Hobbybrouwen > Apparatuur

Klarstein tegenstroomkoeler

(1/6) > >>

Hopfenfox:
Ik zie net dat ook Klarstein nu met een los verkrijgbare tegenstroomkoeler is gekomen:

https://www.klarstein.nl/Huishoudelijke-Apparaten/Zelf-bier-maken/ks.html

Hoe zou zo'n model presteren qua koeling ten opzichte van een dompelkoeler en een platenkoeler? Doet me denken aan de tegenstroomkoeler van de Grainfather. En belangrijker, er staat bij dat je een pomp (duh) en slangen nodig hebt. Hoe sluit je deze ietwat vreemd ogende uiteinden aan op je pomp?

Edit: het lijken tri clamp koppelingen. Dat vind ik dan toch jammer, want die gebruik ik nergens in mijn installatie, ik heb alles quick release. Voor het wort is dat met een verloopstuk nog wel op te lossen, maar voor het water slaat dat nergens op, dan had ik liever schroefdraad gehad.

Snelbier:
Koelprestaties? Tegenstroomkoeler moet gelijk presteren aan platenkoeler met zelfde vermogen.
Voordeel van de tegenstromer is makkelijker schoonmaken; één rechte pijp/spiraal.
Dompelkoeler moet je niet vergelijken met tegenstroom- of platenkoeler.
Dompelkoelers zijn eigenlijk heel inefficiënt, maar wel lekker goedkoop en simpel in onderhoud.
 Effectiviteit van dompelaars is oa afhankelijk van stroming rond de koeler, een extra variabele.
Proost,  Snelbier

Hopfenfox:
Dat dacht ik al en daarom was ik in eerste instantie blij deze te zien, tot ik die vreselijke tri clamp aansluitingen zag. Dan ben ik een vermogen aan verloopstukjes kwijt. Ik zoek er wel een met 1/2 inch draad, daar past alles op. Gemiste kans.

Overigens, zou je het wort direct na de eerste passage door de koeler in het gistvat laten open of eerst een keer terug de ketel in? Zonder probe aan het einde weet je nooit zeer hoever het is teruggekoeld lijkt me. Dan maar een keer extra rond.

Wijbrouwers:
Mooi om te zien dat dit soort tegenstroomkoeler wat makkelijker te krijgen is.
Jammer van de tri-clamps (als je deze normaal al niet gebruikt).

Op Alixpress staat dit model ook maar dan wel met draad. Echter voor de prijs hoef je het niet te doen. 90 euro + 50 euro verzendkosten + 21% BTW en dan nog afhandelingskosten.
Ben je net zo duur uit.

tdp:
Grappig, ik zoek juist naar producten die een TC aansluiting hebben.  :)

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie