Advertentie Brouwland

Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Oorzaak slechte schuimhoudbaarheid  (gelezen 4577 keer)

Offline middelaersch

• Super lid
  • Land: nl
  • En ik preuf, 't smakt, heb ik zelf gemakt!
Re: Oorzaak slechte schuimhoudbaarheid
« Reactie #50 Gepost op: 28-06-2021 17:09 u »
... maar gebruikt een 'traditionele' brouwerij als La Trappe ook tetrahop? Hun kwadrupel en tripel hebben een prima schuimkraag, iets wat gezien de ABV niet mogelijk zou moeten zijn, zelfs niet als je koel vergist en zo.....

Het is een misverstand te denken dat je zonder tetra-hop geen tripel of quadrupel met een goede schuimkraag kunt brouwen. Als je geen mooie schuimkraag op het bier krijgt, dan doe je in principe iets verkeerd (en het kan soms best lastig zijn om te achterhalen wat dat dan precies is...).

Tetra hop kan dan gebruikt worden als een 'work around' / lap middel om dat probleem te verhelpen. Maar dat is dan wel een beetje symptoom bestrijding.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Rinus

• Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #51 Gepost op: 28-06-2021 17:28 u »
Het is een misverstand te denken dat je zonder tetra-hop geen tripel of quadrupel met een goede schuimkraag kunt brouwen. Als je geen mooie schuimkraag op het bier krijgt, dan doe je in principe iets verkeerd (en het kan soms best lastig zijn om te achterhalen wat dat dan precies is...).

Tetra hop kan dan gebruikt worden als een 'work around' / lap middel om dat probleem te verhelpen. Maar dat is dan wel een beetje symptoom bestrijding.
En als je dan tetrahop gebruikt als lap middel en je hebt een brouwsel wat wel een mooie schuimkraag heeft, dan wordt het zeker weer teveel van het goede?
Ik heb bij de wat zwaardere bieren ook wel gemerkt dat je na 6-12 maanden toch nog een fijne schuimkraag kunt krijgen, dus ook geduld is een belangrijk ingrediŽnt.
Ervaring trouwens ook, maar dat vraagt geduld, blijven experimenteren, fouten maken, leren en ervaring opdoen. En toch wil ik de tetra hop ook wel eens voorzichtig proberen, ben erg benieuwd, zodra iemand het kan aanbieden doe ik ook mee.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #52 Gepost op: 28-06-2021 19:05 u »
Het is een misverstand te denken dat je zonder tetra-hop geen tripel of quadrupel met een goede schuimkraag kunt brouwen. Als je geen mooie schuimkraag op het bier krijgt, dan doe je in principe iets verkeerd

Tetrahop en glazen vetvrij maken is leuk, maar komt naar mijn idee neer op pleisters plakken ipv de oorzaak van het probleem opsporen en aanpakken (Rinus: "mijn glazen aanpakken Hoewel ik geen last heb bij commerciŽle bieren") dus geeft al aan dat het probleem vooral aan het bier zelf ligt.
Als oorzaak zie ik vooral de lengte van je eiwitten (maischproces 52 graden), vetstoffen (maischen spoelen, mogelijk verband met brouwautomaat) en temperatuur (productie van schuimnegatieve stoffen zoals hogere alcoholen)

helemaal mee eens dus: 'work around' / lap middel / pleisters plakken / symptoom bestrijding

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #53 Gepost op: 28-06-2021 21:55 u »
Jacques, jij weet dat wellicht, maar gebruikt een 'traditionele' brouwerij als La Trappe ook tetrahop? Hun quadrupel en tripel hebben een prima schuimkraag, iets wat gezien de ABV niet mogelijk zou moeten zijn, zelfs niet als je koel vergist en zo. Ben daar wel benieuwd naar.

Van La Trappe weet ik het niet specifiek. Wel weet ik dat het in heel veel commerciŽle brouwerijen wordt gebruikt, ook in kleinere brouwerijen.

Online Hopfenfox

• Senior lid
« Reactie #54 Gepost op: 29-06-2021 08:57 u »

Zo voelt het inderdaad een beetje. Als er andere manieren zijn, ben ik daar voor. Wat kan ik behalve koel vergisten en een beetje tarwe en cara in de stort doen, om beter en meer schuim op mijn zwaardere en niet hevig gehopte  bieren te krijgen? Langer wachten lees ik, maar is er nog meer?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #55 Gepost op: 29-06-2021 17:26 u »
Langer wachten lees ik, maar is er nog meer?

Langer wachten met bottelen kan juist ervoor zorgen dat je een mindere schuimhoudbaarheid krijgt. Door autolyse komen er eiwitsplitsende enzymen vrij die schuimpositieve eiwitten afbreken.

Overigens is er niet zo veel mis met tetrahop. Het is een stof dat gewonnen wordt uit hop.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #56 Gepost op: 29-06-2021 18:02 u »
Overigens is er niet zo veel mis met tetrahop. Het is een stof dat gewonnen wordt uit hop.
Niets mis met tetrahop, maar wel met het idee dat je iets niet onder controle hebt mbt schuim wat anderen wel onder controle hebben zonder pleisters te hoeven plakken.

Offline Rinus

• Super lid
« Reactie #57 Gepost op: 29-06-2021 19:13 u »
Langer wachten met bottelen kan juist ervoor zorgen dat je een mindere schuimhoudbaarheid krijgt. Door autolyse komen er eiwitsplitsende enzymen vrij die schuimpositieve eiwitten afbreken.

Als het om mijn opmerking gaat mbt langer wachten, dan was ik wellicht niet duidelijk, ik bedoel daarmee niet langer wachten met bottelen maar het bier laten rijpen. Althans mijn ervaring is dat het schuim in het begin stadium (na een week of 3-4) sneller wegtrekt dan wanneer je een flesje na 9-12 maanden uitschenkt.
Dan heb ik het wel over quadrupel / hoger alcoholgehalte.
p.s. ik ben ook maar een amateur, is dus geen wetenschap maar mijn ervaring.

Offline middelaersch

• Super lid
  • En ik preuf, 't smakt, heb ik zelf gemakt!
« Reactie #58 Gepost op: 29-06-2021 20:10 u »
Als er andere manieren zijn, ben ik daar voor. Wat kan ik behalve koel vergisten en een beetje tarwe en cara in de stort doen, om beter en meer schuim op mijn zwaardere en niet hevig gehopte  bieren te krijgen? Langer wachten lees ik, maar is er nog meer?

Ik kan van alles opnoemen, maar ik denk dat het meeste hier wel staat:

https://www.wiki-hobbybrouwen.nl/dokuwiki/doku.php?id=schuimhoudbaarheid

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #59 Gepost op: 29-06-2021 21:51 u »
Als het om mijn opmerking gaat mbt langer wachten, dan was ik wellicht niet duidelijk, ik bedoel daarmee niet langer wachten met bottelen maar het bier laten rijpen. Althans mijn ervaring is dat het schuim in het begin stadium (na een week of 3-4) sneller wegtrekt dan wanneer je een flesje na 9-12 maanden uitschenkt.

Dat klopt wel. Het duurt een tijdje voordat de koolzuur goed gebonden is aan het bier. Het bier wat kouder wegzetten helpt voor wat betreft het oplossen van de koolzuur. Ook oxidatie verloopt langzamer. Daar staat tegenover dat de smaakontwikkeling langzamer gaat.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #60 Gepost op: 29-06-2021 22:09 u »
Het duurt een tijdje voordat de koolzuur goed gebonden is aan het bier.
Die opmerking heb ik vaker gehoord, maar ik zou echt niet weten wat ik me moet voorstellen bij koolzuur binden aan bier. Koolzuur lost gewoon op tot de evenwichtsdruk met een bepaalde tijdconstante die afhangt van het contactoppervlak tussen koolzuur en bier en de temperatuur en druk. Maar dan praat je over een paar uur tot een paar dagen, maar geen 3-4 weken of 9-12 maanden.
Schuimstabiliteit en koolzuurdruk hebben volgens mij ook weinig met elkaar te maken. Het kan wel zijn dat na 9-12 maanden bepaalde schuimremmende componenten chemisch zijn omgezet in andere stoffen die minder schuimnegatief zijn. 

Offline Robert1968

• Super lid
« Reactie #61 Gepost op: 29-06-2021 22:15 u »
Citaat
Schuimstabiliteit en koolzuurdruk hebben volgens mij ook weinig met elkaar te maken. Het kan wel zijn dat na 9-12 maanden bepaalde schuimremmende componenten chemisch zijn omgezet in andere stoffen die minder schuimnegatief zijn.

Precies, dat denk ik dus ook. Kan me ook niets voorstellen bij koolzuur binden aan bier.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #62 Gepost op: 29-06-2021 22:29 u »
Die opmerking heb ik vaker gehoord, maar ik zou echt niet weten wat ik me moet voorstellen bij koolzuur binden aan bier. Koolzuur lost gewoon op tot de evenwichtsdruk met een bepaalde tijdconstante die afhangt van het contactoppervlak tussen koolzuur en bier en de temperatuur en druk. Maar dan praat je over een paar uur tot een paar dagen, maar geen 3-4 weken of 9-12 maanden.

Toch heb ik al heel wat keren gezien dat een bier nadat de hergisting op de fles was afgerond grof schuim had en de koolzuur snel vrijgaf en dat een aantal maanden later het schuim veel fijner was en het bier een tijd lang parelt door het langzaam los laten van de koolzuur. Zal ongetwijfeld te maken hebben met de wijze waarop koolzuurbelletjes samensmelten en de invloed van de stabiliteit van eiwitten.

Zie ook https://books.google.nl/books?hl=nl&lr=&id=2UqCFxskEnMC&oi=fnd&pg=PA1&dq=colloid+stability+beer+foam&ots=fn6hq4x9U_&sig=O5-g47L3lswA4WMQOJCDVgt-fd8#v=onepage&q=colloid%20stability%20beer%20foam&f=false

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #63 Gepost op: 29-06-2021 22:32 u »
Precies, dat denk ik dus ook. Kan me ook niets voorstellen bij koolzuur binden aan bier.

Wat ik bedoel is de snelheid waarin de koolzuur vrijkomt uit het bier.

Offline Rinus

• Super lid
« Reactie #64 Gepost op: 29-06-2021 22:45 u »
Toch heb ik al heel wat keren gezien dat een bier nadat de hergisting op de fles was afgerond grof schuim had en de koolzuur snel vrijgaf en dat een aantal maanden later het schuim veel fijner was en het bier een tijd lang parelt door het langzaam los laten van de koolzuur. Zal ongetwijfeld te maken hebben met de wijze waarop koolzuurbelletjes samensmelten en de invloed van de stabiliteit van eiwitten.
Dat is ook wat ik gezien heb en wat ik ook bedoel met mijn ervaring; de belletjes zijn veel kleiner / fijner na langere tijd. In het vroege stadium heb ik grotere bellen gezien, die ook sneller verdwijnen.
Volgens mij is dan het koolzuur nog niet goed opgelost/vermengd met het bier.
De hergisting op de fles laat ik overigens ook gewoon met rust, dus geen schudden oid, gewoon in de opslag en na half jaar tot een jaar komen ze weer tevoorschijn.
Liefst plan ik de brouw van deze zwaardere bieren dusdanig dat ze rijp zijn vanaf OKT-DEC. Ik heb dan in de winter niets te klagen :-)

Ik heb overigens nog bieren staan van 3-4 jaar oud (was destijds nog uit siroop concentraat uit mijn bier brouw "jeugd" periode. Als ik er daar nu een van open maak heeft die echt wel een hele mooie fijne schuimkraag. De smaak daar valt over te twisten (anders waren ze al op geweest) maar nog goed te drinken.
Wat mij daar dan ook bij opvalt is de kleur van het schuim, die is wat donkerder van kleur ipv wit...

Nogmaals ik rapporteer maar gewoon wat ik ervaar...

Ik ben nog altijd wel erg nieuwsgierig naar het effect van tetrahop.

Offline Emile

• Senior lid
  • Brouwerij de Boezem
    • www.vandelogt.nl
« Reactie #65 Gepost op: 30-06-2021 22:55 u »
Hou oud is de verpakking die je hebt? Ik heb gemerkt dat de schuimhoudbaarheidseigenschappen langer blijven dan de houdbaarheidsdatum die op de verpakking staat.
Ik heb meegedaan met de laatste tetrahop groepsaankoop van Enos. Dat was in februari.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #66 Gepost op: 01-07-2021 16:55 u »
Ik heb meegedaan met de laatste tetrahop groepsaankoop van Enos. Dat was in februari.

Dan zal de verpakking nog niet over de datum zijn. Alhoewel deze volgens de producent aanzienlijk korter is na het openen van de verpakking. Door het herverpakken is de originele verpakking geopend. Desondanks heb ik gemerkt dat de schuimpositieve eigenschappen behouden blijven.

Offline Kramer

• Junior lid
  • **
« Reactie #67 Gepost op: 09-07-2021 10:58 u »
Ik zag dat SBI ook een homebrewer afdeling heeft. Wellicht te proberen om daar eens te vragen naar die tetrahop?

Tetrahop zie ik daar niet maar wel een hoop hoppellets die erg voordelig zijn. :)

Offline Rinus

• Super lid
« Reactie #68 Gepost op: 20-07-2021 21:24 u »
Tetrahop zie ik daar niet maar wel een hoop hoppellets die erg voordelig zijn. :)
Ik heb contact gehad met SBI, ik heb uitgelegd dat wij hobbybrouwers ook graag tetrahop willen kunnen gebruiken maar dat het niet in de homebrew shop te koop is.
SBI heeft besloten tetrahop ook voor ons beschikbaar te stellen, het is inmiddels ook zichtbaar in de webshop.
De prijs is 60 Euro voor een fles van 1 kg.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #69 Gepost op: 20-07-2021 22:47 u »
SBI heeft besloten tetrahop ook voor ons beschikbaar te stellen, het is inmiddels ook zichtbaar in de webshop.
De prijs is 60 Euro voor een fles van 1 kg.

Dat is een hele grote verpakking... Je hebt slechts 1 ml op 10 liter nodig voor een goede schuimhoudbaarheid.
Het probleem is dat na openen tetrahop beperkt houdbaar is.

Offline Rinus

• Super lid
« Reactie #70 Gepost op: 21-07-2021 09:20 u »
Dat is een hele grote verpakking... Je hebt slechts 1 ml op 10 liter nodig voor een goede schuimhoudbaarheid.
Het probleem is dat na openen tetrahop beperkt houdbaar is.
Is dan de conclusie dat herverdelen in dit forum ook niet echt haalbaar is?  Er zijn ervaringsdeskundigen op dit forum die wellicht iets kunnen delen?
Of zou bijv. flesjes eerst spoelen een remedie zijn tegen de beperkte houdbaarheid? Of vacuum verpakken?
De vraag is dus eigenlijk welke eigenschap zorgt ervoor dat de tetrahop juist na het openen beperkt houdbaar is?

Offline brouwerij de Stier

• Junior lid
  • **
« Reactie #71 Gepost op: 21-07-2021 19:53 u »
Wil ook nog even reageren. Ik heb bij mijn laatste 3 brouwsels ook last van snel inzakkend schuim. Kan het ook te maken hebben hoe je de flesjes schoonmaakt . Ik maak schoon in heet water met Puro Caustic en een beetje afwasmiddel. De etiketten weken dan erg snel los. Hierna spoel ik de flesjes 2 maal om met schoon water. Wellicht meer spoelen??

Offline Neetje

• Super lid
  • De elektrische brouwer
« Reactie #72 Gepost op: 21-07-2021 20:21 u »
Vetvrij en schoon is voldoende.
Heb je cola schuim of fijn schuim.

Kan me ook niets voorstellen bij koolzuur binden aan bier.
Heb een week geleden een blond met T58 uit de hergisting gehaald en deze heeft al mooi schuim. Ga deze toch nog enkele weken laten rusten. (opm. enkele weken terug)
In het verleden had ik met T58 slechter schuim. Dit had zich opgelost door de flessen een aantal weken koud weg te zetten.
Mijn vermoeden is dat door het beter bezinken van de gist end het schuim verbeterd. Ook de T58 vergist ik niet hoger meer dan 21 graden in gistkast/buitenzijde vat. (Zal de temperatuur in begin toch wel wat hoger zijn geweest, denk ik)

Offline brouwerij de Stier

• Junior lid
  • **
« Reactie #73 Gepost op: 21-07-2021 21:30 u »
Ik heb fijn schuim dat met 15 seconden weg is. In Puro Caustic zit soda en chloor. Kan het zijn dat het residu hiervan door tekort aan schoon spoelen schuim negatief werkt?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #74 Gepost op: 21-07-2021 22:59 u »
Is dan de conclusie dat herverdelen in dit forum ook niet echt haalbaar is?  Er zijn ervaringsdeskundigen op dit forum die wellicht iets kunnen delen?

Wat je ziet dat na het herverpakken vrij snel een bruine afzetting zich vormt. Dat wijst op een instabiliteit. Desondanks is mijn ervaring dat de schuimpositieve eigenschappen behouden blijven.

Tags: