Hobbybrouwen > Brouwproces

Tempo van de hoofdvergisting

(1/2) > >>

Jonathan Veldhuizen:
Dag medebrouwers,

Ik heb ondertussen de smaak van het brouwen leuk te pakken, na elk brouwsel komen er meer speeltjes bij.

Nu loop ik tegen het volgende aan. Mijn hoofdvergisting duur elke keer nog 48 uur, daarna blijft het SG zeer stabiel… alles meet ik door via een brainfloat. Ik doe de gisten erbij op 25 graden, dan gaat de boel de gistkast in op 19-20.

Momenteel ben ik bezig met de T58 gist. Hoe kan ik de hoofdvergisting wat rekken, of maakt dit niet uit en is dit normaal.

Batchgrote is 10-12 liter met 1 zakje gist.

CeesM:

--- Citaat van: Jonathan Veldhuizen op 12-07-2021  20:49 u ---Dag medebrouwers,

Ik heb ondertussen de smaak van het brouwen leuk te pakken, na elk brouwsel komen er meer speeltjes bij.

Nu loop ik tegen het volgende aan. Mijn hoofdvergisting duur elke keer nog 48 uur, daarna blijft het SG zeer stabiel… alles meet ik door via een brainfloat. Ik doe de gisten erbij op 25 graden, dan gaat de boel de gistkast in op 19-20.

Momenteel ben ik bezig met de T58 gist. Hoe kan ik de hoofdvergisting wat rekken, of maakt dit niet uit en is dit normaal.

Batchgrote is 10-12 liter met 1 zakje gist.

--- Einde van citaat ---

Aan de hand van je begin SG kan je bepalen of er te veel of te weinig gist is gebruikt. Het beste kan je de SG meten met een hydrometer, dat is nauwkeuriger dan zo'n drijvend dingetje. Als de vergisting 48 uur tekeer ging, heb je vermoedelijk te veel gist geënt.
De hoofdvergisting kan je verlengen door het nog niet na te laten gisten.

Jacques:

--- Citaat van: CeesM op 12-07-2021  21:10 u ---De hoofdvergisting kan je verlengen door het nog niet na te laten gisten.

--- Einde van citaat ---

De duur en tempo van de vergisting wordt bepaald door:
- starttemperatuur vergisting;
- de giststam
- de hoeveelheid gist;
- de vitaliteit van de gist;
- de zwaarte van het wort;
- al dan niet beluchten van het wort;
- de temperatuur van de vergisting;
- de vorm van het gistvat.

Wanneer de hoofdgisting over gaat in de nagisting bepaalt de gist en niet de brouwer!
Ook als je niet overhevelt is er sprake van nagisting. Nagisting is namelijk de rustigere vergisting na de heftige hoofdgisting. De hoofdgisting gaat geleidelijk over in de nagisting.

hansHalberstadt:
in principe is de snelheid van vergisting evenredig met het aantal gistcellen, echter met te weinig gist zijn de cellen op het einde versleten en loopt de gisting daardoor vast omdat er steeds minder actieve overblijven. Een hoofdgisting van ca een dag of 5 is en redelijk optimum. Dus dan zou je met 40% van de hoeveelheid gist toekunnen.

Jonathan Veldhuizen:
Oké, dan ga ik volgende keer pas bij 20 graden de gist toevoegen en zal ik starten met een half zakje.

Ben benieuwd!

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie