Klarstein tegenstroomkoeler / discussie gebruik koper

Gestart door Hopfenfox, 07-07-2021 12:51 u

Vorige topic - Volgende topic

Hopfenfox

Ik zie net dat ook Klarstein nu met een los verkrijgbare tegenstroomkoeler is gekomen:

https://www.klarstein.nl/Huishoudelijke-Apparaten/Zelf-bier-maken/ks.html

Hoe zou zo'n model presteren qua koeling ten opzichte van een dompelkoeler en een platenkoeler? Doet me denken aan de tegenstroomkoeler van de Grainfather. En belangrijker, er staat bij dat je een pomp (duh) en slangen nodig hebt. Hoe sluit je deze ietwat vreemd ogende uiteinden aan op je pomp?

Edit: het lijken tri clamp koppelingen. Dat vind ik dan toch jammer, want die gebruik ik nergens in mijn installatie, ik heb alles quick release. Voor het wort is dat met een verloopstuk nog wel op te lossen, maar voor het water slaat dat nergens op, dan had ik liever schroefdraad gehad.

Snelbier

Koelprestaties? Tegenstroomkoeler moet gelijk presteren aan platenkoeler met zelfde vermogen.
Voordeel van de tegenstromer is makkelijker schoonmaken; één rechte pijp/spiraal.
Dompelkoeler moet je niet vergelijken met tegenstroom- of platenkoeler.
Dompelkoelers zijn eigenlijk heel inefficiënt, maar wel lekker goedkoop en simpel in onderhoud.
 Effectiviteit van dompelaars is oa afhankelijk van stroming rond de koeler, een extra variabele.
Proost,  Snelbier

Hopfenfox

Dat dacht ik al en daarom was ik in eerste instantie blij deze te zien, tot ik die vreselijke tri clamp aansluitingen zag. Dan ben ik een vermogen aan verloopstukjes kwijt. Ik zoek er wel een met 1/2 inch draad, daar past alles op. Gemiste kans.

Overigens, zou je het wort direct na de eerste passage door de koeler in het gistvat laten open of eerst een keer terug de ketel in? Zonder probe aan het einde weet je nooit zeer hoever het is teruggekoeld lijkt me. Dan maar een keer extra rond.

Wijbrouwers

Mooi om te zien dat dit soort tegenstroomkoeler wat makkelijker te krijgen is.
Jammer van de tri-clamps (als je deze normaal al niet gebruikt).

Op Alixpress staat dit model ook maar dan wel met draad. Echter voor de prijs hoef je het niet te doen. 90 euro + 50 euro verzendkosten + 21% BTW en dan nog afhandelingskosten.
Ben je net zo duur uit.

tdp

Grappig, ik zoek juist naar producten die een TC aansluiting hebben.  :)

Jan de Graaff

Met de hele nieuwe BTW regeling is het nu wel makkelijker om bij Ali-express producten tot €150 te kopen. Zo ook tegenstroomkoelers – die gingen altijd al de €22 over...

Bijvoorbeeld deze bij Kegland. De binnenbuis is koper en het geheel volgens de verkoper even efficiënt als een 30-plaatskoeler.
Deze komt nu, inclusief verzenden en BTW volgens mijn berekening op (€ 39,67 + € 33,20) * 1,21 = € 88,17. Moet je nog wel aansluitingen fabriceren, dat wel. Maar klemkoppelingen lijken voldoende hier. Of dezelfde voor 40 cent meer bij MrBrew op Ali.

Ik vind zelf die € 150 van de Klarstein TS-koeler wel erg duur...

Bram86

Citaat van: JanDeGraaff op 08-07-2021  09:34 uMet de hele nieuwe BTW regeling is het nu wel makkelijker om bij Ali-express producten tot €150 te kopen. Zo ook tegenstroomkoelers – die gingen altijd al de €22 over...

Bijvoorbeeld deze bij Kegland. De binnenbuis is koper en het geheel volgens de verkoper even efficiënt als een 30-plaatskoeler.
Deze komt nu, inclusief verzenden en BTW volgens mijn berekening op (€ 39,67 + € 33,20) * 1,21 = € 88,17. Moet je nog wel aansluitingen fabriceren, dat wel. Maar klemkoppelingen lijken voldoende hier.

Ik vind zelf die € 150 van de Klarstein TS-koeler wel erg duur...

Vergeet niet de inklaringskosten die het postbedrijf nog rekent. Die zijn ongeveer 15 euro.

Heuvinger brouwerij

Citaat van: Bram86 op 08-07-2021  09:43 uVergeet niet de inklaringskosten die het postbedrijf nog rekent.
Volgens informatie op internet zijn de administratiekosten van PostNL gewijzigd.
Als het bedrijf buiten de EU geen btw inhoudt schijn je online € 4 moeten af te rekenen of bij afhalen € 7.
Ik heb na 1 juli wat kleine dingetjes bij Ali besteld, bij afrekenen wordt het bedrag vervolgens verhoogt met 21%.

Ik heb er vertrouwen in dat het goed gaat komen, ik wacht gewoon af.
Met deze methode worden spullen boven € 22 euro zelfs voordeliger vanuit China.
Ik ga het meemaken!

Hopfenfox

Citaat van: JanDeGraaff op 08-07-2021  09:34 uMoet je nog wel aansluitingen fabriceren, dat wel. Maar klemkoppelingen lijken voldoende hier.

Bedoel je slangklemmen of knelkoppelingen? Dat laatste is wel te doen, dat eerste zou ik niet zo op vertrouwen met heet wort.
Koper koelt sneller dan RVS, maar qua reinigen en eeuwigheidswaarde is RVS wellicht mooier. De Exchilerator ziet er ook goed uit, maar die wel een paar graadjes duurder en ook dan zit je met Amerikaanse draadeinden, waar je met een mogelijkheid een Gardena koppeling voor water krijgt.

Jan de Graaff

Citaat van: Bram86 op 08-07-2021  09:43 uVergeet niet de inklaringskosten die het postbedrijf nog rekent. Die zijn ongeveer 15 euro.
Ali Express houdt de BTW in en rekent af via het éénloket-principe van de EU.
Er komen dus géén inklarings– of andere kosten bij als je op Ali Express besteld (tot €150).
Zie ook hier.

De prijzen die je ziet zijn ex-BTW, maar de BTW komt er wel bij als gaat afrekenen.

Bram86

Goed om te weten! Ik zat nog in mijn hoofd dat de inklaringskosten nog steeds 15 waren. Dit maakt het dan weer prima interessant om op Ali te blijven bestellen.

Ansius

Citaat van: Hopfenfox op 07-07-2021  12:51 uIk zie net dat ook Klarstein nu met een los verkrijgbare tegenstroomkoeler is gekomen:

https://www.klarstein.nl/Huishoudelijke-Apparaten/Zelf-bier-maken/ks.html

Hoe zou zo'n model presteren qua koeling ten opzichte van een dompelkoeler en een platenkoeler? Doet me denken aan de tegenstroomkoeler van de Grainfather. En belangrijker, er staat bij dat je een pomp (duh) en slangen nodig hebt. Hoe sluit je deze ietwat vreemd ogende uiteinden aan op je pomp?

Edit: het lijken tri clamp koppelingen. Dat vind ik dan toch jammer, want die gebruik ik nergens in mijn installatie, ik heb alles quick release. Voor het wort is dat met een verloopstuk nog wel op te lossen, maar voor het water slaat dat nergens op, dan had ik liever schroefdraad gehad.

Ik heb een zelfbouwversie en daar wat opmerkingen over.

Qua koelvermogen supergoed.
Een beter en sneller systeem is er niet met waterkoeling.

Schoonmaken is toch wel een item.
Aanslag binnen in de pijp is niet te controleren.

Een pomp is wenselijk voor gelijkmatig aantal liters per min.
Slangenpomp aan de koude kant is het beste.

Jan de Graaff

Citaat van: Ansius op 08-07-2021  15:44 uEen pomp is wenselijk voor gelijkmatig aantal liters per min.
Slangenpomp aan de koude kant is het beste.
Ik snap waarom je zegt dat het aan de koude kant het beste is, maar brouwautomaten hebben allemaal een pomp die je zou willen gebruiken (ipv er eentje bij te kopen). Die zit wel aan de warme kant..
Dat is overigens direct een probleem, want de meeste van die pompen zijn gekeurd tot 80ºC..

Wat voor soort pomp gebruik jij? Voor wat betreft de specificaties?
Het soort magneetpompjes in de brouwtomaten kunnen wel ietsjes aanzuigen, maar niet zo goed.
De koperen tegenstroomkoeler die ik van Ali linkte is 6,5 meter lang. De Klarstein RVS ts-koeler is zelfs 9 meter lang. Daar komt de aanloopslang nog bij. Ik heb zo het idee dat zo'n pompje dat vanaf de koude kant niet aan kan zuigen...

CeesM

Citaat van: JanDeGraaff op 09-07-2021  12:06 uIk snap waarom je zegt dat het aan de koude kant het beste is, maar brouwautomaten hebben allemaal een pomp die je zou willen gebruiken (ipv er eentje bij te kopen). Die zit wel aan de warme kant..
Dat is overigens direct een probleem, want de meeste van die pompen zijn gekeurd tot 80ºC..

Wat voor soort pomp gebruik jij? Voor wat betreft de specificaties?
Het soort magneetpompjes in de brouwtomaten kunnen wel ietsjes aanzuigen, maar niet zo goed.
De koperen ts-koeler die ik van Ali linkte is 6,5 meter lang. De Klarstein RVS ts-koeler is zelfs 9 meter lang. Daar komt de aanloopslang nog bij. Ik heb zo het idee dat zo'n pompje dat vanaf de koude kant niet aan kan zuigen...
Met hulp van de zwaartekracht moet het kunnen. Dus het af te nemen vloeistof hoger plaatsen dan koeling en pomp.

Jan de Graaff

Citaat van: CeesM op 09-07-2021  12:58 uMet hulp van de zwaartekracht moet het kunnen. Dus het af te nemen vloeistof hoger plaatsen dan koeling en pomp.
Daar ga je al; dat lukt dus nooit met het pompje van je brouwtomaat. Die zit al net onder vloeistofhoogte. Daar ga je niet nog eens een tegenstroomkoeler met negen windingen tussen plaatsen. Dan kun je wel weer gaan opvoeren vanaf de ts-koeler – die lager dan je ketel staat – naar de pomp en verder, maar kan dat pompje dat wel aan? En gaat dat wel snel genoeg dan?

Klinkt als een hoop geklooi. Waarschijnlijk is het beter om een betere pomp te kopen?

Wacht even... Nou heb ik de hele tijd mijn Brauheld automaat in mijn hoofd; die heeft de aansluiting op de pomp aan de buitenkant zitten (vanaf de kraan de pomp in) en kan dus makkelijk omgelegd worden. Maar, een Easybrew 30, Brew Monk en dergelijken automaten hebben de pomp in de behuizing zitten. Die kun je dus helemaal niet gebruiken om op een tegenstroomkoeler aan te sluiten. Dan moet je de retourpijp op de tegenstroomkoeler fabrieken en zit de pomp aan de warme kant. En die pomp is gekeurd tot 80ºC.

Dan moet je dus wel een extra pomp er bij kopen..

Ansius

Citaat van: JanDeGraaff op 09-07-2021  12:06 uWat voor soort pomp gebruik jij? Voor wat betreft de specificaties?
De koperen tegenstroomkoeler die ik van Ali linkte is 6,5 meter lang. De Klarstein RVS ts-koeler is zelfs 9 meter lang. Daar komt de aanloopslang nog bij. Ik heb zo het idee dat zo'n pompje dat vanaf de koude kant niet aan kan zuigen...

Ik gebruik een slangenpomp uit het ziekenhuis van minstens 30 jaar oud.
Opbrengst is iets van 30 liter per uur.
Een meter of 8 trekt de pomp er gemakkelijk doorheen.
Koeler en de pomp  staan een 1/2 meter boven/naast de kookpan.
Vergistingsvat 1 meter lager.
Koelwater gewoon aansluiten op de kraan.
Kraan zachtjes open en klaar.
Continu meten van temperatuur aan de koude kant maakt het helemaal perfect.

Veel gedoe is het niet.
Gemakkelijk aan te sluiten.
Weinig tot geen knoeierij.
Grote plus is de supersnelle koeling van 100 naar 20 ºC.
Verblijfstijd in de koeler is de koeltijd.

Enige minpuntje is dat ik niet kan zien hoe de koeler er van binnen uit ziet qua aanslag.

Kortom, ik ben erg tevreden met zo een soort koeler.

Jan de Graaff

Er staat nu op Ali bij MrBrew een 10 meter RVS TS-Koeler met slangkoppeling (dus geen Tri-Clamp) in de aanbieding. Buitenste buis is PVC.
€110,52 inclusief BTW en verzenden. Ik zal pas na augustus een review kunnen plaatsen ;)

De TS-Koeler vind je hier: link

Hopfenfox

Niet gek, zeker niet gek. Al zit ik ook met een schuin oog te kijken naar de Exchilerator. Een vriend van me woont in de VS, dat biedt mogelijkheden. Je hebt deze dus gekocht? Ik ben heel benieuwd en kan wel wachten tot eind augustus!

Jan de Graaff

Citaat van: JanDeGraaff op 12-07-2021  11:43 uEr staat nu op Ali bij MrBrew een 10 meter RVS TS-Koeler met slangkoppeling (dus geen Tri-Clamp) in de aanbieding. Buitenste buis is PVC.
€110,52 inclusief BTW en verzenden. Ik zal pas na augustus een review kunnen plaatsen ;)

De TS-Koeler vind je hier: link
Hij is binnen! En hij is een stuk groter dan ik dacht...
Hij ziet er kwalitatief erg goed uit. Ik ga 'm na de vakantie proberen.

Ik kan bevestigen dat ik de BTW bij Aliexpress betaalt heb en niks geen problemen meer gehad heb hier in NL.
Die nieuwe regel is dus in zekere zin best gunstig, want nu zijn niet meer alleen de artikelen tot €21 interessant maar die tot €150. Bezorging was ook snel; twee weken tussen bestellen en in huis. Ik heb 4 weken geleden wat bij BrewUK besteld en dat staat nu alleen al 3 weken voor de douane in Den Haag te wachten op overdracht naar PostNL...

Bram86

Citaat van: JanDeGraaff op 30-07-2021  15:21 uHij is binnen! En hij is een stuk groter dan ik dacht...
Hij ziet er kwalitatief erg goed uit. Ik ga 'm na de vakantie proberen.

Ik kan bevestigen dat ik de BTW bij Aliexpress betaalt heb en niks geen problemen meer gehad heb hier in NL.
Die nieuwe regel is dus in zekere zin best gunstig, want nu zijn niet meer alleen de artikelen tot €21 interessant maar die tot €150. Bezorging was ook snel; twee weken tussen bestellen en in huis. Ik heb 4 weken geleden wat bij BrewUK besteld en dat staat nu alleen al 3 weken voor de douane in Den Haag te wachten op overdracht naar PostNL...

Ja die nieuwe belastingregel heeft inderdaad ook voordelen. Die 21% neem ik dan op de koop toe. Vaak is het dan nog goedkoper dan dezelfde producten uit Nederland.

Hopfenfox

Ziet er goed uit, benieuwd hoe ie bevalt. Laat je ook even weten hoe je hem aansluit op water en wort?

Lijkt er op dat je de tuinslang rechtstreeks op de slangtule kan aansluiten, ik zou het mooi vinden als dat met Gardena koppelingen kan. Maar bestaat er een verloop van slangtule naar Gardena nippel zodat de tuinslang met Gardenaklem er direct op kan?

En aan het wort kant, ik heb alles met Quick Disconnect. Als ik dat wil kunnen gebruiken moet er dus op beide uiteinden een stukje siliconenslang vastgezet worden met een slangklem, met aan einde slangetjes een QD koppeling? Dan wordt het nog een flink knutselwerk. Welke maat siliconenslang heb je nodig?

Maar goed, ben vooral benieuwd of ie goed werkt.

Rinus

Citaat van: Bram86 op 30-07-2021  15:37 uJa die nieuwe belastingregel heeft inderdaad ook voordelen. Die 21% neem ik dan op de koop toe. Vaak is het dan nog goedkoper dan dezelfde producten uit Nederland.
Off topic, maar wel interessant om te weten:
Max. is nu inderdaad 150,- (incl. Tax en verzendkosten) ipv 22,- (excl. Tax incl verzendkosten)
Maar let wel goed op dat de webwinkel IOSS is aangemeld (Internet One Stop Shop) bij Aliexpress is dat in orde, maar bij eventueel andere buiten EU landen moet je daar ook wel rekening mee houden.
De webwinkel garandeert met IOSS dat het pakket een waarde heeft onder de 150,- (totaal bedrag, dus incl Tax en verzendkosten) zodat de vervoerder geen inklaring hoeft te doen (en dat scheelt ons in de feitelijk onnodige kosten).
Als je wilt weten waar ik deze wijsheid vandaan heb vermeld ik hierbij de bron: www.Chinafans.nl

Terug naar het topic:
Ik ben ook wel benieuwd naar de bevindingen van deze koeler, een zorg ik al wel eventueel zie is dat de kunststof buitenslang zacht wordt bij hoge temperaturen.
Kwa aansluiting verwacht ik dat het wort in de lengte richting gaat en het koelwater op de haakse aansluiting, dat lijkt mij mechanisch het meest logische (ook kwa bacteriën).
Eigenlijk is deze koeler gewoon een opgebouwd door een RVS buis in een spiraal vorm te buigen. Vervolgens een (kunststof) slang daaroverheen aanbrengen. Dan een T-stuk wat deze slang waterdicht maakt rondom de RVS buis heen. Eigenlijk dus ook redelijk eenvoudig zelf te maken :-)
Schoonmaken; kokende wort erdoorheen spoelen (zonder koeling) laatste 10 minuten van de kook, dan heb ik er zelfs ook wel vertrouwen in, want dan is het vergelijkbaar met de spiraalkoeler die ik ook 10 minuten mee kook.
Blijft wel een pomp nodig die 100C aankan.

Jan de Graaff

Volgens mij heb je het goed beschreven, Rinus.
Het koelwater gaat onder op de haakse aansluiting erin en er boven op de haakse weer eruit.
Het hete wort gaat er boven op de rechte aansluiting in en onder uit.
Andersom zou betekenen dat het wort buiten de RVS buis in de PVC buis zou stromen.
Als je het koelwater en hete wort aan dezelfde kant erin zou laten gaan (bijvoorbeeld beiden er bovenin in en onderaan uit) is het geen tegenstroomkoeler meer, maar een meestroomkoeler. Hierover is al voldoende geschreven.

De buitenste, PVC buis zal als het heet wordt wel zacht worden. Maar als je de stroomsnelheid van je koelwater goed houdt, zal dat best meevallen. Ik ga 'm aansluiten op een pomp die water uit mijn regenton circuleert. Het zou mij verbazen als het uitstromende koelwater warmer is dan 75 ºC. Dat moet PVC goed aankunnen.

Mijn pomp (Klarstein Brauheld 15 L) kan 140 ºC aan, dus ik zit goed.

Ik ga hem medio september proberen, dan zal ik mijn ervaringen posten.

ghofman

Citaat van: CeesM op 09-07-2021  12:58 uMet hulp van de zwaartekracht moet het kunnen. Dus het af te nemen vloeistof hoger plaatsen dan koeling en pomp.

Ik heb ook een zelfmaak versie. Is niet zo groot als die van AliExpress. Uit mijn hoofd heb ik 4 meter flexibele koperbuis gebruikt. De koelprestaties zijn geweldig. Ik hoef de waterkraan nooit helemaal open te draaien om het tot 20 °C te koelen. Ik gebruik overigens helemaal geen pomp, maar laat de zwaartekracht alles doen.

Rinus

Citaat van: JanDeGraaff op 31-07-2021  23:21 uMijn pomp (Klarstein Brauheld 15 L) kan 140 ºC aan, dus ik zit goed.

Ik was mij er niet van bewust dan Klarstein zo'n goede pomp toepast, de Brewmonk kan dacht ik maar tot 80C.
Dat zou best nog eens een reden kunnen zijn om een Klarstein te overwegen.

@CeesM; ik heb toch voorkeur voor RVS ivm schoonmaakmiddelen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.