Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Brew Monk spoelwaterverwarmer  (gelezen 911 keer)

Offline jaapz

• Senior lid
  • Land: nl
  • Brouwerij Vlugge Japie
Brew Monk spoelwaterverwarmer
« Gepost op: 08-07-2021 17:19 u »
Net een mailtje van Brouwland over hun binnenkort beschikbare Brew Monk spoelwaterverwarmer

https://Brouwland.com/nl/elektrische-brouwketels/19817-brew-monk-spoelwaterverwarmer.html

Nu zie ik dat deze spoelwaterverwamer 2500 Watt vermogen heeft, net zoveel als bijv. de brew monk en easybrew brouwautomaten...

Er zit natuurlijk geen slimme regelaar op waar je allerlei maischstappen en dergelijke in kunt stellen, ook zit er verder niks in wat je wel in een brouwautomaat zou vinden zoals een recirculatiepomp en een moutkorf. Er zit geen hippe app bij, etc...

Maar er zit wel een temperatuurregelaar op, en hij heeft een capaciteit van 22 liter, wat voor mij genoeg is om een batch bier te brouwen. In combinatie met een brew bag kan ik me voorstellen dat je hier prima in zou moeten kunnen maischen en koken. Wat denken jullie?

Ik vraag me af of die 2500 watt wel genoeg is maar gezien dat ook in de brouwautomaten zit, zou dat genoeg moeten zijn...

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Eriks

• Vol lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: Brew Monk spoelwaterverwarmer als BIAB brouwvat?
« Reactie #1 Gepost op: 08-07-2021 22:52 u »
Dat ziet er prima uit, mits je voor een lager budget iets zoekt en je het mij vraagt!
Was deze er maar toen ik mijn ketel ging kopen, dan had ik deze gekocht :biersmile: ik brouw in mijn klarstein ook gewoon biab, vind ik vele malen makkelijker
Wel opletten dat de zaak de bodem niet raakt, want dan brand je er zo een gat in. En temperatuur is niet zo nauwkeurig, maar eerlijk gezegd geloof ik de temperatuur ook niet zo van de mijne. Je moet flink roeren om het overal gelijk te krijgen

Offline Heuvinger brouwerij

• Super lid
  • Avangard malz, CML yeast, Hoppecruyt hop
« Reactie #2 Gepost op: 08-07-2021 23:46 u »
Ik vraag me af of die 2500 watt wel genoeg is maar gezien dat ook in de brouwautomaten zit, zou dat genoeg moeten zijn...
Mijn Hopfengott 30L heeft 2500 W, doch voor het maischen neem ik steeds minder vermogen, nu 1500 W.
Ik kook in een andere pan.
Wel opletten dat de zaak de bodem niet raakt, want dan brand je er zo een gat in.
Een stoompan inzet https://www.ikea.com/nl/nl/p/klockren-stoompaninzet-roestvrij-staal-00459277/ zorgt ervoor dat je biabzak de bodem niet raakt.

Offline Eriks

• Vol lid
« Reactie #3 Gepost op: 09-07-2021 23:37 u »
Mijn Hopfengott 30L heeft 2500 W, doch voor het maischen neem ik steeds minder vermogen, nu 1500 W.
Ik kook in een andere pan.Een stoompan inzet https://www.ikea.com/nl/nl/p/klockren-stoompaninzet-roestvrij-staal-00459277/ zorgt ervoor dat je biabzak de bodem niet raakt.

Maischen doe ik altijd op 900 W, naar de kook brengen met de volle 2500 W en de rollende kook heb ik op 1600 W.
Goede toevoeging trouwens z'n stoom pan!

• Super lid
« Reactie #4 Gepost op: 10-07-2021 00:21 u »
Dat met  900 W maischen wil ik volgende week eens proberen.
Ik maisch met 42 C in, dan kan ik misschien ineen keer door naar 72 C zonder wachttijden.
Ik heb in het verleden met biadbniet alleen een stoompaninzet gebruikt, doch ook een filterheks en ik pompte de vloeistof rond met een MP15r.
Als mijn Hopfengot het opgeeft ga ik weer terug naar die techniek.
Ik kook weer in een 40L gammel, omdat na elkaar 2 elektrisch kookketels er mee ophielden.
Als elektrische ketels stuk gaan, is voor mij een stuk voordeliger om op propaan koken.
Bovendien blijft de hoofdzekering dan ook heel.

Offline fantastica

• Junior lid
  • **
  • Het is altijd beer o'clock
« Reactie #5 Gepost op: 10-07-2021 06:10 u »
Ik heb deze gekocht toen ik begon omdat ik BIAB wou doen.

https://www.klarstein.nl/Huishoudelijke-Apparaten/Drankdispensers/Biggie-Digitale-Inmaakvolautomaat-Inmaakketel-27l-2000W-Roestvrij-staal-27-ltr-digitaal-zilver.html

Mijne was van het merk Proficook, die verkoopt ze nu niet meer, Brouwland heeft ze ook een tijdje verkocht.
Na enkele brouwsels erin gedaan te hebben met extract ben ik overgegaan op full graan en heb een brouwautomaat aangeschaft en nu gebruik ik deze om het spoel water op te warmen.

Het grote voordeel vond ik dat er een timer op staat plus huidige temperatuur en gewenste temperantuur. hij is "slechts" 2000 W, maar dat heb ik nooit als een min-punt ondervonden. Ik heb altijd een mooie kook kunnen halen. 1 keertje zelfs een "overkook".

schol
Jan

• Super lid
« Reactie #6 Gepost op: 10-07-2021 11:33 u »
Mijne was van het merk Proficook, die verkoopt ze nu niet meer, Brouwland heeft ze ook een tijdje verkocht.
Bij niet alle inkookautomaten of weckketels is het mogelijk om te koken.
Mijn Lidl inkookautomaat kan het niet, er is een ombouw mogelijk.
Ik heb de ketel los gehad, doch de bedrading van mijn ketel is beduidend anders dan het omschreven voorbeeld.
Een weckketel, welke kan ontsappen, schijn wel te koken.
Na enkele brouwsels erin gedaan te hebben met extract ben ik overgegaan op full graan en heb een brouwautomaat aangeschaft en nu gebruik ik deze om het spoel water op te warmen.
Daar wordt nu mijn Lidl inkookautomaat of de Hendi warmhoudketel nu ook voor gebruikt.
hij is "slechts" 2000W, maar dat heb ik nooit als een min-punt ondervonden. Ik heb altijd een mooie kook kunnen halen.
Ik heb een tijd een VidaXl 25L glwein/waterkoker met 2500 W gebruikt.
Ik vond die 2500 W eigenlijk net te veel, mijn wort kookte eigenlijk net te woest.

Net een mailtje van Brouwland over hun binnenkort beschikbare Brew Monk spoelwaterverwarmer
/...
Maar er zit wel een temperatuurregelaar op, en hij heeft een capaciteit van 22 liter, wat voor mij genoeg is om een batch bier te brouwen.
Die 22 liter lijken mij wel krap als er met een 30L automaat gebrouwen wordt.
Ik gebruik als spoelwaterketen een Lidl inkookautomaat van 27L of een Hendi warme dranken ketel van 28L en dan heb ik amper genoeg warm water.
Ik stort mijn HG30 altijd tot de nok aan toe vol met tussen de 7 en 8 kg mout, 22L water , want ik brouw geen halve bakken.

Offline Kramer

• Junior lid
  • **
« Reactie #7 Gepost op: 12-07-2021 09:24 u »
Maischen doe ik altijd op 900 W, naar de kook brengen met de volle 2500 W en de rollende kook heb ik op 1600 W.
Goede toevoeging trouwens z'n stoom pan!

Aan de kook brengen doen die automaten vanzelf op vol vermogen. Bij elke temperatuurverhoging gaat hij vol aan, het wattage wat je instelt is alleen relevant wanneer hij de ingestelde temperatuur bereikt heeft.

Tags: