Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Wodka  (gelezen 599 keer)

Offline Firematch

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: nl
  • Een dag niet gebrouwen is een dag niet geleefd
Wodka
« Gepost op: 10-07-2021 19:30 u »
Beste medebrouwers,

Ik ben een blond biertje aan het brouwen waar ik houtsnippers aan ga toevoegen.

Een week van tevoren moest ik ze zetten in een alcoholhoudende drank voor het ontsmetten. Ik begreep dat ik de keuze had tussen o.a. whisky of wodka.

Ik ben geen fan van de smaak van whisky dus koos voor wodka.

Nu is mijn vraag: moet ik straks alleen de houtsnippers toevoegen of ook de wodka. Dat wordt mij niet duidelijk!

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline JanDeGraaff

• Super lid
  • Bier is het antwoord. Ben alleen ff de vraag kwijt
Re: Wodka
« Reactie #1 Gepost op: 10-07-2021 20:38 u »
Alleen de ontsmette houtsnippers.
Als je de wodka toevoegt wordt ook het alcoholpercentage hoger en daar gaat het je niet om. Wodka heeft geen geur of smaak, dus merken zul je het niet, maar het gaat je alleen om de houtsnippers. Die dus ook alleen toevoegen.

Offline Heuvinger brouwerij

• Super lid
  • Avangard malz, CML yeast, Hoppecruyt hop
« Reactie #2 Gepost op: 10-07-2021 22:47 u »
Nu is mijn vraag: moet ik straks alleen de houtsnippers toevoegen of ook de wodka.
Gewoon alles!
Hoe denk je dat wisky aan de befaamde gouden glans, die geweldige smaak en geur komt?
De wodka neemt smaakstoffen op en die wil je in je bier.
Dat beetje meer alcohol is niet echt spannend!

Offline ray81

• Senior lid
  • Proost!
« Reactie #3 Gepost op: 11-07-2021 14:38 u »
Om te ontsmetten hoef je niet per sť de houtsnippers in wodka (of whiskey) te leggen. Een uurtje in de oven op 150 graden kan ook.
Mocht je ze toch in de wodka/whiskey leggen, dan is de keus vooral aan jou. Het kan, maar hoeft niet.
Als je het wel toevoegt krijg je meer houtsmaak in je bier, maar ook de wodka/whiskey smaak (voor zover dat smaak heeft).
Als je het niet toevoegt is het puur de houtsnippers die je proeft.
Qua alcohol voegt het niet heel veel toe; ik zit meestal op 0,2 a 0,3 procent en dan gebruik ik vrij veel snippers.
De keus is dus vooral aan jou.

Nog een tip: weber heeft ook een serie houtsnippers waar al smaak in zit. Zo gebruik ik hun snippers met whiskey smaak, die ik dan ook nog een paar maanden in de whiskey zet, om dit toe te voegen aan mijn bier. Overigens doe ik ze dan wel eerst in de oven, voordat ik ze in de whiskey gooi...

Offline Phoef

• Junior lid
  • **
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #4 Gepost op: 12-07-2021 16:07 u »

Nog een tip: weber heeft ook een serie houtsnippers waar al smaak in zit. Zo gebruik ik hun snippers met whiskey smaak, die ik dan ook nog een paar maanden in de whiskey zet, om dit toe te voegen aan mijn bier. Overigens doe ik ze dan wel eerst in de oven, voordat ik ze in de whiskey gooi...

Ik dacht ook al dat BBQ smoke wood wellicht een leuke twist dan geven, je hebt natuurlijk appel hout, cherry, cider, oak wood. Nu is het gokken hoeveel andere smaken dat mee brengt.

Tags: