Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Even voorstellen Aart1975  (gelezen 797 keer)

Offline Aart1975

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Even voorstellen Aart1975
« Gepost op: 06-07-2021 22:41 u »
Goedenavond,

Ik wil mij ook graag even voorstellen. Ben 46 jaar en woon in de omgeving van Kampen. Ik lees me eerst in op dit forum en hoop na de bouwvak mijn eerste bier te gaan brouwen. Wellicht kan iemand mij tips geven hoe en met welke apparatuur ik het beste kan starten. Het aanbod is volgens mij overweldigend en zie door de bomen het bos niet meer.....

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline oude geuze

• Boven 10 berichten
  • *
Re: Even Voorstellen Aart1975
« Reactie #1 Gepost op: 07-07-2021 07:54 u »
Mijn advies zou zijn om als eerste het boek 'Verander water in bier' van Adrie Otte te kopen. Daar staat ook een hoofdstuk in met wat je allemaal nodig hebt. Het leuke is dat je met simpele middelen kan beginnen en later steeds uitbreiden.

Als je het gelijk heel grondig wil aanpakken, zou je ook een brouwautomaat zoals de Arsegan Easybrew 30 kunnen kopen. Daar zit een hoop van wat je nodig hebt al bij. Dat is wel een grotere initiŽle investering.

Offline pivo

• Junior lid
  • **
« Reactie #2 Gepost op: 07-07-2021 09:23 u »
Natuurlijk is alles afh. van je budget.
En aangezien je het meeste leert van andermans fouten, hier de mijne.
Ik kocht het boek, thuis bier brouwen, leuk om te lezen, niet echt de informatie om te beginnen.
Wat zijn je ambities? Klein beginnen of blind een brouwerij kopen.
Koop je een brouwerij dan de volgende details.
KW aansluiting ,en met name alles over 16 Amp/3.5 kW verdeeld over meerdere fasen.(dus zelf veranderd naar 3 fasen.
Aftappunt in de bodem en in het midden,anders meet je alleen gist.
Voldoende koelvermogen ,zeker als het in een warme ruimte staat.
Technisch inzicht anders worden reparaties heeel duur.

En natuurlijk dit geweldige forum lezen.

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #3 Gepost op: 07-07-2021 09:32 u »
Hoi Aart,

welkom op het forum! Ik heb ondertussen verschillende installaties gebruikt en elke installatie heeft voor- en nadelen. Je zou altijd de afleveringen van BrouwTV kunnen bekijken, om een beeld te krijgen welke installaties er zijn, en waar jou voorkeur ligt. Eventueel zou je met een brouwer mee kunnen kijken, geeft ook altijd een goed beeld!

Tegenwoordig zie je veel brouw'automaten'; GrainFather, Braumeister, Easybrew, etc. Dit is lekker compact brouwen, maar heeft ook zo z'n beperkingen. Ooit een brouwsessie gedaan met destijds mijn 3 pannen systeem en een EasyBrew30. Mijn voorkeur gaat dan persoonlijk uit naar 3 pannen. Zelf vind ik het heerlijk om gewoon met een lepel in de pan te roeren, aangezien ik dagelijks al achter een scherm zit te turen en techniek mij leidt.

En eigenlijk is het net als met koken; Je mag de duurste pannen hebben, maar wanneer je niet kunt koken, lukt het je dan ook in die pannen niet ;).

Teun

Offline Eric v B

• Super lid
  • Et hštt noch emmer joot jejange.
« Reactie #4 Gepost op: 07-07-2021 12:24 u »

En eigenlijk is het net als met koken; Je mag de duurste pannen hebben, maar wanneer je niet kunt koken, lukt het je dan ook in die pannen niet ;).

Jij hebt vrij dure pannen toch? Hoe zit het eigenlijk met je kookkunsten?  ;)

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #5 Gepost op: 07-07-2021 13:34 u »
Jij hebt vrij dure pannen toch? Hoe zit het eigenlijk met je kookkunsten?  ;)

Het is goed binnen te houden ;)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #6 Gepost op: 07-07-2021 17:27 u »
Mijn advies zou zijn om als eerste het boek 'Verander water in bier' van Adrie Otte te kopen. Daar staat ook een hoofdstuk in met wat je allemaal nodig hebt. Het leuke is dat je met simpele middelen kan beginnen en later steeds uitbreiden.

Als je het gelijk heel grondig wil aanpakken, zou je ook een brouwautomaat zoals de Arsegan Easybrew 30 kunnen kopen. Daar zit een hoop van wat je nodig hebt al bij. Dat is wel een grotere initiŽle investering.

Er is natuurlijk ook het boek "Bierbrouwen voor dummies"...   :)
In dit boek wordt uitgelegd hoe je met simpele middelen kunt beginnen met brouwen. Naast veel informatie voor de beginnende brouwer bevat het boek ook verzamelde kennis van dit forum.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
Re: Even voorstellen Aart1975
« Reactie #7 Gepost op: 07-07-2021 17:36 u »
Tips:

www.bier-brouwer.nl  -> Vele nuttige artikelen

https://www.youtube.com/results?search_query=BrouwTV  --> zien hoe anderen brouwen

www.BrouwVisie.nl --> Handige software voor het brouwen (o.a. recepten maken).

:biersmile:

Tags: