Schoonmaken diastaticus in Fermentasaurus

Gestart door BBD, 29-06-2021 03:03 u

Vorige topic - Volgende topic

BBD

Hallo brouwers,

Ik wil in de aankomende dagen mijn fermentasaurus gaan schoonmaken, ik heb hier een test batch in gehad met Wyeast 3711 FRENCH SAISON.
Aangezien deze gist een diastaticus gist is, zou ik graag wat advies willen met het schoonmaken van de fermentasaurus.

Wat is aan te raden om te gebruiken? Normaal gebruik ik vaak een peroxide middel om even alles vrij te maken van leven, maar ik heb gezien/ gehoord dat deze diastaticus een biofilm achter kan laten op oppervlaktes. Wat niet zomaar weg te halen is met elk middel.

Ik hoor/ lees van alles, maar hoor/ lees ook veel tegenstrijdigheden. Wat voor regime is aan te raden om toe te passen?;

Water, Fosforzuur, Natriumhydroxide (natronloog), Oxi.

Ik hoor graag wat een gedegen advies is en hoe de fermentasaurus natuurlijk ook in juiste staat blijft.

Alvast bedankt!

#reinigen #schoonmaken #desinfecteren

seed7

Biofilm ontstaat niet zomaar en niet overal. Vooral in hoekjes een gaatjes waar het lang vochtig blijft. Biersteen en kalkaanslag hebben er daar heel veel van.

Je hebt het over peroxide, da's geen reinigingsmiddel maar een desinfectiemiddel. Je standaard reinigingsregime moet voldoen. Reinigen met loog en af en toe met een zure reiniger tegen biersteen. Dan desinfecteren.

Als je twijfelt kun je nog stomen. Behangafstomer laten inblazen en de buitenwand van het vat 90C laten worden, condensaat vlot laten weglopen. Dit maakt de eiwitten waar de film van gemaakt is kapot.

Ingo

BBD

Je hebt het over peroxide, da's geen reinigingsmiddel maar een desinfectiemiddel.
Klopt, zoals aangegeven "Normaal gebruik ik vaak een peroxide middel om even alles vrij te maken van leven"

Als je twijfelt kun je nog stomen. Behangafstomer laten inblazen en de buitenwand van het vat 90C laten worden, condensaat vlot laten weglopen. Dit maakt de eiwitten waar de film van gemaakt is kapot.

Klopt, met een RVS vat zou ik dit ook zeker doen, maar volgens mij is dit niet de beste oplossing bij een fermentasaurus.
De makers zeggen zelf ook dat de fermentasaurus niet boven de 50 graden celcius moet schoonmaken.

Maar:
11.Cleaners must be diluted to suitable concentrations before use. If extended contact
time is expected, then users must ensure that cleaners are chemically compatible
with PET, NBR, EPDM, Nylon and Stainless Steel. We recommend the Atomic 15
range of sanitisers. Other possible cleaning/sanitising agents include:
a. Phosphoric Acid Based Sanitisers (diluted to no rinse strength, e.g. 15ml per
10L)
b. Peroxide Based Cleaners (e.g. 1 teaspoon Sodium Percarbonate per litre of
H20)
c. Sodium Metabisulfite or Camden tablets
d. Sodium Hydroxide solution (<20g NaOH per litre H2O)

Fractus

Zeker geen heet water gebruiken, dat heb ik ooit gedaan en nu past er 5 liter minder in het vat :p

Het mooie van dat ding is dat hij doorzichtig is, dus als je niets meer ziet is het schoon. Let wel even extra op het stuk met de vlinderklep, daar blijft weleens wat achter. Laten weken in handwarm water met reinigingsmiddel, en dan even goed bekijken of het schoon is. Ik gebruik een oude tandenborstel om in de klep te kunnen schrobben.

Daarna gewoon goed ontsmetten voor gebruik, maar dat spreekt voor zich. Als je goed desinfecteerd zouden alle bacterien, en ook oude gistcellen dood moeten zijn. Eventueel de klep een uurtje laten weken in desinfectiemiddel, ik gebruik zelf starsan. Peroxide is meestal maar een half uurtje werkzaam dus dan heeft langer weken geen zin.

Eriks

Ik doe het vast niet volgens het boekje met mijn fermzilla..
Maar na vergisten spoel ik het eerst uit met water, daarna gaat er afwasmiddel in. Met een doekje poets ik alles er zo af tot je niks meer ziet en blijf ik uitspoelen tot er geen schuim meer uit komt. Het is makkelijk omdat hij doorzichtig is natuurlijk om te zien of er nog wat vervuiling in zit.
Daarna staat hij open te drogen tot een volgende brouw dag.
Op de dag zelf doe ik er een schepje oxi in, en vul ik hem voor 2/3 met warm water. Laat ik z'n half uurtje zo staan, daarna gaat de deskel er op en draai ik hem onderste boven. Via het waterslot laat ik alles eruit lopen in ruim een half uur. Dan gaat hij open en spoel ik na met water zodat alle oxi eruit is en is hij klaar voor het nieuwe biertje..
Volgens het boekje? Denk dat ik wel wat verbeteringen hierop te horen krijg ;D. Maar het werkt de afgelopen jaar wel sinds ik de fermzilla heb. En ook met saison gisten

Willem Broekema

Het feit dat je niets meer ziet, wil niet automatisch betekenen dat het oppervlak (biologisch) schoon is.
Ik werk in een fabriek waar we eiwitten met enzymen hydrolyseren. Na een batch wordt alles gecipt.
Ik heb voor een validatie vaker microbiologische monsters genomen. Op plekken die optisch schoon leken, vond ik toch wel eens bacteriën terug: daar moest het schoonmaak regime aangepast worden.

