Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Isolatie kook- en maischketel i.c.m. branders | Bomen/bos  (gelezen 493 keer)

Offline Wijbrouwers

• Junior lid
  • **
  • Land: nl
  • Wij Brouwers
    • Wij Brouwers
Isolatie kook- en maischketel i.c.m. branders | Bomen/bos
« Gepost op: 18-08-2021 09:48 u »
Wij willen onze kook- en maischketel  voorzien van isolatie. De ketels zijn 100 L en 75 L en hebben een omtrek van respectievelijk 154 en 137 cm.
Maar ik zie door de bomen het bos niet meer.
Waarom niet? Omdat niemand specifiek over ervaring verteld. Wij gebruiken de ketels namelijk met branders en niet met (zoals velen) elektrische verwarmingselementen.

Wat heb ik zelf al gevonden als beste opties:
Armaflex
Radiatorfolie
Neopreen/Scubastof

Maar dan het volgende, kunnen deze ook echt tegen hoge temperaturen. Er zit namelijk een brander onder de ketel waar natuurlijk heel wat hitte vanaf komt. Uiteraard isoleer je de onderzijde niet maar de hitte aan de zijkant zal aan de onderkant van de ketel hoger dan 100║ C zijn.
Armaflex kan tot 100║ C maar de plakkende laag weer niet (aldus diverse verkoopsites)
Radiatorfolie zou dan tot slechts 85║ C aan kunnen.
Neopreen/Scubastof (waar sommige brouwautomaatfabrikanten hun mantels van maken) kunnen wel tot hoge temperaturen maar daarin is het lastig welke echt neopreenstof is en welke scubastof wat weer niet geschikt is voor wetsuits (en dus niet isoleert). En ik weet niet wat de maximale temperatuur is waar dit tegen kan.

Kortom, wie kan ons voorzien van wat praktijkervaring.
Wij zoeken dus isolatie voor kook- en maischketel, wat gebruikt kan worden in combinatie met een brander. Prijs is van ondergeschikt belang. Het materiaal moet niet al te moeilijk te bevestigen zijn. Een houten mantel gaan we niet doen.

Mochten er andere opties zijn dan horen we dat graag.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline brouwerwaldonk

• Super lid
  • Land: be
  • Water is lekker als het langs brouwerij is geweest
Re: Isolatie kook- en maischketel i.c.m. branders | Bomen/bos
« Reactie #1 Gepost op: 18-08-2021 10:41 u »
Ik heb mijn kookketel voorzien van 6cm rotswol isolatie met daarrond een mantel van alu en stook met een propaanbrander. Ketel heeft een doormeter van 50 cm.

https://myalbum.com/photo/HPPFAYW8ubId/540.jpg

Offline beermenke

• Super lid
  • Brouwerij De Sjravelaer
« Reactie #2 Gepost op: 18-08-2021 11:00 u »
Wij willen onze kook- en maischketel  voorzien van isolatie. De ketels zijn 100L en 75L en hebben een omtrek van respectievelijk 154 en 137cm.
Maar ik zie door de bomen het bos niet meer.
Waarom niet? Omdat niemand specifiek over ervaring verteld. Wij gebruiken de ketels namelijk met branders en niet met (zoals velen) elektrische verwarmingselementen.

Wat heb ik zelf al gevonden als beste opties:
Armaflex
Radiatorfolie
Neopreen/Scubastof

Maar dan het volgende, kunnen deze ook echt tegen hoge temperaturen. Er zit namelijk een brander onder de ketel waar natuurlijk heel wat hitte vanaf komt. Uiteraard isoleer je de onderzijde niet maar de hitte aan de zijkant zal aan de onderkant van de ketel hoger dan 100║ C zijn.
Armaflex kan tot 100║ C maar de plakkende laag weer niet (aldus diverse verkoopsites)
Radiatorfolie zou dan tot slechts 85║ C aan kunnen.
Neopreen/Scubastof (waar sommige brouwautomaatfabrikanten hun mantels van maken) kunnen wel tot hoge temperaturen maar daarin is het lastig welke echt neopreenstof is en welke scubastof wat weer niet geschikt is voor wetsuits (en dus niet isoleert). En ik weet niet wat de maximale temperatuur is waar dit tegen kan.

Kortom, wie kan ons voorzien van wat praktijkervaring.
Wij zoeken dus isolatie voor kook- en maischketel, wat gebruikt kan worden in combinatie met een brander. Prijs is van ondergeschikt belang. Het materiaal moet niet al te moeilijk te bevestigen zijn. Een houten mantel gaan we niet doen.

Mochten er andere opties zijn dan horen we dat graag.

Naast brouwen maak ik appelstroop.
Isolatie ketel. Neem een oude koperen boiler en zaag deze over de lengte door. Plaats deze 2 zijden rechtop langs je ketel met een afstand van enkele cm. De warmte van je branders  erlangs en je ketel blijft loeiheet. Uiteraard hou je rekening dat ie niet omvalt en de brander voldoende luchttoevoer heeft. Voordeel. Flexibel in gebruik en geen onhandige isolatie met schoonmaken . Je beschermt de vlam tegen wind. Ff mooi poetsen en het koper oogt mooi.

Offline Jaap W

• Senior lid
  • een tevreden bierdrinker is geen onruststoker
« Reactie #3 Gepost op: 18-08-2021 11:09 u »
Ik heb mijn kookketel voorzien van 6cm rotswol isolatie met daarrond een mantel van alu en stook met een propaanbrander. Ketel heeft een doormeter van 50 cm.

https://myalbum.com/photo/HPPFAYW8ubId/540.jpg
Mooie stukje werk, zal zeker goed werken.  :biersmile: Rechts in de ketel zie ik nog een "scheidings" plaat zitten, waar dienst die voor? :weetniet:
Ik heb alleen mijn maischketel ge´soleerd. Het lukt mij nog steeds goed om een rollende kook te krijgen zonder isolatie om de kookketel. :proost: :nut:

Offline brouwerwaldonk

• Super lid
  • Land: be
  • Water is lekker als het langs brouwerij is geweest
« Reactie #4 Gepost op: 18-08-2021 14:07 u »
Mooie stukje werk, zal zeker goed werken.  :biersmile: Rechts in de ketel zie ik nog een "scheidings" plaat zitten, waar dienst die voor? :weetniet:
De bodem is bol en het middenste deel is iets meer bol maar een scheidingsplaat zit er niet in.
Die rand is ontstaan door een ring onder de ketel te lassen om de ketel vlak te houden op de brander.

Offline Jaap W

• Senior lid
  • een tevreden bierdrinker is geen onruststoker
« Reactie #5 Gepost op: 18-08-2021 16:40 u »
Oke, nogmaals een mooi stukje huisvlijt. :biersmile: :brouwen:

Tags: