Advertentie Brouwland

Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Korrelgist--vloeibare gist--creme gist  (gelezen 4177 keer)

Offline pincopallino

• Super lid
  • drink gezond
Korrelgist--vloeibare gist--creme gist
« Gepost op: 23-06-2021 20:14 u »
Ik heb gisteren deelgenomen aan een meeting met als thema Creme gist van Atecnos. Ik vond het interessant aldus dit topic.
Deze Italiaanse bedrijf heeft met innovatieve technologie gist geproduceerd welke een stap verder gaat dan de vloeibare versie nl de creme gist. Na uitvoerend te hebben geëxperimenteerd hebben ze vast gelegd dat er dergelijk verschil is in smaakprofiel tussen een X-giststam als deze wordt geproduceerd als korrels, vloeibaar of in crème is. Voor thuisbrouwers zijn er aangepaste hoeveelheden gemaakt.
https://www.bioenologia.com/en/beer

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Korrel gist--vloeibare gist--creme gist
« Reactie #1 Gepost op: 23-06-2021 22:56 u »
Ik heb gisteren deelgenomen aan een meeting met als thema Creme gist van Atecnos. Ik vond het interessant aldus dit topic.
Deze Italiaanse bedrijf heeft met innovatieve technologie gist geproduceerd welke een stap verder gaat dan de vloeibare versie nl de creme gist. Na uitvoerend te hebben geëxperimenteerd hebben ze vast gelegd dat er dergelijk verschil is in smaakprofiel tussen een X-giststam als deze wordt geproduceerd als korrels, vloeibaar of in crème is. Voor thuisbrouwers zijn er aangepaste hoeveelheden gemaakt.

Klinkt een beetje als dikbrijïge gist...

Online CeesM

• Super lid
  • Niet mouwen, lekker brouwen.
« Reactie #2 Gepost op: 23-06-2021 23:55 u »
Klinkt een beetje als dikbrijïge gist...
Of niet goed gedroogde korrelgist. ;)

Offline pincopallino

• Super lid
  • drink gezond
« Reactie #3 Gepost op: 24-06-2021 08:47 u »
Door verschillende thuisbrouwers getest en naar hun zeggen met een beter smaakprofiel dan de korrels & vloeibare gisten. Ik ga het uitproberen.

Online CeesM

• Super lid
« Reactie #4 Gepost op: 24-06-2021 10:44 u »
Door verschillende thuisbrouwers getest en naar hun zeggen met een beter smaakprofiel dan de korrels & vloeibare gisten. Ik ga het uitproberen.
Zoiets zit vaak tussen de oren. ;)

Offline Eric v B

• Super lid
  • Et hätt noch emmer joot jejange.
« Reactie #5 Gepost op: 24-06-2021 12:33 u »

Offline pincopallino

• Super lid
  • drink gezond
« Reactie #6 Gepost op: 24-06-2021 18:54 u »
Tuurlijk kan een marketing zet = we hebben droog- vloeibaar- we maken nu een tussen vorm maar er is een maar. Er worden voordelen uitgelegd t.p.v droog/vloeibaar. Gezien de sarcastische reacties vind ik voor mijzelf jammer dat ik met jullie heb willen delen.

Offline de Machtige Wil

• Vol lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #7 Gepost op: 24-06-2021 19:29 u »
Ik ben eigenlijk ook een beetje sceptisch. Op hun site claimen ze een 'revolution in the production of beer yeast' maar ik kan nergens lezen wat dat dan inhoudt en wat de voordelen zijn ten opzichte van korrel gisten. Jij zegt dat deze gist een stap verder gaat dan de vloeibare gisten. Waarin dan? Vitaliteit? Houdbaarheid? Smaak?

Als je het gaat uitproberen ben ik wel benieuwd naar je bevindingen.

Online CeesM

• Super lid
« Reactie #8 Gepost op: 24-06-2021 20:21 u »
Tuurlijk kan een marketing zet = we hebben droog- vloeibaar- we maken nu een tussen vorm maar er is een maar. Er worden voordelen uitgelegd t.p.v droog/vloeibaar. Gezien de sarcastische reacties vind ik voor mijzelf jammer dat ik met jullie heb willen delen.
Met alle respect hoor, maar ik kan nergens vinden waar het te koop is en wat de prijzen zijn.
Voor thuisbrouwers zijn er aangepaste hoeveelheden gemaakt.

De kleinste verpakking is 1 kg. Daar kan ik een aardig tijdje mee doen. ;)

Offline Eric v B

• Super lid
« Reactie #9 Gepost op: 24-06-2021 20:35 u »

Mijn reactie was meer kritisch dan sarcastisch bedoeld. Goed dat je het hebt gedeeld. Wie weet is het wel een revolutie.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #10 Gepost op: 24-06-2021 22:15 u »

Ik ben ben benieuwd. Hoe kom je aan de gist? Ga je een hele verpakking kopen?

Overigens hebben we in het verleden diverse keren discussies gehad over gedroogde gist versus vloeibare gist. De huidige opvatting is dat korrelgist niet onder doet voor vloeibare gist als het gaat om dezelfde giststam. Voor mij was in het verleden een belangrijke reden om vloeibare gist te gebruiken dat er maar beperkt aantal korrelgisten beschikbaar waren. Daar is verandering in gekomen. Vanwege het gemak is gebruik ik tegenwoordig vooral korrelgist. Daar heb ik een behoorlijke variëteit van in huis.

Offline Trapkast

• Vol lid
  • Tripel Trappel Tripel Trapkast....
« Reactie #11 Gepost op: 25-06-2021 09:32 u »
De huidige opvatting is dat korrelgist niet onder doet voor vloeibare gist als het gaat om dezelfde giststam.

Wellicht goed om het in het midden te laten, of op z'n minst te vermelden dat het jouw huidige opvatting is.

Er is in de brouwwereld (zowel hobby als pro) nog geen concensus, en reken er maar niet op dat die komt.
Daarvoor is het wereldje te groot en divers.

Offline pincopallino

• Super lid
  • drink gezond
« Reactie #12 Gepost op: 25-06-2021 14:31 u »
Ik ben ook sceptisch maar als je niet open staat voor innovatie dan komen we geen stap verder en blijven we er roeren in het oude vat. Het proberen lijkt mij zinvol en voor de prijs hoef je het niet te laten. Goedkoper dan Yeast. Op hun site wordt in grote lijnen info weergegeven, voor details en adviezen kun je de productiemanager (hij was de spreker bij de meeting) persoonlijk benaderen via tel: 393348136827
Mogelijk voordelen?
Gist wordt geleverd direct uit de lab-fabriek zonder tussen stations binnen 48 h.
Voor thuisbrouwers zijn er aangepaste hoeveelheden zie : https://shop.bioenologia.com/it/lieviti-birra/. (Je kunt de taal kiezen E of NL)
Ten alle tijden kun je persoonlijk advies vragen over de fermentatie via de tel nr.393348136827 (of ze de Engels taal machtig zijn weet ik het niet)
De crème kun je 3 maanden bewaren in de koelkast.
Naar hun zeggen bevat de crème antiossidatieve stoffen waardoor het oxidatie proces wordt tegen gehouden. (Wat ze daarvoor gebruiken geven ze de namen niet prijs). Het enige wat ze prijs geven is dat ze in tegenstelling met “droog-vloeibaar “’ wordt het gist gevoed met Ziekenhuis infuus (zuiver dextrose) dus geen melasse.

Bij de crème is het maken van een starter overbodig.
De gisting begint sneller dan “droog = en uiteraard veel sneller dan de  vloeibaar “
Als het zou blijken dat het een marketing zet is…hang mij niet op.  ;D ;D
PS:
Hun mening over korrelgist is duidelijk = vloeibare gist  is beter dan korrelgist en creme gist nog beter. Haha had ik niets anders verwacht..

Offline Eric v B

• Super lid
« Reactie #13 Gepost op: 25-06-2021 14:45 u »

Hun mening over korrelgist is duidelijk = vloeibaregist  is beter dan korrelgist en creme gist nog beter. Haha had ik niets anders verwacht..

Ik hoor gekwaak vanuit de toiletruimte  ;)

Offline Drents Hopbier

• Super lid
« Reactie #14 Gepost op: 25-06-2021 15:13 u »

Is ergens terug te vinden hoeveel de inhoud van een verpakking weegt?

Hopbier

Offline Snelbier

• Super lid
« Reactie #15 Gepost op: 25-06-2021 15:55 u »
Is ergens terug te vinden hoeveel de inhoud van een verpakking weegt?
Na wat doorklikken op een gistsoort bijvoorbeeld deze: https://shop.bioenologia.com/it/lieviti-birra/atecrem-trappist-hg
Kleinste verpakking 50 gram, € 9,-.  Valt niet tegen..  Verzendkosten € 10 (gratis boven € 150)..
Sommige gist-namen doen al vermoeden welke stam het is, maar blijft giswerk. Ik ben benieuwd...

Offline Robert1968

• Super lid
« Reactie #16 Gepost op: 25-06-2021 16:30 u »
En al heel wat keus, 7-9 euro per 50 gram is ook schappelijk, alhoewel als ik na de benodigde dosering kijk (800-1000 g/hl???)

https://www.bioenologia.com/birra/guida-acquisto

Offline Johan_D

• Boven 10 berichten
  • *
  • Onnozelaar
« Reactie #17 Gepost op: 25-06-2021 16:43 u »
De hoeveelheid water in de verpakking is het verschil.
Hmm.. kan, maar tussen creme en vloeibaar zou je geen verschil mogen merken.
En een korrel.. het is en blijft gist die zich gaat vermenigvuldigen, en de komende generaties bepalen de smaak, en de genen van de gist.
Waar het inzit lijkt me niets uit te maken.
Ben benieuwd naar ervaringen.

Offline Drents Hopbier

• Super lid
« Reactie #18 Gepost op: 25-06-2021 17:06 u »
En al heel wat keus, 7-9 euro per 50 gram is ook schappelijk, alhoewel als ik na de benodigde dosering kijk (800-1000 g/hl???)

https://www.bioenologia.com/birra/guida-acquisto

Ze geven op 5*109 CFU per gram. Dus per verpakking 25*1010 voor ± € 8
Fermentis heeft 1*1010 CFU per gram. Ofwel 11,5*1010 per verpakking van ± € 2,70

Ze zijn dus bijna 2x zo duur.

Hopbier

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #19 Gepost op: 25-06-2021 22:57 u »
PS:
Hun mening over korrelgist is duidelijk = vloeibare gist  is beter dan korrelgist en creme gist nog beter. Haha had ik niets anders verwacht..

:) Ja, precies "een mening".

Maar los van die mening, in een goede kweekreactor kun je doorkweken tot een vaste stofgehalte van ~20%. Das 'net geen' stopverf. Hoe ver je kunt gaan hangt ook deels van de suikertypes in de voeding af etc. In ieder geval interessant dat dit op de markt is.

Ingo (zonder mening, maar benieuwd naar data)

Online CeesM

• Super lid
« Reactie #20 Gepost op: 26-06-2021 00:05 u »
....alhoewel als ik na de benodigde dosering kijk (800-1000 g/hl???)
Je bedoelt 80-100 g/hl. Dat is 0,8 - 1 g/l. ;)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #21 Gepost op: 26-06-2021 00:06 u »
Wellicht goed om het in het midden te laten, of op z'n minst te vermelden dat het jouw huidige opvatting is.

Er is in de brouwwereld (zowel hobby als pro) nog geen concensus, en reken er maar niet op dat die komt.
Daarvoor is het wereldje te groot en divers.

Deze opvatting wordt door heel wat craftbrouwers gedeeld...

Ik daag je uit om een vergelijking te doen. Bijvoorbeeld de Wyeast 1056 versus Fermentis US-05. Voorwaarde is natuurlijk wel dat je net zo veel vitale gistcellen ent...

Offline Snelbier

• Super lid
« Reactie #22 Gepost op: 26-06-2021 09:00 u »
.... Gezien de sarcastische reacties vind ik voor mijzelf jammer dat ik met jullie heb willen delen.
Dank voor het delen..   :proost:  Zonder 'deling' hadden we dit product waarschijnlijk pas veel later ontdekt.
Zie jezelf als doorgeefluik, niet als promotor.  Dan doet een beetje sarcasme of gein (inclusief wel toepasselijke wc-eend) geen pijn..
Voordeel wat ik zelf zie in hun créme is de wat ruimere hoeveelheid, dus geen starter maken (ten opzichte van standaard smackpak)..
 Van droge korrelgist gaan ze het op prijs nooit winnen, dat zal iedereen snappen.
- Kwaliteit moet zich bewijzen, die kant gaat de discussie ook op. Regelt zich zelf, TOP-forum.
Proost, Snelbier

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #23 Gepost op: 26-06-2021 09:31 u »
Zoiets zit vaak tussen de oren. ;)
Bedoel je dan bij jou?
Ik zie een nieuw product met helaas onvoldoende onderbouwing om er iets zinnigs over te kunnen zeggen. Maar daarmee kan ik dus niet concluderen dat het niets is. (ook niet dat het wel iets is trouwens) Het lijkt op vloeibare gist die in een wat betere conditie is gebracht.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #24 Gepost op: 26-06-2021 09:34 u »
Gezien de sarcastische reacties vind ik voor mijzelf jammer dat ik met jullie heb willen delen.
Toch goed dat je het wilt delen. Er zij ook mensen zonder vooroordelen maar met een kritische houding. Alleen voor die mensen is er meer info nodig om een zinnige conclusie te kunnen trekken.

Tags: