Klarstein tegenstroomkoeler / discussie gebruik koper

Gestart door Hopfenfox, 07-07-2021 12:51 u

Vorige topic - Volgende topic

Jan de Graaff

Citaat van: Rinus op 01-08-2021  16:48 uIk was mij er niet van bewust dan Klarstein zo'n goede pomp toepast
Dat is, geloof ik, ook niet standaard het geval bij Klarstein.
Die van hun Brauheld 15 liter (niet de pro-versie dus en deze 15 liter versie wordt ook niet meer aangeboden) is een MP-10RM pompje die wel degelijk tot 140ºC gecertificeerd is.

joerivang

Iemand enig idee welke maat triclamp hierop zit? 1,5 inch?

wh_birra

TC 1.5  ik heb ze bij Brewtools besteld mooie kwaliteit/ prijs en al na enkele dagen in huis. Nu een keer gebruikt, werkt prima. Heb er ook nog een kraan opgezet om wat te knijpen met uitloop om de temperatuur te regelen. Gebruik een Blichman pomp. Eerst even hete wort rondpompen voor extra ontsmetten van de klarstein. Dan even laten staan (bezinken) en door de Klarstein tegenstroomkoeler naar het gistvat. Werkt prima.

Hopfenfox

Even een schopje voor deze draad. Inmiddels is er ook een Brew Monk tegenstroomkoeler. Lijkt enorm op de Klarstein maar bijkomend voordeel is dat de watereinden voorzien zijn van een Gardena-koppeling en het wort-einden van een slangtule. Die is dus aansluitklaar. Iemand al ervaring mee? Ik vind 'm wel erg interessant. Mijn MP-10R pomp kan heet wort aan dus kan prima voor de koeler.

https://brouwland.com/en/chilling/20087-brew-monk-counterflow-chiller.html#reviewsSection

Hopfenfox

En ook Easy Brew heeft er een:

https://braumarkt.com/nl/Easybrew-tegenstroom-koeler-RVS

De Brew Monk is inclusief de Gardena koppelingen, met wat extra slang en klemmen ben je klaar. De Easy Brew komt inclusief twee Tri-clamp koppelingen, je moet nog twee Gardena koppelingen kopen, slang en klemmen.

Welke zouden jullie nemen?

Kapau

Citaat van: Hopfenfox op 28-12-2022  09:57 uEven een schopje voor deze draad. Inmiddels is er ook een Brew Monk tegenstroomkoeler. Lijkt enorm op de Klarstein maar bijkomend voordeel is dat de watereinden voorzien zijn van een Gardena-koppeling en het wort-einden van een slangtule. Die is dus aansluitklaar. Iemand al ervaring mee? Ik vind 'm wel erg interessant. Mijn MP-10R pomp kan heet wort aan dus kan prima voor de koeler.

https://brouwland.com/en/chilling/20087-brew-monk-counterflow-chiller.html#reviewsSection

Even voor mijn beeldvorming, de standaard pomp van de Brewmonk mag geen kokende wort pompen toch? In de handleiding staat van niet, maar de pomp zelf staat rated tot 100c...

Theo Mol

Citaat van: Kapau op 28-12-2022  16:02 uEven voor mijn beeldvorming, de standaard pomp van de Brewmonk mag geen kokende wort pompen toch? In de handleiding staat van niet, maar de pomp zelf staat rated tot 100c...
Klopt. Dat is voor mij een reden om te koelen met een dompelspiraal. Bij 80°C gaat de pomp aan om het wort te circuleren.

Is die pomp eigenlijk te vervangen door een die wel tegen koken kan?

Hopfenfox

Dat zou betekenen dat je met deze automaten dus geen tegenstroomkoeler kan gebruiken. Zowel Brewzilla als Grainfather hebben geen probleem met het rondpompen van kokend wort. Met mijn Hopfengott doe ik het ook, maar daar heb ik het bijgeleverde pompje vervangen door een MP-R10.

CeesM

Citaat van: Kapau op 28-12-2022  16:02 uEven voor mijn beeldvorming, de standaard pomp van de Brewmonk mag geen kokende wort pompen toch? In de handleiding staat van niet, maar de pomp zelf staat rated tot 100c...
In de gebruiksaanwijzing van de Arsegan Easybrew 30 (zelfde apparaat als BrewMonk, Klarstein) staat enkel dat je de pomp niet tijdens het koken mag gebruiken. Er wordt geadviseerd na het koken niet over te pompen naar je gistvat, met de reden dat de pomp verstopt kan raken door de trub. Ik maak een whirlpool na het koken en wacht tot de trub is neergeslagen (ca. 10 minuten). Daarna pomp ik het via de tegenstroomkoeler naar het gistvat. Nooit problemen mee gehad.

Broewerke

Na diverse methodes, tegenstroom, platen, gebruik ik nu een spiraal, dompelkoeler. Recirculeren het koelwater en laat het wort 1a2 uurtjes bezinken. Hevel dan over naar gistvat. Deze werkwijze is voor mij het gemakkelijkst. Zo zal iedereen streven naar zn optimaal brouwproces en zullen er verschillende situaties zijn.

Puck

Citaat van: Broewerke op 30-12-2022  09:57 uNa diverse methodes, tegenstroom, platen, gebruik ik nu een spiraal, dompelkoeler. Recirculeren het koelwater en laat het wort 1a2 uurtjes bezinken. Hevel dan over naar gistvat. Deze werkwijze is voor mij het gemakkelijkst. Zo zal iedereen streven naar zn optimaal brouwproces en zullen er verschillende situaties zijn.

Absoluut, iedereen heeft andere voorkeuren en heeft een voorkeur voor een andere aanpak. Vandaar dat ik graag naar brouwtv :groots: of andere brouwgerelateerde YT-filmpjes kijk.

Citaat van: JanDeGraaff op 31-07-2021  23:21 uIk ga hem medio september proberen, dan zal ik mijn ervaringen posten.

Hoe bevalt de tegenstroomkoeler?

Jan de Graaff

Citaat van: Puck op 01-01-2023  14:56 uHoe bevalt de tegenstroomkoeler?
Goed; hij werkt prima. Ik ben erg blij met het tegenstroomkoelen.
Ik heb alleen wel moeten sleutelen aan de wateraansluitingen, want de originele slangtuiten zijn te klein om een gewone tuinslang op aan te sluiten... Die waren niet waterdicht te krijgen en bleven enorm lekken. Ik heb er twee gardena aansluitingen op gemaakt om mijn regentonpomp op aan te sluiten.

Achteraf kijk je een koe in de kont, maar had ik ook waarschijnlijk liever de TSK van Brewmonk gekocht. Ook omdat de buitenbuis van RVS is en niet van PVC slang. PVC werkt prima (smeltpunt ca. 210ºC), maar RVS lijkt mij minder kwetsbaar, zeker als het heet is.
Al met al ben ik bijna op dezelfde prijs uitgekomen en dan had ik dat liever bij Brouwmaatje besteed.
Of toch de koperen TSK van Kegland, hoewel de aansluitingen minder makkelijk aan te passen zijn is de hele combi momenteel goedkoper. 6 meter is alleen niet zo lang, maar de warmteuitwisseling van koper is wel weer stukken beter...

Schanulleke

Citaat van: JanDeGraaff op 01-01-2023  22:17 uOf toch de koperen TSK van Kegland, hoewel de aansluitingen minder makkelijk aan te passen zijn is de hele combi momenteel goedkoper. 6 meter is alleen niet zo lang, maar de warmteuitwisseling van koper is wel weer stukken beter...

Scheelt een factor 15 of meer: koper 360 W/mK, RVS iets van 20 W/mK. Koper is dus veel beter maar dat ding van Brewmonk ziet er wel gelikt uit. Vroeger kon ik die dingen doorrekenen, maar ben vergeten hoe dat moet. Jammer dat die binnenbuis van de Brewmonk niet van koper is.

Hopfenfox

Citaat van: JanDeGraaff op 01-01-2023  22:17 uGoed; hij werkt prima. Ik ben erg blij met het tegenstroomkoelen.

Jan, pomp jij via de koeler rechtstreeks het gistvat in of eerst nog een keer terug naar de ketel? En hoe ga je om met trub? Eerst een whirlpool direct na kook en na bezinken koelen? Of pompen door een filter? Of trub gewoon mee gistvat in?

Jan de Graaff

Citaat van: Schanulleke op 02-01-2023  17:59 uScheelt een factor 15 of meer: koper 360 W/mK, RVS iets van 20 W/mK. Koper is dus veel beter maar dat ding van Brewmonk ziet er wel gelikt uit. Vroeger kon ik die dingen doorrekenen, maar ben vergeten hoe dat moet. Jammer dat die binnenbuis van de Brewmonk niet van koper is.
Ja, dat is de warmtegeleidingscoëfficiënt; die is voor puur koper heel veel lager de dan die voor RVS, dat klopt.

Maar voor het hele plaatje moet je wel de overige factoren meenemen: de wanddikte RVS buis en de koper buis is een hele belangrijke. Ik denk dat de dikte van de koperen binnenbuis van Kegland misschien wel het dubbele is van de de RVS buis om een beetje sterkte (weerstand) te krijgen (zachtkoper knakt gemakkelijk) en ook om weerstand te bieden aan erosie. Als het koper ivm de sterkte ook nog eens een legering blijkt, kan de W/mk weer heel anders uitvallen. Dan kan 10 meter RVS plotseling toch zomaar de betere papieren hebben.
Goed, die details hebben we allemaal niet, dus dat is vooralsnog koffiedik kijken.

Wat ook een overweging kan zijn is dat koper – hoewel niet gevaarlijk – niet food-grade is en RVS wel. Je hebt hoe dan ook corrosie van het koper – tijdens het drogen vooral, maar wort is ook een zuur (pH ~ 5,3?) . Nou lust gist naar verluid wel wat koper-ionen, maar misschien niet alle. Ik zou er persoonlijk niet wakker van liggen, maar er zijn er onder ons die al van minder in de not-food-grade-stress schieten...

Jan de Graaff

Citaat van: Hopfenfox op 02-01-2023  19:01 uJan, pomp jij via de koeler rechtstreeks het gistvat in
Ja, ik knijp de pomp-uitgang zo dat het wort dat uit de koeler komt zo'n 20ºC is.

[Edit] Ik koel met water uit de regenton. Dat is momenteel ongeveer 6ºC. Ik heb een Gardena regentonpomp en recicrculeer dit. Ik laat de regentonpomp op het grootste vermogen rondpompen (ik moet 'm iets knijpen omdat ie anders teveel water geeft en dat geeft weer stuwing). De pomp van mijn ketel laat ik het wort in de koeler pompen en ik regel het debiet zo dat het uitstromende wort zo'n 20ºC is.[/Edit]

Citeerof eerst nog een keer terug naar de ketel?

Nee, primair omdat ik ergens gelezen heb dat dat nou juist DMS en voorlopers kan opleveren. Het zou beter zijn om direct zo ver mogelijk te koelen en de overige wort in de ketel wat heter te laten zijn.
Maar, daar ligt volgens mij geen wetenschappelijk onderzoek aan ten grondslag.

CiteerEn hoe ga je om met trub? Eerst een whirlpool direct na kook en na bezinken koelen?
Precies, flinke whirlpool maken met de RVS spatel en pas als die zo'n 10 minuten stilstaat beginnen met koelen. Als je een emmer met gewoon kraanwater neemt en daarin wat fijn zand gooit kun je goed zien wat een whirlpool doet met deeltjes. Je ziet dan ook dat tegen het einde de draaikolk aan de bovenkant van de vloeistof stil lijkt te staan maar dat er binnen in de vloeistofmassa nog steeds een kolkende beweging is. Na een minuut of 10 is die wel voldoende weggeëbd.

CiteerOf pompen door een filter?
Oh nee, daar ga ik mij nooit aan wagen. Na alle debacles met het bazookafilter in de ketel weet ik precies wat ik hier van kan verwachten: een hoop ellende!

CiteerOf trub gewoon mee gistvat in?
Ja hoor, als er trub meegaat heb ik daar geen enkel probleem mee. Er zijn meerdere onderzoeken en experimenten die laten zien dat trub in het vergistingsvat geen probleem is. Dan ga ik er ook geen probleem van maken ook...

Hopfenfox

Puck

Citaat van: JanDeGraaff op 01-01-2023  22:17 uGoed; hij werkt prima. Ik ben erg blij met het tegenstroomkoelen.
Ik heb alleen wel moeten sleutelen aan de wateraansluitingen, want de originele slangtuiten zijn te klein om een gewone tuinslang op aan te sluiten... Die waren niet waterdicht te krijgen en bleven enorm lekken. Ik heb er twee gardena aansluitingen op gemaakt om mijn regentonpomp op aan te sluiten.

Achteraf kijk je een koe in de kont, maar had ik ook waarschijnlijk liever de TSK van Brewmonk gekocht. Ook omdat de buitenbuis van RVS is en niet van PVC slang. PVC werkt prima (smeltpunt ca. 210ºC), maar RVS lijkt mij minder kwetsbaar, zeker als het heet is.
Al met al ben ik bijna op dezelfde prijs uitgekomen en dan had ik dat liever bij Brouwmaatje besteed.
Of toch de koperen TSK van Kegland, hoewel de aansluitingen minder makkelijk aan te passen zijn is de hele combi momenteel goedkoper. 6 meter is alleen niet zo lang, maar de warmteuitwisseling van koper is wel weer stukken beter...

Bedankt voor je reactie op mijn vraag en die van anderen. Ik ga denk ik dan toch voor een platenkoeler (kosten-efficiency) en neem ik de nadelen daarvan maar voor lief. En mijn dompelkoeler ga ik dan gebruiken om in de zomermaanden wat extra koud water er doorheen te pompen.

Hopfenfox

Alternatief is de counterflow chiller die bij de Grainfather G30 en G40 wordt geleverd. Die is ook voor EUR 150 los te koop. Wellicht nog wat met de aansluitingen klooien, maar deze is intern van koper en dan koelt beter. De buitenkant is echter van slang in plaats van RVS, dat is weer een nadeel. Welke zouden jullie kiezen?

hansHalberstadt

Citaat van: Hopfenfox op 28-12-2022  09:57 uEven een schopje voor deze draad. Inmiddels is er ook een Brew Monk tegenstroomkoeler. Lijkt enorm op de Klarstein maar bijkomend voordeel is dat de watereinden voorzien zijn van een Gardena-koppeling en het wort-einden van een slangtule. Die is dus aansluitklaar. Iemand al ervaring mee? Ik vind 'm wel erg interessant. Mijn MP-10R pomp kan heet wort aan dus kan prima voor de koeler.

Net vorige week deze gekocht omdat ik hem had zien werken bij een collega-brouwer en mijn platenkoeler niet meer goed beviel (komt allemaal rommel in wat er nauwelijks nog uit te krijgen is).

Helemaal RVS met een smal gebied tussen binnen en buitenbuis met als extra voordeel dat er geen belletjes blijven kleven die het koelen belemmeren.
Bij mijn volgende brouwsel ga ik hem uitproberen.

Hopfenfox

Ah top! Welke slangmaat heb je gebruikt? Die tules zijn 13mm, dus een 12-16 of 12-18 moet passen toch? Of moet het een 13-19 zijn, die zal te los zijn?

hansHalberstadt

ik heb 10 x 16 of 10 x 14 liggen en die passen beide mooi. 12 zou misschien kunnen maar rekt dan maar een klein beetje op dus zal niet zo strak zitten met kans dat je het dan snel lostrekt.

Jacques

Citaat van: Hopfenfox op 20-01-2023  15:08 uDe buitenkant is echter van slang in plaats van RVS, dat is weer een nadeel.

Waarom zou dat een nadeel zijn volgens jou?

Hopfenfox

Minder drukbestendig. Bij normaal gebruik geen probleem maar als je een keer te veel druk op de kraan krijgt zou het in theorie kapot kunnen. RVS is hoe dan ook degelijker.

Jacques

Citaat van: Hopfenfox op 20-01-2023  20:43 uMinder drukbestendig. Bij normaal gebruik geen probleem maar als je een keer te veel druk op de kraan krijgt zou het in theorie kapot kunnen. RVS is hoe dan ook degelijker.
Te veel druk krijg je alleen als je de afvoer belemmert. Iets wat ik nooit doe.
RVS is zeker degelijker maar naar mijn idee niet nodig.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.