Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Wanneer ben je begonnen met het brouwen van eigen brouwsels?

Gestart door Lech_hobbybrouwer89, 10-07-2021 14:22 u

Vorige topic - Volgende topic

Jos Duurland

Begonnen in 1984, dus niet zo lang als Jacques. En eerlijk gezegd heb ik ook een poosje niet gebrouwen. Dus die 41 jaar haal ik bij lange niet. respect! :groots:
In  het begin afhankelijk van de plaatselijke drogisterij in Blaricum. 2 soorten mout: licht en donker, er was hop, maar welke? Gist was de keuze broodgist, wijngist of biergist. Heb ook die gedroogde biergistpillen geprobeerd maar dat werkte niet. Groot bierbrouwboek van Jan van Schaik. Dat alles in de keuken in een pan met brouwzak. koken in de soeppan in de keuken op het gasfornuis. Priemende ogen van mijn vrouw in de rug, als de puinhoop te groot werd. Filtreren door een koffiefilter, lageren in een doorzichtige glazen fles (wel met een handdoek eromheen). Bottelen door het in een flesje te schenken met een trechter en een schepje suiker. gebruikte doppen weer rond maken en er met een blokje hout en een hamer weer op slaan :weetniet: gelukkig als een klein kind als het bier wilde schuimen...... Er is een hoop veranderd.
Sinds een paar jaar lid van Twents bierbrouwersgilde.  Vind klonen leuk en leerzaam, maar brouw ook veel eigen bieren volgens veel verschillende bierstijlen) Fan van Trappisten bieren, Duitse lagers, IPA en tarwe bieren (weiss en wit). Ik heb nu een aparte brouwruimte, werk privé nu zowel met pannen op gas als een brouwautomaat (arsegan 30). Software BrouwVisie. koeling met een koelspiraal of platenkoeler.  temperatuur gecontroleerde vergisting met een cctv. kan carboniseren onder druk, verpompen onder een CO2 deken, kweek gist op etc. etc. De bieren zijn absoluut beter geworden.  Een dan nog ben ik er niet. Wil nog een hoop leren en aanpassen. wensenlijstje:  Filtreren voor de druk carbonisatie, betere coldcrash (-1 ºC ), flesjes onder koolzuurdruk vullen, Onder CO2 rondpompen over een Hophex tbv IPA en NEIPA's (heet dat ding zo? ik heb er net 1 gekocht). En het volume naar 150 a 200 liter ipv max 50 liter.

O ja en met een paar vrienden: www.stadsbrouwerijgoor.com   samenvol We zijn net commercieel begonnen. Winst maken is overbodig en voorlopig kost het ook meer als het opbrengt. Het gaat om  het plezier

wiliam

Nooit een brouwpakket gehad.
Na een jaar "proeven" en inlezen en een Grainfather kopen en YouTube bestuderen:
In 2018 begonnen met een zwaar donker bier.
Dit bleek te "zoet" na mijn idee.
Dus:
2019 een eerste donker bier met zuurtje. MJ Liberty Bell, Brettanomyces Brux. trois
Dit najaar gebotteld.
Nu 2 donkere staan met een neutrale gist, die naar 10 dagen ,met de ene Lacto, en de ander Brett. Claussenii.
Zal dit nog wel even kunnen volhouden, er zijn nog genoeg , Brettjes, Pediococcus, etc.
Overigens zuur bier in Dame Jeanne's, met eens per maand wat zuurstof toevoegen, over een periode van 2 jaar.
Na bottelen nog minstens een jaar op fles.
Het recept met een kennis samengesteld, maar vooral mijn eigen weg gevolgd.

Kan me goed verplaatsen in een enkele aanwezige hier.
Koppig, Eigenzinnig, Stront eigenwijs, en sch..t aan andermans gedachte hoe er een stort moet uit zien.
En met "wilde" gisten hoef je ook niet zo nauw te kijken, lukt bijna altijd.
Gewoon je gevoel volgen, niet te veel twijfelen, alles noteren, en Geduld, met als resultaat,
 :groots: :groots: :groots: :nut: :proost: :biersmile: :brouwen: >:D >:D >:D 8) 8) 8) :biersmile: :biersmile:
ps tijdens het lang wachten drink ik diverse donkere en zure bieren, cognac, rum, jenever.
En is je bier niet te drinken, een borrel dark rum erin en het smaakt hemels.

hans_nwk

In 2013 bij een afdelingsuitje waarbij we bier gebrouwen hebben besmet geraakt met het brouwvirus.
Een paar maanden bezig geweest te zijn met bekijken van brouwinstallaties op internet over de financiele drempel gestapt en een Speidel Braumeister gekocht en direkt volmout gaan brouwen.

Activiteit is een tikje ingezakt maar ik brouw nog steeds een paar keer per jaar.

marc0871

Ik was helemaal into whisky en was van plan om wat te gaan stoken.
Dan moest er een mash gemaakt worden.

Op het thuisdestilleerforum haden ze daar allerlei recepten met suiker en kippenvoer voor.
Maar zo wilde ik het niet, want in de filmpjes hadden ze het over mout.

Afijn, ik vragen, maar dat was trekken aan een dood paard.
Op een of andere manier wist/wilde niemand het mij vertellen.
Totdat er eentje ging vertellen dat ze weleens een biertje brouwde, tussen het huishouden door.
Ze verwees me toen ook hier naartoe.

Weer veel lezen en ondertussen met  wat vergistingsspullen die ik al had, een eerste vergisting met een blik starten.
Ik alles klaarzetten om te gaan brouwen en dan lees je het etiket.

Los een kilo suiker en de inhoud van het blik op in 4 liter heet water.
Spoel het blik nog uit met een liter water en voeg toe.
Vul aan tot 20 liter, met koud water.
Strooi gist over het oppervlakte uit.
Deksel. Waterslot. Zet 2 weken weg.

Nou, daar was ik toch wel een half uurtje mee bezig geweest.
En de 2de keer 20 minuten.
Dat was hem dus niet.

Spullen en mout, hop en gist gekocht, voor volmout brouwen.
Ben je ineens een goede middag bezig.
Alles ging zo'n beetje fout, maar ik heb er wel van geleerd.
De volgende brouwdag ging een heel stuk beter.
Het bier was dat ook.

Meteen vanaf brouwdag 1 met eigen recepten gewerkt.
Wanneer was dat? 2014/15?

Eerst met pannen op een grote gasbrander.
Nu met een Easybrew 30 plus.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.