Afhankelijk van het voorgaande proces en grondstoffen cippen we vaak eerst met water, dan met natronloog  0,8 tot 1,0 % van ca 80ºC, dan met fosforzuur 1,0 - 1,2% van 70 ºC, spoelen we na met RO water en indien nodig volgt een desinfectiestap. Daarbij is (in een industrieel proces) de doorstroomsnelheid door de leiding een bepalende factor voor de effectiviteit van de reiniging. Thuis zullen we vaak manuele energie moeten toevoegen; schrobben!

Indien je de juiste chemicaliën gebruikt om te reinigen, op een geschikte temperatuur, en je poetst goed met een zacht borsteltje of spons, zullen alle gisten het loodje leggen; zeker als je alle voedingsbronnen (wort resten) weg hebt kunnen halen.
Zelf gebruik ik vaak soda 1% en StarSan als reinigings en desinfectie stap. Voor mijn kunststofvergistingsvat, gebruik ik vaak ook heet water uit de kokend waterkraan: dat kan mijn vat aan.

seed7

Citaat van: BBD op 29-06-2021 &nbsp;12:27 uDe makers zeggen zelf ook dat de fermentasaurus niet boven de 50 graden Celcius moet schoonmaken.

Dat betekent dat je voor reinigen met loog en zuur een hele lange contacttijd nodig gaat hebben. Misschien ook dat je regelmatiger een zure reiniging moet doen om biersteen te voorkomen. Mechanische reiniging zit er ook niet in.

Maar, brouwapparatuur die niet tegen kokend water kan maakt het leven wel moeilijk :(

Eiwit afbrekende enzymen wil nog wel eens wat helpen als er een biofilm is, maar niet gegarandeerd omdat de film verankert zit in biersteen. BioTex, EnzyBrew etc.

Ingo

Snelbier

Al veel goede tips gezien naar aanleiding van je vraag.   Overdenkingen/aandachtspunten:
- NIET het zoveelste 'schoonmaaktopic', gelukkig. Vraag betreft eigenlijk hoe je het gistvat heel kan houden én schoon  :groots:
- Middelen met Natriumhypochloriet blijken goed tegen bacteriën etc, eigenlijk de 'norm' voor ontsmetting. https://waarzitwatin.nl/stoffen/natriumhypochloriet
   Starsan-xyz,  Puremel, etc..  Even zoeken, meerdere te vinden en relatief veilig in gebruik.
- Voorafgaande aan ontsmetting is 'reiniging' aanbevolen, dus grof vuil verwijderen.  Kan met Dreft en warm water.
  Zonder 'grove' reiniging zal het ontsmttingsmiddel niét alle ingesloten bacters doden.
- Biofilm.. Bacteriën etc die elkaar beschermen door een soort laag over elkaar te vormen.
  Enige bekende bestrijding is 'gepast geweld', breken van de film door poetsen of wegspuiten met hoge druk.
   Bij een goed schoonmaak-regiem pak je alle dode hoeken mee? Zou wél moeten..
- Kan Fermentasaurus er tegen?  Hoge temperatuur NIET, geldt voor meeste kunststoffen.
  Loog, chloor, en natriumhypochloriet oplossen tot opgave van fabrikant, is dan 'veilig' voor kunststoffen vlgs opgave fabrikanten.
  Van mij géén garantie, behalve dat je vat schoon wordt,.
Proost,  Snelbier.

seed7

Citaat van: Snelbier op 29-06-2021 &nbsp;17:12 uNatriumhypochloriet

Kan in combinatie met kunststoffen tot smaakafwijkingen leiden. Hangt van de kunststof, vulmiddelen, processing agents en weekmakers af. Op z'n minst heel grondig naspoelen.

Ingo

Jacques

Citaat van: seed7 op 29-06-2021 &nbsp;18:19 uKan in combinatie met kunststoffen tot smaakafwijkingen leiden. Hangt van de kunststof, vulmiddelen, processing agents en weekmakers af. Op z'n minst heel grondig naspoelen.

Goed naspoelen is inderdaad noodzakelijk. Verder heb ik nooit smaakafwijkingen geconstateerd in het verleden door het gebruik van natriumhypochloriet. Het is de stof die de basis vormt van Chemipro en Puro Caustic. Deze middelen werken zeer effectief als reinigings- en desinfectiemiddel.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.