Advertentie Brouwland

Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Overcarbonisatie  (gelezen 659 keer)

Offline MaartenM

• Super lid
  • Land: nl
  • øl, øl og mer øl!
Overcarbonisatie
« Gepost op: 20-06-2021 00:12 u »
Hoi allen,

Bij mijn laatste 2 brouwsels heb ik de vergisting gevolgd met de ispindel en gewacht tot de vergisting meer dan een week op hetzelfde SG bleef. Ik heb beide met 4.25 g suiker per liter gebotteld. De ene met safale-s04 (https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,43052.0.html) en de ander met Wyeast 1968 (https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,43465.0.html). Met beide heb ik naar verloop van tijd gushers. Hopcreep lijkt me niet want geen koudhop; beide diastatische gisten? Of klopt de ispindel niet? Irritant probleem…

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline CeesM

• Super lid
  • Niet mouwen, lekker brouwen.
Re: Overcarbonisatie
« Reactie #1 Gepost op: 20-06-2021 10:59 u »
Tja, buiten een i-spendel of refractometer is het handiger om je SG met een hydrometer te meten. Een gestokte vergisting met een vermoedelijk hoog SG blijft na een week ook onveranderd.

Offline Snelbier

• Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #2 Gepost op: 20-06-2021 16:12 u »
Over 'Engelse' gisten (ook S04 en LondonESB) lopen recente draadjes..
Vaker meldingen van vergisting die onverwacht doorgaat na bottelen, dus gushers.
We lijken er niet achter te komen wat er nu gebeurt en/of fout gaat.
De laatste:  https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,43579.msg655224.html#msg655224
Zoals al gezegd is het altijd raadzaam SG voor bottelen te meten met SG-meter; iSpindel kan teveel afwijken door vervuiling.
Neemt niet weg dat sommigen (ik met S04-gist) bottelen met stabiel SG-end en dat vrij snel de flessen VER doorgisten.
Diastatici zijn het niet, volgens fabrikanten.  Als dat wel zo was hadden we dat gedrag allang onderkend en op ingespeeld.
Sterkte,  Snelbier

Offline MaartenM

• Super lid
  • øl, øl og mer øl!
« Reactie #3 Gepost op: 20-06-2021 20:19 u »
Ik gebruik altijd beide en de ispindel lijkt vrij goed overeen te komen met de hydrometer. In mijn beleving had ik het probleem vroeger minder vaak maar misschien is het pech… de stout doet het pas na een hele tijd maar de ipa al meteen. Hij heeft vrij lang gestaan dus blijft raar. Dank voor de reacties!

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #4 Gepost op: 20-06-2021 22:51 u »
Ik gebruik altijd beide en de ispindel lijkt vrij goed overeen te komen met de hydrometer. In mijn beleving had ik het probleem vroeger minder vaak maar misschien is het pech… de stout doet het pas na een hele tijd maar de ipa al meteen. Hij heeft vrij lang gestaan dus blijft raar. Dank voor de reacties!

Een mogelijkheid kan zijn dat er een wilde gist zich genesteld heeft in je bottelapparatuur dan wel de aftapkraan van je gistvat. Grondig reinigen met Enzybrew 10 is een effectieve methode om ingekapselde micro-organismen kwijt te raken.

Offline MaartenM

• Super lid
  • øl, øl og mer øl!
« Reactie #5 Gepost op: 21-06-2021 13:01 u »
Dank voor de suggestie, ga ik doen Jacques!

Tags: