Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Vergistingsvat 10 liter  (gelezen 556 keer)

Offline Edsalute

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Land: 00
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Vergistingsvat 10 liter
« Gepost op: 27-06-2021 22:55 u »
Hallo al,
Ik zoek betaalbare vergistingsvaten van ongeveer 10 liter.
Enig idee?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline chthon

• Vol lid
  • Land: be
Re: vergisting vat 10 liter
« Reactie #1 Gepost op: 28-06-2021 08:15 u »
Om 10 liter te vergisten, of om minder dan 10 liter te vergisten? In het eerste geval heb je iets van 15 liter nodig. In het tweede geval is een goedkope mogelijkheid om bij de frituur afgedankte voedselemmers te halen. Voedselveilig plastic, met een deksel inclusief.

Online Hopfenfox

• Senior lid
  • Land: nl
« Reactie #2 Gepost op: 28-06-2021 09:03 u »
De 12 L emmers van Braumarkt zijn ok, maar bij sommige gisten net iets te krap. Ik ben zelf naar een 13 L SS Brewtech Mini Bucket gegaan, genoeg kopruimte, makkelijke schoon te houden en gegarandeerd luchtdicht. Dat is bij die emmers maar de vraag. Je kan ook gerust in een grotere emmer vergisten hoor. Heb dat zelf niet gedaan omdat de iSpindel dan de bodem raakt en dus niet kan meten. Als ik de 12 L emmer nog gebruik, zet ik die in een 30 L emmer om bij overloop troep te voorkomen. Vooralsnog zijn alleen de gisten van Westmalle en 't IJ ontsnappingsgericht geweest.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #3 Gepost op: 28-06-2021 22:38 u »
De 12 L emmers van Braumarkt zijn ok, maar bij sommige gisten net iets te krap. Ik ben zelf naar een 13 L SS Brewtech Mini Bucket gegaan, genoeg kopruimte, makkelijke schoon te houden en gegarandeerd luchtdicht. Dat is bij die emmers maar de vraag. Je kan ook gerust in een grotere emmer vergisten hoor. Heb dat zelf niet gedaan omdat de iSpindel dan de bodem raakt en dus niet kan meten. Als ik de 12 L emmer nog gebruik, zet ik die in een 30 L emmer om bij overloop troep te voorkomen. Vooralsnog zijn alleen de gisten van Westmalle en 't IJ ontsnappingsgericht geweest.

Er zijn inderdaad gisten die een heus gistdek vormen en waarbij je veel kopruimte nodig hebt.
Mijn ervaring is dat je minder kopruimte nodig hebt als je temperatuurgecontroleerd vergist. Door het terugkoelen wordt hele grote schuimvorming voorkomen. Zonder temperatuurcontrole moet je bij deze gisten een kopruimte hebben die net zo groot is als het volume wort dat je aan het vergisten bent.

Tags: