Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Wanneer ben je begonnen met het brouwen van eigen brouwsels?

Gestart door Lech_hobbybrouwer89, 10-07-2021 14:22 u

Vorige topic - Volgende topic

Lech_hobbybrouwer89

Dag allemaal,

Ik vroeg me af na hoeveel brouwsels de meesten van jullie dachten: "Laat dat blik/moutpakket maar zitten, ik koop mijn eigen mout/hop/gist in en ga lekker zelf experimenteren" :brouwen:

Voor mij nu nog absoluut een stap te ver, want wil het eerst wat beter onder de knie krijgen (en dat is na 4x brouwen nog niet echt het geval). Want er komt in het begin best wel wat op je af; voor mij begon het vorig jaar bij wijze van proberen ("laat ik eens een basispakketje kopen en zien waar ik uitkom"). Toen ik afgelopen kerst ineens allemaal bierbrouw-spulletjes en het boek "verander water in bier kreeg", ben ik mij in de wondere wereld gaan verdiepen en kwam ik er al snel achter dat een brouwautomaat (volgens sommigen brouwapparaat) voor mij wel een goede was. Daarna ook het boek van Jacques gekocht en zo iedere keer weer wat aangeschaft (ben een beetje van het type gemakzucht dient de mens, dus dat wat makkelijk kán, daar investeer ik dan liever in).

Enfin, ik dwaal af.. Dus mijn vraag, vanaf hoeveel brouwsels, of na hoeveel tijd dacht je, laat ik het eens zelf inkopen en wat gaan experimenteren? Want daar komt dus ook een BrouwHulp/BrouwVisie/Brewfather bij kijken begrijp ik (iemand tips voor een programma waar elke beginner mee overweg kan? Ja ik weet, zoek(functie)t en gij zult vinden is de gevleugelde uitspraak hier, maar leuk om de verhalen te lezen).

Want zomaar mout/hop/gist inkopen en gaan brouwen dat gaat denk ik niet zo makkelijk..Hoewel er vast nog draadjes zijn waarbij staat van welk mout je nooit te veel kan hebben.. ^-^

Nou, ik ben benieuwd (hoeft niet zo'n lang verhaal te zijn als dat van mij :proost:

Groet,

Lech :degroeten:

Eriks

Vanaf mijn eerste brouwsel! Ik heb nog nooit iets met een kant en klaar pakket gemaakt of mout mix
Mijn idee was toen ik starten dat het maken van e recept in BrouwHulp onderdeel is van het brouwen. Ik vergeleek het met een knor wereld pakket kopen, dan kan je ook niet zeggen dat je lekker van koken houdt.
Wat ik wel heb gedaan is een jaar lang enkel recepten van deze site nagemaakt, met aanpassingen om het te leren en na een jaar mijn eigen recepten gemaakt (en nog steeds leuke winnende recepten nagemaakt)

ray81

Mijn volgorde:
  • Drie blikbrouwsels
  • Een brouwdag met een ervaren hobbybrouwer
  • Een moutpakket zelf
  • Hetzelfde recept als bij punt 2
  • Zelf ontwikkeld recept
  • Daarna altijd zelf ontwikkelde recepten gebrouwen (tenzij ik wat kreeg)

GeBaxke

Ooit eens begonnen met een blik (was ik 17 jaar), daarna een jaar of drie met mout extracten met af en toe wat mout erbij (steepen), toen een jaar of 35 volmout en nu weer aan de gang met mout extracten, geen volmout meer. Zo ken 't ok lope jonge.

ramon86

Eerst 2 kant-en-klare pakketten met o.a. moutextract gebruikt, toen overgestapt op all-grain :)

Willem Broekema

Mijn eerste brouwsel was een moutbrouwsel die ik gebrouwen heb met een collega en haar vriend. Er was dus geen keuze ..
Daarna eerste eigen brouwsel gemaakt met mout. Zonder veel kennis van de theorie, was te voorspellen dat dit niet veel goeds zou opleveren... Uiteindelijk veel kennis opgedaan over maischen en nooit de behoefte gevoeld extract te gebruiken.
Begin dus met de theorie te leren, en dit vervolgens in de praktijk onder de knie te krijgen. Dat kost flink wat tijd en brouwsels, maar zorgt dat je uiteindelijk weet wat je aan het doen bent, en dat je dan ook kleine veranderingen toe kunt passen. Uiteindelijk levert dit dan goede biertjes op.

janwillem.berends

Ik ben begonnen met 2 brouwsels van Brewmonkey in de 5 liter emmer en heb daarna een grainfather gekocht op Marktplaats en een Tripel gebrouwen (20 liter) met een moutpakket van Brewmonkey.
Hierna ben ik mout/hop/gist gaan inkopen en gaan brouwen volgens recepten die ik vind op internet.
Mijn jongste brouwsel (Dunkel weizen) heb ik samengesteld met mouten/hop die ik al had, ingekocht tarwemout en WeihenStephaner gist.
Al mijn brouwsels zijn tot nu toe prima gelukt.

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Snelbier

Ben bierliefhebber, en meeste familieleden gelukkig ook.
Zelf brouwen? Nooit in me opgekomen, totdat je gaande weg ontdekt hoe makkelijk het is.
Stap-1: op vaderdag krijg je zo'n Brewferm blik wat je met water kan verdunnen tot bier.. ZO werkt dat dus niet, maar blijft leuk om te doen..
Stap-2: (Kerst): Volmout-pakket van de Hema of BrooklynBrewShop met alles er in, incl mini-gistvat/fles..
  Nog meer werk, maar hebben we met de hele familie lol mee gehad, hoewel het bier eerlijk gezegd niet te zuipen was, maar WEL bier..
Stap-3: Kijken hoe het beter kan, inlezen en aanmelden op https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php..
  'wat info over 'blikbrouwen',  maar ook over volmout-brouwen. En dan valt het kwartje..
Nog veel 'blikken' vergist, meeste met smaak (na wat meer voorkennis over vergisting en hygiëne) en vooral plezier..
Eigen recept brouwen?  Met mout-extracten schieten de kosten omhoog, en kwaliteit onbekend. Zakje hop erbij, gistvaatje, voor je het weet is het hele huis een brouwerij..
VOLMOUT brouwen is de oplossing.  Goedkope schijven-moutmolen er bij, en gaan met die banaan..
Nadat alle potten en pannen in het huishouden waren stukgekookt en de EHBO mij weigerde nogmaals te behandelen aan te vaak verbrande lichaamsdelen kwam de uitkomst:
Brouw-automaat.  Voor mij de Brewmonk-30, omdat die toen als enige leverbaar (en betaalbaar) was..
Proost, Snelbier

William

Begonnen nadat ik de Verboden Vrucht had geproefd - dat wil ik ook.

Op zoek gegaan naar hoe dat gaat, dat was in 1984. Het boekje How to Brew Ale in 21 days was het startpunt.
Op zoek naar ingrediënten, moutextract was het gemakkelijkst op een studentenflat.
Na 6 extractbrouwsels en meer ruimte een schijvenmolen aangeschaft en en winkeltje gevonden met mout / hop (Huijsvlijt - Den Bosch).
Zo'n 15 brouwsels op deze wijze gemaakt in een koelbox
In 1990 overgestapt op pannen
In 1995 zat ik op 45 moutbrouwsels.
Daarna een stop tot 2005 en daarna weer verder gegaan met mijn pannenbrouwerij tot brouwsel 120
In 2016 een 20 liter Braumeister aangeschaft en inmiddels zit ik op brouwsel 150. Nog steeds mout als suikerbron.
Af en toe weemoed naar de potten en pannen omdat het veel flexibeler is.

Tegenwoordig staat brouwen op een lager pitje omdat er zoveel lekkere bieren te koop zijn. Liever veel variatie dan weer een nr. 146 drinken omdat er nog 10 flesjes staan ;)

seed7

De eerste, in 1978 was een biab-decoctie marathon met mout. Daarna een aantal met stroop tot ik had gevonden waar ik in de buurt mout kon kopen. Voornamelijk pils en heel soms muenchner. mijn brouwketel van toen doet nog steeds dienst als kookketel en nog steeds met potten en pannen om exact de reden die William aangeeft. Flexibiliteit. En vanwege z'n nr. 146, 10l is een prima hoeveelheid.

Ingo

Lech_hobbybrouwer89

Flink wat ervaring bij elkaar, leuk om te lezen! De stap naar volmout gaat bij de meesten dus geleidelijk..Denk dat het bij mij ook niet heel lang zal duren, want ik vind lang niet alle moutpakketten even fantastisch, sommigen eigenlijk ook een tikkeltje te duur. Achja, ik gaat het wel zien, eerst daar maar eens wat meer over inlezen :)

JanDeGraaff

Vanaf dag 1 volmout brouwen. Ik heb op een mooie vaderdag een HEMA pakket (Brooklyn Brew Shop) gekregen en er een redelijke IPA mee weten te brouwen. Nog 2x een navulpakket en toen over op een 11 liter BIAB met een 16 liter pan en all grain kits van de Brewstore – toen zat GB nog in de EU en was verzenden nog te doen..
Na een Klarstein Brauheld automaat van 15L (inmiddels niet meer leverbaar) gekocht te hebben zelf mout ingekocht en recepten gemaakt.

Ik ben het 100% eens met Ingo – 10, 12 liter batches zijn voor mij ook groot zat; maakt variëren zoveel makkelijker!

Edwin brouwt

Direct begonnen met volmout, het 'blonde  recept uit het boek "verander water in bier" van Adri Otten.
Gestart met een elektrische startset van Brouwmarkt (pan, wat plastic vaten etcetera).
Een paar brouwsels van recepten van dit forum gemaakt en toen een grainfather gekocht en voor de kleine batches biab gaan doen. Zit nu na 4 jaar op zo'n 80 brouwsels, alle recepten ontwikkeld door mezelf,  maar natuurlijk geïnspireerd door alles wat ik lees en tegenkom.

Silky

Na een vijftal blikken en twee brouwpaketten om de handelingen en hygiëneregels in de vingers te krijgen ben ik volmout gaan brouwen met een Grainfather. Inmiddels ben ik zo'n 60 brouwsels verder.
Ik brouw zowel met korrelgist (lekker makkelijk), vloeibaar (meer mogelijkheden) als met opkweek uit flesjes (als de beoogde gistkeuze niet in de handel verkrijgbaar is). Gist opkweken is overigens minder moeilijk dan het lijkt, als je maar schoon werkt...
Zelf een volledig recept aanmaken doe ik zelden. Waarom zou je, als je zo'n keur aan bewezen recepten kan terugvinden op dit forum? Wat ik soms wel doe is kleine aanpassingen invoeren bij wijze van experiment...
Veel succes!

Alexander_H

Na 2 blik brouwsels op een van de vele bier festivals in contact gekomen met een brouwer, en daar met vrienden een eigen biertje gebrouwen op zijn test opstelling , onder zijn toezicht. Daarna VEEL ingelezen op onder andere dit forum, en een 3 ketel opstelling gemaakt. De eerste brouw was heel spannend, en ondanks het vele inlezen ging er toch nog een en ander mis. Maar toen al geleerd.. het wordt altijd bier! Tegenwoordig brouw ik meestal alleen en heb genoeg routine om dit redelijk vlot te doen. Ik probeer wel bijna elke brouw iets nieuws uit kwa techniek of ingredienten, dat vind ik persoonlijk het leukste om te doen.

Hopfenfox

Vanaf het begin volmout gebrouwen in een Hopfengott. Bewust de kleine van 15L gekozen omdat er 10L brouwsels uit komen. Dat geeft de kans op experimenteren en vaak brouwen. In oktober vorig jaar begonnen en toch al 16 brouwsels achter de rug. De eerste twee op basis van een recept dat ik online vond en met geschroot gekochte mout. Daarna snel de walsenmolen gekocht en een berg hoppen in een keer. Vanaf brouwsel drie ben ik gaan proberen, met technieken, brouwzouten, opkweken, steeds een stapje extra. En afwijken in de gevonden recepten durfde ik ook al vrij snel, bier wordt het toch wel. En dus neem ik een recept en klus er aan aan de hand van wat ik in huis heb. Zo maakte ik laatst een quadrupel met het recept van Westvleteren maar de gist van La Trappe. Waarom niet. Of ik neem de basis van een al eerder gebrouwen IPA en maak een zelfde batch met compleet andere hoppen. Alleen zo kom je op gouden vondsten. En dat spelen is juist zo leuk, alleen maar volgens andermans recept brouwen voelt toch als fietsen met zijwieltjes.

Belangrijke aanvulling is wel dat ik Brewfather gebruik, dat zijn toch ook zijwieltjes, en wel een paar die ik niet zou willen missen.

Derp

Citaat van: ray81 op 10-07-2021  15:09 uMijn volgorde:
  • Drie blikbrouwsels
  • Een brouwdag met een ervaren hobbybrouwer
  • Een moutpakket zelf
  • Hetzelfde recept als bij punt 2
  • Zelf ontwikkeld recept
  • Daarna altijd zelf ontwikkelde recepten gebrouwen (tenzij ik wat kreeg)

Hier hetzelfde als dit maar dan minus punt 2.

trebvuister

3x 5 liter gebrouwd met pakket van Brouwwbroeders
Daarna overgestapt naar BIAB
Een stuk of 10 batches van 10 liter

Dat is voor mij meer dan zat, kun ik vaker brouwen

Lech_hobbybrouwer89

Haha, hoe meer ik lees, hoe meer ik ga denken binnenkort maar eens over te stappen op volmout brouwen met zelf ingekochte ingrediënten 8)

jacob b

Eerst een 3-tal blikbrouwsels gemaakt, deze vond ik helemaal niet zo bijzonder dus ben gaan rondneuzen op internet.
Veel (heel veel) filmpjes op youtube gekeken (en kijk nog steeds veel) en lezen op brouwfora.
Het geprezen boek "verander water in bier" aangeschaft en aandachtig doorgelezen.

Een brewmonk 30 aangeschaft en mijn eerste vergistingskoelkast in elkaar geknutseld.
Zoals velen hier begonnen met de sectie: bewezen recepten.
Geen moutpaketten gekocht omdat deze in mijn ogen te duur zijn (los aanschaffen scheelt echt veel).

Nu staat de "brouwerij" vol met allerlei brouw en gisting zaken en er is waarschijnlijk altijd wel ruimte voor meer (denk er maar om, het is nogal verslavend).

hoppy

Ik kwam bij de Hema een doos van BrooklynBrewShop tegen waarmee je alle spullen had voor een eerste brouwsel. Daar zat een brouwpakket in. Dat was smaakte best aardig, maar een beetje vlak. Daarna bij de Hema een los brouwpakket gekocht voor een 2e brouwsel, die viel tegen wat smaak betreft  :(. Ik heb nog wel gezocht naar andere smaken navulpakketten bij de Hema, maar toen niet gevonden.

Toen de stoute schoenen aangetrokken en echte mout, gist en hop besteld en gebrouwen. Dat smaakte zoveel lekkerder dan het brouwpakket dat ik daarna nooit meer een brouwpakket heb aangeraakt  ;D

Maar wat een werk voor 4 tot 4,5 liter, dus eerst grotere pannen en een groter gistvat gekocht dus nu kan ik ca. 10 liter per keer brouwen en dat is verder op te voeren tot 14 liter of 20 liter. Het zal wel aan mij liggen maar de biertjes die ik zelf heb gebrouwen vind ik zoveel lekkerder dan de meeste biertjes die je in de winkel tegenkomt, dat ik verwacht nog wel een tijdje te blijven brouwen. Ik zit nu te denken aan een brouwautomaat. Aan de andere kant wil ik ook nog een beetje experimenteren met verschillende gisten, dus misschien ga ik eerst nog verder met mijn huidige spullen om op kleinere schaal wat te experimenteren.

Wat recepten betreft ben ik begonnen met wat recepten die ik op internet heb gevonden en vervolgens overgegaan op recepten uit 'Verander water in bier' en tegenwoordig op die uit BrouwHulp. Ik heb wel steeds recepten iets aangepast aan spullen die ik in voorraad had. Als ik maar 100 gram van een bepaalde mout nodig had die ik niet in voorraad had, maar ik had wel een mout die er redelijk dicht in de buurt kwam dan gebruikte ik die.

Ik wil ook lid worden van een brouwvereniging vooral om de foute smaken te leren onderscheiden en mijn smaak te ontwikkelen.
Leuke hobby  :brouwen:

thepsych

Citaat van: William op 10-07-2021  18:36 uBegonnen nadat ik de Verboden Vrucht had geproefd - dat wil ik ook.

Op zoek gegaan naar hoe dat gaat, dat was in 1984. Het boekje How to Brew Ale in 21 days was het startpunt.
Op zoek naar ingrediënten, moutextract was het gemakkelijkst op een studentenflat.
Na 6 extractbrouwsels en meer ruimte een schijvenmolen aangeschaft en en winkeltje gevonden met mout / hop (Huijsvlijt - Den Bosch).
Zo'n 15 brouwsels op deze wijze gemaakt in een koelbox
In 1990 overgestapt op pannen
In 1995 zat ik op 45 moutbrouwsels.
Daarna een stop tot 2005 en daarna weer verder gegaan met mijn pannenbrouwerij tot brouwsel 120
In 2016 een 20 liter Braumeister aangeschaft en inmiddels zit ik op brouwsel 150. Nog steeds mout als suikerbron.
Af en toe weemoed naar de potten en pannen omdat het veel flexibeler is.

Tegenwoordig staat brouwen op een lager pitje omdat er zoveel lekkere bieren te koop zijn. Liever veel variatie dan weer een nr. 146 drinken omdat er nog 10 flesjes staan ;)

wat leuk om van iedereen te lezen hoe en waarom ie begonnen is. Zelf ben ik in 1985 begonnen, 1 of 2x met een moutextract, maar toen was er verder nauwelijks wat te krijgen en internet was er nog niet. Tot 1995 met ketels gebrouwen. Toen gestopt en altijd afgevraagd waarom ik was gestopt. Heb toen mijn derde kind gekregen maar toen is ook het winkeltje in den Bosch , Huisvlijt, weggegaan en ik denk dat daar de belangrijkste oorzaak ligt net als bij William. Inmiddels sinds 2019 aan het bierbrouwen, op advies van de kids met een naderend pre pensioen, met een grainfather en grainfather conical fermenter omdat ik nu financieel wat makkelijker maar vooral omdat er nu ontzettend veel ,overal, te krijgen is. En inmiddels probeer ik met veel lezen een mooi biertje te maken, veelal met een recept van internet als basis met mijn eigen inbreng en  door processen van het brouwen te optimaliseren, met bv pH metingen, tempertuurcontrole, en waar mogelijk toevoegingen die verantwoord lijken te proberen, Brewtan en nu aromazyme. Soms ook wat zelf te maken als een gistroerder of een peltier koeler voor de grainfather.
Het is wel heel prettig om een forum te hebben om kennis te verwerven of te delen. Soms om 2e hands spullen te verzamelen, want als je al die mooie spulletjes wil kopen om fantastisch bier te maken moet je wel investeren. Wel is bierbrouwen wel een enorme hype geworden waarmee de exclusiviteit van de vorige eeuw is verdwenen!! Maar de uitdaging iets moois te maken en te delen is er niet minder om geworden

jackodb

in 2018 met een Blokker volmout-brouwpakket (vaderdag cadeau) van Blokker begonnen.

Een half jaar en 11 navullingen later, ben ik met eigen begin 2019 met eigen recepten verder gegaan.
Mede door mijn 'familie-test-panel' zijn er een paar als blijvertjes bestempeld :)

Jacques

10 oktober 1980 is de dag dat ik begonnen ben met het volmoutbrouwen.

Aanleiding was het lezen van het boek Big book of brewing van Dave Line. In dit boek wordt uitgelegd hoe je bier kunt brouwen zonder moutextract. Samen met een maat ben ik overstoken met de ferry naar Engeland en daar de benodigde brouwapparatuur gekocht. Er was destijds weinig te koop hier op het Europese vasteland voor hobbybrouwers.

Hop meneer

Citaat van: Lech_hobbybrouwer89 op 10-07-2021  14:22 uDag allemaal,

Ik vroeg me af na hoeveel brouwsels de meesten van jullie dachten: "Laat dat blik/moutpakket maar zitten, ik koop mijn eigen mout/hop/gist in en ga lekker zelf experimenteren" :brouwen:

Bij mij ging het juist andersom, via vrienden ben ik in een brouwgroepje terecht gekomen. Daar heb ik een tijd mee gebrouwen en veel geleerd. Daarna heb ik een aantal keer zelf met een biab in een pan geëxperimenteerd en sinds een half jaar met een eigen brouwketeltje  :brouwen:

Dat er moutextract pakketten bestaan zie ik in de webshops, maar ik heb ze nog nooit besteld ;)

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.