Desinfecteren beluchtingsset

Gestart door den_organolept, 27-12-2002 10:46 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

den_organolept

Beste brasseurs,

Bij deze mijn zoveelste vraag, ik ben erg enthousiast.

Om de slepende gisting van mijn vorige brouwsel te voorkomen ga ik het volgende brouwsel beluchten. :gistsmile:

Ik heb hiervoor een steriel filter en een keramisch bruissteentje aangeschaft bij Brouwland. Deze gebruik ik i.c.m. een pomp van 200 l. /uur en een stuk slang natuurlijk.

Maar nu de vraag; hoe moet het bruissteentje gedesinfecteerd worden. Ik heb gelezen over uitkoken, maar het steentje bestaat uit 2 materialen, steen en plastic (uiteinden). Dit heeft mij bij het uitkoken al een kraantje gekost (2 soorten plastic verwerkt in het kraantje) aangezien deze na het koken zo lek als een mandje was.  :'(

Daarnaast heb ik gelezen over het desinfecteren met chloor of sterinet, maar dat kan gemene smaakjes in het bier veroorzaken door restjes die in het poreuze steen blijven hangen.  :nut:misschien scheelt het dan wel wanneer men bij het spoelen van het steentje gebruik maakt van de hevelwerking.
concreet gezegd: slang op met sterinet behandeld steentje, en deze heet water laten hevelen, spoelt denk ik wel goed door.

Toch ben ik er wat onzeker over, de dichtstbijzijnde winkel waar ik zo'n steentje kan krijgen is al heeeeel ver weg en ik wil het in een keer goed doen. Hoe maken jullie het steentje (en de slang) steriel? en doen jullie überhaupt iets om de steriele filter te reinigen of is deze voor eenmalig gebruik?  

Graag jullie reacties en eigen ervaringen :bijdrage_forum:  

De_Storm

Hoi Den Organolept!

Ik heb afgelopen week een luchtfilter inelkaar geknutseld en ik heb 'em eerlijk gezegd nog niet op een brouwsel uitgeprobeerd. Ik had nog een aquariumpomp staan en van een fotorol-doosje heb ik een filter gemaakt (slangetjes aan beide kanten monteren en een grote prop watten erin). Aan het uiteinde van het slangetje wat in het bier gaat heb ik een soort dikke spijker gedaan om de slang af te sluiten en in het slangetje zelf met een hete naald allemaal kleine bruisgaatjes geprikt. In een bak met water gaf dit een mooi resultaat :duimop: ! Het steriliseren was als volgt de bedoeling: gewoon spijker en slangetje in een bak met warme sulfietoplossing. Wel zorgen dat het slangetje helemaal is volgelopen anders blijven er plekjes die misschien niet goed gesteriliseerd worden. Of het allemaal goed werkt zie ik ergens in januari pas, als ik weer ga brouwen.

Succes

Storm

Edgar

Het steentje kan je eenvoudig een half uurtje in de sterke drank leggen (met weinig smaak, wodka zou goed zijn). Dat desinfecteert uitstekend en geen enkele kans op geurtjes of desintegratie.

Het slangetje is zo gedaan door doorspoelen met Chemipro of dergelijk, en naspoelen met schoon water. Even flink slingeren om het meeste water te verwijderen.

Soms is het leven simpel :)

* En ohja het filter kan je gewoon meerdere malen gebruiken, hoeft niet gereinigd te worden. Eens per jaar vervangen moet ok zijn, als het niet voor die tijd al dichtslaat door vocht. Droog houden dus!

Bas

Citeer... de dichstbijzijnde winkel waar ik zo'n steentje kan krijgen is al heeeeel ver weg en ik wil het in een keer goed doen. ...
De keramische steentjes die Brouwland (?) verkoopt worden ook in de betere dierenwinkel verkocht. Volgens mij zijn ze zelfs in verschillende lengtes te krijgen. Zelf gebruik ik al geruime tijd zo'n steentje zonder problemen. Ik maak 'm trouwens schoon door 'm een tijdje in een chempro oplossing te weken, daarna in schoon water zo'n 10 minuten door te blazen en vervolgens nog eens een paar minuten droog door te blazen.

Grt, Bas H.

Pallieter

Hallo brouwers,

Ik autoclaveer steeds mijn beluchtingsset (20')
Let op, je hebt dal wel siliconeslang nodig en een beluchtingssteen en steriele filter die aan hoge temperaturen bestendig zijn.
Nu heb ik sinds enkele maanden een glazen beluchtingssteen vervaardigd uit gesinterd glas (22 euro,veel te duur vind ik en zeer fragiel).de steriele filters die verkrijgbaar zijn bij winkels in labobenodigdheden zijn ook meestal autoclaveerbaar.
Dus die hele set verpak ik in alufolie,twintig minuten in de hogedrukkookpan(ventiel op de hoogste stand) en de set is steriel.
                                        Groeten,
                                            Jan

Bart_bier

Ik dacht trouwens hier op dit forum gelezen te hebben dat iemand een inox filtertje hiervoor gebruikt wat dus gemakkelijker te ontsmetten is.
Mocht ik weten waar in België of in welke sector dit te vinden is dan zou ik dit systeem meteen verkiezen.

Bart

Edgar

Zo'n inoxfilter is voor een luchtpomp met hoge capaciteit, niet altijd even praktisch dus, in een klein gistingsvat (schuimvorming).


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.