Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: BrewBuilt X1 Uni+  (gelezen 1505 keer)

Offline BenG

• Junior lid
  • **
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
BrewBuilt X1 Uni+
« Gepost op: 23-06-2021 14:20 u »
https://brewbuilt.com/products/brewbuilt-x1-uni-conical-system-placeholder.html

Op dit moment gebruik in vergistingsvaten die ik in mijn keggerator plaats. Dan moeten mijn fustjes dus tijdelijk eruit en kan ik er niet uit drinken  :(
Daarom ben ik op zoek naar een vergistingsvat die ik kan koelen met een DIY glycol koeler. Omdat ik hiervoor veel geld wil uitgeven (buy once cry once) en dit de laatste fermenter is die ik ga kopen wil ik dat deze ook de alle features heeft. Druk bestendigheid is daarom een must.

Als ik kijk naar mijn keuzes dan kom ik al gauw uit op de SS Brewtech unitank (7gal), deze kost 1300Eu :o. En ik was op zoek naar een goedkoper (RVS) alternatief.

Nu kwam ik de BrewBuilt X1 uni+ tegen, zie link bovenaan. Je hebt de base model, Uni+ model en Uni Pro model.
Base model komt zonder sleeve, coolstick, gist collectie bakje en balllock posts + floating diptube.
Uni + model komt met deze features
Uni Pro model komt met een innovatieve temperatuurscontole systeem.

Tov de SS brewtech zie ik voor de Uni + model de volgende voordelen:
+ 999 dollar/ 820eu incl verzending vanaf Ebay tov 1300eu voor de SS brewtech
+ 2"gist aflaat ipv de 1,5" bij SS brewtech
+ Grote opening - handmatig schoonmaken is een optie
+ Coolstick is makkelijk schoon te maken

Ik zie de volgende nadelen tov SS Brewtech
- Alleen verkijgbaar uit de US - inklaringskosten nog niet bekend.
- Coolstick heeft minder energieuitwisseling met het bier dan de spiraal van SS brewtech.
Coldcrashen lijkt wel mogelijk als de omgevingstemperatuur niet te hoog is:
https://hazyandhoppy.com/brewbuilt-x1-uni-conical-fermenter-review/

De reviews die ik vind geven aan dat het goede kwaliteit is. Zou het de hassle waard zijn om tegen deze lagere prijs een unit uit de VS te halen?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Trapkast

• Vol lid
  • Land: nl
  • Tripel Trappel Tripel Trapkast....
Re: BrewBuilt X1 Uni+
« Reactie #1 Gepost op: 23-06-2021 15:36 u »
https://brewbuilt.com/products/brewbuilt-x1-uni-conical-system-placeholder.html

Op dit moment gebruik in vergistingsvaten die ik in mijn keggerator plaats. Dan moeten mijn fustjes dus tijdelijk eruit en kan ik er niet uit drinken  :(
Daarom ben ik op zoek naar een vergistingsvat die ik kan koelen met een DIY glycol koeler. Omdat ik hiervoor veel geld wil uitgeven (buy once cry once) en dit de laatste fermenter is die ik ga kopen wil ik dat deze ook de alle features heeft. Druk bestendigheid is daarom een must.

Als ik kijk naar mijn keuzes dan kom ik al gauw uit op de SS Brewtech unitank (7gal), deze kost 1300Eu :o. En ik was op zoek naar een goedkoper (RVS) alternatief.

Nu kwam ik de BrewBuilt X1 uni+ tegen, zie link bovenaan. Je hebt de base model, Uni+ model en Uni Pro model.
Base model komt zonder sleeve, coolstick, gist collectie bakje en balllock posts + floating diptube.
Uni + model komt met deze features
Uni Pro model komt met een innovatieve temperatuurscontole systeem.

Tov de SS brewtech zie ik voor de Uni + model de volgende voordelen:
+ 999 dollar/ 820eu incl verzending vanaf Ebay tov 1300eu voor de SS brewtech
+ 2"gist aflaat ipv de 1,5" bij SS brewtech
+ Grote opening - handmatig schoonmaken is een optie
+ Coolstick is makkelijk schoon te maken

Ik zie de volgende nadelen tov SS Brewtech
- Alleen verkijgbaar uit de US - inklaringskosten nog niet bekend.
- Coolstick heeft minder energieuitwisseling met het bier dan de spiraal van SS brewtech.
Coldcrashen lijkt wel mogelijk als de omgevingstemperatuur niet te hoog is:
https://hazyandhoppy.com/brewbuilt-x1-uni-conical-fermenter-review/

De reviews die ik vind geven aan dat het goede kwaliteit is. Zou het de hassle waard zijn om tegen deze lagere prijs een unit uit de VS te halen?

Zelf zou ik het denk ik niet doen, en kiezen voor een in de EU goed verkrijgbaar model met bijbehorende service.

Reken er maar op dat als de tank in de US rond de 800 kost deze in Nederland minimaal 1000 zal kosten (inklaring en shipping)
Daarnaast zul je als er iets met de tank aan de hand is niet terug kunnen vallen op de importeur (dat ben je zelf) en ben je in dat geval waarschijnlijk zelf aansprakelijk voor alle retourshipping etc.

Eerlijk gezegd lijkt de Coolstick me niet afdoende om vlot terug te koelen, door het kleine oppervlak.
Coldcrashen kun je denk ik wel vergeten met dit systeem.

Uit eigen ervaring (Ss Unitank 14g) kan ik zeggen dat het met de hand reinigen prima lukt.

Offline jwf

• Boven 10 berichten
  • *
  • proberen is weten
« Reactie #2 Gepost op: 23-06-2021 17:06 u »
Mooie vergister. Ik vind zelf de Spike fermenters https://spikebrewing.com/collections/fermenters ook erg mooi, maar ook die zijn alleen in de Verenigde Staten te koop. Ik zou dat een risico vinden, precies om de redenen die eerder naar voren kwamen. De brewtools https://www.brewtools.com fermenters worden wel weer in europa verkocht maar die zijn nog duurder dan de SS brewtech tanks. Ze kunnen wel meer druk hebben. Andere eind van het spectrum is de grainfather https://shop.grainfather.com/conical-fermenter-pro.html.

Tja, wellicht kende je die allemaal al en vertel ik niets nieuws.

Offline BenG

• Junior lid
  • **
« Reactie #3 Gepost op: 23-06-2021 17:21 u »
Mooie vergister. Ik vind zelf de Spike fermenters https://spikebrewing.com/collections/fermenters ook erg mooi, maar ook die zijn alleen in de Verenigde Staten te koop. Ik zou dat een risico vinden, precies om de redenen die eerder naar voren kwamen. De brewtools https://www.brewtools.com fermenters worden wel weer in europa verkocht maar die zijn nog duurder dan de SS brewtech tanks. Ze kunnen wel meer druk hebben. Andere eind van het spectrum is de grainfather https://shop.grainfather.com/conical-fermenter-pro.html.

Tja, wellicht kende je die allemaal al en vertel ik niets nieuws.

De Spike is inderdaad ook een mooie optie. Alleen is deze niet verkrijgbaar op Ebay en heb ik nog geen verkopers in de US gezien die ze naar de EU sturen. In dat opzicht is BrewBuilt dus een betere optie.
De Brewtools heb ik gezien. Mooi apparaat maar ik heb al moeite met de prijs van de Unitank van SS brewtech.. in dat opzicht dus geen optie..
Grainfather --> mooi apparaat met built in heating. Erg praktisch. Helaas geen druktank --> Vergisting moet met een waterslot/blow-off en terugkoelen geeft kans op suck-back--> funest voor IPA's.. vandaar geen optie.

Lijkt vooralsnog dan toch dat de SS Brewtech Unitank een betere optie is.

Zelf zou ik het denk ik niet doen, en kiezen voor een in de EU goed verkrijgbaar model met bijbehorende service.

Reken er maar op dat als de tank in de US rond de 800 kost deze in Nederland minimaal 1000 zal kosten (inklaring en shipping)
Daarnaast zul je als er iets met de tank aan de hand is niet terug kunnen vallen op de importeur (dat ben je zelf) en ben je in dat geval waarschijnlijk zelf aansprakelijk voor alle retourshipping etc.

Eerlijk gezegd lijkt de Coolstick me niet afdoende om vlot terug te koelen, door het kleine oppervlak.
Coldcrashen kun je denk ik wel vergeten met dit systeem.

Uit eigen ervaring (Ss Unitank 14g) kan ik zeggen dat het met de hand reinigen prima lukt.

Ik snap dat je voor service betaald maar dan gaat het om 1000eu Brewbuilt vs 1300eu voor een SS brewtech. Vind ik 300Eu veel geld voor 'service'.

Jij hebt zelf een 14G variant dus.. Hoeveel liter kun je er werkelijk in kwijt zonder dat het schuim eruit komt? Wat is volgens jou het minimale vulniveau van de 14G om er goed mee te kunnen werken?
Ik brouw nl zelf vaak 20-25L en vraag me daarvoor af of de 7G variant voldoende zal zijn.

Offline Nicooos

• Eerste berichten geplaatst
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 23-06-2021 18:37 u »
Mooi ding. Spike ook naar gekeken maar die weigeren zelfs om te exporteren. Tja... En welke support zou je nodig moeten hebben voor een 'gistvat'? Ik heb hem in ieder geval op mijn shortlist gezet. De leverancier van mijn ketel uit Canada, brsu supply, komt ook binnenkort met een fermenter...

Offline Trapkast

• Vol lid
« Reactie #5 Gepost op: 23-06-2021 18:42 u »
Jij hebt zelf een 14G variant dus.. Hoeveel liter kun je er werkelijk in kwijt zonder dat het schuim eruit komt? Wat is volgens jou het minimale vulniveau van de 14G om er goed mee te kunnen werken?
Ik brouw nl zelf vaak 20-25L en vraag me daarvoor af of de 7G variant voldoende zal zijn.

We gebruiken hem zelf voor batches van ongeveer 45L, waarbij we ongeveer 20% kopruimte aanhouden.
Kleiner brouwen we niet, maar Ss geeft aan dat het minimumvolume voor de 14g Unitank 30 liter is vanwege de koelspiraal.

Support voor een gistvat? Er zijn zat verhalen bekend van lasfouten e.d. waarbij de tank niet gasdicht is en deze omgeruild wordt.
Ieder uiteraard z'n eigen keuze! Voor ons is het van (grote) waarde dat reserveonderdelen etc zeer snel leverbaar zijn om de continuiteit te waarborgen.

Offline jwf

• Boven 10 berichten
  • *
  • proberen is weten
« Reactie #6 Gepost op: 23-06-2021 20:24 u »
koelen met een DIY glycol koeler.

Overigens ben ik heel erg geÔnteresseerd om meer te weten over de DIY glycol koeler, bestaat deze al?

Offline BenG

• Junior lid
  • **
« Reactie #7 Gepost op: 24-06-2021 07:54 u »
We gebruiken hem zelf voor batches van ongeveer 45L, waarbij we ongeveer 20% kopruimte aanhouden.
Kleiner brouwen we niet, maar Ss geeft aan dat het minimumvolume voor de 14G Unitank 30 liter is vanwege de koelspiraal.

Als ik dat doortrek naar de 7G dan heeft SS brewtech dus geen oplossing voor batches tussen de 20 (max voor de 7G) en 30L (min voor 14G).. niet bepaald handig dus.
Hoe ver komt die spiraal in de fermenter? Tot in de conus? Of in ieder geval tot welk volume streepje ongeveer?

Ik kan me nl ook voorstellen dat koelen van 25L Wort minder efficiŽnt is maar nog steeds voldoende werkt..

Overigens ben ik heel erg geÔnteresseerd om meer te weten over de DIY glycol koeler, bestaat deze al?

Deze bestaat nog niet bij mij thuis, maar die gaat er wel komen. Zie ter inspiratie deze link. Er zijn meerdere filmpjes op Youtube te vinden van hoe je hem kunt bouwen. Is een oplossing van ongeveer Ä 150-200 ipv een glycol chiller van 1000Eu.
https://homebrewacademy.com/diy-glycol-chiller/

Offline fantastica

• Junior lid
  • **
  • Het is altijd beer o'clock
« Reactie #8 Gepost op: 28-06-2021 18:48 u »
Als ik dat doortrek naar de 7G dan heeft SS brewtech dus geen oplossing voor batches tussen de 20 (max voor de 7G) en 30L (min voor 14G).. niet bepaald handig dus.
Hoe ver komt die spiraal in de fermenter? Tot in de conus? Of in ieder geval tot welk volume streepje ongeveer?

SS brewtech heeft spiraalverlengers. Dan kan je 5G doen in een 14G fermenter en 3G in een 7G. Ik heb die voor de 7G gekocht bij unibrew, maar heb geen idee over de beschikbaarheid op dit moment. Ik dacht dat Brouwland de officiŽle importeur was, misschien is dat wel te bestellen.

https://www.ssbrewtech.com/products/copy-of-ftss-chiller-coil-extensions-7-gal?variant=9193514949

schol
Jan

Offline fantastica

• Junior lid
  • **
« Reactie #9 Gepost op: 28-06-2021 19:00 u »
Deze bestaat nog niet bij mij thuis, maar die gaat er wel komen. Zie ter inspiratie deze link. Er zijn meerdere filmpjes op Youtube te vinden van hoe je hem kunt bouwen. Is een oplossing van ongeveer Ä 150-200 ipv een glycol chiller van 1000Eu.
https://homebrewacademy.com/diy-glycol-chiller/

Ik gebruik de Mobicool T35 koelbox. Kan in de auto en op 220V. Het linkse rondje is de ventilator voor de motor, het rechtse kan eraf om er een fles uit te halen. Daar steek ik de slangen naar de pomp door. Hij is helemaal van plastic, geen piepschuim zoals veel koelboxen, dus echt waterdicht.
Een vriend van me heeft het ronde afsluitdeksel "nageprint" met gaten in om de slangen door te steken. Als ie niet gebruikt wordt tijdens het brouwen is het nog een prima box voor andere dingen, die niet alleen kan koelen maar ook verwarmen.

Als ik snel moet koelen leg ik er enkele diepvries coolpacks in.

https://www.kifra.nl/Mobicool-Koelbox-T35

schol
Jan

Offline Trapkast

• Vol lid
« Reactie #10 Gepost op: 29-06-2021 10:39 u »
Ik gebruik de Mobicool T35 koelbox. Kan in de auto en op 220V. Het linkse rondje is de ventilator voor de motor, het rechtse kan eraf om er een fles uit te halen. Daar steek ik de slangen naar de pomp door. Hij is helemaal van plastic, geen piepschuim zoals veel koelboxen, dus echt waterdicht.
Een vriend van me heeft het ronde afsluitdeksel "nageprint" met gaten in om de slangen door te steken. Als ie niet gebruikt wordt tijdens het brouwen is het nog een prima box voor andere dingen, die niet alleen kan koelen maar ook verwarmen.

Als ik snel moet koelen leg ik er enkele diepvries coolpacks in.

https://www.kifra.nl/Mobicool-Koelbox-T35

schol
Jan

Hoe groot is de CCT die je hiermee koelt?
Het lijkt me ondoenlijk om hiermee echt te coldcrashen als ik het vermogen zo zie  ???

Offline fantastica

• Junior lid
  • **
« Reactie #11 Gepost op: 29-06-2021 11:47 u »
Een SS Brewtech 7G en een omgebouwde Catalyst (daar heb ik een blichman koelspiraal in het deksel gezet).

Het zou tot 20 graden onder temperatuur kunnen gaan en met enkele diepvries coolpacks erin gaat het heel snel naar beneden. Plus dat het ook afhangt van de temperatuur van het water dat je erin doen. Je zou dus een heel eind kunnen komen ermee denk ik.

Maar eerlijk gezegd heb ik dat nog niet getest want ik brouw voornamelijk tarwebieren en die moeten niet helder zijn. Integendeel, een helder tarwebier beschouw ik als mislukt.

schol
Jan

Offline Trapkast

• Vol lid
« Reactie #12 Gepost op: 29-06-2021 13:03 u »
Een SS Brewtech 7G en een omgebouwde Catalyst (daar heb ik een blichman koelspiraal in het deksel gezet).

Het zou tot 20 graden onder temperatuur kunnen gaan en met enkele diepvries coolpacks erin gaat het heel snel naar beneden. Plus dat het ook afhangt van de temperatuur van het water dat je erin doen. Je zou dus een heel eind kunnen komen ermee denk ik.

Maar eerlijk gezegd heb ik dat nog niet getest want ik brouw voornamelijk tarwebieren en die moeten niet helder zijn. Integendeel, een helder tarwebier beschouw ik als mislukt.

schol
Jan

Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat een 60L watertank, gekoeld tot 3 graden in een tafelmodel koelkast niet voldoende thermische buffer heeft om een 14gal Ss Unitank te (blijven) koelen, laat staan coldcrashen.

Heeft (groten)deels ook te maken met het feit dat je zo'n tank indirect koelt (via de koele lucht in koelkast)
De koelkast hebben we dan ook al snel vervangen door een Lindr AS-40 glycolkoeler. Werkt als een trein!  8)

Offline BenG

• Junior lid
  • **
« Reactie #13 Gepost op: 06-07-2021 19:37 u »
SS brewtech heeft spiraalverlengers. Dan kan je 5G doen in een 14G fermenter en 3G in een 7G. Ik heb die voor de 7G gekocht bij unibrew, maar heb geen idee over de beschikbaarheid op dit moment. Ik dacht dat Brouwland de officiŽle importeur was, misschien is dat wel te bestellen.

https://www.ssbrewtech.com/products/copy-of-ftss-chiller-coil-extensions-7-gal?variant=9193514949

schol
Jan

Volgens mij zijn deze voor de chronicals en niet voor de unitank. Klopt dat?

Offline fantastica

• Junior lid
  • **
« Reactie #14 Gepost op: 06-07-2021 20:18 u »
Volgens mij zijn deze voor de chronicals en niet voor de unitank. Klopt dat?

Dat is juist. De unitank heeft een spiraal en die zijn gelast aan het deksel ... als ik me niet vergis.

Schol
Jan

Offline Heyudude

• Dionysos
  • Senior lid
  • Brood is graan wat geen bier mocht worden!
« Reactie #15 Gepost op: 07-07-2021 07:51 u »
Mooi materiaal van brewbuilt. Denk dat transport en douane invoer/btw kosten tegen zullen vallen.
Een tijd terug geÔnformeerd samen met een paar anderen naar de Spike ketels en gistvaten uit de US. Die leveren niet aan particulieren helaas.

Offline BenG

• Junior lid
  • **
« Reactie #16 Gepost op: 08-07-2021 14:38 u »
Mooi materiaal van brewbuilt. Denk dat transport en douane invoer/btw kosten tegen zullen vallen.
Een tijd terug geÔnformeerd samen met een paar anderen naar de Spike ketels en gistvaten uit de US. Die leveren niet aan particulieren helaas.

Wat heb je uiteindelijk gekocht?

Tags: