Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Fruitige DIPA  (gelezen 2262 keer)

Offline Bvk1983

• Senior lid
  • Land: nl
Fruitige DIPA
« Gepost op: 06-07-2021 15:13 u »
Voor mijn zomervakantie wil ik weer een mooie (D)IPA brouwen. Vanuit Twój Browar zijn een 3 tal hopsoorten onderweg: Citra, Galaxy en Mosaic. Cascade heb ik nog liggen en wil ik voor de eerste hopgift gaan gebruiken. Deze valt waarschijnlijk toch weg tegen het drooghop geweld en daarom liever een wat goedkopere hop. Ik twijfel nog een beetje over een aantal zaken:

* Ga ik het bij Pale Ale en Pils houden (die heb ik op voorraad), of zal ik voor kleur en smaak (deels) Vienna gaan gebruiken?

* Het liefst wil ik hem op niet al te lange termijn gaan drinken, daarom nu Kveik Voss als gist. Daarnaast heb ik door een verbouwing momenteel geen beschikking over mijn gistkast, deze is tijdelijk gewoon als koelkast in gebruik. Ik zal daarom in de woonkamer of werkkamer op kamertemperatuur gaan vergisten. Is Voss dan de juiste keuze of toch een langere vergisting voor lief nemen en voor Verdant IPA of US-05 gaan? Het koudhopschema is gebaseerd op Voss, als dat US-05 of Verdant IPA gaat worden zal de koudhop waarschijnlijk later moeten plaatsvinden.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Hopfenfox

• Senior lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: Fruitige DIPA
« Reactie #1 Gepost op: 06-07-2021 15:56 u »
Laatst een zwaar gehopt blond gebrouwen met Voss en dat ging prima. In de woonkamer met een verwarmingslint op 35 graden was ie in drie dagen klaar. Mooi helder bier, proeven moet nog plaatsvinden want zit net op fles. Verdant IPA geeft een troebeler bier dan Voss of US-05. Gek genoeg trok het bier dat ik ooit met Verdant maakte (een IPA, geen NEIPA) vrij snel richting bruinig nadat het geel op fles ging.

De mix Citra/Galaxy op 50-50 is prima, geven samen een fijne smaak en boksen aardig tegen elkaar op. Of Mosaic in een gelijke verhouding voldoende naar voren komt weet ik niet. Mijn laatste zoals hiervoor beschreven was een variant op de 50-50 Galaxy/Citra waarbij ik nu 25-25-25-25 Galaxy/Citra/Mosaic/Simcoe heb gedaan. Zoals gezegd moet ik die nog proeven, ik ben bang dat Simcoe en Mosaic wat ondersneeuwen.

Offline Bvk1983

• Senior lid
« Reactie #2 Gepost op: 06-07-2021 16:25 u »
Zou Voss geen problemen opleveren omdat deze pas vanaf 25 graden actief is? Ik heb namelijk geen mogelijkheid tot verwarmen nu. Of zou pitchen bij 35 graden direct voldoende activiteit geven zodat hij hem zelf op >25 graden houdt in een ruimte die +/- 20 graden is?

Als ik Vienna zou gebruiken, tot hoeveel % stort kan ik dan het beste gaan?

Offline Derp

• Senior lid
« Reactie #3 Gepost op: 06-07-2021 18:37 u »
Geen ervaring, maar pitchen bij 35, goed inpakken met dekens en een thermometer erbij steken om in de gaten te houden dat ie rond de goeie temp blijft?

Of heb je anders een bad waar ie in kan staan? Zeg maar wat, maar dat zou vast werken :P

Offline Hopfenfox

• Senior lid
« Reactie #4 Gepost op: 06-07-2021 19:43 u »
De mijne kwam van Crossmyloof en die werkt volgens het etiket tussen 25-40 graden met optimaal 35-40. Vanaf 25 kan dus ook en met een dikke deken kom je een heel eind. De vergisting levert zelf ook warmte en sowieso is ie binnen 2 dagen klaar. Dat moet lukken. Vienna heb ik er nooit ingedaan, wel een paar procent cara 120 voor beter schuim en iets voller bier.

Offline Kramer

• Junior lid
  • **
« Reactie #5 Gepost op: 08-07-2021 12:59 u »
De mijne kwam van Crossmyloof en die werkt volgens het etiket tussen 25-40 graden met optimaal 35-40. Vanaf 25 kan dus ook en met een dikke deken kom je een heel eind. De vergisting levert zelf ook warmte en sowieso is ie binnen 2 dagen klaar. Dat moet lukken.

Helemaal mee eens. De voss doet het prima bij 25 graden en met een deken zal de temperatuur sowieso hoger worden.

Offline Kramer

• Junior lid
  • **
« Reactie #6 Gepost op: 08-07-2021 13:10 u »
Cascade heb ik nog liggen en wil ik voor de eerste hopgift gaan gebruiken. Deze valt waarschijnlijk toch weg tegen het drooghop geweld en daarom liever een wat goedkopere hop.

Cascade vind ik juist wel een lekkere drooghop. Maar als je hem zo gaat koken, zou ik het lekker 90 minuten doen. 55 IBU is wel erg laag voor een DIPA. Heb je niet toevallig een hop liggen met iets hoger % alfazuur?

* Ga ik het bij Pale Ale en Pils houden (die heb ik op voorraad), of zal ik voor kleur en smaak (deels) Vienna gaan gebruiken?

Tja, met al die drooghop vraag ik me af hoeveel je van een klein beetje Vienna proeft. Zou dan eerder iets van amber mout gebruiken voor de kleur of cara-120 zoals hopfenfox al suggereert. En als je dat niet op voorraad hebt en gaat bestellen, bestel er dan gelijk Magnum, Target of Summit bij of zo'n soort hop die er mooi als bitterhop bij past. ;)

Offline Bvk1983

• Senior lid
« Reactie #7 Gepost op: 08-07-2021 16:30 u »
Cascade vind ik juist wel een lekkere drooghop. Maar als je hem zo gaat koken, zou ik het lekker 90 minuten doen. 55 IBU is wel erg laag voor een DIPA. Heb je niet toevallig een hop liggen met iets hoger % alfazuur?

Tja, met al die drooghop vraag ik me af hoeveel je van een klein beetje Vienna proeft. Zou dan eerder iets van amber mout gebruiken voor de kleur of cara-120 zoals hopfenfox al suggereert. En als je dat niet op voorraad hebt en gaat bestellen, bestel er dan gelijk Magnum, Target of Summit bij of zo'n soort hop die er mooi als bitterhop bij past. ;)

Cara 120 heb ik nog liggen, tot welk percentage zou ik dat het beste toe kunnen voegen? 5%?

Magnum heb ik ook nog liggen maar ik was in de veronderstelling dat deze niet goed in de stijl paste. Misschien toch overwegen.

Offline Kramer

• Junior lid
  • **
« Reactie #8 Gepost op: 08-07-2021 22:51 u »
Ik gebruik Magnum zelf wel in zowel IPA als D-IPA. Gebeurd wel vaker geloof ik:

https://www.brewersfriend.com/hops/magnum/

Ook in commerciële bieren, zoals de Elvis Juice en Albino Squid Assassin van Brewdog.

Wel bijna altijd alleen als bitterhop.

Sommige hopsites hebben IPA-stijlen ook als aanbeveling bij de hop staan:

http://www.hopslist.com/hops/bittering-hops/magnum/

https://beermaverick.com/hop/magnum-us/

5% cara lijkt mij redelijk, toch net even wat meer kleur en met deze hoeveelheid hop gaat er echt geen dominante smaak vanaf komen.

Offline Bvk1983

• Senior lid
« Reactie #9 Gepost op: 09-07-2021 08:54 u »
Ik heb het recept aangepast. Ook meteen een ander installatieprofiel gebruikt omdat ik als het goed is bij mijn volgende brouwsel naar een Easybrew ben gegaan i.p.v. weckketel.

Offline Bvk1983

• Senior lid
« Reactie #10 Gepost op: 23-07-2021 09:19 u »
Door wat filter/spoel problemen en een te lage kook het beoogde start SG (lang) niet gehaald. Ondanks dat door een verbouwing mijn gistkast weer in gebruik is als koelkast, en ik dus op kamertemperatuur + dekens was aangewezen, is het beoogde eind SG toch in 2 dagen gehaald. Vandaag de eerste koudhop in het vat gedaan, zondag wisselen en de 2e er in. Dan 2 dagen coldcrash en bottelen. Doel is om op 7 augustus het brouwsel te kunnen drinken, moet lukken.

Offline Hopfenfox

• Senior lid
« Reactie #11 Gepost op: 23-07-2021 09:45 u »
Wordt vast lekker. Ik heb mijn eerste flesje twee weken terug geproefd en was echt heerlijk. Gisteren wilde ik de tweede openen en dat bleek een enorme gusher waar zelfs de bovenste ribbel van de flessenhals afbrak. Hopelijk was het gewoon een zwakke fles en zijn de andere 28 flessen niet ook zo. Zou zomaar mijn eerste slechte ervaring met hopcreep kunnen zijn  :huilen: Al geeft het nog enig vertrouwen dat de eerste fles wel goed was. Die stond ook al ruim twee weken op fles toen ie open ging. Dus tip, laat die Voss wel uitgisten...

Offline Bvk1983

• Senior lid
« Reactie #12 Gepost op: 25-07-2021 14:03 u »
Ik wil hem woensdag gaan bottelen, beoogde SG was zelfs eergisteren al bereikt. Hopcreep zou ik inderdaad nog last van kunnen hebben.

Voss staat bekend om trage hergisting. Ik kan nog wat F2 bottelgist (aangebroken zakje van oktober, wel koel bewaard) en/of wat slurry mee bottelen. Wat is wijsheid? Ik wil als het kan 1.5 week later het bier aan bezoek kunnen voorschotelen.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #13 Gepost op: 25-07-2021 22:52 u »
Ik wil hem woensdag gaan bottelen, beoogde SG was zelfs eergisteren al bereikt. Hopcreep zou ik inderdaad nog last van kunnen hebben.

Voss staat bekend om trage hergisting. Ik kan nog wat F2 bottelgist (aangebroken zakje van oktober, wel koel bewaard) en/of wat slurry mee bottelen. Wat is wijsheid? Ik wil als het kan 1.5 week later het bier aan bezoek kunnen voorschotelen.

Meet voor de zekerheid het SG dinsdag. Als het SG gedaald is doe je er verstandig aan om nog even te wachten.

Voss vergist heel snel als de temperatuur hoog is...

Ik zou als je het zakje F2 niet vacuüm verpakt hebt niet gebruiken. Fermentis F2 kost wat meer dan € 3. Daarvoor hoef je het niet te laten... Aan gebroken verpakkingen kun je overigens het beste droog bewaren. In een koelkast is meestal erg vochtig. Je zou gist kunnen bewaren in klikdoosjes die hermetisch afsluiten.

Offline Bvk1983

• Senior lid
« Reactie #14 Gepost op: 26-07-2021 10:43 u »
Meet voor de zekerheid het SG dinsdag. Als het SG gedaald is doe je er verstandig aan om nog even te wachten.

Voss vergist heel snel als de temperatuur hoog is...

Ik zou als je het zakje F2 niet vacuüm verpakt hebt niet gebruiken. Fermentis F2 kost wat meer dan € 3. Daarvoor hoef je het niet te laten... Aan gebroken verpakkingen kun je overigens het beste droog bewaren. In een koelkast is meestal erg vochtig. Je zou gist kunnen bewaren in klikdoosjes die hermetisch afsluiten.

Vandaag de 2e koudhop gedaan i.p.v. gisteren en meteen even gemeten. Hij gaat inderdaad nog door. Hij zat net op 1.009 terwijl 1.013 beoogd was. Over 2/3 dagen nog een keer meten en dan hopelijk bottelen.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #15 Gepost op: 26-07-2021 21:40 u »
Vandaag de 2e koudhop gedaan i.p.v. gisteren en meteen even gemeten. Hij gaat inderdaad nog door. Hij zat net op 1.009 terwijl 1.013 beoogd was. Over 2/3 dagen nog een keer meten en dan hopelijk bottelen.

Ik raad je aan niet te snel te zijn...
Als je de tijd hebt is het verstandiger om 4 tot 5 dagen te wachten. Het zou zo maar kunnen gebeuren dat je ergens rond de 1005 uit komt.

Offline Bvk1983

• Senior lid
« Reactie #16 Gepost op: 29-07-2021 16:16 u »
Ik raad je aan niet te snel te zijn...
Als je de tijd hebt is het verstandiger om 4 tot 5 dagen te wachten. Het zou zo maar kunnen gebeuren dat je ergens rond de 1005 uit komt.

Zojuist nog een keer gemeten en ik zit nu nog steeds op 1.009. Morgen durf ik hem wel te bottelen (met verse F2 gist  :)). Hopelijk is een week genoeg voor de hergisting.

Offline Bvk1983

• Senior lid
« Reactie #17 Gepost op: 04-08-2021 15:59 u »
Vandaag een eerste flesje opengetrokken. Goede schuimkraag, genoeg koolzuur. De fruitige geur en smaak zijn echt TOTAAL verdwenen. Deze was wel bij het bottelen aanwezig.

Hoe kan dat? Ik ben in staat om alles weg te kiepen.

Offline jwf

• Boven 10 berichten
  • *
  • proberen is weten
« Reactie #18 Gepost op: 04-08-2021 20:44 u »
Ik heb dat ook wel meegemaakt, de frisse hoppigheid die snel verdwijnt.

Ik kan me voorstellen dat het door oxidatie komt, IPA's schijnen daar bijzonder gevoelig voor te zijn en ik heb begrepen dat met name hoparoma's erg gevoelig zijn.

jwf

Offline Bvk1983

• Senior lid
« Reactie #19 Gepost op: 04-08-2021 22:27 u »
Ik heb dat ook wel meegemaakt, de frisse hoppigheid die snel verdwijnt.

Ik kan me voorstellen dat het door oxidatie komt, IPA's schijnen daar bijzonder gevoelig voor te zijn en ik heb begrepen dat met name hoparoma's erg gevoelig zijn.

jwf

Het klopt inderdaad dat de aroma's snel weg kunnen zijn. Dit brouwsel zit echter nog geen week op de fles.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #20 Gepost op: 04-08-2021 22:46 u »
Het klopt inderdaad dat de aroma's snel weg kunnen zijn. Dit brouwsel zit echter nog geen week op de fles.

Het kan zijn dat diacetyl en ander vergisyingsproducten van de hergisting de fruitige hoparoma's maskeren. Laat het bier nog een week of twee tot drie staan en evalueer dan nog eens...

Offline Kramer

• Junior lid
  • **
« Reactie #21 Gepost op: 05-08-2021 10:53 u »

Volgens mij zit daar juist het probleem. Als ik het goed lees heb je hem vrijdag gebotteld en woensdag de eerste fles open getrokken? Ik zou de andere flessen nog wat langer geven om uit te gisten en daarna een flesje wat je wil proberen toch 2 dagen tot een week in de koelkast zetten om alles goed uit te laten zakken. Komt naar mijn idee de smaak ten goede.

Zelf doe ik altijd twee weken voor hergisting op de fles en dan 1 fles in de koelkast om een week later te proberen (dus 3 weken na bottelen). De rest zet ik na die 2 weken in de kelder waar het ook goed koel is. Als het eerste flesje dan prima is (geen bijsmaken meer) ga ik de rest naar de koelkast verplaatsen.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #22 Gepost op: 05-08-2021 22:39 u »
Volgens mij zit daar juist het probleem. Als ik het goed lees heb je hem vrijdag gebotteld en woensdag de eerste fles open getrokken? Ik zou de andere flessen nog wat langer geven om uit te gisten en daarna een flesje wat je wil proberen toch 2 dagen tot een week in de koelkast zetten om alles goed uit te laten zakken. Komt naar mijn idee de smaak ten goede.

Zelf doe ik altijd twee weken voor hergisting op de fles en dan 1 fles in de koelkast om een week later te proberen (dus 3 weken na bottelen). De rest zet ik na die 2 weken in de kelder waar het ook goed koel is. Als het eerste flesje dan prima is (geen bijsmaken meer) ga ik de rest naar de koelkast verplaatsen.

Het is vreselijk interessant om de smaakontwikkeling van je bieren te volgen. Je leert dan dat die elke keer anders is. Door regelmatig een flesje te openen ontdek je het. Er zijn wat dit betreft geen regels.
Mijn advies is bier jong te drinken. Dit geldt vooral voor hoppige bieren. Zware bieren met weinig hop en ook zure bieren kunnen meestal een veroudering doorstaan. Maar ook die bieren vervlakken naar verloop van tijd van smaak.

En brouw regelmatig, zodoende heb je meer studiemateriaal...  :)

Tags: