
« Reactie #4 Gepost op: 15-07-2021 23:14 u »
Dat denk ik ook. Vergeet niet dat sprake is van een hele grote verdunning van de middelen die op de vruchten gespoten wordt.
De hoeveelheid gistcellen dat je ent is in verhouding gigantisch groter dan de hoeveelheid gistcellen dat neerstrijkt op de vruchten.
Ik snap even de achtergrond van deze gedachte niet. Was het idee dat je met de bestrijdingsmiddelen op de schil de gisting ongewenst zou remmen? Ik dacht dat het vooral ging om evt gezondheidsnadelen van het binnenkrijgen van de bestrijdingsmiddelen.

Offline Theo Mol

• Junior lid
  • **
  • breng meer brouwerij in je leven
« Reactie #5 Gepost op: 16-07-2021 10:44 u »
Het ging mij om beide.

Er zijn mensen die biologische citroenen kopen omdat ze de bestrijdingsmiddelen op "gangbare" citroenen niet willen. Het stukje in de krant gaat erover dat de hoeveelheden bestrijdingsmiddel op die gangbare citroenen erg klein zijn en dat niemand zoveel citroenen kan eten dat de giftige grens bereikt kan worden. Waarvan akte.

Daarnaast denk ik dat de bestrijdingsmiddelen niet zonder reden worden gebruikt, tenslotte kosten ze geld. Wat is de bedoeling, moeten ze de groei van micro-organismen als schimmels en gisten remmen? Dan zouden ze van invloed kunnen zijn op de vergisting van bier. Zo ja, dan is dat iets om rekening mee te houden; zo nee, weer een zorg minder.

Offline CeesM

• Super lid
  • Niet mouwen, lekker brouwen.
« Reactie #6 Gepost op: 16-07-2021 13:28 u »
Ik had gedroogde citroenschil van Xenos. Was ook goedkoper en minder werk dan de verse citroenen. ;)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #7 Gepost op: 16-07-2021 23:10 u »
Ik snap even de achtergrond van deze gedachte niet. Was het idee dat je met de bestrijdingsmiddelen op de schil de gisting ongewenst zou remmen? Ik dacht dat het vooral ging om evt gezondheidsnadelen van het binnenkrijgen van de bestrijdingsmiddelen.

De middelen die gebruikt worden hebben vooral ten doel dat het fruit niet gaat schimmelen/vergisten. De bestrijdingsmiddelen worden sterk verdund al je een (beperkte) hoeveelheid schillen gebruikt in je bier.
Het beste is natuurlijk zo min mogelijk bestrijdingsmiddelen binnen krijgen, maar door de sterke verdunning zijn de gezondheidsrisico's beperkt. Vergeet niet dat de concentratie bepaalt of een stof giftig/schadelijk is of niet.

Door de grote verdunning zal de vergisting niet noemenswaardig vertraagd worden. De grote hoeveelheid gistcellen die je ent maakt dat de vergisting op gang komt.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #8 Gepost op: 16-07-2021 23:31 u »
Ik lees nu pas dat de TS het had over de gist zelf. Blijkbaar was ik al gelijk gefocussed op de schadelijkheid voor de gezondheid omdat ik er al vanuit was gegaan dat het voor de gist geen effect had en dat deel van de vraag voor mijzelf blijkbaar al had weggefilterd.   

Tags: