Advertentie Brouwland

Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: CO2 problemen?  (gelezen 699 keer)

Offline jwf

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
CO2 problemen?
« Gepost op: 15-06-2021 22:30 u »
Ik heb onlangs mijn vergistingsvat vervangen door een RVS vat (kegmenter) met drukset. Ik heb het begin van de vergisting met een blow-off tube laten gaan en het einde onder druk (0.6 bar). Daarna heb ik er CO2 op gezet (brewfather: 2.4 bar, 15 graden Celsius). Dit heeft 8 dagen gestaan, ik heb het bier niet geschud, er zit geen koolzuursteentje in. Mijn plan is om dit met een tegendrukvuller te bottelen. Nu heb ik een sample met een picnic tap genomen. Eerst de druk in het vat terug laten zakken naar 1 bar en dan mijn sample genomen. Er komt vooral schuim uit (wat te verwachten is van een goedkoop picnic tapje). Als ik dit terug laat zakken en er bier in het glas te zien is dan is dit bier vrijwel plat, er zit slechts een beetje koolzuur in. Is dit een teken dat er geen CO2 in het bier zit of is zo'n picnic tap in staat om in n keer het bier van al het opgeloste koolzuur te strippen?

Heeft iemand hier ervaring mee? Wijze raad en tips worden gewaardeerd!

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: CO2 problemen?
« Reactie #1 Gepost op: 17-06-2021 22:19 u »
Ik heb onlangs mijn vergistingsvat vervangen door een RVS vat (kegmenter) met drukset. Ik heb het begin van de vergisting met een blow-off tube laten gaan en het einde onder druk (0.6 bar). Daarna heb ik er CO2 op gezet (brewfather: 2.4 bar, 15 graden Celsius). Dit heeft 8 dagen gestaan, ik heb het bier niet geschud, er zit geen koolzuursteentje in. Mijn plan is om dit met een tegendrukvuller te bottelen. Nu heb ik een sample met een picnic tap genomen. Eerst de druk in het vat terug laten zakken naar 1 bar en dan mijn sample genomen. Er komt vooral schuim uit (wat te verwachten is van een goedkoop picnic tapje). Als ik dit terug laat zakken en er bier in het glas te zien is dan is dit bier vrijwel plat, er zit slechts een beetje koolzuur in. Is dit een teken dat er geen CO2 in het bier zit of is zo'n picnic tap in staat om in n keer het bier van al het opgeloste koolzuur te strippen?

Ik heb geen ervaring met een picnic tap, maar het lijkt er op dat inderdaad veel koolzuur kwijt bent geraakt door het overvloedig schuimen.

Offline Derp

• Senior lid
« Reactie #2 Gepost op: 18-06-2021 09:57 u »
Heb weinig ervaring want heb mijn drukvaten pas sinds een brouwsel, maar heb ook een picknick kraantje . Ervaring is dat de druk van 1 bar inderdaad veel te hoog is voor een kort stukje slang (of heb jij er 2 meter tussen gezet?).

Als ik hem helemaal terugzet naar 0.1 bar of als je zelfs tapt met restdruk uit het vat en dan tapt zit er bij mij wel koolzuur op. Met het picnic tapje is in mijn geval dus niets mis en dat zou ook wel bijzonder zijn aangezien ze zo veel gebruikt worden.

Ik heb overigens de schudmethode gebruikt om koolzuur te krijgen. 3,5 minuut heftig rollen met bier van 2 graden op een tuinkussen met 2 bar druk aangesloten en dan een uurtje stil laten staan met de druk er op).

Volgens deze tabel zou je zelfs bij 15 graden toch wel ruim genoeg druk hebben toegepast trouwens, zoals Brewfather ook zegt. https://www.kegerators.com/carbonation-table/

Vreemd dus, je zou goed moeten zitten en gezien de schuim die je krijgt is er wel koolzuur aanwezig.

Edit, ik lees nu pas goed dat je het schuim laat zakken en niet de druk op het vat. Als je gaat tappen, zet dan je regulator eens naar 0.1 of 0.2 bar en laat de druk even af via het overdrukventiel. Als je dan tapt gaat het mooi denk ik. :) hoor graag of dat klopt!

De chte oplossing voor als je voortaan direct wilt tappen zonder de druk aan te passen voor het serveren is trouwens een langer stuk slang te nemen. Afhankelijk van je druk, materiaal en binnendiameter kan je uitrekenen welke lengte. Heb daar laatst een mooi excelletje voor gemaakt. Zal ik later posten, nu mobiel.

Offline Derp

• Senior lid
« Reactie #3 Gepost op: 18-06-2021 11:32 u »
Kwam voorbij de PC. Bijgaand de excel. Ik kon geen weerstandsgegevens vinden voor diameters kleiner dan 5mm. Conclusie is min of meer dat je het best een 5 mm leiding van ~2 meter kunt hebben.

Dit is info bij elkaar geplukt van internet, dus kan er niet helemaal voor instaan uiteraard.

Offline Trapkast

• Vol lid
  • Tripel Trappel Tripel Trapkast....
« Reactie #4 Gepost op: 18-06-2021 13:56 u »
Nu heb ik een sample met een picnic tap genomen. Eerst de druk in het vat terug laten zakken naar 1 bar en dan mijn sample genomen.

Er komt vooral schuim uit (wat te verwachten is van een goedkoop picnic tapje). Als ik dit terug laat zakken en er bier in het glas te zien is dan is dit bier vrijwel plat, er zit slechts een beetje koolzuur in. Is dit een teken dat er geen CO2 in het bier zit of is zo'n picnic tap in staat om in n keer het bier van al het opgeloste koolzuur te strippen?

Hier zit de kern van het probleem.

De hoeveelheid CO2 die blijft hangen in oplossing houdt verband met 2 belangrijke factoren, namelijk temperatuur en druk.
Bij een bepaalde druk en een bepaalde temperatuur in je fust is er een hoeveelheid CO2 gebonden in de oplossing (bier).
Dat is ook de reden dat je een temperatuur en gewenste CO2-verzadiging in Brewfather aangeeft, en deze calculator vervolgens de juiste druk aangeeft om te satureren.

Op het moment dat je eerst druk aflaat van het fust valt er een deel tegendruk weg (de tegendruk die er normaal voor zorgt dat CO2 in oplossing blijft). Hierdoor zal er CO2 uit de oplossing komen, en je bier minder gesatureerd worden. Resultaat -> plat/bijna plat bier.

Zoals Derp al aangaf is een andere belangrijke factor de lengte van je tapslang.
Hoe langer deze slang, hoe meer tegendruk deze geeft. Het is deze tegendruk die voorkomt dat de CO2 uit oplossing komt!
Het mega schuimen is resultaat van de CO2 die te vroeg uit oplossing komt. Eigenlijk wil je pas schuim op het moment dat het bier in je glas zit.

Om je schuimprobleem op te lossen zou ik eerst zorgen dat je de juiste lengte tapslang hebt om bij een bepaalde temperatuur te kunnen tappen. Daarnaast zou je je bier ook ng kouder kunnen koelen, dit helpt om meer CO2 in oplossing te houden.

Hopelijk is het hiermee ietsje verhelderd :-)

Zelf hoef ik ook niet te proberen om met een picknicktap oid uit onze CCT te tappen. Ondanks steenkoud bier (2 graden) zal er dan nog een schuimfeest ontstaan door de wegvallende tegendruk. Als oplossing gebruiken we een samplecoil/pigtail welke met ruim 4 m lengte voldoende tegendruk geeft om gesatureerd te kunnen tappen  :biersmile:

Offline Derp

• Senior lid
« Reactie #5 Gepost op: 18-06-2021 14:28 u »
Hier zit de kern van het probleem.

De hoeveelheid CO2 die blijft hangen in oplossing houdt verband met 2 belangrijke factoren, namelijk temperatuur en druk.
Bij een bepaalde druk en een bepaalde temperatuur in je fust is er een hoeveelheid CO2 gebonden in de oplossing (bier).
Dat is ook de reden dat je een temperatuur en gewenste CO2-verzadiging in Brewfather aangeeft, en deze calculator vervolgens de juiste druk aangeeft om te satureren.

Op het moment dat je eerst druk aflaat van het fust valt er een deel tegendruk weg (de tegendruk die er normaal voor zorgt dat CO2 in oplossing blijft). Hierdoor zal er CO2 uit de oplossing komen, en je bier minder gesatureerd worden. Resultaat -> plat/bijna plat bier.

Zoals Derp al aangaf is een andere belangrijke factor de lengte van je tapslang.
Hoe langer deze slang, hoe meer tegendruk deze geeft. Het is deze tegendruk die voorkomt dat de CO2 uit oplossing komt!
Het mega schuimen is resultaat van de CO2 die te vroeg uit oplossing komt. Eigenlijk wil je pas schuim op het moment dat het bier in je glas zit.

Om je schuimprobleem op te lossen zou ik eerst zorgen dat je de juiste lengte tapslang hebt om bij een bepaalde temperatuur te kunnen tappen. Daarnaast zou je je bier ook ng kouder kunnen koelen, dit helpt om meer CO2 in oplossing te houden.

Hopelijk is het hiermee ietsje verhelderd :-)

Zelf hoef ik ook niet te proberen om met een picknicktap oid uit onze CCT te tappen. Ondanks steenkoud bier (2 graden) zal er dan nog een schuimfeest ontstaan door de wegvallende tegendruk. Als oplossing gebruiken we een samplecoil/pigtail welke met ruim 4m lengte voldoende tegendruk geeft om gesatureerd te kunnen tappen  :biersmile:
Interessant! Maar het ligt dan niet zo zeer aan de picnic tap dat je geen sample uit de CCT kunt tappen, maar meer aan het feit dat daar meestal een half metertje slang aan zit terwijl je iets van 2 meter nodig hebt, toch?

Offline Trapkast

• Vol lid
« Reactie #6 Gepost op: 18-06-2021 14:42 u »
Interessant! Maar het ligt dan niet zo zeer aan de picnic tap dat je geen sample uit de CCT kunt tappen, maar meer aan het feit dat daar meestal een half metertje slang aan zit terwijl je iets van 2 meter nodig hebt, toch?

Afhankelijk van de saturatie van het bier.
Meestal verzadigen we tot ongeveer 4.8/5 g CO2/L, al zijn er ook situaties waar dat wat hoger zit.

Met de 4 m sample coil zitten we sowieso veilig.
Theoretisch zou een langere slang aan de picknicktap inderdaad ook kunnen, al verkies ik in deze toch wel RVS boven plastic  :proost:

Offline jwf

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #7 Gepost op: 18-06-2021 21:05 u »
Dank! dat klinkt logisch. Ik wilde eigenlijk alleen een sample om te zien of er voldoende CO2 in zat. Maar dat zal ik dus moeilijk kunnen inschatten op deze manier. Tip van een andere bron is om steeds te kijken of het bier nog CO2 opneemt door het vat op druk te zetten, de CO2 af te sluiten en dan kijken of de druk nog zakt. Het lijkt of mijn bier nog steeds CO2 opneemt.

Offline Trapkast

• Vol lid
« Reactie #8 Gepost op: 18-06-2021 21:54 u »
Dank! dat klinkt logisch. Ik wilde eigenlijk alleen een sample om te zien of er voldoende CO2 in zat. Maar dat zal ik dus moeilijk kunnen inschatten op deze manier. Tip van een andere bron is om steeds te kijken of het bier nog CO2 opneemt door het vat op druk te zetten, de CO2 af te sluiten en dan kijken of de druk nog zakt. Het lijkt of mijn bier nog steeds CO2 opneemt.

Dat kan inderdaad prima, mits je zeker bent dat je vat gasdicht is.

Het is dezelfde manier hoe wij satureren.
Verzadigingsdruk instellen op de CO2-cilinder, vervolgens via de sinterkaars in de Unitank blazen, en op het moment dat de headpressure/druk bovenin tank gelijk is (en blijft!) aan de verzadigingsdruk is het bier volledig gesatureerd  :biersmile:

Tags: