Advertentie Brouwland

Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Oorzaak slechte schuimhoudbaarheid  (gelezen 4810 keer)

Offline Jannesb

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Oorzaak slechte schuimhoudbaarheid
« Gepost op: 22-06-2021 16:57 u »
Beste mensen,

Wij als hobbybrouwers hebben een probleem met onze Tripel.

De schuimhoudbaarheid is bagger en na het inschenken (schoon glas) verdwijnen de bellen bijna direct en wat over blijft is een amber kleurige Ranja achtig uiterlijk. (Smaak is top by the way)

We zijn naarstig op zoek naar de mogelijke oorzaak en in het verleden is het ons prima gelukt om een Tripel te brouwen met een fraaie lang aanhoudende schuimkraag.

We hopen dat jullie ons kunnen helpen en misschien zijn er brouwers die in het verleden een zelfde probleem zijn tegengekomen.

Ik zal eerst het recept hieronder delen en daaronder de stappen die we al geprobeerd hebben om verbetering aan te brengen.

Batch Size
18.16 L
Losses
2 L
Boil Time
60 mins
Mash Efficiency
80%
Mash Volume
18.98 L
Sparge Volume
8.77 L
OG (SG)
1.079
FG (SG)
1.012
IBU
26.2
Colour (EBC)
12.4
ABV
8.80%
Mash and Sparge volumes calculated using the "Grainfather (220V) - Bluetooth Controller" profile.
Fermentables Amount Usage PPG EBC
Pilsner 5.47 kg (83%) Mash 35.0 3.7
Candi Sugar, Clear 0.86 kg (13%) Late Addition 36.2 -0.1
BlackSwaen©Honey Biscuit 0.26 kg (4%) Mash 34.5 84.8
Mash Steps Temp Time
1 60 °C 20 min
2 65 °C 20 min
3 69 °C 20 min
4 Mash Out 75 °C 10 min
Hops Amount Type Usage Time AA
Saaz (IBU: 16.9) 40.00 g (48%) Pellet Boil 60 min 3.9
Saaz (IBU: 9.3) 44.00 g (52%) Pellet Boil 15 min 3.9
Yeast Amount Attenuation
WLP 500 Whyeast 1 packets 79 %
Extras Amount Usage Time
Yeast Nutrients 1 tsp Boil 15 min
Irish Moss 1 tbsp Boil 10 min
Fermentation Steps Temp Time
Primary Fermentation 21 °C 21 days

Dit recept brouwen we in de grainfather G30

We corrigeren tijdens het maischen de pH naar 5.2 voor optimale omzetting van zetmeel naar suikers
We gebruiken nieuwe flessen die we wassen met Oxi en naspoelen met schoon water
We gebruiker Wyermann extra pale pilsmout als basismout
De vergisting gebeurd in onze klimaatkasten waar we de temperatuur goed onder controle kunnen houden (sensor op het gistvat)
We maken voor vergisting van de WLP500 van Whyeast een giststarter van 1 liter en de vergisting verloopt geleidelijk en gecontroleerd naar een goede eind sg
Na het behalen van de eind sg (als die 4 dagen hetzelfde blijft) gaat het bier met 172 gr bottelsuiker op de fles (afhankelijk van de eindopbrengst natuurlijk)
We laten het bier bij 21 gr zeker 4 weken rijpen alvorens we kijken hoe het resultaat is

Wie o wie kan ons vertellen wat we eventueel fout doen????? Alvast dank voor jullie reactie..

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Hopfenfox

• Senior lid
  • Land: nl
Re: Oorzaak Slechte Schuimhoudbaarheid
« Reactie #1 Gepost op: 22-06-2021 17:21 u »
Mijn tripels hebben er ook wel eens last van en ik wijt het in jullie geval aan de vergistingstemperatuur (relatief hoog), te weinig gist geënt (1 liter op 18 liter wort van 1.080 is niet veel) en het ABV van je tripel (9%). Hoge vergistingstemperatuur levert veel hoge alcoholen op en die zijn schuimnegatief. Weinig gist levert veel gistgroei en die groei levert weer hoge alcoholen. En een hoog alcoholpercentage is sowieso schuimnegatief. Tenslotte zitten er geen caramouten en tarwe in de stort en die zijn nu net weer goed voor stevig schuim. Wellicht een combinatie van dit alles?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #2 Gepost op: 22-06-2021 17:30 u »
Een slechte schuimhoudbaarheid is een lastig probleem omdat het meerdere oorzaken kan hebben.

Zie https://www.wiki-hobbybrouwen.nl/dokuwiki/doku.php?id=schuimhoudbaarheid

Offline Johan_D

• Boven 10 berichten
  • *
  • Onnozelaar
« Reactie #3 Gepost op: 22-06-2021 17:30 u »
Ken het probleem.
Vergistingstemperatuur netjes 18 graden, genoeg gist, het kwam er gewoon uit..  over de vloer. (Westmalle gist).
Toch veel hogere alcoholen.. ligt aan de gistsoort denk ik.
Dus, volgende keer iets anders proberen.
Oh, maischschema doet wel iets af, beste resultaat had ik met 68 graden stabiel voor 90 minuten.
En last but not least, een paar pootjes tarwemout en een pootje havervlokken er bij doen wonderen.

Offline Heuvinger brouwerij

• Super lid
  • Avangard malz, CML yeast, Hoppecruyt hop
« Reactie #4 Gepost op: 22-06-2021 17:33 u »
Slechte schuimhoudbaarheid!
Waar maak je je druk over?
Zolang het bier maar smaakt.
Belangrijk is dat je glazen vetvrij hebt, ik spoel graag met soda water.
Voorts heb ik begrepen dat oa een lange eiwitrust slecht is voor het schuim.

Offline Johan_D

• Boven 10 berichten
  • *
  • Onnozelaar
« Reactie #5 Gepost op: 22-06-2021 17:47 u »
Schone glazen is heel belangrijk.
Zilversoda is een must voor the thuisbrouwer met zijn 'zwakkere' schuim.
Net een glas schoongemaakt met beetje dreft, en een Triple d Anvers ingeschonken.
Schuim was in 30 seconden weg.. niet goed gespoeld.
Heb ik nooit met soda...  >:(

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #6 Gepost op: 22-06-2021 21:30 u »
KEn last but not least, een paar pootjes tarwemout en een pootje havervlokken er bij doen wonderen.

Het handje tarwemout zorgt voor een heel klein beetje extra eiwit, dat maakt geen wereld van verschil...
Haver bevat in verhouding veel vet, dat is niet erg bevorderlijk voor de schuimvorming...  >:D

Offline waldpiek

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #7 Gepost op: 22-06-2021 21:41 u »
Heb de slechtste oplossing, maar gebruik drupje tetrahop en mhhh geen last  :)

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #8 Gepost op: 22-06-2021 21:58 u »
ik zou zelf toch een 52 graden maischstap doen van 20 minuten. en ja het zu niet nodig moeten zijn met die moderne mouten, maar ik doe het altijd wel en heb geen schuimproblemen.

Offline Josti

• *
« Reactie #9 Gepost op: 22-06-2021 23:09 u »
Ik gebruik altijd gerstvlokken of een beetje cara120 voor beter schuim. Zou je kunnen proberen.

Offline Silky

• Vol lid
  • Land: be
  • Dankzij bier staat hier geen andere onzin
« Reactie #10 Gepost op: 23-06-2021 08:49 u »
Heb de slechtste oplossing, maar gebruik drupje tetrahop en mhhh geen last  :)

Helemaal geen slechte oplossing en veruit de eenvoudigste (na zuivere glazen…)
+/- 1,5 ml. Tetrahop in 20 liter bier geeft stevig en lang blijvend schuim op je glas.
Wel incalculeren in je recept natuurlijk (hoeveelheid bitterhop verminderen…)

Offline Fractus

• Senior lid
  • Trotse eigenaar van een Arsegan Easybrew 30
« Reactie #11 Gepost op: 23-06-2021 16:58 u »
Ik zou eens proberen te vergisten met een lagere temperatuur, misschien heb je last van veel hogere alcoholen. De hoofdgisting starten op 19 graden en dan aan het eind laten oplopen naar 21 graden en dan de nagisting in bijvoorbeeld. Heb je wel eens gecheckt wat de temperatuur is in het bier tijdens de hoofdgisting? Gewoon even vat open, ontsmette thermometer in het bier, en de kerntemperatuur meten. Misschien is die wel veel hoger dan wat je aan de buitenkant meet.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #12 Gepost op: 23-06-2021 22:06 u »
Helemaal geen slechte oplossing en veruit de eenvoudigste (na zuivere glazen…)
+/- 1,5 ml. Tetrahop in 20 liter bier geeft stevig en lang blijvend schuim op je glas.
Wel incalculeren in je recept natuurlijk (hoeveelheid bitterhop verminderen…)

Helemaal mee eens! Tetrahop zorgt voor een spectaculaire verbetering van de schuimhoudbaarheid. Het is alleen jammer dat dit spul maar heel kort houdbaar is.

Offline Jannesb

• *
« Reactie #13 Gepost op: 23-06-2021 22:30 u »
Ik zou eens proberen te vergisten met een lagere temperatuur, misschien heb je last van veel hogere alcoholen. De hoofdgisting starten op 19 graden en dan aan het eind laten oplopen naar 21 graden en dan de nagisting in bijvoorbeeld. Heb je wel eens gecheckt wat de temperatuur is in het bier tijdens de hoofdgisting? Gewoon even vat open, ontsmette thermometer in het bier, en de kerntemperatuur meten. Misschien is die wel veel hoger dan wat je aan de buitenkant meet.

We meten de temperatuur ook om het kwartier via de brewbrain float dus ook daar geen verrassingen. We zullen de temp wel eens verlagen naar 19 ºC om te kijken wat dat voor effect heeft. We houden normaliter wel de specs van white labs wlp500 aan en willen met de 21 ºC hoofdvergisting van de fruitige smaaknoten van die gist profiteren. Bij lagere temp. zal dit wat meer op de achtergrond komen. Maar goed liever een mooie crème-achtige schuimkraag dan ranja ;-)

Offline Jannesb

• *
« Reactie #14 Gepost op: 23-06-2021 22:32 u »
Helemaal mee eens! Tetrahop zorgt voor een spectaculaire verbetering van de schuimhoudbaarheid. Het is alleen jammer dat dit spul maar heel kort houdbaar is.

En best prijzig als je het Duitsland moet laten komen... ruim 30 euro verzendkosten is nogal wat  :-\ Maar het kriebelt toch wel  ;D

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #15 Gepost op: 23-06-2021 22:44 u »
En best prijzig als je het Duitsland moet laten komen... ruim 30 euro verzendkosten is nogal wat  :-\ Maar het kriebelt toch wel  ;D

Het is ook in Nederland te koop voor de craftbrouwers.
https://sbi4beer.com/product/tetra-iso-extract-9-alpha-1-kg/

Misschien is het een idee om te informeren bij een craftbrouwer in de buurt of hij het gebruikt en of je een heel klein beetje kunt kopen.

Offline Silky

• Vol lid
  • Land: be
  • Dankzij bier staat hier geen andere onzin
« Reactie #16 Gepost op: 24-06-2021 08:34 u »

Ik heb een dik jaar geleden Tetrahop gekocht, herverpakt in kleine flesjes en deze (zonder winstoogmerk uiteraard) doorverkocht aan andere hobbybrouwers. Zelf heb ik drie flesjes gehouden en twee daarvan in de diepvriezer gestoken. Ik hoop hiermee het bewaarprobleem te omzeilen…

Offline Rinus

• Super lid
Re: Oorzaak slechte schuimhoudbaarheid
« Reactie #17 Gepost op: 24-06-2021 10:05 u »
Ik volg dit topic, ben ook erg benieuwd naar het effect van deze toevoeging.
Maar ik ga vandaag eerst eens een zakje zilver soda kopen en mijn glazen aanpakken. (Hoewel ik geen last heb bij commerciële bieren).
Jammer dat we niet bij SBI kunnen kopen, maar wellicht is er op dit forum iemand die het kan inkopen en verdelen net zoals Silky heeft gedaan?

Offline Micha

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Junior lid
  • **
« Reactie #18 Gepost op: 25-06-2021 09:48 u »
Ik volg dit topic, ben ook erg benieuwd naar het effect van deze toevoeging.
Maar ik ga vandaag eerst eens een zakje zilver soda kopen en mijn glazen aanpakken. (Hoewel ik geen last heb bij commerciële bieren).
Jammer dat we niet bij SBI kunnen kopen, maar wellicht is er op dit forum iemand die het kan inkopen en verdelen net zoals Silky heeft gedaan?

Waarschijnlijk ten overvloede: maar ik raad je aan de glazen ook meteen te poleren na het soda bad. Ik merkte dat zelfs bij mijn glazen die in de vaatwasser geweest waren er toch een verschil te zien was mbt het schuim.

Ik zag dat SBI ook een homebrewer afdeling heeft. Wellicht te proberen om daar eens te vragen naar die tetrahop?

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #19 Gepost op: 25-06-2021 10:11 u »
Tetrahop en glazen vetvrij maken is leuk, maar komt naar mijn idee neer op pleisters plakken ipv de oorzaak van het probleem opsporen en aanpakken (Rinus: "mijn glazen aanpakken Hoewel ik geen last heb bij commerciële bieren") dus geeft al aan dat het probleem vooral aan het bier zelf ligt.
Als oorzaak zie ik vooral de lengte van je eiwitten (maischproces 52 graden), vetstoffen (maischen spoelen, mogelijk verband met brouwautomaat) en temperatuur (productie van schuimnegatieve stoffen zoals hogere alcoholen)

Offline Hopfenfox

• Senior lid
« Reactie #20 Gepost op: 25-06-2021 10:25 u »
Hans, ik meende dat niet alleen de 52 graden stap niet meer nodig was, maar dat deze juist averechts zou werken omdat de eiwitten die voor het schuim nodig zijn worden verbruikt? En zou je kunnen uitwijden over de vetstoffen? Daar ben ik wel benieuwd naar.

Ik heb ook een automaat en met name bij tripel valt het schuim tegen. Bij alles wat IPA of blond is gaat het perfect. Zelfde automaat, zelfde maischschema's. En alles vergist op reatief lage temperatuur. Sterker, een witbier op 25 vergist (Ijwit) zou veel hoge alcoholen moeten hebben en toch is de schuimkraag daar prima. Door de tarwe?

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #21 Gepost op: 25-06-2021 10:40 u »
Hans, ik meende dat niet alleen de 52 graden stap niet meer nodig was, maar dat deze juist averechts zou werken omdat de eiwitten die voor het schuim nodig zijn worden verbruikt? En zou je kunnen uitwijden over de vetstoffen? Daar ben ik wel benieuwd naar.

Die 52 graden stap zou bij moderne mouten inderdaad overbodig zijn, maar zelf merk ik toch dat een 52 gradenstap kan helpen om betere schuimhoudbaarheid te krijgen. Vooral bij zwaardere bieren is mijn vermoeden dat het maischen minder optimaal verloopt en het geen kwaad kan om bv 20 minuten 52 gradenstap te doen. Ik weet dat sommigen zelfs nog langer aanhouden. De eiwitten worden tijdens die stap gesplitst door de eiwitafbrekende enzymen. Het gaat er dus om om de optimale lengteverdeling te krijgen van eiwit moleculen.

Soms zie ik wel eens een vettige laag bij het maischen. wat dat precies is, geen idee, Maar door rustig te spoelen komt dat niet mee in de kookketel. Bij brouwautomaten is dat lastig als je geen speciale maatregelen neemt zoals takels. Ik heb geen bewijs voor negatief schuimeffect hierdoor, maar wel een vermoeden.

Offline Rinus

• Super lid
« Reactie #22 Gepost op: 25-06-2021 10:48 u »
De glazen spoelen met Soda had inderdaad geen effect, ik poleer mijn glazen sowieso altijd. Conclusie: glazen zijn schoon en ligt het niet aan (zoals gezegd commerciële bieren geen last, dus ok).
Op advies van Hans heb ik bij het laatste (Weizen) brouwsel de 50C stap verlengd van 5 naar 15 minuten, kijken of dat wat verbeterd, hoewel dit recept (zie elders in dit forum "Boeckelder Weizen") al een redelijk goede schuimkraag heeft. Over 3-4 weken heb ik weer wat bijgeleerd en weet ik dus meer :-)

Offline Hopfenfox

• Senior lid
« Reactie #23 Gepost op: 25-06-2021 10:50 u »
die 52 graden stap zou bij moderne mouten inderdaad overbodig zijn, maar zelf merk ik toch dat een 52 gradenstap kan helpen om betere schuimhoudbaarheid te krijgen. Vooral bij zwaardere bieren is mijn vermoeden dat het maischen minder optimaal verloopt en het geen kwaad kan om bv 20 minuten 52 gradenstap te doen. Ik weet dat sommigen zelfs nog langer aanhouden. De eiwitten worden tijdens die stap gesplitst door de eiwitafbrekende enzymen. het gaat er dus om om de optimale lengteverdeling te krijgen van eiwit moleculen.

soms zie ik wel eens een vettige laag bij het maischen. wat dat precies is, geen idee, maar door rustig te spoelen komt dat niet mee in de kookketel. bij brouwautomaten is dat lastig als je geen speciale maatregelen neemt zoals takels. Ik heb geen bewijs voor negatief schuimeffect hierdoor, maar wel een vermoeden.

Ik ga die stap gewoon eens inbouwen, maar enkel bij een bier dat eerder weinig schuim gaf. Zoals gezegd hebben blonde bieren en ipa bij mij prima schuim, wat zou betekenen dat het niet aan de ketel en maisch ligt?

Offline Robert1968

• Super lid
« Reactie #24 Gepost op: 25-06-2021 12:48 u »
Ik geloof niet dat een korte eiwitrust een "bagger schuimkraag" naar een perfecte schuimkraag zal tillen.

Ik sla de eiwitrust al vele jaren over en krijg een een prima schuimkraag op 1-2 uitzonderingen na. Die uitzonderingen zijn dan; een gist/gistingstemperatuur die (te) veel schuimnegatieve componenten vormt (de Fermentis T-58 is bv. berucht bij mij, maar weer niet bij anderen) of toevoegingen aan het wort/bier met hetzelfde (schuimnegatieve) effect.

Tags: