Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Kaam  (gelezen 786 keer)

Offline hopjesvla

• Vol lid
  • Land: nl
  • Picobrouwerij Brouwwerk
    • Brouwwerk
Kaam
« Gepost op: 01-07-2021 19:48 u »

Ik dacht, laat ik eens een foto van kaam posten...

Want volgens mij heb ik het te pakken..

Heb er vorige week diepvries bosbessen bij gedaan, ik vermoed toch dat dat de boosdoener is... Minder, door de gootsteen dan maar lijkt me? Of toch maar bottelen en kijken wat het wordt? Bier is klaar en zou nu naar de coldcrash gaan.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Rinus

• Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: Kaam
« Reactie #1 Gepost op: 01-07-2021 20:55 u »
Ik heb nog onvoldoende ervaring, op koud hoppen na dan (IPA), maar ik ben op dit moment met een Mango experiment bezig, dus ik heb wel wat vragen om van te leren;

Hoeveel dagen heb je de bosbessen er exact bij zitten?
Hoe heb je alles ontsmet (met name het netje met de bessen)? Gistvat goed afgesloten?
Bosbessen ontdooid erbij gedaan of bevroren?
Wat was het alcohol percentage in het jongbier na de hoofdvergisting?
Heb je een temperatuur gecontroleerde vergisting?

Offline beermenke

• Super lid
  • Brouwerij De Sjravelaer
« Reactie #2 Gepost op: 01-07-2021 21:03 u »
Kaam is hardnekkig. Alles zeer goed schoonmaken. In mijn wijnmaaktijd gehad. Kaam heeft graag zuurstof dus dit zeker vermijden. Onder kaam afhevelen en grote fles zo vol mogelijk en dan filmlaagje alcohol en max 1 cm ruimte onder dop vrij laten. Over paar weekjes proeven.

Offline hopjesvla

• Vol lid
    • Brouwwerk
« Reactie #3 Gepost op: 01-07-2021 22:32 u »
Ik heb het maar even snel gebotteld, we gaan wel zien wat het gaat worden.

Het ruikt wel prima allemaal. Kan het geen pectine zijn uit de bosbes? Ik heb de bosbessen, eerst door een zeef gedrukt. Sap opgevangen en de pulp in een hopzakje gedaan . Gedachte hierachter was om nog meer kleur in het bier te krijgen.

Bosbessen waren diepvries uit de supermarkt. Vorige keer ook zo gedaan met frambozen uit de supermarkt. Eerst laten ontdooien en dan erbij.

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #4 Gepost op: 01-07-2021 22:55 u »
Dit hoeft niet per se kaam te zijn. Het kan ook een andere wilde gist zijn die via de bosbessen in je bier gekomen zijn (kaam is ook een wilde gist...).

Bij bieren van spontane gisting zie je vaker dit soort vliesachtige lagen op het bier liggen. Ook Brettanomyces schijnt dit soort vliezen te kunnen geven.

Offline hopjesvla

• Vol lid
    • Brouwwerk
« Reactie #5 Gepost op: 01-07-2021 23:15 u »
Zou inderdaad iets anders kunnen zijn. Ach het is gebrouwen met Philly Sour dus een beetje extra zuur is niet erg  ;) Was/ben erg benieuwd. De vorige batch met Philly Sour en framboos was een toppertje, ONK waardig (jammer dus dat het niet door gaat..)..

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #6 Gepost op: 02-07-2021 21:29 u »
Zou inderdaad iets anders kunnen zijn. Ach het is gebrouwen met Philly Sour dus een beetje extra zuur is niet erg  ;) Was/ben erg benieuwd. De vorige batch met Philly Sour en framboos was een toppertje, ONK waardig (jammer dus dat het niet door gaat..)..

Het zou kunnen dat dit een verschijnsel is dat je vaker ziet bij Philly Sour. Ik heb deze gist pas één keer gebruikt, maar ik dacht ook grote grove bellen te zien bij het koudhoppen.

Offline hopjesvla

• Vol lid
    • Brouwwerk
« Reactie #7 Gepost op: 23-07-2021 15:33 u »
Een kleine update: ik heb de boel toch gebotteld, onder afgetapt en een paar liter in het vat laten zitten.

Nu, een 3 weken later, zie ik ook in de flesjes een soort laagje ontstaan.

Het bier zelf smaakt eigenlijk best goed, weinig op aan te merken. Mooie kleur, stabiel schuim. Ik kijk het even aan, voor nu denk ik dat ik het toch opdrink,

Tags: